Bryant Startet 11.Mai.2006 Link til dette innlegget Startet 11.Mai.2006 Jeg trenger hjelp fra noen med erfaring i å reparere riper i farget gelcoat. Etter ublidt møte ifjor med en gammel flytebrygge fikk jeg noen ganske stygge riper i den blå gelcoaten på skrogsiden. På bildet er gelocaten polert og ripene ekstra synlig med polermiddel i ripene. Skal fjerne dette med aceton. Har fått tak i orginalfarget blå gelcoat fra Bryant importøren i Mysen. Den er tilsatt voks samt at herder fulgte med. Ble anbefalt å bruke en Dremel multisliper el. lign og slipe opp ripene for å få skarpere kanter for at gelcoaten skal få feste. Syntes imidlertid at dette hørtes litt for brutalt ut og gjøre ripene enda værre før reparasjon. Noen som har reparert slikt med vellykket resultat? Og må jeg virkelig slipe opp ripene? Sitér dette innlegget Link to post
Wandalen Svart 12.Mai.2006 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2006 Prøv en polerings maskin av den grove typen! En slik man bruker for og polere rustfritt stål etc. Funka fint på min båt. Sitér dette innlegget Link to post
RIB Svart 13.Mai.2006 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2006 Jeg har gjort denne jobben flere ganger og resultatet har blitt 100% Dersom du treffer med fargen vil skaden bli umulig å se etter reparasjon. Min " oppskrift" er som følger: 1. Bruk en dremel med minifres eller en skarp kniv for å skape feste til ny gelcoat. 2. rengjør med aceton. 3. Masker rundt skadestedet - ca 1 cm utenfor. 4. Legg i ny topcoat - NB! temperatur. 5. Slip ned med #400, #600, #800, #1000, #1200. 6. Rubb området med en maskinrubbing egnet for gelcoat ( f.eks 3M Fastcut eller Norpol ) 7. Poler området. Vår oppmerksom på at du sliper ned omkringliggende gelgoat når du sliper ned det området du har lagt på ny - derfor maskering og at man legger litt topcoat utenfor selve skadestedet. Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 13.Mai.2006 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2006 Er opptatt av tidsintervallet mellom pålegg av eventuelt flere lag gelcoat for å dekke skader på skroget. Jeg har oppfattet det slik at utblandet gelcoat stiver relativt hurtig. I denne lenken angis det at herdingen inntrer etter omlag 10 minutter. Ved litt markerte skader må det legges på flere lag gelcoat og jeg lurer på hva som er tidsintervallene mellom disse påleggene. Antar at tiden er avhengig av temperatur og luftfuktighet, men snakker vi her om 15 - 20 minutter eller 1 - 3 timer? Sitér dette innlegget Link to post
RIB Svart 13.Mai.2006 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2006 For striper som ikke går helt igjennom gelcoat laget mener jeg det holder å legge et lag. Topcoaten "synker" litt inn i skadestedet når den herder ( ikke så mye som gelcoatsparkel ) men da man legger på litt tykkere en omkringliggende, går dette som oftest greit. For større skader hvor man må gradivis bygge opp skadestedet - gjerne med sliping før hvert lag pleier jeg å vente til det første laget har herdet - dette tar ca 10 timer ved 15 - 20 gr. Hvis gelcoaten er myk er det for tidlig å slipe. Jeg har prøvd å reparere skader både med gelcoat og topcoat. Gelcoat tar lengere tid før den herder, men får en finere dybde glans en toppcaot - da denne er innsatt med voks. Dette sees best på mørke farger. Dersom gelcoat laget på båten er tynt - vanlig på nyere båter, er det en fordel å bestille gel/toppcoat med 10% mere fargestoffer i. Sitér dette innlegget Link to post
Bryant Svart 14.Mai.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2006 Takker for utfyllende svar RIB. Er i gang nå og fargen ser ut til å treffe bra. Men fjerner du tapen før du starter å slipe ned? Den vil vel være til hinder for effektiv sliping og bare flise seg opp? Jeg slet litt med å få lagt gelcoaten pent på med pensel. Kanskje en liten rulle ville vært bedre? Jeg dro ut gelcoaten med sparkel etterpå og fikk en ganske slett overflate men tykkere enn jeg egentlig trengte. Får vel heller slipe til krampa tar meg. Bruker man vann når sliper med våtslipepapir? Jeg har 600 - 1000 - 1200 og håper i komme i mål med det. Sitér dette innlegget Link to post
RIB Svart 14.Mai.2006 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2006 Dersom du har et ugjevnt underlag som skal slipes ned, f.eks som følge av påføring med pensel, er det en fordel å la tapen sitte på mens du sliper med det groveste papiret (tørt ). Før du starter våtsliping fjerner du tapen. Jeg har noen ganger fjernet tapen rett etter pålegging av coat, men da må man være svært forsiktig ved sliping med det groveste papiret. Ulempen med å bruke en sparkel til å gjevne ut gelcoaten etter pålegging, er at det kan oppstå små luftbobler som medfører at det blir ørsmå groper i overflaten. Min erfaring er at en pensel er det beste å bruke til påføring, men pusse jobben blir litt mere omfattende. Jepp - rikelig med vann. Lykke til - ta noen bilder så vi får se det endelige resultatet Sitér dette innlegget Link to post
Victora III Svart 5.April.2007 Link til dette innlegget Svart 5.April.2007 Løfter denne tråden igjen ettersom jeg har en båtkollega som har samme problemet etter en noe hard bryggefortøyning. Stripene er i blå gelcoat men ikke gjennom. De har på en måte mattet den blå gelcoaten i striper på 2-10 mm. Synes det høres litt voldsomt ut å råde han til å begynne å våtslipe og legge på gelcoat-filler. Noen av dere som har erfaring med om slik striper lar seg fjerne med litt aktiv rubbing? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.