bliss X Startet 11.Mai.2006 Link til dette innlegget Startet 11.Mai.2006 Olavssund er godt beskrevet i havneforumet, men hvordan det med le der hvis det blåser opp?. Jeg lå der oppankret (på svai) med en motorseiler for en del år siden. Vi hadde en fantastisk flott sommerkveld, men værmeldinga varslet at det kom til å blåse opp ut over natta. Fikk ikke ro på meg, og det endte med at jeg dro opp ankeret og forlot stedet. Lå omtrent der pilen er på kartet. Har ofte tenkt på det etterpå. Var det feigt å dra eller ligger man greit på svai der selv om det blåser en del? Sitér dette innlegget Link to post
Rolf Svart 11.Mai.2006 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2006 Komer jo an på vindretningen. Kraftig vind fra syd og sydvest drar opp mye sjø inn det sydlige innløpet. Vil tro at bølgene er verre enn vinden. Ved andre vindretninger ligger du bra her. Ingar og Mons med sin lokalkunnskap får evt. korrigere meg. Sitér dette innlegget Rolf som trives best med Sommer, Sol og Sørland "Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" Roald Amundsen Link to post
bliss X Svart 11.Mai.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2006 Kraftig vind fra syd og sydvest drar opp mye sjø inn det sydlige innløpet. Vil tro at bølgene er verre enn vinden. Det var slik jeg resonerte den gangen også Sitér dette innlegget Link to post
eXpence Svart 11.Mai.2006 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2006 (redigert) Der kan du ligge omtrent uansett vær, og sydvesten slå IKKE inn, muligens littegranne på rett sør. ("Sørvesten må i så fall gå gjenom Skarvøya og diverse skjær ... ) Men innløpet er i praksis max 10 meter bredt, det er et skavlpe skjær (lett synlig) øst i innløpet som også tar unna for sjøen. Innløpet er vel også max 5 meter dypt (mange år siden jeg var på bunn der), så sjøen "går fra seg her". Da vi var små drev vi å lekte oss søndre innløpet med små pioneer joller som vi "drev på grunn med" i skvalpet fra solgangsbrisen. De "gamle" skulle bare" visst hva vi holdt på med, da hadde det blitt ... Drar det seg i søndre utløp så må du gi litt gass for å komme ut, men 100 meter utenfor er sjøen normal igjen. Husk at det andre innløpet i nord er "sprerret" at et 12 meter luftspenn om du har mast, og at det veldig lurt å holde VEST i akkurat her, her er det enveiskjørt, selv om det ikke ser slik ut... Redigert 11.Mai.2006 av Ulmo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
mons Svart 11.Mai.2006 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2006 Hei Jeg tror du ville ligget godt i sundet hvis du har brukbart ankringsutstyr. Vinden som kommer fra sør-sørøst setter opp spesielt grov sjø ca 100 meter sørøst for det søndre innløpet. Den roer seg litt før den treffer fjellveggene på begge sider av innløpet. Disse veggene er nokså bratte og virker som en trakt slik at sjøen kastes tilbake og slår delvis ned sjøen som skulle gått inn sundet. Innerst i det søndre innløpet er det stort sett nokså grunt, med litt dypere akkurat der en kjører. Dette stykket tar livet av resten av bølgene, og det er svært skjelden at det er mer enn 30-40 cm sjø i Olavsundet. Bunnen er sand med et gjørmelag oppå, og gir bra feste for en sanddregg el. Jeg har selv kjørt inn fra sør i såpass sjø at det var såvidt jeg torde med Viksunden på 31 fot og 120 hester, men vi la oss rett innenfor og drakk kaffe mens vi så på sjøen i innløpet. Et annet lite skattet alternativ er 3-400 meter lenger nord. På innsiden (nordsiden) av Hellesund ligger Springedansen. På det aller smaleste her går det en bukt inn i Monsøya. På kartutsnittet i første innlegg er bukta over "ge" i det som skal være Vrageviga. Denne bukta får absolutt aldri sjø inn, den er stort sett 5-8 meter dyp, den har flere steder rette fjellsider som en kan legge bredsiden inntil, men som samtidig er "flate" på land slik at en kan komme seg i land. Har ofte ligget der og nytt kveldssola. Bra ørretfiske på bergene mot springedansen, og gjerne etpar grader ekstra på badetemperaturen. Siste skrytet er at denne bukta ofte er helt fri for brennmaneter når det ikke går an å bade andre steder. Vrageviga som ligger vest for denne bukta (0,5 meter dypt sund imellom) har navnet sitt fra den tiden det var penger å tjene på å dra skipsvrak opp i grunne bukter for å brenne dem og berge messingen i naglene. Springedanen har navnet etter skjæret med stålstaken på det smaleste. Her stoppet bryllupsfølgene fra Hellesund som hadde vært til vielse i gamlekirka. På skjæret, som ofte er glatt, skulle brudgommen danse skikkelig springar og sparke hatten av ei stang - har jeg hørt- Mons Sitér dette innlegget Mons Link to post
mons Svart 11.Mai.2006 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2006 Hei igjen Så ikke Ulmos innlegg - brukte litt lang tid og litt kaffe på mitt innlegg. Kan hende det bare er med spesiell vind eller strømretning at sjøen bygger seg opp rett øst for Skarvøya, men ellers ser det jo ut for at vi er enige.. Sitér dette innlegget Mons Link to post
Rolf Svart 11.Mai.2006 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2006 Der kan du ligge omtrent uansett vær, og sydvesten slå IKKE inn, muligens littegranne på rett sør. ("Sørvesten må i så fall gå gjenom Skarvøya og diverse skjær ... ) Ja så husket jeg feil - igjen. Har vært innom Olavssundet med egen båt mange ganger men kun overnattet en gang eller to, da har det vært fint vær og lite vind. Går forøvrig alltid det nordre løpet. Men kom inn det søndre løpet en sen kveld/natt med frisk vind og myyye sjø. Båten var en 35 fots Colin Archer. Husker godt bølgene i det trange innløpet, husker ikke om det var ruskete eller rolig innenfor. Det var vel gjerne rolig siden oppholdet der inne ikke har gjort noe spesielt inntrykk. Sitér dette innlegget Rolf som trives best med Sommer, Sol og Sørland "Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" Roald Amundsen Link to post
bliss X Svart 11.Mai.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2006 Takker og bukker. Da høres det ut til at man kan ta sjansen på ankring i sundet selv om det skulle blåse opp ut over natta. Som den evige optimist jeg er, håper jeg å kunne avlegge stedet et besøk i løpet av sommeren, selv om vi aldri har kommet oss lenger en til Blindleia (da butter det for mannskapet) Sitér dette innlegget Link to post
Victora III Svart 26.Mai.2006 Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2006 Vrageviga som ligger vest for denne bukta (0,5 meter dypt sund imellom) har navnet sitt fra den tiden det var penger å tjene på å dra skipsvrak opp Flott tips, Mons, men du mener vel at Vrageviga ligger øst for Springdansen? Sitér dette innlegget Link to post
Careka Svart 1.Mars.2007 Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2007 ------ Bare for å ha sakt det. Det går en feit strømkabel mitt i bukta. den kommer in en plass nord , og svinger mitt i bukta in mot hytta som liggerpå østsiden. eller noe i den rettning. Vi lå på sai der for 3 år siden, og vårt reisefølge, HR 49 fikk denne med seg til overflaten da ankeret skulle opp. Se også på kartet ditt at den ikke er avmerket. Sitér dette innlegget Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF, & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post
mons Svart 2.Mars.2007 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2007 Hei Vrageviga er bukta/sundet som går inn til høyre for der det står Kvidbj.hl. Midt i Vragevika står en "0", og i bukta ligger både den vannledningen som er tegnet inn (4 tommer) samt flere små forgreninger til hytter. Den delen av leia som kalles Springedansen starter nord for Urholmen og går nordvestover ut av kartet. Vi har muligens funnet et nytt skipsvrak her, så det blir mye dykking i området i tiden som kommer. Mons Sitér dette innlegget Mons Link to post
Miranda Svart 3.Mars.2007 Link til dette innlegget Svart 3.Mars.2007 Der kan du ligge omtrent uansett vær, og sydvesten slå IKKE inn, muligens littegranne på rett sør. ("Sørvesten må i så fall gå gjenom Skarvøya og diverse skjær ... ) Vi lå der i sommer, masse båter. slapp dreggen og fortøyet på østsiden på de holmene som ligger der. Om kvelden frisket det seg med vind og svell, og vi fikk problemer med dreggfeste. endte opp med at vi måtte kjøre ut ekstra dregg. Regner med at det var draget i sjøen som var årsaken. Neste gang vil jeg satse på å ligge langsmed fjellet hvis det er så mye båter at det ikke er plass. Og det er altid mye båter, er jo en kjempe fin plass. Sitér dette innlegget Opinion is like an ass, everybody have one</FONT> Link to post
Sebaldus Svart 29.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2008 Er invitert på noe slags hyttefest / besøk i Ny Hellesund. Vurderer å ta båten fatt men usikker på hvordan det er å fortøye ved hytta. Tror ikke dette går. Må derfor legge den fra med en plass og ta jolla. De melder liten kuling til helgen så lurer da på hvor det er mulig å legge båten greit og samtidig kunne slappe av? Antar Olavssundet er en mulighet med en jo ikke sikkert jeg finner plass langs fjellet og lite lysten på å gå fra båten på svai. Er det noen offentlige kaier eller lignende i området man kanskje kan ligge ved? Mener å huske det er noe slags skipsverft osv i Hellesund. Spiller jo ikke noe rolle om det er idyllisk osv da jeg ikke skal være ombord... Sitér dette innlegget Link to post
Victora III Svart 29.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2008 Det er brygger på begge sider av Olavsundet og masse fortøyningsbolter. Pleier ikke å være problem å finne plass på denne tida selv om det enkelte helger er mye båter der. Ellers har du både Tyskerbrygga i kilen på nordøstsiden av Lindøya og Springdansen på Monsøya (omtalt i annen tråd). Lykke til og fest med vett Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 29.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2008 Bryggene i Olavssundet pleier å være fulle i helgene, og Tyskerbrygga er for grunn for seilbåt. Mulig det går an å ligge ved det nedlagte verftet, har ikke vært derute i år. Skulle det skjære seg helt har jeg en ledig 4m plass i Torvefjorden båthavn, der ligger du iallfall helt sikkert, men må få noen til å hente/bringe deg. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.