Philonica III Startet 12.Mai.2006 Del på Facebook Startet 12.Mai.2006 Hei Tauet siste gang var ca.6mm. nylontau. Det har vært så varmt at det har smelta rundt akslingen. "Tror" det er en viberasjon i båten som ikke har vært der før. I og med denne varmeutviklingen,- kan akslingen ha bøyd seg, eller er det pakningen som kan ha tatt skade? Hvilke opplagring er det til akslingen, nylonpakning eller hva? Båten er en 27 Saga med VP36hk. Reidar Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 12.Mai.2006 Del på Facebook Svart 12.Mai.2006 Jeg vil tro at del av tauet har kilt seg inn i cutlesslageret og skaper kast i akslingen. Alternativt kan selve akslingen ha fått en liten kast. Anbefaler å løfte opp båten og ta ut cutlesslager. Det er mulig dette krever at du først må løsne aksel fra klemflemsen på gearet og trekke akslingen ut og deretter trekke ut cutlesslageret og erstatte dette med nytt. Sitér dette innlegget Link to post
Philonica III Svart 12.Mai.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Mai.2006 Hei Det skal vel mye til at akslingen har bøyd seg. Det er bare ca: 3 cm av akslingen som er synlig mellom stevnbeslaget og propellen. Lageret du snakker om er det en litt lang vannkjølt nylonforing? Reidar Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 12.Mai.2006 Del på Facebook Svart 12.Mai.2006 Jeg har forsøkt å finne bilder av aksling/stevnelager på din båt men har ikke lyktes i dette. Du opplyser at avstanden mellom stevnelager og propell er 3 cm. Ut fra dette vil jeg anta at den vibrasjon du opplever skyldes at nylon har blitt dratt inn i selve cutlesslageret. Jeg vil ut fra din beskrivelse anta at du må trekke ut akslingen for deretter å rengjøre cutlesslageret i slevnelageret. Sitér dette innlegget Link to post
Philonica III Svart 12.Mai.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Mai.2006 Båten skal opp i morgen for kontroll. Reidar Sitér dette innlegget Link to post
Philonica III Svart 14.Mai.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Mai.2006 Hei Hadde båten på land og konstanterte at det overhodet ikke var noe slark i cutleslageret/aksling. Det som var skylden til vibrasjon var derimot at den lange anoden som sitter bak på akslingen var skjev og derfor laget kast. Snakket med flere karer med greie på slikt og de fortallte at det skulle veldig lite til for og merke viberasjon. Etter en prøvetur konstanterte jeg faktisk at viberasjonen var borte og glad for det. Reidar Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 14.Mai.2006 Del på Facebook Svart 14.Mai.2006 Hyggelig at et potensielt stort problem hadde en enkel løsning. Er det mulig å legge ut bilde av anoden? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.