Jump to content

Temperatur dieselmotor

antor

Recommended Posts

Jeg har en Yanmar 50 hk dieselmotor i båten min. Temperaturen på motoren ligger på ca 70 grader, og det syns jeg er for lavt. Jeg tror jeg kan øke temperaturen ved å strupe kjølevannsmengden, eller er det å tenke feil. Er det termostaten det eventuelt må gjøres noe med, eller er 70 grader er OK arbeidstemperatur for motoren ?

antor

Tyder på at termostaten er i orden og at den er på 70 grader...

Jeg økte fra 70 til 80 på min MD21 (pga defroster), har gått i 20 år etterpå uten problemer.

Ta med termostaten til en bildelsbutikk/Biltema og se om du finner en 80 grader med samme dimensjon.

Jeg har ikke servicemanualen for din motor, men for noe større motorer åpner termostaten for fullt på 85 grader Celsius.

Jeg vil anbefale deg å ta ut termostaten og bruke prosedyren ved å legge den i vann, koke opp dette mens du måler temperatur på vannet og se når den begynner å åpne og når den åpner for fullt.

Åpningstemperaturen skal være 71 grader celsius (med variasjon 69.5 - 72.5 C gr). Ventilåpningshøyden ved full åpning skal være 8 mm.

Diameter på selve ventilen er 50 mm og på hele termostaten 78 mm.

Lykke til med testingen.

• 9 måneder senere...

Hei

menes det her at en termostat åpner og lukker for kjølingen inn til motoren? Er det noen som har et nærbilde av en sånn?

og kommer det da ikke noe kjølevann ut bak på båten før motoren har nådd 71 grader ca, eller sirkulerer det alikevel utenfor motoren?

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...