Netthandel Startet 12.Mai.2006 Link til dette innlegget Startet 12.Mai.2006 (redigert) Hei! Jeg har vokst opp i båt, og har masse erfaring fra motorbåt. Tok mine første steg i en Hanto 24, deretter Huwa 26 og Fjord 27. Deretter Neptim 8000 og Concorde 9000. Lærte å krabbe i trapper og til slutt gå oppreist i disse. Har skrudd på båt med aksling, og påhenger. Men har null erfaring med hekkaggregat... Nå er det snart på tide å oppgradere min egen båt til noe større, da familien snart er klar for overnattingsturer (min kone osv.) Mange av de aktuelle båtene har hekkaggregat, og har alltid hørt at det er noe "drit". Da er spørsmålet: Hvordan er det med hekkaggregat, egentlig? Har alltid hørt at det er mye trøbbel med disse. Det at de lekker, ofte går i stykker osv. At det er mye jobb å holde disse i god stand etc. Hva er faktum? (I min prisklasse, vil det ofte være snakk om eldre drev.) Redigert 12.Mai.2006 av Netthandel (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
mons Svart 12.Mai.2006 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2006 Hei Var skeptisk selv inntil jeg prøvde. Ypperig manøvrering og lettvint å kunne tilte opp hvis en skal inn noen steder det ikke er så mye vann. Bruker Oles motorservise i Søgne til vedlikeholdet. Etpar lapper og drevet får all den behandling det skal ha inkl ny sink, evt trykkprøving og garanti på arbeidet. Bare godt fornøyd! Sitér dette innlegget Mons Link to post
baatsman Svart 12.Mai.2006 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2006 Var også med familien som "liten". Vi startet med en Nordkapp 20 Comtesse, videre over i Fjord, så hytte i en del år. Selv kjøpte jeg en Windy 27 når jeg var 25. Har aldri hatt problemer med drev. Faktisk synes jeg drev er optimalt, enkelt og manøvrere med. Men drev må også ettersees, overhales osv. Tror du kan bli godt fornøyd med en drevbåt. Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
Netthandel Svart 12.Mai.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2006 Takk for svar! Finnes det noen drev man burde holde seg borte fra? Ser jo mange typer, og noen svært spinkle (når jeg går tur i båthavna). Er det mye mer jobb med et drev fremfor en påhengsmotor (undervannshuset)? Sitér dette innlegget Link to post
slettet Svart 12.Mai.2006 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2006 (redigert) drev er løsningen med det store potensialet og de gode løsningene - potensielt også de dyre havariene. ALT avhenger normalt av et minimum av vedlikehold/ettersyn som forebygger evt problemer. generelt men ikke alltid korrekt: OMC: hold deg LLLAAAAANNNNNGGGTTTTT UNNNNNAAAA. VOLVO (ikke oppdatert på nyeste - virker ok) hvis du liker mye vedliheholdsarbeid og kort levetid på belger - 3 år. Mercruiser - nyere - rene legoen mekanisk - snap on snap off. belger: 7 år. noen eldre versjoner tåler vistnok ikke dieselmotorer bra (moment) men forsterkede utgaver finnes. Redigert 12.Mai.2006 av The Scrutinizer (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
microship Svart 12.Mai.2006 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2006 VOLVO (ikke oppdatert på nyeste - virker ok) hvis du liker mye vedliheholdsarbeid og kort levetid på belger - 3 år. Mitt verksted anbefaler nye belger HVERT år , i Volvos veiledninger er det vel oppgitt en norm på hvert annet.. Sitér dette innlegget Microship "Båt er bedre investering enn aksjer" Link to post
Netthandel Svart 12.Mai.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2006 Er det vanskelig å skifte belger? (Regner med at de sitter mellom "festeplaten" i akterenden på båten, og den bevegelige delen av drevet - som svinger.) Sitér dette innlegget Link to post
slettet Svart 12.Mai.2006 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2006 Mitt verksted anbefaler nye belger HVERT år , i Volvos veiledninger er det vel oppgitt en norm på hvert annet.. kjørte de i hht håndboken 3 år uten problem. det er ogå lett å sjekke de mot sprekker osv før hver sesong. veldig overreasket hvis ikke 3 år er kurant. har ogsaå snakket med volvo meks som anbefaler bytte hvert år men min erfaring er at dette er "overkill". hvis du heiser opp drevet og det ikke finnes antydning til sprekkdannelser innerst i foldene holder det minst 1 sesong til. det er i hvertfall min erfaring. sjekk, sjekk, sjekk, sjekk, sjekk, sjekk, Sitér dette innlegget Link to post
slettet Svart 12.Mai.2006 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2006 til orientering: volvo leverer corbra drev som direct replacement for omc drev Sitér dette innlegget Link to post
Wandalen Svart 12.Mai.2006 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2006 drev er løsningen med det store potensialet og de gode løsningene - potensielt også de dyre havariene. ALT avhenger normalt av et minimum av vedlikehold/ettersyn som forebygger evt problemer. generelt men ikke alltid korrekt: OMC: hold deg LLLAAAAANNNNNGGGTTTTT UNNNNNAAAA. VOLVO (ikke oppdatert på nyeste - virker ok) hvis du liker mye vedliheholdsarbeid og kort levetid på belger - 3 år. Mercruiser - nyere - rene legoen mekanisk - snap on snap off. belger: 7 år. noen eldre versjoner tåler vistnok ikke dieselmotorer bra (moment) men forsterkede utgaver finnes. Har selv OMC og er utrolig fornøyd, Skal vere utrolig bra drev ifølge spesialistene. Har kun hørt om dårlige OMC derv på båter fra førsten av 70 tallet , de med elektronisk girinnslag. Byttet belger i år og de har en leve tid på opptil 10år, skikkelig kraftige. ca 15 min å bytte. Uansett så er det viktigste og følge servicen, dvs bytt oljen hvert år, sink etter behov, gummi belger 7-10 år alt ettersom hvor flink du er til og gjøre dem rene på høsten for groe etc. Belgene har også lengere leve tid dersom båten ligger i brakkvann/ferskvann. Har også hatt et Bravo 1 drev tidliger som jeg var like fornøyd med. Sitér dette innlegget Link to post
o.b.lix Svart 13.Mai.2006 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2006 OMC: hold deg LLLAAAAANNNNNGGGTTTTT UNNNNNAAAA. VOLVO (ikke oppdatert på nyeste - virker ok) hvis du liker mye vedliheholdsarbeid og kort levetid på belger - 3 år. Mercruiser - nyere - rene legoen mekanisk - snap on snap off. belger: 7 år. noen eldre versjoner tåler vistnok ikke dieselmotorer bra (moment) men forsterkede utgaver finnes. Du glemte BMW-drev - store og tunge, men det er fordi de er produsert av Hürth (fritt etter hukommelse) og er bygd opp som et innenbordsgir. Jeg synes de er gode. Mercruiser (alpha one): Utrolig enkle og greie drev, helt lik i oppbygning som undervannsshuset på mercury. Kjempebra. En annen ting: Alle mercruiser har powertrim, bare volvo 290 `(eller var det 280?) og senere har dette. OG har du prøvd det, klarer du deg ikke uten...? Sitér dette innlegget Link to post
Netthandel Svart 13.Mai.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2006 Hva slags drev er det som regel som står på eldre båter da? Da mener jeg eksempelvis Ancas Queen - Draco str 25 fot osv Hvordan avslører jeg et dårlig holdt drev? -og hva koster det med et nytt et? Sitér dette innlegget Link to post
o.b.lix Svart 13.Mai.2006 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2006 Hva slags drev er det som regel som står på eldre båter da? Da mener jeg eksempelvis Ancas Queen - Draco str 25 fot osv Hvordan avslører jeg et dårlig holdt drev? -og hva koster det med et nytt et? Hvis det er orginale moterer som volvo (fra aq115 til aq145), så er det sannsynligvis et 100-drev (som er det første som kom). 290-drevet er vanligvis duoprop (to propeller på "samme" aksling). Et dårlig holdt drev kan en vel egentlig bare se inni. Men som alltid - hvordan båten og motor ellers er, gir klare indikasjoner på hvor godt vedlikeholdet blir prioritert... Sitér dette innlegget Link to post
Keiko Svart 14.Mai.2006 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2006 Hei Ser at alle her er fornøyde med drev. Men jeg ser også at det i annonser ofte står "med nytt drev".. Det er skjeldnere med "nytt gir"..på disse fastakslingsbåtene. Skulle jeg ha et drev på en familiebåt, så skulle det ikke vært mere enn 5 år MAX. Er det en stor båt, med en motor som sliter tungt, så får drevene mye juling. Lykke til med letingen Sitér dette innlegget Link to post
LALUNA II Svart 14.Mai.2006 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2006 Og en liten ting til de med drev.... sjekk hos forsiringselskapet deres når de "anbefaler" belgskifte så dere ikke går på en smell pga. sprukket belg og havari Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
saga Svart 15.Mai.2006 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2006 Hei Ser at alle her er fornøyde med drev. Men jeg ser også at det i annonser ofte står "med nytt drev".. Det er skjeldnere med "nytt gir"..på disse fastakslingsbåtene. Skulle jeg ha et drev på en familiebåt, så skulle det ikke vært mere enn 5 år MAX. Er det en stor båt, med en motor som sliter tungt, så får drevene mye juling. Lykke til med letingen Det at det ofte annonseres "med nytt drev" tror jeg også gjerne har med at drev ofte er utsatt ved grunnstøting og påkjørsel at gjenstander i sjøen og at de er skiftet på forsikringen etter slike skader. Ellers så er jeg enig i at jo nyere drevet er jo bedre er selvfølgelig utgangspunktet. Selv så har jeg mitt 86-mod drev inne for ompakking og sliping av koblingskon. Så vidt jeg forstod så innebar det skifte av alle tetninger, skimsing?, og fiksing av sluring ved innkobling. Etter en slik operasjon så antar jeg at dette drevet godt kan være bedre en et 5 år gammelt drev. Det er jo tross alt innmaten som teller, det rundt er jo kun et skall. Sitér dette innlegget Link to post
slettet Svart 15.Mai.2006 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2006 bare en liten vurdering jeg gjorde for egen del da jeg byttet drev til kraftigere type: drevet er mercruiser og jeg hadde valget mellom bravo3/duprop/stål og bravo2X (forsterket) single prop alu(stål er sikkert opsjon) til tross for fordeler med duopropløsningne mht kjøreegenskaper, forbruk, vibrasjon i båten osv kan B3 kun leveres med stålpropeller. pris for lett landekjenning: 20k (propellbytte) pris for tyngre landkjenning - drevet går som regel til H pga stålpopellenes større mekaniske styrke som pynter på drevets involler - kanskje sprukket drevhus uten at drevet har vært borte i noe direkte + propeller - 80-100k? valgte derfor et B2X [Diesel] som er bra match når jeg en gang skal selge båten og hvis en ny eier ønsker dieselmotor er det bare å vippe ut bensin v8eren og sette inn en diesel v8 - plugg ut - plugg inn. foretrekker singleprop også pga at det er mindre leamikk i drevet. til sjøs er etter min mening alltid enklere bedre om noe skjer og det skjer noemal sjeldnere med enklere. når man først ikke skal eller som meg vil ha rak aksel for båter som går over 8. tror problematikken er mye lik for VP drevene. mercruiserdrevene (sammenliknet med VP 280/90 - kjenner ikke de nye) er mye enklere de og remontere. mitt generelle inntrykk er dog at for bruk med store dieselmotorer med (lavere turtall og høyt(ere)dreiemoment) er eller var VP drevene mer robuste. mercruiser har etterhvert kommed med mange forsterkede versjoner av drevene for å tåle dieselmotorer bedre så for nyere M drev bør dette ikek være noe problem. foreskrevet vedikehold er viktig for alle drev og det verste som kan skje utenom landkjenning er vel at oljen forsvinner (raskt havari) da blir devene "sveisevarme" med samme resultat, og eller vanninntrengning gjennom belg (tar litt lengre tid til havari men drevet overlever normalt). som sagt, noen generelle inntrykk. Sitér dette innlegget Link to post
Akult Svart 15.Mai.2006 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2006 (redigert) Står valget mellom drev og fast aksling, må man i alle fall regne med økte vedlikeholdsutgifter med drev. 15.000,- ekstra i året er vel ikke et usannsynlig beløp, men dette kommer an på hvor mye man gjør selv. Avskrivning er inkludert i beløpet. Redigert 15.Mai.2006 av Akult (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Blanco Svart 15.Mai.2006 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2006 kr. 15.000,- pr. år var da voldsomt. Tillat meg å komme med fakta for Bravo 2X basert på faktura: Hvert år : Gearolje kr. 3 liter a kr. 116,- + mva Sink kr. 701,- inkl.mva Min. hvert 2. år demontering og smøring av kryss. (Mange foretrekker hvert år for kontroll av tetning på belgen) Hvert 5. år: bytting av belg. Kan kombineres med smøring av knute og tas hhv hvert 4. eller 6. år avhengig av magefølelsen. Belg kr. 744,- + mva. Arbeidspenger avhenger av om du gjør det selv eller leier verksted. Her varierer det voldsomt. Fra ca. 600,- til 1200,-/t inkl. mva. Men opp til kr. 15.000,- er et langt sprang. Antall timer belgbytte inkl skifte av gearolje og oppsmøring og kontroll er maks 4. Jeg byttet min belg nå som var 4 år gammel. Så ut som om den var ny. I tillegg kommer selvføgelig drevspray. Ha en god sommer. Sitér dette innlegget Blanco - I stille vær er alle gode sjømenn (Margaret Riis) Link to post
Akult Svart 15.Mai.2006 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2006 Det ble jo et bra beløp det også, selv når du forutsetter at det ikke er annet en ordinær service som er nødvendig. For øvrig kan det se ut som du i ditt regnestykke overså min siste setning om at avskrivning er inkludert i beløpet. Sitér dette innlegget Link to post
Blanco Svart 15.Mai.2006 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2006 og hva foreslår du som meravskrivning på et drev vs akselløsning? Sitér dette innlegget Blanco - I stille vær er alle gode sjømenn (Margaret Riis) Link to post
seafarer Svart 15.Mai.2006 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2006 Er det ikke noe vedlikeholds kostnader på gear bokser og sink når du har fast aksling da? Sitér dette innlegget Link to post
saga Svart 15.Mai.2006 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2006 (redigert) Står valget mellom drev og fast aksling, må man i alle fall regne med økte vedlikeholdsutgifter med drev. 15.000,- ekstra i året er vel ikke et usannsynlig beløp, men dette kommer an på hvor mye man gjør selv. Avskrivning er inkludert i beløpet. Det ble jo et bra beløp det også, selv når du forutsetter at det ikke er annet en ordinær service som er nødvendig. For øvrig kan det se ut som du i ditt regnestykke overså min siste setning om at avskrivning er inkludert i beløpet. Har selv hatt drev i 5 år nå og skulle i følge dine beregninger da hatt kostnader på (15000x5) 75.000. Dette er selvfølgelig bare tull - del beløpet på 10 så er du nærmere sannheten. Selvfølgelig vil kostnaden bli større hvis du ikke utfører noe vedlikehold selv og setter det bort til andre. Mitt inntrykk er imidlertid at 90% av båtfolket gjør slikt enkelt vedlikehold som belg/sink/olje-bytte selv og å ta av og på et drev er egentlig ikke så vanskelig hvis man har anvisninger å se etter. Slike anvisninger har vært trykket opptil flere ganger i Båtbørsen. Hva har avskrivning å gjøre i denne sammenhengen hvor man sammenligner drev/gear? Både drev og gear har jo en anskaffelseskostnad som er temmelig like. Et drev er jo i utgangspunktet er utvidet gear det også. Nypris på motorer med drev eller gear et ganske så like. Redigert 15.Mai.2006 av saga (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 15.Mai.2006 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2006 Avskrivning hva har det å gjøre i denne sammenhengen hvor man sammenligner drev/gear? Både drev og gear har jo en anskaffelseskostnad som er temmelig like.Avskriving har her med at drev må regnes å ha kortete levetid enn gir/aksel. Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Barnevaksiner Link to post
saga Svart 15.Mai.2006 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2006 (redigert) Avskriving har her med at drev må regnes å ha kortete levetid enn gir/aksel. Hvis man ser bort fra grunnstøtinger og ulykker med skade på drev, noe som dekkes av forsikringen, så nekter jeg på å tro at et hekkagregat har kortere levetid en gear. Mitt hekkagregat (DP290) er 20 år og anses fortsatt for å være et "moderne" drev" som jeg antar fortsatt vil ha mange år igjen. Det går jo fortsatt mange 250-270-280 drev tilbake til 70-tallet i mange båter den dag i dag. Jeg har mange eksempler på bekjente som har hatt trøbbel med gear og måtte skifte disse. Selv hadde jeg trøbbel med sluring i gearet i min forrige båt. En kollega måtte skifte gearene i sin Nimbus 4004 89-model. En slektning måtte skifte gearet (87-mod) i sin båt. Slike eksempler har jeg mange av. Jeg velger faktisk å påstå at et hekkagregat har vel så lang levetid som et gear. Noe av årsaken til dette kan kanskje være at de med hekkagregat er klar over det vedlikeholdet som trengs i form av skifte av sink, olje, belger m.m. mens et gear forventer man skal gå ubegrenset uten særlig vedlikehold. Redigert 15.Mai.2006 av saga (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.