Jump to content

Nidelv 300 Sport: Vridning på propell til VP D6-310

300 Sport

Recommended Posts

I min Nidelv 300 Sport sitter det en VP D6-310 (meget lun og fin motor). I spesifikasjonene til motoren står det at maks turtall skal ligge på 3500rpm. Etter at jeg har lastet båten med halvfulle drivstofftanker og halvfull vanntank + 2 voksne og 2 barn ombord, klarer jeg kun å få båten opp i nesten 3400 rpm (i medvind), noe jeg mener er for lavt. Regner med at maksturtall på 3500rpm er beregnet utfra relativt fulle tanker + ferielastet båt.

Mitt spørsmål er om båten kan være levert ny med en duopropp-propell med for stor vridning, og at motoren derfor ikke klarer å komme opp i maks turtall ved belastning. Dette kan også underbygges med at båten, etter min mening, går for raskt på tomgang (nesten 4 knop). Når tidligere eier sier at dette er den første 300 som er levert med denne motoren (i 2005), og at det var VP selv som bestemte propellvridning utfra beregninger, kan det kanskje være at VP ikke har fått prøvd ut sine propeller optimalt på denne båten og derfor levert med feil propell?

Jeg har vært i kontakt med en VP-forhandler vedrørende dette. Ved å gå fra en G7-propell til G6-propell (med mindre vridning), vil etter forhandlerens graf maksturtallet øke med ca 300 rpm. Utfra dette kan det se ut til at propellene burde byttes med følgende positive utfall:

-Tomgangshastigheten vil gå ned (ved samme turtall).

-Aksellerasjonen vil bli bedre.

-Maksturtall og dermed makshastighet vil øke.

-Maksturtall ved fulle tanker og ferielastet båt vil ligge nærmere 3500rpm enn med dagens propell.

Er det noen som har erfaringer med dette, og som kan komme med kommentarer på om det er hold i mine beregninger?

Normalt pleier testene og foregå med, ca 1/3 fulle tanker, redusert mannskap og akkurat utsatte

båter. Ikke maks vekter. Uansett er det viktig og velge propeller som gør att båten ikke sliter.

Du skriver medvind, vil det også si medstrøms. Når du tester, kjør avstanden begge veier.

Sjekk turtallet begge veier. Du kan ha medvind motstrøms.

Vi sees!

Vi pratet jo litt om dette i dag på telefon også, og jeg tok frem en ekstra instruksjonsbok jeg har og har tenkt litt og gravd litt.

På side 34 i instruksjonsboka står det:

Full throttle range: 3400-3600Rpm. The full throttle range will vary with due to sea conditions and load. If the egnine speed exceeds the full throttle range, select a coarser pitch propeller.

Bytter du propeller får du et maks turtall på 3700 Omin, og det er over grensen for det VP angir. Jeg vet ikke om det da er en turtallsperre som slår inn. Har du testet båten uten kallesje også? Kallesjen bremser ganske godt. Den kraftige motoren presser baugen ganske godt ned når det begynner å gå unna. Jeg trimmet alltid drevet ganske mye ut for å få maks fart - gjerne til 2-3 på instrumentet, og flapsa brukte jeg ikke - dvs løftet de helt opp. Den siste fintrimmen opplevde jeg at jeg trengte litt trening for å få til.

Maks turtall ikke angitt med ferielastet båt fra VP, men for motoren generelt som skal passe i mange type båter slik at man vet hva som er en optimal propell. Maks er maks - dvs med tom båt, kaldt vann og medvind og medsjø. Rett og slett fordi man ikke skal gå over maks med tom båt. Om jeg husker rett oppnådde jeg 3450 som maks turtall med halve tanker og meg ombord.

Toppfarten din er bestemt at maks hk på motoren. Om du ser på bildet under som viser effektkurvene på D6 310 (hentet herfra) ser du at maks hk oppnås på ca 3250 Omin. Dermed er det lite å hente på å øke maks turtallet. Jeg tror også at toppfarten på 39 knop ligger opp mot grensen av skrogets evner - for med ca 40 hester mer i D6 350 oppnås bare 2 knop mer i toppfart.

Bilde

Tomgangsfarten er nok uvant - men det er slett ikke unormalt. Det skyldes de store propellene som D4/D6 motorene har. Til info så har en Nidelv 300 med KAD 300 en tomgangsfart på ca. 3,5 knop. Jeg tror tomgangsfarten mer er en vanesak enn noe feil. Det er rett og slett en karakteristikk ved D motorene. Jeg opplevde også tomgangsfarten som høy da jeg var ny med båten, men etter noen uker med trening ble jeg vant til det. Og med EVC kontrollen er det enkelt å justere farten ved å ta motoren i fri.

Om du kjører mye med fullastet båt kan det være en god ide å teste en mindre propeller. Da får du antakelig bedre aksellerasjon fra tomgang, men økt toppfart tror jeg ikke du får. Merk også at med det store store dreimomentet som denne motoren har (720 Nm på 2000 Omin) så er det relativt begrenset behov for å ha større fleksibilitet - dvs aksellerasjon - når du er i plan.

Jeg ville sjekket med Nidelv om de har endret propellervalget på senere båter også. Sjekk også med Ole Iver på Nidelv om data fra testrapporten på båten din. Han har det i en perm bak rykken

Jeg kikket litt på de testene som Windy har av sine båter med D motorer. Her varierer maks turtall mellom 3460 (W40 med 2xD6 310), 3513Nm (W37 2xD4), 3560 (W42 med 2xD6 350) og 3590 (W33 med D6 350). Ikke mye å gå på her når en propellerstørrelse gir +/-300 Omin.

Jeg skal prøve ut båten på nytt, i både med- og motsjø, for å finne ut hvordan den oppfører seg, samt se om trimmingen kan optimaliseres ytterligere.

Det optimale fra mitt synspunkt er at båten yter maksimalt med utgangspunkt i hvordan båten er lastet og hvordan den brukes til daglig. Med det mener jeg at båten burde være ferielastet med det nødvendige og relativt fulle tanker, samt kalesjen på, når propellvalget skal gjøres. I den forbindelse synes jeg det skulle vært morsomt å se hvordan båten ville oppført seg hvis jeg hadde gått ned ett hakk på vridningen. Det kan godt hende at jeg får prøve en propell ved henvendelse til VP.

Med maksturtallet jeg oppnådde på 3380rpm gjorde båten 37,1knop i den testkjøringen jeg hadde.

Det er dog mest sannsynlig at båten er levert med den riktige propellen, idet jeg regner med at VPs erfaring og regnemodeller skulle tilsi at den er riktig, men ingenting skal vel være uprøvd når det gjelder båt :lol:

Melder tilbake med testresultatet hvis jeg får prøvd dette ut :smiley:

Jeg vil også ta diskusjonen med Ole Iver.

Det blir spennende å følge med.

Ferielastet (dvs at ØKH hadde pakket for 14 dagers tur) hadde vi maks fart på ca 36 knop med båten din. Turtallet lå på omtrent det samme om jeg husker rett - mulig at vi lå på 3300. Ikke noe jeg tenkte så mye på. Vi marsjet uten problemer 30 knop med fulle tanker og fullastet båt.

Når en N300 trimmes kan det virke som om båten går litt på nesa også ettersom fordekket "dupper" ned mot baugen. Når du er i plan - trim flapsa helt opp - og bruk drevet til å trimme baugvinkelen. Trim ut til 5 grader om mulig. Antakelig begynner baugen å jage litt opp og ned da - mulig også at propellen suger litt luft. Trim så inn en og en grad. Ved 2-3 graders trim bør du ha en stabil båt med så liten som mulig våt flate. 39 knop + litt til er maks fart under optimale forhold - jeg var oppi 40,4 knop en gang - men det var antakelig litt medstrøms - på høyde med Mefjordbåen. Testen til Nidelv tror jeg sier 39, ett eller annet. For å se om du har strøm med eller mot kan du sammenligne fart over grunn (GPS) med fart gjennom vannet (logg). Går du fortere over grunn enn gjennom vannet har du medstrøm. Særlig synlig om du treffer strømmen ut i Drøbkasundet. Der har mange båtførerer fått våte øyne av sin nye toppfart :smiley:

Jada, 30 knop i marsjfart er mer enn nok for oss (i den farten går forøvrig båten utrolig fint) :yesnod: , men det er alltid morsomt å finpusse :lol: Når det gjelder denne fjernkontrollen, kan det se ut til at det vil ta både sommer og vinter før den er på plass :headbang:, men det skal bli morsomt å prøve den ut når den en eller annen gang ankommer.

Jeg har prøvd å bruke drevet til å trimme baugvinkelen, men jeg synes den begynner å jage opp og ned allerede på +1, så min erfaring er at jeg ikke skal gå over 0, men nå skal det sies at jeg har ikke fått tid til å forske så mye på det foreløpig, men det kommer :yesnod:

• 1 måned senere...

Nå er testen med nye propellere gjennomført i samarbeid med representant fra Volvo Penta, og det er ingen tvil, båten ble levert med feil propellere fra Nidelv (beklager Bitteliten, men du kjørte nok med feil propellere den tiden du hadde båten :sad:). Vi prøvde ut båten med tilnærmet fulle diesel- og vanntanker + mye ferielast. Ved å gå fra propellervalget G7 til G6 (ett hakk mindre vridning), oppnådde vi følgende:

-Redusert tomgangshastighet med ca. 0,5 knop ved samme tomgangsturtall (600 rpm). Betydelig enklere å manøvrere.

-Mykere innslag når motoren settes i gir.

-Betydelig forbedret aksellerasjon.

-Toppturtall økte fra 3350rpm til 3500rpm, med samme toppfart (ca. 36,5 knop).

-Båten går penere og mykere i krappe svinger med høy fart.

-Høyst sannsynlig vil diesel-forbruket også gå ned, idet motoren går lettere.

Volvo Penta oppgir at motoren har en turtallssperre på 3630rpm. Når de tester ut propellere på nye båter, med relativt tomme diesel- og vanntanker, prøver de å komme så nær 3630rpm som mulig. Ved normalt bruk vil dermed turtallet ligge tett opp mot det optimale, noe det også nå gjør på vår båt (3500rpm er oppgitt som topp fra fabrikken). Når båten er relativt tom, vil vi nok være nært opp til turtallssperren.

Vår N300 var den første av denne typen som ble levert med D6 310. dessverre ble det benyttet bare et dataprogram når propeller-størrelsen ble beregnet. Vanligvis blir et lavere (eller høyere hvis nødvendig) propellersett prøvd ut for å forsikre seg om at de riktige propellere er valgt. Dette ble ikke gjort i dette tilfelle.

Jeg anbefaler alle å gå gjennom med produsenten ved kjøp av ny båt at båten blir prøvd ut med forskjellige sett propellere, slik at den blir optimalt trimmet. Volvo Penta var også enige i at båter bør prøves ut med den last som vil være normal ved vanlig drift, slik at optimalt turtall oppnås med dette utgangspunktet istedenfor når båten er så å si tom, noe den jo aldri er i det virkelige liv.

Forøvrig er jeg meget godt fornøyd med Volvo Pentas imøtekommenhet ved min henvendelse, og også når vi prøvde ut de nye propellerne. Jeg er herved en meget fornøyd Volvo Penta -kunde :yesnod:

Ved å gå fra propellervalget G7 til G6 (ett hakk mindre vridning), oppnådde vi følgende:

-Redusert tomgangshastighet med ca. 0,5 knop ved samme tomgangsturtall (600 rpm). Betydelig enklere å manøvrere.

-Mykere innslag når motoren s39 knop. ettes i gir.

Så fint at du er fornøyd

Litt typisk Nidelv å velge den enkleste løsning - litt leit å si det - men slik har jeg opplevd de.

Jeg hadde toppfart på 39 knop. Var oppi 40 knop. Jeg tror nok dere mister litt toppfart i forhold til dette, men dette har i praksis antakelig liten betydning.

Vet du om Nidelv i ettertid har byttet propell på 300 med D6?

Vi får rundt 3500 Omin - og det stemmer bra med testene på windy.no. Toppfart med fulle tanker er 38,1 knop (GPS) Windys test utført av VP viser 39,7 knop på maks med fulle tanker, men det er uten hardtop, og det kan også være at den båten er litt lettere - jeg vet ikke utstyrsnivået på den testede båten. HT'en bremser nok litt i og med at den har høyere vinduer og en skikkelig vindbrems i og med at taket stikker 15 cm ut foran vinduene også har jeg nok fortsatt litt igjen før jeg trimmer båten helt optimalt.

Fornøyd ja - veldig fornøyd faktisk. :yesnod:

Propellvalget er kanskje noe kundene også kan velge. Jeg vet at Nidlev på 320 setter på ulike propeller avhengig av kundens preferanser. Noen vil ha høy toppfart, noen vil ha mer fleksibilitet. Jeg opplevde aldri noe problem med G7 propellen. Jeg synes det var ganske gøy da loggen passerte 40,4 knop over Torgersøygapet på Bitteliten III

105 liter i timen på toppfart. Men der ligger vi ikke mye. Bruker rundt 55 liter i timen i 30 knop - målt direkte på motorene. Det beste er at båten går raskt opp i plan. Har ennå ikke gitt mer en 1/3 gass for å komme ut av vannet - og på noen sekunder er båten oppi 20 knop.

Har hørt at det er billig diesel i Horten - 6,95 tror jeg. Noen som vet prisen på Vallø?

Nå er testen med nye propellere gjennomført i samarbeid med representant fra Volvo Penta, og det er ingen tvil, båten ble levert med feil propellere fra Nidelv (beklager Bitteliten, men du kjørte nok med feil propellere den tiden du hadde båten :sad:). Vi prøvde ut båten med tilnærmet fulle diesel- og vanntanker + mye ferielast. Ved å gå fra propellervalget G7 til G6 (ett hakk mindre vridning), oppnådde vi følgende:

-Mykere innslag når motoren settes i gir.

Det skulle vært interessant å vite fakta her, for slik jeg ser det vil dieselforbruket øke når du må ligge høyere i turtall for å oppnå samme fart.

Nå er riktignok ikke forbruk på toppfart så veldig interessant i din båt, men jeg vil tro dieselforbruket også vil være høyere i 30 knops marsjfart nå enn det var tidligere. En D6-310 er en så sterk motor i din båt at jeg ikke tror at den går noe særlig lettere i 30 knop med G6 enn med G7, den går bare på høyere turtall.

Redigert av Nautilusen (see edit history)

Det blir dessverre vanskelig å måle de eksakte fakta, idet jeg ikke har målt diesel-forbruket i de forskjellige fartsområder før jeg byttet propellen.

Imidlertid kan man sammenligne det å kjøre med for stor propell med å kjøre bil oppover en bakke i f.eks. 70kmt på femtegir, der bilen hadde gått lettere på fjerdegir. Hvis motoren går tungt på femtegir, vil regulatoren gi "full guffe" på et lavere turtall, med ditto høyt forbruk. Ved å gire ned, vil motoren gå lettere, og regulatoren vil dermed gi mindre selv om turtallet er høyere.

For å prøve det skikkelig på kroppen, kan du ta samme øvelse med sykkelen :smiley: Finn en bratt bakke og prøv å sykle denne opp både på femtegir og førstegir i samme hastighet. Jeg kan forsikre deg om at du vil merke melkesyren betydelig mer i bena på turen du tok på femtegir, selv om turtallet var mindre :yesnod:

Det hadde vært fint om en motorkyndig kunne komme med en kommentar.

Jeg skjønner hva du mener, jeg tror bare du tar feil. Som sagt, jeg tror forbruket ditt over utseilt distanse øker når du med propellskifte øker turtallet under full gass fra 3350 rpm til 3500 rpm uten å få høyere fart.

Det kunne vært morsomt om noen som har prøvd eller vet kunne si noe om dette. Jeg vet ikke, dette er kun hva jeg tror.

Din påstand om bedre akselerasjon er helt i tråd med hva man kan forvente i denne situasjonen. Jeg tror imidlertid din motor har så høyt dreiemoment i forhold til størrelsen på båten den sitter i at den ikke slet nevneverdig fartsområdet 20-30 knop tidligere, og nettopp derfor tror jeg heller ikke forbruket vil gå ned når du nå har skiftet propell.

Når jeg tenker meg om, koker det vel ned til følgende oppfatning fra min side: En motor som kjøres på full gass, bruker mer drivstoff om den greier å nå sitt toppturtall, enn om den ikke gjør det. Dette baserer jeg på at motoren kun greier å ta unna en viss mengde drivstoff pr. forbrenningssyklus når den kjøres maksimalt. Jo flere slike sykluser du greier å gjennomføre pr tidsenhet, jo mer drivstoff klarer motoren å forbrenne.

Det er i mitt hode, ihvertfall. Men jeg er ingen ekspert på dette, det innrømmer jeg gjerne.

• 6 år senere...

Jeg leste denne tråden med nysgjerrighet - egentlig på søk etter ideellt marsjturtall på D6 350.

Har Marex 270 Estremo med D6350 og har så langt hatt den oppe i 43,6 på maks fart og ideell trimming uten å ha testet så veldig lenge av gangen. Motoren virker sterk og kryper og kryper desimaler oppover, og jeg er usikker på om jeg har funnet helt riktig trim for å oppnå toppfart (3 på trimmen).

Jeg ser det er rundt 3 400o/min på toppturtall. Er det et poeng å vurdere mindre propell her? Båten er liten og lett i forhold til hva motoren kanskje egentlig er beregnet på (båtvekt 2500kg, omtrent som Windy Ghibli)

Ser at Ghibli "bare" gjør 42 knop i Windy sine tester av den med D6350, men at marsjturtallene gir ca samme hastigheter i forhold til turtall. Sikkert lignende forbruk også.

Jeg har på følelsen av at marsjfart er på typisk 2500o/min (26,5 knop) til 3000o/min (34,5 knop)? Tomgangshastigheten er hele 4,2 GPS-knop.

Det er i følge Aalrud-gutta svært få (sa han 2-3) slike båter som er levert med D6 og derfor kan man jo lure på propellvalget - er dette riktig. Ikke det at båten føles noe feil, den aksellererer veldig raskt og ligger behagelig. Merker jo at motoren veier 800kg med drev der bak, men det gir båten en god balanse i bølger.

Den virker veldig langbent.

Redigert av Lingefan (see edit history)

Lingefan

Testet på nytt og min topper visst likevel på 3 500o/min.

Sammenlignet med Windy 28 Ghibli med samme motor (Windy har farts og forbrukstest på windy.no) så ser jeg at båtene planer på omtrent samme turtall, mens jeg må ha bittelitt mer turtall enn Ghibli rundt 25-34 knop, mens Ghibli topper på 3 450 på 42,5 knop går min til 43,6 på 3 500o/min.

Lingefan

• 5 måneder senere...

Du vil ikke få noe endret dieselforbruk om du skifter propellstigning så lenge motoren jobber innenfor økonomisk turtallsområde som for D4/D6 er opp til maksturtall. De fleste mariniserte lastebil- og personbilmotorer har et turtallsområde som går langt høyere enn økonomiområdet og for lastebilmotorer er dette for at eksosbremsen skal være effektiv. For personbilmotorer gir det mulighet for høy effekt på en liten motor noe du trenger ved forbikjøring.

• 1 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...