Jump to content

Import fra uniten blir mere lønnsomt

Sydvesten

Recommended Posts

Det var britene som oppfant RADAREN

Det gjorde de nok ikke.

Tyske Christian Hulsmeyer hadde en patent inne allerede i 1904 for et apparat som skulle detektere skip ved hjelp av radiobølger.

Men, det skal gis Watson-Watts at han i 1935 satte Hulsmeyers arbeid i system for å skape en radar som virket.

Men oppfinnelsen er tysk.

Det gjorde de nok ikke.

Tyske Christian Hulsmeyer hadde en patent inne allerede i 1904 for et apparat som skulle detektere skip ved hjelp av radiobølger.

Men, det skal gis Watson-Watts at han i 1935 satte Hulsmeyers arbeid i system for å skape en radar som virket.

Men oppfinnelsen er tysk.

Tyskerene hadde kun retnings"radar", mens brittene kom med den roterende typen. Så den tyske typen kan vel neppe kalles radar...

med forbehold: http://en.wikipedia.org/wiki/History_of_radar

Contents

1 Before the twentieth century

2 1900s

2.1 Christian Huelsmeyer

2.2 Nikola Tesla

2.3 Naval Research Laboratory

2.4 Robert Watson-Watt

2.5 Hans Hollmann

3 World War II

3.1 UK

3.1.1 Chain Home

3.1.2 Ground Controlled Intercept

3.1.3 Airborne Intercept

3.1.4 Centimetric Radar

3.2 Germany

3.2.1 Airborne radars

3.3 US

4 Cold War

5 See also

6 Further reading

7 External links

Og nok en gang kan jeg konstatere at det at det ikke er noe særlig å spare når man begynner å regne på dette. At det er så billig å handle båtelektronikk fra USA er ofte oppskrytt.

Furuno 1623 på eBay:

Pris: $1.179

Frakt: $148

Forsikring (frakt) : $50

Sum: $1.377

Med dollarkurs 6.1 blir dette:

Pris: kr 8.400

MVA: kr 2.100

Sum: 10.500

I tillegg kommer det vel noen gebyrer osv som jeg ikke kjenner.

Furuno 1623 fra Malfix:

Pris: 11.500

gjennom årene har jeg snakket med flere fra både inn og utland og Hong kong har i hverfall vært "mekka"? for de som skal handle elektronikk.

hvor smart det er å handle på et annet kontinent mht garanti osv overlater jeg til andre å bedømme....

selv om det er alt for mange bananspisere i båtbransjen her hjemme kan man jo normalt møte de "face to face" eller ringe TV2 hjelper deg om du går tom for bananer.

Redigert av The Scrutinizer (see edit history)
  • 2 uker senere...

Vi får ta opp denne strengen om et år. Det er nemlig vanskelig å spå om fremtiden.

Til tross for at det ikke er gått et år så vil jeg gjerne henlede din (og andres) oppmerksomhet på dagens Aftenposten økonomivedlegget side 15 under overskriften "USA tåler stort underskudd" hvor det refereres til Harvard-professor Richard N. Cooper som sier at; Selv et evigvarende underskudd på 5 prosent av BNP vil være bærekraftig."

Interessant lesing! :yesnod:

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

gjennom årene har jeg snakket med flere fra både inn og utland og Hong kong har i hverfall vært "mekka"? for de som skal handle elektronikk.

Har vært er vel ordet. Etterhvert er prisen på (forbruker)elektronikk blitt så lav i norge at det er svært lite å spare på ø kjøpe slikt i Hong Kong, det var mer å spare for noen år siden. Jeg tråla en mengde elektronikksjapper i Hong Kong i fjor sommer på leting etter GPS med USB tilkobling for bruk på PC. Jeg fant en til slutt, men den var dyrere enn å kjøpe på Sovida (Elfa) her gjemme. Båtutstyr ol fant jeg ikke, det er ikke vanlig forbrukerelektronikk og dermed ikke så populert som PC'er, kamera og lignende.

Finnes det en nettside hvor man kan lese dollarkursen i forhold til Nkr. grafisk?

Ja da, se i Aftenpostens morgenutgave i delen for økonomi. Viser grafisk utvikling siste 12 måneder.

Du finner det sikkert også i en del andre aviser. Går du inn på hegnar.no så kan du leke rundt med gårsdagens, dagens og morgendagens kurs samt lese mange råd og meninger fra ekspertene, men ikke glem at de må også se inn i krystallkulen og vet ikke "sannheten" om morgendagen!

• 4 uker senere...

Og nok en gang kan jeg konstatere at det at det ikke er noe særlig å spare når man begynner å regne på dette. At det er så billig å handle båtelektronikk fra USA er ofte oppskrytt.

Furuno 1623 på eBay:

Pris: $1.179

Frakt: $148

Forsikring (frakt) : $50

Sum: $1.377

Med dollarkurs 6.1 blir dette:

Pris: kr 8.400

MVA: kr 2.100

Sum: 10.500

I tillegg kommer det vel noen gebyrer osv som jeg ikke kjenner.

Furuno 1623 fra Malfix:

Pris: 11.500

Har nettopp bestilt meg en Furuno GP-7000 fra et firma jeg fant på finn.no. Samme firma(myre elektronikkservice) hadde furunos radar 1623 til 10 900 kr. Det ble ikke mange hundrelappene dyrere enn å importere fra USA. Litt mere lettvint er det jo også ved garantisaker. Med eksempelet ovenfor hadde jeg jo faktisk fått radar billigere i norge, med dagens dollarkurs 6,4. Jeg tror nok import fra uniten er litt oppskryt ihvertfall når det gjelder simrad og furuno.

Jeg tror nok import fra uniten er litt oppskryt ihvertfall når det gjelder simrad og furuno.

Neppe, jeg har eksempelvis handlet en flett ny Furuno Blackbox kartmaskin til kroner 4000,- Her hjemme får du den til 25000,- :rolleyes:

Ett annet eksempel er en GP36 (dgps) til kroner 500,- (brukt da)

Hva med en Robertson Robtrack DP som gikk for hele 99 dollar...

Nå gir ikke u-land spesielt mye u-hjelp, man av alle demokratiske land i den vestlige verden er USA den desidert største jumboen. Jeg sa tidligere 0,15%. Det riktige taller er faktisk bare 0,1%.

Tenkte bare jeg skulle minne om han fyren som her om dagen gav 37 milliarder dollar til Bill og Melinda Gates minnefond. Det går vistnok bl.a. til bekjempelse av sykdom i den fatttige del av verden.

Når en i tilleg legger til hva familien Gates har spyttet inn så kan en vel ikke akkurat snakke om et folk som ikke yter u-hjelp?

I USA er vel private donasjoner langt høyere enn de offentlige, dette i motsetning til i Norge og svært mange andre land! Hvis man ser hva USA samlet sett gir privat og offentlig, så tror jeg ikke de har noe å skamme seg over! Når man ser hva de faktiske beløpene er så er de formidable!

Hvorfor er det så viktig å slenge dritt om USA og amerikanere hele tiden? Er du/vi så h........ es mye bedre?

Jeg er ikke medlem av "Jeg elsker å hate USA-foreningen"! Er du? (dette spørsmålet går til alle og ikke til noen spesielt!)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...