Jump to content

Justere mengde dieselpumpe VP41A - hvordan?

krl

Recommended Posts

Hvorfor ønsker du å skru den opp, da??? Har ytelsen begynt å tape seg?? D må du i tilfelle begynne i andre enden. Rengjøring eller overhaling av turbo og intercooler. Det er alt for mange som gir seg til å skru opp pumpen for å få mer guff på motoren, mens problemet ligger i turbo/innsugningssystemet. Mer fuel med samme mengde luft som før = før eller senere good-bye til motoren.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Da jeg kjøpte båten var det stor lekkasje på intercooler, dvs. mistet turbotrykk. Manglet en skrue + lekkasje i flensen. Var ikke noe sort-røyk som det kanskje burde vært med for lavt turbotrykk.

Vet jo aldri om tidligere eiere har skrudd ned pumpa hvis den har sotet tidligere......

Oppnår ikke den farten jeg forventet med denne motoren. Har gått over motoren i vinter med kontroll av dyser, timet dieselpumpe, målt kompresjon etc. Alt virker OK, gangtid ca. 900 timer.

Vil derfor teste med oppjustering for å se hva som skjer, så hvis noen har gjort dette før........

Sjekk iallefall først at motoren har det turbotrykket den skal ha. Hvis den ikke har det så har du kanskje fremdeles lekkasje en plass?

Når det gjelder dieselpumpen så opplevde jeg en merkbar effektøkning på min AQAD 31 etter at jeg fikk overhalt dieselpumpen. Akselrasjonene var betydelig bedre, maks turtall økte med 300 rpm og toppfarten økte med 3 knop. Bakdelen var at det kostet 11.000. :sad:

Vet jo aldri om tidligere eiere har skrudd ned pumpa hvis den har sotet tidligere......

Oppnår ikke den farten jeg forventet med denne motoren. Har gått over motoren i vinter med kontroll av dyser, timet dieselpumpe, målt kompresjon etc. Alt virker OK, gangtid ca. 900 timer.

Vil derfor teste med oppjustering for å se hva som skjer, så hvis noen har gjort dette før........

Nå er det vel tilnærmet usannsynlig at tidligere eiier har justert ned pumpen..... med mindre han er slik lurifaks som skrur på alt som fungerer for å finne ut hvorfor det fungerer...

Du sier videre at du ikke oppnår forventet hastighet som du forventet med denne motoren, oppnår du fullt turtall da når du kjører.... 3800 o/min skal det være 41A maskinen... Jeg tror jeg ville holdt tommetottene mine langt unna dieselpumpen...... selv om har et gammelt fagrev liggende som omhandler blant annet store dieselmotorer..

Hva er er forventet fart på denne båten med den maskinenen du har montert inn.... og hvilket turtall har du ved den oppnådde farten...

Bare ikke gjør samme plunderen som jeg gjorde da Stauden gikk på sjøen i fjor sommer med to 41A motorer i.... Jeg forventet også større hastighet enn hva jeg målte..... fikk topp turtall.... og slo meg delvis til ro med det..... før jeg kikket litt nærmere etter i motorrommet... Forsøkte å fi full gass uten at motorene var i gang og kikket på pådraget på diselpumpa... Der manglet det 3-5mm før fullt utslag var.... Jeg hadde ikke full gass på pumpe selv om gasshendlene viste full gass.... Kvaliteteskontrollen min sviktet ved montering av gasskabler.... Dette skal rettes på denne våren... Nye kontrollere er innkjøpt, og jeg skal sørge for at denne gangen er kablene justert rett på pumpa slik at full gass er full gass ... Propellene er inne til kupping og kontroll/balansering.... Er ferdig nå.... og blir hentet over helgen..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Hei, jeg er ny på forumet, ser at det er flere i denne diskusjonen som har greie på dieselpumper. Jeg har en Scand med to AQAD41A motorer i, gjort mye vedlikehold oppgjennom, de har gått ca 1200 timer. På vei inn fjorden i går, stoppet den ene motoren.

Etter lang feilsøking av en proff i natt, kom han til at dieselpumpen (høytrykkspumpen) ikke virker. Den får diesel frem til pumpe, den har kompresjon, ikke kjørt varm, olje OK etc. Går når den får startgass.

Hva gjør jeg nå? Kjøper ny dieselpumpe... eller er det noen som overhaler/rep slike pumper. Kan få tatt den ut.

(God 17. mai forresten... :flag:)

Etter lang feilsøking av en proff i natt, kom han til at dieselpumpen (høytrykkspumpen) ikke virker. Den får diesel frem til pumpe, den har kompresjon, ikke kjørt varm, olje OK etc. Går når den får startgass.

Hva gjør jeg nå? Kjøper ny dieselpumpe... eller er det noen som overhaler/rep slike pumper. Kan få tatt den ut.

(God 17. mai forresten... :flag: )

Overhaling av dieselpupen byr ikke på noen problemer

at den bare stoppet under gange virker noe rart vil tro at noe har kommet inn i den

har du sjekket at det ikke er vann i dieselsystemet ditt for kommer det vann inn i høytrykkspumpen stopper den å fungere ,, har du seperate dieseltanker for motorene ?

hadde samme problemet med min pumpe og det viste seg at det var vann og ikke diesel som kom i røret ...trodde først det var diesel ....men oppdaget etter en stund at det var ferskvann :headbang:

Ha en flott dag på sjøen med gode venner

Laluna II på Marinetraffic via I-AIS

Et lite råtips er også å sjekke at ikke stopp-solenoiden står på, hvis kabelen er kommet borti annen strømførende kabel. Ta ut kontakten til stopperen i bakkant dieselpumpe og prøv å starte.

Regner med at fødepumpen er sjekket. Åpne lufteskruen på dieselfilteret som står på motoren og pump med handpumpen, det skal da komme diesel ut av lufteskruen. Dieselfilteret bør også tappes ned ved å åpne skruen i underkant får å tappe evnt. vann.

Om jeg har forsått deg riktig så får du diesel frem til høytrykkspumpen, men ikke noe ut av høytrykkspumpen... og stoppsolenoiden er sjekket.... Da er det bare å pelle ut pumpen og få den overhaling... Dette blir gjort av spesielverksteder...... og de finnes flere steder i kongeriket....

Pris.... tja ikke så godt å si.... men ville nok blitt glad om prisen havnet på rundt 20 lapper, men ikke overreasket om den havner en god del høyere.... litt avhengig av hva som er galt da...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Hadde en tilsvarende situasjon da jeg sjøsatte båten ved kjøp i Bergen. Det kom ikke en dråpe diesel ut av pumpa. Foranledningen da var at motoren først startet, ruste seg opp til max turtall og stoppet. Deretter var det som sagt tørt ut fra pumpa. Det viste seg at loddene i regulatoren hadde slått helt ut, og hengt seg opp i denne stillingen. En dyktig mekaniker ble tilkalt, fikk løst opp i regulatoren igjen og motoren startet lett som bare det. Så det kan være noe såpass enkelt...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Pris.... tja ikke så godt å si.... men ville nok blitt glad om prisen havnet på rundt 20 lapper, men ikke overreasket om den havner en god del høyere.... litt avhengig av hva som er galt da...

Dette hørtes jo voldsomt ut da. Overhaling av dieselpumpen på min AQAD 31A kom på ca. 7000. I tillegg kom 3-4000 for ut/innmontering samt noe annet småtteri som måtte skiftes. Totalt altså 11.000. Denne motoren er jo lik 41 motoren kun med 2 sylindre mindre. Dieselpumpen på en 41 er jo litt "større" da den leverer diesel til 6 sylindre og ikke bare til 4 sylindre som på min motor, men jeg kan ikke tenke meg at dette slår så veldig mye ut på prisen?

Når det gjelder dette aktuelle problemet til MrAnders så forstår jeg det slik at motoren går så fremt den startes med startgass? Det er kun ved oppstart at det er problemer?

Redigert av saga (see edit history)

Det er høytrykkspumpen ja, alle andre feilkilder er testet nå såvidt jeg kan se, også de som er foreslått her.

Har rukket å kontakte Jahre Diesel i Oslo, de skal ha 5400,- + mva for overhaling, pluss betalt for nødvendige deler. Som sikkert kan være ganske interessante beløp. De kan ta den i slutten av neste uke. Vet de er dyktige, og det er i byen, så bruker nok dem.

Ser noen si at de fikk mer fart på båten etter overhalingen av dieselpumpen, det tar jeg som bonus hvis det skjer!

Jeg forsøkte også å sjekke med Volvo lastebiler men straks de luktet at dette dreide seg om en marinemotor så ble de ganske avvisende og henviste til Volvo Penta verkstedet. Tror de er ganske lojale innad i Volvo at de ikke går hverandre i næringen på tvers av de ulike bransjene.

Min dieselpumpe ble overhalt av Lønsethagen Elektro-Diesel i Molde. Tror dieselpumper er et såpass spesialfelt at det uansett utføres av spesialbedrifter og ikke av Volvoverksteder. Dysespissene mine kjøpte jeg forøvrig på Felleskjøpet. Både dieselpumpen og dysespissene er Bosch så de går det jo an å få kjøpt/reparert uavhengig av Volvo.

Når det gjelder økt effekt etter overhaling så økte topp turtall med ca. 300 rpm. mens akselrasjonen ble klart forbedret.

Redigert av saga (see edit history)

Da har dommen falt, pumpen har skjært seg. De må bytte mesteparten av bevegelige deler, Jahre Diesel tilbyr fastpris på 15.000,- + mva, ferdig om en uke. Sier den blir som ny.

Ny pumpe koster 30.000 inkl mva fra VP. Har full tillit til Jahre, så da tar jeg overhalingen.

Men ringer rundt og sjekker om det finnes brukte pumper. Noen som har ide om det er noe poeng?

Kan da fortelle forumet at en ny dieselpumpe (høytrykk) til AQAD41 koster den nette sum av kr. 40.000,-. Det er en pumpe fra Bosch, som sikkert koster 4.000,- til en lastebil i Tyskland, og 40.000 til en båt i Norge. Ja ja.

Ikke veldig billig, jeg er fortsatt på planen om å rep. den gamle, men ville bare informere alle om å ta med dieselpumpene sine i aftenbønnen.

Min holdt ca 1400 timer, og har levd et skjermet liv bak fine filtre.

har du sjekket at det ikke er vann i dieselsystemet ditt for kommer det vann inn i høytrykkspumpen stopper den å fungere (...)

hadde samme problemet med min pumpe og det viste seg at det var vann og ikke diesel som kom i røret ...trodde først det var diesel ....men oppdaget etter en stund at det var ferskvann

Da har dommen falt, pumpen har skjært seg. De må bytte mesteparten av bevegelige deler (...).

Med fritt vann i dieseloljen er det gode muligheter for å få en pumpe til å skjære seg. Vannet kommer i kontakt med glideflatene inne i pumpen, og vannet har elendig smøreevne. Hvis du har en effektiv vannutskiller, eller bruker Hammerdown (eller bare en emulgator) i dieseloljen, er det ikke mulig for vannet å komme i kontakt med glideflatene i pumpe eller dyse fordi det blir innkapslet i dieseloljen. Da ødelegges ihvertfall ikke innsprøytningsutstyret om det skulle bli STORE (20-30%) vannmengder i dieseloljen.
  • 1 måned senere...

Siste oppdatering om dieselpumpe, det var akselen som var brukket rett av. Jahre Diesel kunne ikke finne andre feil på den, og antar at det enten er et "rent" materialbrudd eller en dyse som har gått tett, gitt for mye motstand og tatt knekken på akselen.

Pumpen var for ødelagt til å kunne repareres på en lønnsom måte, så de fikk tak i en byttepumpe fra UK. Den kostet alt inkl 19.500,-.

Hei...

..litt sein med å lese dette, men bedre seint enn aldri..... :smiley:

eg har tidligere vært borti dieselpumper der akslingen har knukke rett av... ved nermere ettersyn og innlevering av dieselprøver viste det seg at eigar hadde brukt tomme maursyre kanner til diesel, og ikkje fått desse rein nok. Dette førte til totalhavari på pumpa og knukke aksling...

Eg seier ikkje at dette er årsaken i din båt...men vil berre advare mot denne bruken av tomme maursyrekanner....så ikkje andre går i samme felle....

God sommer! :cheers:

Helsing

Powerline

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...