Bluewater Svart 7.Desember.2004 Del på Facebook Svart 7.Desember.2004 Jeg undersøkte dette med en god venn av meg som jobber med nettopp automatsikringer på MG (Merlin Gerin) Jeg spurte om hvor mye spenningsfall det ville være i en 16A sikring C60 karakteristikk som han forøvrig sier kan brukes liksågodt på 12V likestrøm som på 230V vekselstrøm. Her er svaret: Hei igjen! En 16 A c60 har indre motstand på 10.13milliOhm eller 2,6W p.pol som tabellen under viser. Det vil derfor ikke være mulig å måle noen forskjell på spenniningen på noen av sidene på automaten. Det som i og for seg er sandt (i følge MG) er at ved likestrøm vil sikringen bruke 38% lenger tid for å løse ut ved termisk utløsning enn ved vekselstrøm. Tror ikke dette har noe å si for de fleste. Sitér dette innlegget Link to post
OT-flyktning Svart 7.Desember.2004 Del på Facebook Svart 7.Desember.2004 (redigert) En 16 A c60 har indre motstand på 10.13milliOhm eller 2,6W p.pol som tabellen under viser. 16A x 0,01Ohm = 0,16Volt spenningstap (ved 16A vel å merke). Dette er ingenting ved 230V, men noe ved 12V. Og selvfølgelig kan dette måles i 12V-verden. Og ved 2-polete sikringer (som vi ikke ha i båt, men i de aller fleste sikringsskap hjemme) blir det dobbelt så mye. Redigert 7.Desember.2004 av Andreas (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bluewater Svart 7.Desember.2004 Del på Facebook Svart 7.Desember.2004 Ok. Dersom man mener det er betydelig å miste 0,16V i en situasjon hvor en forbruker trekker 16A så. Jeg tror man heller skal konsentrere kreftene på å ha gode forbindelser og tykke nok kabler. Sitér dette innlegget Link to post
Suzuki Svart 7.Desember.2004 Del på Facebook Svart 7.Desember.2004 Ok. Dersom man mener det er betydelig å miste 0,16V i en situasjon hvor en forbruker trekker 16A så. Jeg tror man heller skal konsentrere kreftene på å ha gode forbindelser og tykke nok kabler. Bifalles absolutt Dessuten vil en 10A krets, kun unntaksvis belastes med 10A. Dessuten er sånne sikringsautomater ganske "sexy" saker da, og tar seg bra ut. Kanskje ikke så viktig akkurat det men.. Dessuten er de relativt rimelige, automatsikringer til båt tatt i betraktning.. Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
ok67 Svart 7.Desember.2004 Del på Facebook Svart 7.Desember.2004 Dessuten bør ikke en kurs sikkret med 10A belastes med 10A, da er den egentlig underdimensjonert. Sitér dette innlegget Link to post
eysteind Svart 7.Desember.2004 Del på Facebook Svart 7.Desember.2004 Noen som har erfaringer med automatsikringene til Maritim (carlingswitch)? Er det brukanes? Har tenkt å bruke carlingswich(?) brytere som er utstyrt med automatsikringer. Kan man justere disse sikringene til rett ampere? Sitér dette innlegget Link to post
OT-flyktning Svart 7.Desember.2004 Del på Facebook Svart 7.Desember.2004 Ok. Dersom man mener det er betydelig å miste 0,16V i en situasjon hvor en forbruker trekker 16A så. Jeg tror man heller skal konsentrere kreftene på å ha gode forbindelser og tykke nok kabler. Aksepterer dette . Men jeg skrev ikke 'betydelig', men 'noe'. Og det er definitivt målbart - reagerte mest på dette. De situasjonene som jeg husker i farten hvor spenningsfall spillte mest rolle er oppstart av varmeapparater og kjøleskap og der er 16A ikke så langt unna. Sitér dette innlegget Link to post
OT-flyktning Svart 7.Desember.2004 Del på Facebook Svart 7.Desember.2004 Noen som har erfaringer med automatsikringene til Maritim (carlingswitch)? Er det brukanes? Har tenkt å bruke carlingswich(?) brytere som er utstyrt med automatsikringer. Kan man justere disse sikringene til rett ampere? Bruker disse fra 5A til 100A (startstrøm til påhengsmotor). Som alle andre sikringer må de kjøpes med riktig verdi. Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 8.Desember.2004 Del på Facebook Svart 8.Desember.2004 (redigert) Hei Bluewater, Du skriver sitat "En 16 A c60 har indre motstand på 10.13milliOhm eller 2,6W p.pol som tabellen under viser. Det vil derfor ikke være mulig å måle noen forskjell på spenniningen på noen av sidene på automaten." Dette syntes jeg hørte litt for fantastisk ut, og det var det!!!. Satte opp nevnte automat i en kalibrert måleoppstilling med likestrøm og spenningsfallet er 0,6 Volt ved 1 ampere! Eneste forklaring jeg kan se er at verdiene som er oppgitt må gjelde vekselstrøm. Eneste råd utover det jeg har sagt tidligere er å rett å slett måle spenningsfallet før man installerer slike Redigert 9.Desember.2004 av JRK (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Suzuki Svart 17.Desember.2004 Del på Facebook Svart 17.Desember.2004 som tidligere nevt, skal disse kuresene brukes til belysning, for å frigjøre plass i hovedskapet. Spenningstap er derfor ansett for å være ikke kritisk ( og som den observante leser husker, er poweret mitt resirkulert, men multimeteret er gjenfunnet da.. = Dog - her er bilde av løsningen jeg valgte; Synes det blir ganske så "sexy" Et tips til slutt, vangvis levers det meste av elektriske norm kapslinger for industri med denne typen gjennomføringer for kabel. Iallefall sammenlignet Selv om den sikkert er tett nok,ved rett tilpasning, er det en dårlig løsning. Iallefall sammenlignet med denne typen, som garantert blir tett, og holder seg tett. I tillegg værner den kabelen, da den strekkavlaster kabelen. med denne, cable gland / nipple med mm gjenger. Mest aktuelle til oss er M12 & M16 vil jeg tro. IP 68, 10 bar, med strekkavlasning. Bor hull, sett i nippelen, fest kontramutter. Kan tilpasses stort sett alle typer kabler, finnes reducere, overganger osv osv. Bildene viser M12 & M 16 Oppdatering på selve kablingsdelen, følger.. Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
Suzuki Svart 21.Januar.2005 Del på Facebook Svart 21.Januar.2005 Skrøyt på meg at målinger skulle utføres, og resultatene foreligger nå. Glemte meg et øyeblikk, og sprengte sikringen til amperemeteret, men målingene vil gi en pekepinn på hvordan dette henger sammen. Strømmålinger av pærene under drift, er altså ikke foretatt, kun spenningsfallsmålinger. Automatsikringer Legrand , godkjent for 400Vac & 80VDC 10A Belastning; 20W / 55W 12V Mating: hjemmemekket powersupply, litt problemer med spenningen ved høye strømtrekk ( sliten ) dog funker den brukbart. Resultater: V 20W belastning; spenningsfall over sikringen 0,02V V 55W belastning; spenningsfall over sikringe 0,07V Konklusjon; til lamper, og andre lavkritiske applikasjoner, duger de greit. Spenningsfallet er høyt, spesielt ved stor belastning; dog akseptabelt. Det er sjelden det er aktuelt å ta ut særlig mer enn 30-40W pr kurs, og da er det innenfor det jeg kan godta. Såvidt. Å ha kabler og koblingspunkter i topptrim, blir ikke mindre viktig med denne løsningen.. Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
eysteind Svart 21.Januar.2005 Del på Facebook Svart 21.Januar.2005 Hei! Takker for resultat. Men bruker du enpolt eller topolt automatsikringer? Og hvor kjøpte du den fine boksen som du har montert sikringene i? Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 21.Januar.2005 Del på Facebook Svart 21.Januar.2005 Hei. En liten digresjon fra meg. Hvorfor i all verden bruke dyre automatsikringer? De nye flate bilsikringene er da gode nok? Litt mer arbeid å skifte fremfor å trykke inn igjen en automatsikring, men kan ikke huske sist en sikring gikk i Trudelutt! Og går sikringen, er det et eller annet som må fikses likevel, de går vanligvis/aldri av seg selv. Lars H. PS. Men opplegget ditt var virkelig lekkert! Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Suzuki Svart 21.Januar.2005 Del på Facebook Svart 21.Januar.2005 Hvorfor i all verden bruke dyre automatsikringer?Tja, det spørsmålet har vært stilet tidligere, kan svare kort på dette:1. har ikke tilgjengelig plass i strømskapet til alle kurser. Kunne da velge mellom å: a. større skap b. utvide det jeg hadde ( trangt fra før ), med ekstraboks, evt med brytere som ikke passet med typen jeg har. c. flytte noe over i eget skap d. beholde skapet, men kable om hele greia, og bytte alle brytere, for å få plass til mer.. Valgte c. Jeg har ikke brytere på disse kursene, utover å kneppe sikringen NED ( annet enn hovedstrømsbryter ), samt at alle forbrukere er utstyrt med bryter.. Synes dette virket som en bra idè, og de automatene var da ikke SÅ dyre.. ? PS. Men opplegget ditt var virkelig lekkert! Takker. Synes det er kult å fikse det som skal fikses, sånn at det blir bra en gang så det holder. Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
Suzuki Svart 21.Januar.2005 Del på Facebook Svart 21.Januar.2005 Hei! Takker for resultat. Men bruker du enpolt eller topolt automatsikringer? Enpolet., man bruker da ikke topolete sikringer på lavspentanlegg ?Og hvor kjøpte du den fine boksen som du har montert sikringene i? Elektrogrossisten på Alnabru. Dette er std. hyllevare hos alle oppegående elektrogrossister, ( ELFA, Onninen, ELEKTROSKANDIA, mfl. ) finnes som regel i 2, 3, 4 og 6 modulers. Kostet vel omlag 170,- for 4 modulers.. Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
OT-flyktning Svart 21.Januar.2005 Del på Facebook Svart 21.Januar.2005 En liten digresjon fra meg. Hvorfor i all verden bruke dyre automatsikringer? <{POST_SNAPBACK}> Da har du bryter og sikring i en enhet - og dermed ingen ekstra kabling bak panelet. Sitér dette innlegget Link to post
Suzuki Svart 21.Januar.2005 Del på Facebook Svart 21.Januar.2005 Da har du bryter og sikring i en enhet - og dermed ingen ekstra kabling bak panelet. Og et pkt. mindre som kan irre, skrangle løs, eller ¨på annet vis krangle.. Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
Suzuki Svart 21.Januar.2005 Del på Facebook Svart 21.Januar.2005 (redigert) fra testingen, som den observante kan se, er det flere prosjekter som er pågang... Pære-i-en-kaffekopp, er et påfunn for å unngå å sette fyr på hele huset... Suzuki Redigert 21.Januar.2005 av Suzuki (see edit history) Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.