index Startet 11.Mai.2006 Link til dette innlegget Startet 11.Mai.2006 Jeg hadde egentlig bestemt meg for å investere i et par Sønnak Nautic 115Ah forbruksbatterier til båten. Men i går kom det i posten en brosjyre fra Bilxtra, det de tilbyr Scan Brit forbruksbatterier av samme størrelse. De var faktisk akkurat 150,- kroner billigere pr. batteri, ikke så veldig stor forskjell altså. Noen som vet om dette er noe å satse på, eller om det er bedre å holde meg til min opprinnelige plan og heller kjøpe Sønnak? Vil jo gjerne ha noe som varer lengst mulig... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Seastar Svart 11.Mai.2006 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2006 (redigert) Hei index! Jeg kjøpte for tre år siden slike Scan Brit batterier (vanlige åpne bly/syre) fra BilXtra til to av bilene i familien. De har fungert meget bra, og holder bra kvalitet. Har vært nøye med å sjekke at ladingen har vært innenfor anbefalte rammer, og det er vel her det avgjøres (uansett merke) om de skal vare lenge eller ikke, tror jeg mest på da! Men tiden får vise, - jeg har også for ca 1 1/2 år siden kjøpt Hankook batterier (2 års Garanti) til bruk sammen med 10 Hk Sabb'en i fiskesjarken min, - de var prisgunstig og jeg er fremdeles særs fornøyd med dem! Kjøpte også nettopp nå 2 stk. 170 Ah Hankook batterier (Tilbud kr. 1500,- per stk) til Tur- båten, og de "hardkjøres" for tiden på en nymontert høyeffektsregulator, Sterling PDAR, - og det funker så det virkelig er en fryd. Det lades veldig raskt opp igjen ved motorgange, og mine tidligere problemer med for lite strøm i (og for slapp lading ved kjøring mellom nye) uthavner er eliminert. Gamlebatteriene (3 stk 190 Ah Sønnak Heavy Duty), hadde gjort jobben sin bra synes nå jeg, og ble nå "pensjonert" etter 13 år i jobben, -da de plutselig fikk problemer med for stor selvutladning/indre kortslutning. Slå til på et eller annet merke, du får nok glede av de i mange år uansett, hvis du bare behandler de etter "reglene", og samtidig legger vekt på at de skal få den ladingen de er beregnet for. Lykke til med din avgjørelse! Redigert 12.Mai.2006 av Seastar (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
saga Svart 11.Mai.2006 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2006 Jeg kjøpte også et slik Scan Brit batteri bilen for 2-3 år siden hos Bilextra. Jeg målte både syrevekten og volt før jeg satte det i bilen og jeg syntes verdiene var lave allerede før batteriet var tatt i bruk. Jeg tenkte kanskje det skyldtes at det hadde stått lenge lagret. Etter å ha brukt det en stund så ladet jeg det opp uten at verdiene ble særlig bedre. Hvis prisforskjellen kun er på 150 kr. mellom Scan Brit og Sønnak så hadde jeg ikke vært i tvil om hvilket batteri jeg hadde valgt, nemlig Sønnak. Hadde Scan Brit vært til halve prisen så kanskje. Jeg hadde inntil nylig et Sønnak batteri i en gammel Camry som stod i da jeg kjøpte bilen for 5 år siden. Det var gammelt allerede da. Det hendte noen ganger at bilen ble parkert med kupelyset på over flere dager slik at batteriet ble fullstendig utladet, målte kun 4 volt på det en gang, men allikevel så fikk jeg liv i det inntil det måtte kasseres i vinter pga. at en celle var kaputt. Uansett så hadde det fått mye juling og dårlig behandling men holdt sikkert i 8-10 år så jeg tror jeg hadde gått for samme merke igjen. Har ikke Mekonomen og Tools-kjeden kampanjer på Sønnak av og til? Sitér dette innlegget Link to post
slettet Svart 11.Mai.2006 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2006 (redigert) ting er ikke alltid slik de reklameres, for noen år siden kom Biltemas batterier best ut i en NAF test. noe info: http://www.baat.aller.no/baatweb/webdisk.n...14?OpenDocument Et 60Ah Optima koster snaue 2000 kroner. Et 60Ah Biltema koster 400 kroner og er best i NAF's batteritest. Redigert 11.Mai.2006 av The Scrutinizer (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 12.Mai.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2006 Kanskje like greit å gå for Sønnak sine da ja. Biltema sine nye svarte er litt for store for batterikassene, så disse er nok ikke aktuelle her. Riktignok er de billige, men jeg har ikke lyst tilå ha dem stående uten kasser. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Seastar Svart 12.Mai.2006 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2006 (redigert) Ja, index - jeg er nok helt enig i at batteriene må passe i båten, -etter de forskjellige kriteriene som må taes hensyn til. Jeg har som tidligere nevnt bare gode erfaringer for egen del, sålangt med mine siste innkjøpte batterier av bl.a. merkene Scan Brit og Hankook, - men er rimelig sikker på at du vil bli kjempefornøyd med dine Sønnak batterier til ditt behov. Er det ikke greit å ha tatt avgjørelsen da? Lykke til med nye gode batterier, og la oss få høre hvordan det virker utover i sesongene! (Hvor lang tid tar det før de er toppladet, stor nok kapasitet i forhold til alle forbrukerne og om Ah-kapasiteten holder til en "langhelg" i en uthavn uten landstrøm, - dette bl.a. er jo interessant for oss andre å få erfaringer på!) Ship'O'Hoi Redigert 12.Mai.2006 av Seastar (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 12.Mai.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2006 Er det ikke greit å ha tatt avgjørelsen da? Joda, veldig greit det! Får ta meg en shoppingtur i morgen, og skaffe det som skal til. Regner med at kapasiteten vil holde til snaut tre døgn med min bruk, det får holde det. På tide å flytte på seg da. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Skvulpen Svart 14.April.2009 Link til dette innlegget Svart 14.April.2009 (redigert) Drar opp denne gamle tråden, fordi jeg skal skifte batteri og lurer på samme batterimerke. I min daycruiser er det bare 1 - ett batteri, som da må være best mulig til kombinasjon start + litt forbruk. Dette ScanBrit - batteriet som jeg får for 1400 kroner, har høy kaldstartstrøm, 800 EN (som er viktig?), samtidig som det er på 100 Ah, det skulle vel holde kjøleboksa gående to - tre timer på fjorden en solrik sommerdag uten å bli flatt? Har ikke særlig annet av strømforbrukere, eneste blir radioen og lanternene ... Alternativet er Banner Power Bull, som også er på 100 Ah, men kaldstartstrøm 780 EN, har "Double Top" lekkasjesikring opp mot 45 graders hellingsvinkel, - men dette koster 1650 kr. Begge batteriene er såkalt vedlikeholdsfrie, med "øye" som varsler ladetilstanden, grønt = OK, osv. Hva skal man foretrekke av ScanBrit og Banner? Sønnak Nautilus Freeline har også et tilsvarende batteri ... Redigert 14.April.2009 av Skvulpen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Dieselboy Svart 14.April.2009 Link til dette innlegget Svart 14.April.2009 Siden det ble børstet støv av denne tråden .....og Nautilus ble nevnt, er det noen som har hatt gode erfaringer med Sønnak Nautilus ? Sitér dette innlegget Link to post
Kaptein Nemo Svart 15.April.2009 Link til dette innlegget Svart 15.April.2009 Jeg hadde 2 stk 70 Ah Nautilus batterier. Problemet med disse batteriene er at spenningen faller svært raskt. Om morgenen var det for lite spenning til å få fyr i Safe Flame kokeapparatet. Når man blir snytt for egg og bacon om morgenen blir man lett sur :cryin: Jeg byttet batteriene med Varta fritidsbatterier. Etter 1 år med disse batteriene er jeg fremdeles fornøyd med dem. Sitér dette innlegget Link to post
nor star 290.. Svart 15.April.2009 Link til dette innlegget Svart 15.April.2009 sønnak nautilus skifta mine nylig 1,5 år gamle Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 15.April.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.April.2009 er det noen som har hatt gode erfaringer med Sønnak Nautilus ? Ikke jeg i alle fall . Skulle nok kjøpt noe annet i stedet.... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Skvulpen Svart 15.April.2009 Link til dette innlegget Svart 15.April.2009 Hm! Ganske entydig negativt om Sønnak Nautilus. Får bruke eliminasjonsmetoden og stryke Sønnak da. Hva med Banner, er det gode batterier? Tenkte på typen Banner Power Bull. Sitér dette innlegget Link to post
formatc Svart 16.April.2009 Link til dette innlegget Svart 16.April.2009 Hei, har du sjekket med dette firmaet ? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.