Jump to content

Sliping av gelcoat

Nordboer

Recommended Posts

Hallo! For en tid siden fikk jeg lakkert opp støtfangeren på bilen. Jeg så imidlertid etter noen dager at topplakken på et område hadde fått "sig". Dette så ikke så pent ut når bilen var nyvasket. Tok kontakt med lakkeringsfirmaet og de ba meg komme innom med bilen. Der våtslipet de området med sandpapir 800 og 1000 (tror jeg) og polerte etterpå. Resultatet var forbløffende bra (selv om det vel tok litt av klarlakken). Spørsmålet er om det samme kan gjøres på gammel gelcoat?? Har en Viksund 990 fra 1984 som vel ikke har fått så mye stell de siste årene før vi overtok den. Har noen prøvd dette?

Jeg har med stort hell slipt bort små striper i gelcoaten på div båter. Jeg bruker 600 papir først så 1000 og til slutt 1200 pappir. selvsagt må det slipes med vann og aller største forsiktighet da gelcoaten ikke er så tykk. Samme fremgangsmåte bruker jeg når stripene eller et sår sparkles med gelcoatsparkel. Etter vannslipingen med 1200 pappir bør det rubbes og poleres med maskin. Rubbing og polering for hånd blir for svakt til å ta igjen glansen.

Jeg brukte eksentersliper med 600 papir (tørr) på en innbyttebåt som var helt grusom. Brukte 600-papir først, 1200 og til slutt 1500 (alt sammen var tørrpapir). Etterpå la jeg på grov rubbepasta med maskin og vokset båten til slutt. Den ble helt strøken, men vær oppmerksom på at med en slik fremgangsmåte må man vite hva man driver med, spesielt på nye båter er det altfor tynn gelcoat til å kunne gjøre noe slikt (mange tåler ikke engang å rubbes for hånd). Den båten hadde hvitt skrog (hadde blitt gult da den aldri hadde blitt vasket eller polert.)

En annen ting som også fungerer bra er å våtslipe også rubbe rett etter man har våtslipt (når vannet fra slipingen har "tørket" på båten). Voks til slutt hjelper veldig bra

• 13 år senere...
junkern skrev On 12.5.2006 at 23.02:

Jeg brukte eksentersliper med 600 papir (tørr) på en innbyttebåt som var helt grusom. Brukte 600-papir først, 1200 og til slutt 1500 (alt sammen var tørrpapir). Etterpå la jeg på grov rubbepasta med maskin og vokset båten til slutt. Den ble helt strøken, men vær oppmerksom på at med en slik fremgangsmåte må man vite hva man driver med, spesielt på nye båter er det altfor tynn gelcoat til å kunne gjøre noe slikt (mange tåler ikke engang å rubbes for hånd). Den båten hadde hvitt skrog (hadde blitt gult da den aldri hadde blitt vasket eller polert.)

En annen ting som også fungerer bra er å våtslipe også rubbe rett etter man har våtslipt (når vannet fra slipingen har "tørket" på båten). Voks til slutt hjelper veldig bra

Prøvede at få glans i mit gelcoat sidste år med cutting produkter men det var håbløst (på nogle steder) så i år vil jeg slibe lidt på disse manglende steder. Kan jeg bruge tørt papir på slibe maskine, eller må man absolut våt slibe? Kan ikke finde våt papir til maskine i hverken biltema eller Clas Ohlson og har en masse tør papir liggende. Tør slibning virker jo sindsygt bra på maling i fx cockpit så kan ikke se hvorfor det ikke ville virke på gelcoat også? Cockpit er vel egentlig også gelcoat ikke sandt? Ser ud som nyt efter  tørslibning i cockpit..

Hvis ikke, er det muligt at bruge fx olie eller poler middel med tør papir? Vand ser ud til at ødelægge det med det samme..

Mvh,

Peter

Redigert av Peter- (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...