Jump to content

Import fra uniten blir mere lønnsomt

Sydvesten

Recommended Posts

Tenkte bare jeg skulle minne om han fyren som her om dagen gav 37 milliarder dollar til Bill og Melinda Gates minnefond. Det går vistnok bl.a. til bekjempelse av sykdom i den fatttige del av verden.

Når en i tilleg legger til hva familien Gates har spyttet inn så kan en vel ikke akkurat snakke om et folk som ikke yter u-hjelp?

Du har kanskje ikke fått med deg hvem som styrer fondet? Ville du bli overrasket om jeg fortalte deg at det er arvingene?

Lotus

Du har kanskje ikke fått med deg hvem som styrer fondet? Ville du bli overrasket om jeg fortalte deg at det er arvingene?

Lotus

Jeg ble i hvertfall ikke overrasket, men gjør det noe? Fondet skal forvaltes til beste for fattige i verden og IKKE arvingene. Det er vel det som tross alt er det viktigste? :yesnod:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

• 1 år senere...
Nei, bare vent til man oppdager at keiseren faktisk ikke har på seg noen klær. Da blir de amerikanske båtduppedittene billige da. :smiley:

Lotus

Hvor lenge bør man vente da Lotus? Er fortsatt litt i markedet for en radar, men har god tid. :lol:

Nå er tiden kommet, Lasse. Billigste dollar på 20 år.

Men venter du enda lenger, blir det nok enda billigere. Billigste dollar noensinne?

Amerikanerne bruker 3 milliarder dollar mer enn de tjener hver eneste dag. Med den lave dollarkursen må de vel snart låne 4 milliarder dollar - hver eneste dag :smiley:

Hvor mange dollar blir det på 20 år? Og med renter og rentes rente?

• 2 måneder senere...

Dette må da være rasende billig, bud over 30000$ for en 1987 Princess 385 med twin Cummins diesel... litt jobb må påregnes står det... Ingen CE merking påkreved,kun innom tollvesnet og betale moms og hk avgiften... Ligger i Florida, kan sendes med skip til Gøtebord fra Jacsonville...

Normalt er budfristen satt til mandag ettermiddag så det kan tenkes denne går i morgen.... en bør legge inn bud noe over utropsprisen her... Jeg har kjøpt en båt herfra og de er dønn seriøse, det er inkassobåter

Princess 385

Main.JPG

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Vanskelig å anslå eksakt, jeg betalet 1500$ for henting hos Yacht auctions, bygging av krybbe og transport til Jacsonville. 3300$ over dammen til Gøteborg, litt dokumentavgifter her og der, samn noen dollar og båten krympet en god del slik at frakten ble billigere.... alt i alt betalte jeg drøye 5000$ levert Gøteborg og 10000 korner for transport til Stathelle. Dette var 2001 og båten var 30 fot, men samme bredde som denne prinsessen.... Det kan tenkes av flybridgen må demonteres pga.høyderestriksjoner i USA om man ikke finner en bil som er lav nok... Min måtte i allefall det.... og da gikke den på en vanlig lastebil fra Gøteborg.. Denne kan vel gås for egen maskin fra Gøteborg vil jeg tro..

Men jeg tipper det koster rundt 10000$ totalt... muligens noe mere...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført

OK, dermed har man da en båt til $ 40 000 pluss mva og HK-avgift. Betaler man MVA på HK-avgiften? Om ikke vil man i følge aftenpostens valutakalkulator (kurs 5,4) betale i overkant av 270 000 NOK inkl. mva. I tillegg til dette kommer da HK-avgiften. Dette er i mine øyne særdeles billig i forhold til tilsvarende båter som ligger ute på Finn.no. Kan ikke skjønne annet enn at det her må være en del feil med den båten. Eller er det rett og slett det norske prisnivået som blir så himmelhøyt i forhold?

Om vi antar at det er ca. 2x200hk i denne så er det ca. 70000 i hk avgift, legger en på 10000 i litt ymse så snakker vi om 350000 for båten.. Dette er vel halvpris av hva en slik båt går for i kongeriket... Det er vel greit å hive seg på et fly over, eller i allefall ta en telefon og snakke med dem... De har tålelig god peiling på båter og betydelig flere bilder sender de og de tar bilder av det en ber om... Tro de også skaffer survey om det er ønskelig

Man har noen kroner å reparer for.... før man nærmer seg norske priser...

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Prisene på transport over dammen har endret seg radikalt siste året, betaler rundt 20.000 dollar med alt, fra Baltimore til Gøteborg for en 36 fot Cranchi og den er vel nesten halve høyden enn denne Princessen? Fikk pris av ganske mange før jeg valgte hvem jeg skulle kjøpe frakt ov og alle lå på samme nivå.

00 Glastron SX225

Jeanneau so 42 ds

Bavaria 44 Vision

Jeanneau 50 DS

Også en 1997 ketchrigget Fisher 34 motorseiler til usd 35.000. Denne burde gå for ca GBP 55-60.000 i UK? Disse er vel produsert i UK så samme regler gjelder vel for den. Ligger også 2-3 Sunseekere der. Verdt å følge med på......

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Dette må da være rasende billig, bud over 30000$ for en 1987 Princess 385 med twin Cummins diesel... litt jobb må påregnes står det... Ingen CE merking påkreved,kun innom tollvesnet og betale moms og hk avgiften... Ligger i Florida, kan sendes med skip til Gøtebord fra Jacsonville...

Normalt er budfristen satt til mandag ettermiddag så det kan tenkes denne går i morgen.... en bør legge inn bud noe over utropsprisen her... Jeg har kjøpt en båt herfra og de er dønn seriøse, det er inkassobåter

Princess 385

Main.JPG

Stemmer det det at det ikke trengs CE merking??

Ok båten er produsert i UK. før CE merking var påtenkt.

Men hvis den tas tilbake til EU/EØS området så trodde jeg den ble klasifisert som "Ny" båt i EU/EØS området og at CE merkingen var påkrevd.

Har i alle fall forstått at det er sånn på eldre motorer fra EU området, som blir tatt tilbake til EU/EØS i ikke EU/EØS produserte båter.

Leste en plass at Trawlere med eldre Perkins og VP. Var vanskligere å få CE godkjent enn USA produserte Diesel motorer. Pga at utslippskravene kom tidligere i USA enn EU/EØS. Derfor tifredstillte US motorene dagens krav, men ikke Perkins/VP. Snakker her om motorer fra sent 80 tall.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Stemmer det det at det ikke trengs CE merking??

Dette stemmer nok ja, står både i direktivet og i tillegg har jeg det skriftlig på mail fra Sjøfartsdirektoratet....

Takk for tipset Sydvesten!

Nå er 385'en oppe i $55k, altså rundt NOK 600.000,- ferdig på fjorden.

Jeg ringte for å finne ut hva de mente med "needs work" og fikk følgende liste:

- Råte i dørk i fremre kabin.

- A/C funker ikke

- Alt elektrisk bør skiftes (sikkert 110V uansett)

- Elektrisk feil på motor/generator -> starter ikke (selgeren viste ikke hva slags motor det var snakk om)

- Flere vinylhimlinger har løsnet.

- Veldig skitten

Gitt at det ikke er noe mer alvorlige feil (som selgeren sa det ikke var) er dette vel enda et godt kjøp. Det meste kunne de vistnok også fikse før de sendte skuta over fjorden.

Men jeg har enda ikke fått flere bilder og en mer detaljert "survey-report", som de lovde for 24 timer siden. Så jeg tror ikke jeg forfølger denne videre.

Du får si fra neste gang du finner noe spennende Sydvesten. :smiley:

• 1 måned senere...

Har sjekket litt på nettet og det er mye å spare på å importere elektronisk utstyr:

Produkt Pris i Norge Pris levert Norge inkl avgifter

GPS:

Humminbird 787cx2 7875,- 4966,-

Eagle intellimap 500c 4450,- 2906,-

Garmin gpsmap 76csx 5410,- 2573,-

Ekkolodd:

Humminbird piranha max 240 1825,- 1044,-

Humminbird 747cx 4675,- 3842,-

Eagle fisheasy 320c 3090,- 1539,-

Virker som forhandlere i Norge tjener fett på slike produkter. Hvorfor er det slik? for lite konkuranse?

Lite å tjene på å importere thruster, kjøleskap, vvs, anker/ankerspill osv

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...