Jump to content

Overgang 19 mm - 16 mm

roaldbj

Recommended Posts

tja, vil du ha kladdsmed-versjonen, velger du en messingmuffe, med en 1/2" nippel for 19mm slange i ene enden, og en for 16mm i andre enden. Blir omlag 5cm lang, og 1cm i dia.

Alternativt, kan du tre to passende rørbiter inni hverandre, lime med Tec7 eller `poxy.

Det finnes også ferdige løsninger, men de er som kjent for kyllinger...

Suzuki

No boat needed..

Kansje Kdtrading kan levere siliconoverganger til dette behovet... Eksempel

Eller noe som dette

Dyrt, ja. Kansje prutningsmonn, men fleksible og lang levetid på silicon varene..

Redigert av bmo (see edit history)

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Eg loddet mine deler. Fordelen er jo at dette blir veldig rimlig! Og så får du tak i alt av deler... F.eks betalte eg 15kr for en T rør, med pålodda rørstusser for slanger...

Blir fort en del penger å spare når du trenger en del...

Jeg funderer fremdeles litt på overgang 19mm - 16 mm i vannvarmeanlegget ombord.

Situasjonen er den at ut fra Webasto vannvarmer (Thermo 90 S) er diameter på tilkoblingsstussen 19 mm.

Jeg skal bruke en hel del radiatorer omkring i båten. Disse har slangeanslutning på 16 mm.

Jeg vil helst bruke 19 mm kjølevannsslange omkring i båten for å ha minst mulig motstand i forhold til den integrerte sirkulasjonspumpa i vannvarmeren. Trykket i denne sirkulasjonspumpa er omlag 2 bar.

Jeg lurer på om det er forsvarlig å bruke 19 mm kjølevannsslange direkte inn på 16 mm slangeanslutninger og presse denne 19 mm slangen sammen på 16 mm slangeanslutning med doble slangeklemmer?

Med det aktuelle trykket som er i området 2 bar, vil denne tilkoblingen skape risiko for lekkasje?

Jeg skal bruke ekspansjonstank.

du kan sette en 16mm slange, på en 19mm stuss ( bruk varmepistol og zalo )

Omvendt ender det med lekkasjer.

Ikke mulig å snekre litt direkte på radiatoren da ? F.eks tre nedpå en rørbit på stussen, og lodde denne ?

Suzuki

No boat needed..

Jeg trenger omlag 24 slike slangetilpasninger og er derfor interessert i et brukbart system. Dersom jeg velger å lodde rør på de 16 mm orginale slangeanslutningene for å øke diameter til 19 mm, hvilke type rørdimensjon velger jeg da?

Det du trenger er noe 19 mm slangen kan "henge" på når du setter den på en 16 mm stuss. Hvis der er en kant som passer med slangens ID så går det fintå få den til å sitte på en stuss med mindre OD.

Hva med et par runder med selvvulkaniserende tape ytterst på 16 mm fittingen, for å lage en kant slangen kan henge på -- slik at slangeklemmen kommer innenfor vulketapen? Da skulle det holde. Jeg har gjort det slik på 25 mm anti-hevert ventilene i septik-utløpet mitt. Satser på at det holder :eek:

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Forslaget til Skipper_Worse er det nærmestre jeg har kommet hittil. Saken er at jeg har minst 14 slike tilkoblinger omkring i varmesystemet i båten, trolig en del mer. Jeg vil derfor sikre meg at jeg ikke får lekasje i vannvarmesystemet - som vil ha et arbeidstrykk på omlag 2 bar.

Slangestusstilkoblingene på varmevekslerne er ganske lange og tillater en slik vulktapering som skissert i innlegg #11.

Man kan saktens spørre hvorfor jeg ikke benytter 16 mm kjølevannsslange og dermed unngår hele problemstillingen. Svaret på dette er at jeg forestiller meg at motstanden i varmesystemet blir mindre for sirkulasjonspumpen som sitter på Webastoen dersom jeg bruker 19 mm slanger. Dermed slipper jeg trolig å montere ekstra sirkulasjonspumpe.

Har selv fått laget flere slike overganger, du kjøper ett stykke 19mm rør som er like langt som alle overgangene samlet.

Deretter kapper du røret opp i passe lengder og går til ett verksted som presser kuplinger på slanger, de presser så halve rørbiten ned til 16mm, dette gjøres i to eller tre omganger for å få en fin overgang.

Operasjonen tar kun noen sekunder for hver overgang slik at dette blir en rimelig løsning. Har selv fått dette utført hos Proflex på Laksevåg i Bergen, husker ikke kostnaden, men det var rimelig.

MVH Chrian

Du kan få laget slike overganger hos Proflex, det er riktig det. Jeg fikk laget noe slikt til Viksund'en jeg hadde før. De hadde alt som var nødvendig, stappet en rørbit med slangemothold inn i et apparatur og krympet den ned til rett dimendsjon.

Det hadde jeg glemt ... :rolleyes: alderen ... Det er dette alternativet du bør gå for, roaldbj, så er du sikker på at det holder.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

roaldbj, jeg har ikke sett på denne tråden før nå.

Jeg satt med samme problemstilling som deg, nemlig at jeg ønsket minst mulig motstand.

Etter tenkebokstilværelse, kom jeg frem til at det beste/rimeligste/mest stabile/enkleste løsningen var å putte på ekstra sirkulasjonspumpe.

I mitt anlegg var der inntegnet 2 sirkulasjonspumper, dette er øket til 3. Differanse i strømforbruk er minimal.

I det jeg skulle kjøpe 18 mm kobberrør og starte prosessen som beskrevet i innlegg # 15, fant jeg dette:

Bilde

Det skulle gå frem av bildet at den ene stussen har diam 16 mm og den andre 19 mm. Akkurat det jeg trengte, og til nesten ingen penger.

Mye grubling, mye bruk av andres krefter her på BP - og så enkel løsning.

Jeg har også kjøpt sirkulasjonspumpe for evt å sikre god strøm av varmevæske i varmesystemet i båten.

Jeg antar at varmevæsken totalt er ca 10 liter i systemet, inklusive ekspansjonstank.

Redigert av roaldbj (see edit history)

Beklager, kjøpte den hos Moss Slangeservice, antall kronestykker kommer jeg tilbake til.

Antallet kronestykker var så uvesentlig i forhold til all grublingen jeg hadde utført på prosjektet at det hele bare ble ført på faktura.

Moss Slangeservice har forøvrig tilgang på det meste av rør, røroverganger, slangetyper og mye annet til båt.

Kan ikke få fullrost den butikken tilstrekkelig.

men å fortelle oss uvitende hvor koblingen kan kjøpes, og hva den koster gjør han ikke.

Makan.....

Suzuki

Vetus har disse ....

Bilde

13 - 38 mm koster £7.99 her borte mens 30 -60 mm koster £12.99, som skulle dekke de fleste's behov... og jeg har faktisk et par 13 - 38 mm liggende ombord "i tilfellet"....

Redigert av Divemaster (see edit history)

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...