Jump to content

Automatsikringer?


jada

Recommended Posts

I bryterpanelet stikker det opp en liten rund "duppedings" ved siden av hver bryter. Jeg har alltid regnet med at dette er automatsikringer, og at de kanskje skvetter opp dersom sikringen ryker.  Kan jeg stole på at disse fungerer som de skal (fra 1986). Kan/skal de sjekkes på noe vis. Har hatt båten i 4 år, og det har aldri skjedd noe med "de små runde røde" enda  :confused:

Link to post

Har også en hel rad med slike sikringer sammen med brytere og LEDs. Synes løsningen er grei og praktisk. Hos meg har imidlertid en del røket. Noen som vet hvor jeg kan skaffe nye?

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
  • 1 år senere...

fant ingen bedre tråd, men ettersom emnet heter som det gjør; forsøker jeg meg.

Jobber på det elektriske om dagen, og har bestemt at noen ( få ) kurser som skal ha spenning sålenge hovedstrømsbryteren er på, gidder jeg ikke dra dette innom elskapet.

Kursene er.

belysning / forbruk forpigg

belysning SB

belysning BB/ rufftak.

Mao kun til belysning, spenningstap ikke KRITISK..

 

Vil sette sikringer på disse tre kursene i egen boks, og vil ha utomatsikringer.

Tradisjonelle automatsikringer er dyre, og ikke alle har en akseptabel kvalitet.

Det finnes sikringssyper egentlig ser ut som automater til sikringsskap for 220V, som er rated for inntil 80V likespenning i tillegg.

F.eks Legrand LEXIC DX6kA fra ELFA, som er billige ( omlag 50kr pr kurs ) eller ETA fra ELIS ( dyre som f**n, jobb rabatt fikk jeg heller ikke.. :nonod:.

 

Ettesom dette skal monteres i egen boks, bruker jeg en IP56 kapsling, samt PG nipler på alle kabler. Sikringene vil mao. stå TØRT.

 

Omtale :

Fabr Legrand, typ LEXIC DX-h 10kA

I de flesta fall kan smältsäkringar ersättas med automatsäkringar, t ex i gruppcentraler i bostäder och industri, i automatik- och styrutrustningar m m.

Denna automatsäkring är avsedd för montage på DIN-skena. Inbyggnadsdjupet är 70 mm och säkringen är anpassad till övriga komponenter som ingår i LEXIC-systemet. Montering kan göras på stift- eller gaffelskena. Som tillbehör till automatsäkringen finns en hjälp-/alarmkontakt (omkopplingsbar funktion) som växlar läge när säkringen löser ut samt underspänningsutlösare. Hjälp-/alarmkontakten snäpps fast vid automatsäkringen.

Godkännanden: Semko.

 Märkspänning: 12–415 V~, 12–80 V=

 Brytförmåga: 10 000 A (IEC898)

 Karaktäristik: C

 Kabelanslutning: Max 25 mm2

 Bredd  

 1-polig: 17,7 mm (1 modul)

 2-polig: 35,6 mm (2 moduler)

 3-polig: 53,4 mm (3 moduler)

 Djup till DIN-skena: 70 mm

 

Utlösningskaraktäristik:

 

 Typ C  

     

 Termisk utlösning Magnetisk utlösning

     

   1,13–1,45×In   5–10×In

 

[/color]

 

Bilde

 

Synspunkter ?

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post

Så lenge de også er beregnet for likespenning så burde det gå helt greit.

 

Dersom de ikke er beregnet for likespenning så går det nok ikke så bra. En likestrøm er vanskeligere å bryte enn en vekselstrøm, da det vil oppså en lysbue over brytergapet i sikringen når denne åpner. Med en vekselstrøm så passerer denne gjennom 0 100 ganger i sekundet (50Hz), det gjør derimot ikke likestrømen som dermed er vanskeligere å bryte. Men som sagt, er de ogå beregnet for likestrøm så er alt i orden.

Link to post

Nei det stemmer trolig ikke, jeg tok en sjekk av multimeteret. Koblet sammen testledningene og får da også 0,2 ohm motstand. Dermed bør motstanden i sikkringen bli tilnærmet 0. For å være sikker er nok det beste å prøve den med noen ampere strøm gjennom og måle spenningsfallet, det er en sikkrere metode for å måle små motstander. Bare pass på å bruk likestrøm da det er dette du skal bruke dem til. Med vekselstrøm kan induktansen kansje gi et noe høyere spenningsfall en likestrøm.

 

Jeg mener jeg har sett noe ett eller annet sted om motstanden i slike sikringer, husker ikke hvor. Det stod ingenting i databladet på Elfa så vidt jeg kunne se.

Link to post

Nei det stemmer trolig ikke, jeg tok en sjekk av multimeteret. Koblet sammen testledningene og får da også 0,2 ohm motstand. Dermed bør motstanden i sikkringen bli tilnærmet 0. For å være sikker er nok det beste å prøve den med noen ampere strøm gjennom og måle spenningsfallet, det er en sikkrere metode for å måle små motstander. Bare pass på å bruk likestrøm da det er dette du skal bruke dem til. Med vekselstrøm kan induktansen kansje gi et noe høyere spenningsfall en likestrøm.

 

Jeg mener jeg har sett noe ett eller annet sted om motstanden i slike sikringer, husker ikke hvor. Det stod ingenting i databladet på Elfa så vidt jeg kunne se.

Kjøper noen i morra, og tester. Rapport følger, såsnart forumet er oppe igjen.

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post

Hei,

Så var det å prøve å holde tunga rett i munnen. I utgangspunktet nevnte Suzuki sikringer for lys der spenningsfall ikke er kritisk. Her er jeg helt enig i å bruke automatsikringer. Men i en moderne båt finnes det endel utstyr som kan få problemer med automatsikringer. Det er utstyr som skal sikre at batteriet ikke dyputlades og samtidig som de bruker mye strøm, i startøyeblikket. Her snakker vi om Wallas kokeapparat, Ardic diesel vannvarmer, Isotherm elektronisk kjøleskap og sikkert mange andre. Problemet med slike apparater er at de senser på spenningen mens de starter og om spenningen er under en gitt verdi (10,5-11.5 Volt) vil apparatet ikke starte, for ikke å dyputlade batteriet. Problemet oppstår gjerne av flere årsaker å gjerne sammenfallende. For lavt ledningstversnitt i forhold til lengden på kabelen, strømmen passerer brytere/koblinger eller automatsikringer.

 

Har selv bygd egen båt med godt kabeltversnitt og ETA automatsikringer og måtte bytte til flatsikringer på nevnte apparater. (ETA er en av de største på likestrømsautomater). Jeg har gjort målinger på spenningsfall på disse og mener å huske at jeg spenningsfallet var 0.8 volt ve 10 Amperes belastning.

 

En liten forklaring på hvorfor mange kjøleskap ikke starter ved halveis utladet batteri. Ofte oppgis strømforbruket til ca en 1 ampere i gjennomsnitt. Leser man på apparatskiltet ser man at strømtrekket er ca 5 ampere. Og for den som har litt greie på motorer vet at startstrømmen til en motor ofte er fra 5 til 10 ganger større de første millisekundende etter start, det vil si 25-50 A, det er i denne perioden automatikken vurderer om batteriet skal spares eller ikke...

Link to post

Har selv bygd egen båt med godt kabeltversnitt og ETA automatsikringer og måtte bytte til flatsikringer på nevnte apparater. (ETA er en av de største på likestrømsautomater). Jeg har gjort målinger på spenningsfall på disse og mener å huske at jeg spenningsfallet var 0.8 volt ve 10 Amperes belastning.

Brukte du ETA 5700 ?

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post

Hmmmm, da begynner vi og tenke igjen.

 

er det noen som vet noe om vanlige sikkringer og spennings tap.Jeg håller og på med det elekstriske i min båt og har satt in håller for mini flat sikkringer. Har disse ett større tap en tex gamle "vanlige" sikkringer?

Nei. Spenningstapet er lavere på flatsikringer, sånn generelt sett. Veit at LarsH og Lotus drodlet litt om dette på "den andre siden, kanskje de kan repetere noe av denne informasjonen her ?

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post

Kjøper noen i morra, og tester. Rapport følger, såsnart forumet er oppe igjen.

 

Suzuki

Sikringer er innkjøpt, og forumet er borte. MEN - multimeteret mitt er på "avveie" et eller annet sted, enten i båten, i garagen, eller et annet sted. Men montert i en flott IP55 boks med deksel foran enhetene, blei det feiende flott. Synes jeg da.

Oppdatering følger.

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post

Jeg tror ikke noe på at det finnes noe spenningstap i sikringer. Det er to metallflater som ligger mot hverandre og er en så god forbindelse som noe. Jeg tror det dere ser på multimeterne er feilmargin i måleapparatet. Eneste som kan skape en slik effekt er irr på polene inne i sikringen, men da er de gamle og har vært utsatt for fuktige forhold. Pass på ledertversnitt og gode tilkoblinger så går det nok bra. :wink:

Link to post

Jeg tror ikke noe på at det finnes noe spenningstap i sikringer. Det er to metallflater som ligger mot hverandre og er en så god forbindelse som noe. Jeg tror det dere ser på multimeterne er feilmargin i måleapparatet. Eneste som kan skape en slik effekt er irr på polene inne i sikringen, men da er de gamle og har vært utsatt for fuktige forhold. Pass på ledertversnitt og gode tilkoblinger så går det nok bra. :wink:

Nåja, det går ikke uten spenningstap. Det trengs noe effekt til å utløse sikringen og denne effekten må komme fra strøm multiplisert med spenningstap. Bare en liten elektroteoretisk digresjon - SCNR
Link to post

Suzuki

Husker ikke i farten hva de heter, men de ser ikke ut som vanlige husautomater. De har montasjehull i fremkant slik at de er beregnet for montasje i panel

 

Bluwater:

Alle automatsikringer har spenningsfall.

De finnes i mange varianter og ihvertfal med en eller begge av disse funksjonene.

Kortslutning/stor overstrømsutløsning. Strømmen passerer en spole som slår ut et anker som bryter kontaktsettet i automaten. (Rask utkopling).

Overstrømsutløsning ved langvarig litt for stort strømtrekk. Her er det et bimetall som varmes opp pga strømmen bøyer dette seg og kontaksettet kobles ut. (Treg utkopling).

Link to post

Hei

Suzuki

Sjekket betegnelsen på sikringen i går:ETA 3500-K20-2325

 

Da det har vært litt diskusjon rundt spenningsfall gjorde jeg en test med kalibrert utstyr.

Ved en strøm på 1 ampere gjennom denne sikringen fikk jeg 0,08 Volt spenningsfall.

Nå hadde jeg ikke mulighet til å teste med mer en 2,5 Ampere og det viste seg at spenningsfallet var tilnærmet lineæert og endte på 0.2 volt. Utfra dette tror jeg man kan trekke en konklusjon at ved 10 Ampere så vil man få 0.8 Volt spenningsfall over denne.

Link to post

Hei

Suzuki

Sjekket betegnelsen på sikringen i går:ETA 3500-K20-2325

 

Da det har vært litt diskusjon rundt spenningsfall gjorde jeg en test med kalibrert utstyr.

Ved en strøm på 1 ampere gjennom denne sikringen fikk jeg 0,08 Volt spenningsfall.

Nå hadde jeg ikke mulighet til å teste med mer en 2,5 Ampere og det viste seg at spenningsfallet var tilnærmet lineæert og endte på 0.2 volt. Utfra dette tror jeg man kan trekke en konklusjon at ved 10 Ampere så vil man få 0.8 Volt spenningsfall over denne.

OK. Skal teste de automatene jeg har handla sjøl, men som den observante leser kan se, er multimeteret mitt på avveie. Samt at poweret jeg skulle bruke, ikke eksisterer lenger.

Får finne på noe annet. :rolleyes:

0,2V spenningsfall v 30W belastning er mye, men for meg akseptabelt ( såvidt )

0,8V spenningsfall er ikke akseptabelt, men det er ytterst sjelden disse kretsene vil bli belastet med så mye strømtrekk, selv om de er dimensjonert for dette.

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...