Jump to content

Førstegangs båtkjøper - hjelp!

Guest anderssh

Recommended Posts

Guest anderssh

Heisann :)

Som ivrig båt/fiske entusiast, har jeg endelig bestemt meg for å gå til anskaffelse av egen båt(!) Har søkt litt rundt omkring på nettet/avisene, og kommet over en båt som tilfredsstiller de fleste egenskapene jeg har sett etter; styreposisjon i lukket kabin, selvlensende dekk, relativt hurtiggående - og ikke minst rimelig!

Er i den forbindelse kommet over en nokså sjelden Kvaløy 18, utstyrt med en 60 Hk Evinrude to-takter (37 timers gangtid) og en 6 Hk Evinrude reservemotor (3.5 timers gangtid). Både båt og motorer er fra 97, og båten gjør ca. 30 knop i maxhastighet. Båt og motorer er i god stand.

Har klart å prutet prisen ned til 90.000 ,-

Følger med kalesje og et lite ekkolodd (Lowrance X45)...

Da jeg har lite greie på båter, lurer jeg på om dette er et godt kjøp? Med tanke på at motorene er så og si nye, er vell prisen ganske grei (?)

...håper bare ikke jeg kjøper katta i sekken... :/

Bilde

Hei.

Kjenner ikke båttypen, men av bilde og beskrivelsen din ser det ut som det er en OK båt til småturer/fiske.  Prisen er det heller ikke noe å si på.   Dersom det stemmer med 37 timer gangtid tror jeg ikke dette er noe dårlig kjøp.

MVH   jako

ikke at jeg er noen ekspert, men to ting slår meg:

Sjekk hvor lett det er å få tak i ny kalesje til en slik sjelden Kvaløy. Hvis den må skreddersys når du skal ha ny, kan det gjerne bli litt dyrere.

Hvis motorene er fra 97 og har gått 37/3,5 time har de i praksis stått på lager i 6 sesonger. Motorer som blir brukt, og vedlikeholdt på skikkelig måte er vel gjerne i bedre stand enn de som står og støver ned.

Ellers så det ut som en fin båt.

Enig med jako. Min umiddelbare tanke er at prisen ikke kan være avskrekkende dersom opplysningene fra selger er korrekte. Du sier ikke noe om innredning i kabinen, men der bør det vel være en viss standard til denne prisen.  Et råtips er da at du gjør et OK kjøp, dersom båten tilfredsstiller dine bruksbehov.  :smiley: men jeg har vel egentlig ikke så store forutsetninger for å si noe sikkert om pris på en slik båttype.

Rent generelt har jeg alltid ment at en bør kjøpe både båt og motor av kjente merker. Det kan være en fordel når herligheten skal selges igjen, for det skal den jo en eller annen gang....

Tror ikke jeg hadde tenkt så mye på kalesja. Snakket med en lokal kalesjemaker for kort tid siden, og vedkommende laget alltid ny mal på båten når noen bestilte ny kalesje. Sydde aldri etter den gamle. Dette for å være helt sikker på at kalesj skulle bli 100%. Prisen lå nok noen 100-lapper over enn om jeg skulle bestilt en original, men det var marginalt.

Men jeg er enig i at en motor som går jevnt, og ikke står mesteparten av tiden, er å foretrekke.

Hei!

Når det gjelder de mer mindre kjente båt typene så er det ofte vanskelig å vite riktig pris. Da blir det kjøper som vurderer om prisen er riktig. Føler du at denne båten utifra dine behov er verdt 90.000 så er den det.

Hvis båten er like hel innvendig som utvendig så må jo dette være et bra kjøp. Kjøper du båten så husk at det ofte er mer vanskelig å selge en båt som ikke er kjent i markede. Det er jo greit å tenke litt på hva du eventuelt kan få igjen for båten.

tormod

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...