Jump to content

Import fra uniten blir mere lønnsomt

Sydvesten

Recommended Posts

Ser at dollaren akkurat i dette øyeblikk omsettes for 6,00 kroner, har falt fra ca 6,15 til 6,00 denne uken... Dette gjør jo import fra uniten ennå mere aktuelt... Dette gjelder selvsagt både for båter og annet kjekt å ha utstyr....

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Dollaren kommer nok til å falle ytterligere.

Når amerikanerene, som har et vannvittig handelsunderskudd, fortsetter å bruke astronomiske en milliard doller mer pr. dag enn det de skaper av verdier, sier det seg selv at det før eller siden vil gå til helvete. Heller før enn siden er mitt tips. :smiley:

Båtdelene mine blir i alle fall svært billige.

Lotus

PS: Hvis jeg skulle gjøre det samme med familieøkonomien? Bruke 100 kroner mer hver dag enn det jeg får i lønn. Hvor lang tid går det da før namsmannen banker på døra mi? 5 år? 10 år? Hva hvis jeg bruker 300 kroner mer pr. dag på rent forbruk enn det jeg tjener? 2 pluss 2 blir fortsatt 4 og valutaspekulanter kan også regne.

Dollaren kommer nok til å falle ytterligere.

Når amerikanerene, som har et vannvittig handelsunderskudd, fortsetter å bruke astronomiske en milliard doller mer pr. dag enn det de skaper av verdier, sier det seg selv at det før eller siden vil gå til helvete. Heller før enn siden er mitt tips. :smiley:

Lite tilbakeblikk; i 1985 så stod dollaren i ti kroner, i 1993 så stod den i 4,75! Som heisføreren sa; "Det går opp og ned her i verden."

Underskuddet i USA var enda høyere rundt 1980 da Ronald R. tok over og "alle" dømte USA nord og ned osv osv, hva skjedde? Snuoperasjon etterfulgt av en meget lang (økonomisk)oppgangsperiode!

Uncle Sams (USA's) gjeld er meget høy, men var langt høyere (relativt sett) rundt 1950, men til tross for det hadde man en meget lang oppgangsperiode i USA gjennom hele 50-tallet og langt inn i Vietnamkrigen!

Tallene i amerikansk økonomi er så enorme at jeg ikke klarer å forholde meg til dem, men å dømme dem nord og ned er tegn på historisk uvitenhet! Veksten i amerikansk økonomi har vært, og er, langt høyere enn i norsk økonomi til tross for den enorme drahjelp Norge har av oljeprisen, en fordel som er tilsvarende ulempe for USA!

Sett deg ned og tenk litt på hvilke varemerker som er mest kjent i verden og du vil nok raskt innse at svært mange av dem er amerikanske og tilsvarende svært få er norske - sånn er det bare.

Men at dollaren er langt lavere enn på lenge betyr jo bare at det blir enda mere attraktivt å reise dit - dette landet som folk elsker å hate, men svært mange vil besøke og gjerne flytte til!

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

For å fortsette avsporingen :

I 50-årene hadde USA ikke store handelsunderskudd.

I 80-0g 90-årene hadde man et begynnende underskudd. I 1990 var det kommet opp i omlag 80 milliarder dollar eller omlag 1,4% av BNP.

I 2004 var det årlige underskuddet opp mot 700 milliarder dollar, nærmere 6% av BNP, Og det øker stadig, ikke bare litt, men mye.

I 2002 utgjorde USA's utenlandsgjeld 25% av BNP i 2007 forventes den å være 35% av BNP, kanskje mer. Det er sinnsykt mange dollar og spørsmålet mange stiller seg er hvor lenge dette kan fortsette.

Hadde feil i en ting: Amerikanerene bruker ikke lenger en milliard dollar mer pr. dag enn de tjener. Nå bruker de to milliarder dollar mer. Snart bruker de 3 milliader dollar pr. dag mer enn de har. Slik fortsetter det hver eneste dag. Og om litt bruker de enda mer. Hvor lang kan en strikk bli?

Lotus

USA's økonomiske situasjon:

Viktig å skilne mellom handelsunderskudd og underskudd på statens budsjett! Du glemmer også at USA har en ikke ubetydelig privat økonomi, på en helt annen måte enn vi og landene rundt oss, og tar du dette "into account", hvilket du/man bør, så ser bildet helt annerledes ut!

Lett overdrevet så er USA et fattig land med meget rike mennesker, mens vi er et rikt land med meget fattige mennesker (relativt sett!).

I USA har man også, til dels betydelig, forskjellig regnskapsmessig definisjon av hva som er invistering og hva som er forbruk i forhold til hva vi har.

Uttrykt i prosent av bnp så gir USA/amerikanere like mye i u-hjelp som Norge gjør, men vi synes selv vi er verdensmestere i U-hjelp mens USA/amerikanere er gjerrige, det stemmer bare ikke!

Mitt tidligere innlegg var raskt skrevt "off-memory" så du kan sikkert arrestere meg på årstall og tall, men ikke på det generelle bildet, ei heller hovedlinjene historisk sett!

Prøver ikke med dette å forsvare George Bushs politikk, enig i at USA må redusere budsjettunderskuddet og handelsunderskuddet, men vi har sett før at det har de klart og vil helt sikkert gjøre igjen. Dumt å avskrive verdens største økonomi (ingen andre er i nærheten, men China kommer), en økonomi som ligger klart først hva angår teknologi/teknologisk utvikling og med et samfunnssystem som premierer utvikling og produksjon.

Er jeg pro-amerikansk? Yes sir!

Er jeg generelt lei av folk som bare har et ønske om å rakke ned på USA og alt som er amerikansk? Yes sir!

Go yankee, go! :yesnod:

dette landet som folk elsker å hate, men svært mange vil besøke og gjerne flytte til!

Er jeg pro-amerikansk? Yes sir!

Er jeg generelt lei av folk som bare har et ønske om å rakke ned på USA og alt som er amerikansk? Yes sir!

Da er vi to -- og det er jo en god begynnelse? :wink:

Ojsann ... var visst enig med Mouche nok en gang. Spooky. :cheers:

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Og konklusjonen din på emnet er :lol:

Denne tråden gikk fort av sporet.

Hvem bryr seg? :wink:

Yankee go, go! Der har du et poeng, trenger du flere?

Da er vi to -- og det er jo en god begynnelse? :wink:

Ojsann ... var visst enig med Mouche nok en gang. Spooky. :cheers:

Begynner å bli en lei uvane! :rolleyes:

Vi har med "yankees å gjøre". Litt mere straigth ahead. Rett på sak, ingen slingring, klar tale.

Faktisk enkelt å forholde seg til. Statene som ferieland, bør flere oppleve.

Til tråd, bør være rimelig på navigasjonsfronten å kjøpe fra "over there". Dette tror jeg gjelder for også mye annet. Utvalget er stort, kan være mye penger å spare.

Vi sees!

For å få tråden tilbake på sporet må jeg henvende meg til garvede importører her på 'plassen med spørsmål om privat import fra "over there" og høre:

- Har lyst på kartplotter.

- Har sett meg ut en bestemt.

- Lowrance Global Map 3500c (5,5" Kartplotter / ekstern GPS-antenne)

Denne kan jeg få - hos min lokale elektronikk-pusher - for NOK 8.350,- med kart (Navionics small - trur eg....?) noe jeg synes er dyrt, selvfølgelig. Mye annet man kan bruke åtte-et-halvt båtlapper til..........

Hva om jeg importerer selv? Har norske importører / forhandler enerett - i Norge - på disse duppeditter?

Hvor får jeg sjekket priser på dette produkter "over there"?

rettet tyrkleif........ :o/

Redigert av Walter_S (see edit history)

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Hvordan u-hjelpen havnet her vet jeg ikke, men USA er en jumbo som gir ca 0,15% av BNP. I dette tallet ligger også en betydelig våpenstøtte som USA anser som u-hjelp.

FN oppforder til 0,7% av BNP Norge gir ca 0.9% av BNP.

Norge verdensmester, USA jumbo. :smiley:

Status er at USA er verdensmestere i forbruk av andres penger, at dollaren blir mindre verdt for hver dag som går og at Walter og vi andre får billige kartplottere fra USA.

Det er kanskje en god ting?

Lotus

Hvordan u-hjelpen havnet her vet jeg ikke, men USA er en jumbo som gir ca 0,15% av BNP. I dette tallet ligger også en betydelig våpenstøtte som USA anser som u-hjelp.

FN oppforder til 0,7% av BNP Norge gir ca 0.9% av BNP.

Norge verdensmester, USA jumbo. :smiley:

Status er at USA er verdensmestere i forbruk av andres penger, at dollaren blir mindre verdt for hver dag som går og at Walter og vi andre får billige kartplottere fra USA.

Det er kanskje en god ting?

Lotus

Hvis du leser hva jeg har skrevet en gang til så legg merke til at jeg påpeker hva USA og amerikanere (privat og frivilling) tilsammen betaler så er det noe helt annet enn de offisielle tallene, og det er faktisk det som betyr noe! Amerikanere gjør det frivillig i stor grad, du og jeg gjør det fordi våre folkevalgte har bestemt hvor mye, til hvem og når. Dette er en aldri så liten "systemforskjell" som betinger at man leser litt "bak tallene" og ikke bare hiver seg på det jeg kaller; "Jeg elsker å hate USA og amerikanere-bølgen"! Dette samtidig med at vi forventer og nærmest forlanger, at de skal beskytte oss mot enhver ytre fiende, og komme til vår unnsetning når, eller hvis, vi blir angrepet av andre, noe som delvis skyldes/skyldtes vår manglende vilje til å bruke nødvendige ressurser på eget forsvar.

Forbruk av andres penger? De pengene er det private, firmaer og regjeringer i andre land som har lånt til USA høyst frivillig! Til gjengjeld får de utsted en "I owe you", et gjeldsbrev eller en obligasjon, om du vil, som er meget omsettelig. Til tross for at USA er så håpløse (i dine og mange andres øyne) til å forvalte sitt "pund" så er profesjonelle investorer meget villig til å låne pengene til Uncle Sam. Lurer du på hvorfor? Lurer du også på hvorfor den amerikanske renten fortsatt er lav, til tross for høy vekst i økonomien og langt lavere arbeidsledighet enn i Europa, så kan jeg røpe for deg at det finnes "noen" som fortsatt har tiltro til USA og amerkansk økonomi, ikke minst gjelder det profesjonelle investorer "world wide"!

Go yankee, go! :yesnod:

"ive been there" og kunne ikke komme fort nok hjem, men så har jeg jo vært en del andre steder i verden og....

betyr ikke at alt er dritt over there.....

Nei, for de lager jo Bayliner! Kanskje motorene ombord også? Og så er det jo kjekt å ha en satelitt, eller tolv, når man skal finne veien hjem, og så er det jo greit å ha Internett, og kanskje det flyet som bragte det fort hjem var laget der også osv osv osv osv

Forøvrig så heter det "I've been there"! Vært et sted en gang, kjenner USA, amerikanere og alt det der?

Go yankee, go!

Ja, med prosentregning og norske briller kan man få til mye rart. Faktum er jo at USA bidrar med vesentlig større midler til verdens fattige en hva Norge gjør.

Du verden Scrutinizer, det må man si. Vært i uniten a gitt. Imponerende. :yesnod: Og andre steder også skjønner jeg. Danmark kanskje? Eller enda lenger for allt jeg vet.

Vi har en ekte globetrotter i våre rekker.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Nei, for de lager jo Bayliner! Kanskje motorene ombord også?

ja, det er jo bare et spørsmål om å lage det billigst mulig med "såder" eller lavere kvalitet - men billig blir det jo.

Og så er det jo kjekt å ha en satelitt, eller tolv, når man skal finne veien hjem

vil bare minne om at amerikanerene var helt avhengig av tysk expertise for i det hele tatt å få noe som helst ut i rommet og de tapte jo kappløpet om både den første satelliten og mennesket i rommet.

russerne hadde kanskje kapret de beste tyske ingenørene?

Werner Von Braun og hans team av tyskere ledet amerikansk romfart/raketteknologi langt inn i 70 tallet og det var tyske ingenører som designet amerikanerenes tidlige romkapsler. "brauchen sie wirchlich ein fenster?"

Og så er det jo kjekt å ha en satelitt, eller tolv, når man skal finne veien hjem

som en spinoff fra amerikansk militærindustri ja.

som om ingen andre nasjoner hadde klart det.

husk at etter wwii lå europa lå i ruiner mens usa produserte våpen og vare for eksport for alt remmer og tøy kunne holde. rene svenskene.

g så er det jo greit å ha Internett,

som vi kjenner har sin opprinnelse i Sveits ja.

og både MAC OS som jo er initiatoren til Windows baserte seg på det noske objekbaserte Simula utviklet av Kristen Nygaard og Ole Johan Dahl.

Uten Simula - intet Windows: http://www.itavisen.no/php/art.php?id=247147

kanskje det flyet som bragte det fort hjem var laget der også osv osv osv osv

kan vel kanskje minne om at verdens første jet motor ble laget i norge og ble startet i juni 1903 - et halvår før brdr wright klarte å gjenomføre vedrens første dokumnterte flytur på 45m og hvis kunnskap baserte seg på en vidreutvikling av Otto Liliethals forskning og 2000 glideflukter sammenfattet i en bok som Gebrüder Wright bygget vidre på.

Lilienthal døde i en flyulykke 12 åf før de gjrode den 1ste flyturen.

både Otto Von Ohain (tysk) og Frank Whittle (engelsk) som designet WWII jet motorene til de første operative flyene inder 2 verdenskrig innrømte at de baserte seg på det norske designet til Ægedius Elling.

etter krigen forsynte amerikanerene seg vilt av tysk fly og romfarts teknolgi og jeg mener å huske at både russere og US/UK "engasjerte" 50 000 tyske ingenører og vitenskapsfolk - hver - etter krigens slutt.

engelskmennene var i tilegg dumme nok til å gi bort dengang verdens beste jetmototeknologi til amerikanerene rundt slutten av 2 verdenskrig.

Europa var langt foran usa i jetflyteknologi for passajertrafikk men 2 uheldige faktorer medførte at slaget ble midlertidig tapt og ikke er gjenoprettetf før i senere tid.

faktorene som felte europa var:

• strukturfeil i Comet passasjer jet.

• alt for få passasjerseter i den engelske forløperen til DC9 - total mismatch mot behovene flyslskapene hadde.

Forøvrig så heter det "I've been there"!

ta en tur innom us språklige boards så ser du at de faktisk skriver eu engelsk med feil på folkeskolenivå.

ive var og er bevisst.

Vært et sted en gang, kjenner USA, amerikanere og alt det der?

well, det hadde holdt med en gang.

vurderte å flytte dit på 70 tallet men er gladere for hvert år siden at det aldri ble noe av.

Redigert av The Scrutinizer (see edit history)

og både MAC OS som jo er initiatoren til Windows

mac os er utviklet av Xerox, som gav dette vekk fordi de ikke trodde på konseptet. Dette er IKKE basert på simula.

• strukturfeil i Comet passasjer jet.

Europerene hadde laget best fly hadde det ikke vært for at de ikke var gode nok??? :lol:

Glimrenede sagt! (Jeg hadde vært verdensmester i sprint, hadde ikke bare alle sprunget fortere enn meg!) :lol::lol::lol:

Forbruk av andres penger? De pengene er det private, firmaer og regjeringer i andre land som har lånt til USA høyst frivillig! Til gjengjeld får de utsted en "I owe you", et gjeldsbrev eller en obligasjon, om du vil, som er meget omsettelig.

Jada, jada, men det forandrer ikke på det faktum at de faktisk låner 2 milliarder dollar ekstra hver eneste dag mer enn de selv produserer - og det nesten utelukkende til rent forbruk.

Grunnen til at dollaren synker i verdi er jo nettopp dette faktum. Man forbruker mer enn man har og man har gjort det lenge. Faktum er jo nå at de profesjonelle innvestorene ikke lenger er villige til å kjøpe dollar. Den amerikanske styringsrenten er nå skyhøye 5%. Den amerikanske sentralbanken har hevet renten 14 ganger siden begynnelsen av 2004, og den fortsetter å øke. Den er langt høyere enn snittet av europeiske renter. Likevel lar investorene seg ikke friste til å kjøpe dollar og dollarprisen synker for hver dag. Det du sier er med andre ord feil.

De Forente Arabiske Emirater (UAE) har varslet at om lag 10 prosent av dollarreservene skal bli byttet ut med euro. Omvekslingen vil for UAEs del ikke utgjøre mer enn drøye 2 mrd USD, men kan bli et forvarsel om vesentlig større dollarsalg fra andre sentralbanker i tiden fremover. Hva slike ting gjør med dollarkursen? Ja det ser vi jo helt tydelig. Den dagen asiatiske sentralbanker slutter med massive støttekjøp av dollar, er den dagen også amerikanerene skjønner at de ikke kan fortsette å leve over evne.

Og arbeidsledighetstallene for USA? 4,7% var det siste. Det er vel omtrent som snittet i EU/EØS-området. Og u-hjelpen? De fleste land har også en privat andel, dette er ikke enestående for USA. Fakta står fast. USA er en jumbo selv om verdien av u-hjelpen er høy.

Nei, bare vent til man oppdager at keiseren faktisk ikke har på seg noen klær. Da blir de amerikanske båtduppedittene billige da. :smiley:

Lotus

PS:

mac os er utviklet av Xerox, som gav dette vekk fordi de ikke trodde på konseptet.

feil, mac os er influert/basert av/på simula men jobbs & co rappet litt her og litt der og også xerox.

xerox utviklet et eget OS i forbindelse med kopimiljøet men innså aldri potensialet for PC/maskiner.

så vidt vites også med røtter i simula.

dokumentasjon finnes på nettet for de som er interessert.

bare søk på kristen nygaard.

Europerene hadde laget best fly hadde det ikke vært for at de ikke var gode nok??? :lol:

tøys, amerikanerene var ikke sene om å redesigne sine fly nå dette problemet ble avdekket på kometen; firkantede kontra runde vinduer - i forbindelse med trykkabiner.

Glimrenede sagt! (Jeg hadde vært verdensmester i sprint, hadde ikke bare alle sprunget fortere enn meg!) :lol::lol::lol:

kan se ut som du altid blir sist da ;-) Redigert av The Scrutinizer (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...