Jump to content

Hekkaggregat noe ordentlig drit?

Netthandel

Recommended Posts

og med "kortere" menes konkret....................??????????????????

Hvor mange runder er der på Bislett?

Vanskelig å svare på konkret men et drev vedlikeholdes årlig ellers havarer det rimelig fort. Gir/aksel kan leve LENGE uten vedlikehold (selv om det ikke anbefales).

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.

yepp, men oljeskift og vedlikehold/rensing/ettersyn av innebords girkasser må regnes inn.

lekkasje i varmeveksler = vann i oljen - ruer i varmeveksleren = havari etter en stund, justering av gir, , lager, pakninger + + + + ??????

snakker fortsatt om girkasser ja.

Redigert av The Scrutinizer (see edit history)

Joda, men jeg vil nå likevel mene at innenbords girkasse krever LANGT mindre vedlikehold, er plassert i mer vennligsinnet miljø, trenger ikke være så nedpint på dimensjoner, kan vedlikeholdes med båten på sjøen+++

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.

joda - det er en liten pris å betale for ekstra manøvreringsegenskaper, hastighet, powertrim muligheter mv men etter min mening er det ikke noen omfattende forskjell i kostnader under normal drift og vedlikehold men et havari på et drev kan nok koste mer enn ei girkasse, men hvis man legger til aksel og propell i verste tilfelle? eller på like grunner ;-)

velge mellom pest og cobra kanskje?

Ved korrekt ettersyn varer Cobra like lenge som noe annet. Hele konstruksjonen unntatt sjøvannspumpa er jo videreført til Volvo SX.

Men det er kanskje flere feller å gå i enn med Mercruiser, før man lærer hva man skal ta ettersyn på...

Jeg vil anbefale alle som vurderer å kjøpe en båt med Cobra drev:

Hør etter at girskiftet skjer uten raping, og be selger sette opp en punktvis liste over hvordan vinterpreparasjon og ferskvannspyling bør tas. Denne lista ville hvertfall fortalt meg om drevet blir langliva eller ikke.

Redigert av SkipperMorse (see edit history)

baatplassen.no

Din kommunistiske hjemmehavn på nettet!

Etter 8 år med VP 290DP hekkaggregat er min erfaring følgende:

1. Kostbart vedlikehold, i snitt ca. kr. 4000/år i service, reparasjoner og utskiftinger.

2. Oljeskift hver 100 t, båten måtte på land for å foreta dette, pris. kr. 700/år

3. Kort levetid på standard propellersett, propellere skiftet 2 ganger a kr. 7000, kr. 2000/år inkl. slipping.

4. Ekstraordinær reparasjon (fiskekrok i belg, lekkasje med påfølgende utskifting av drivknute og lager kr. 7000 inkl. slipping = kr. 1000/år.

Årlige service, reparasjons- og utskiftingskostnader over 8 år kr. 7700.-

Ekstra årlig forsikringspremie pga drevet kr. 3.500,- totalt pr. år kr. 11200,-

De 3 siste årene har jeg hatt fast aksling, kostnadene har foreløpig begrenset seg til utskifting av hylsepakning (talg - utført selv), pris kr. 165,- og gearolje kr. 50,- pr liter. Det behøver ikke å være slik i all evighet, det kan komme havari på gearene som kan koste mye, men foreløpig har jeg "spart" mer enn kr. 30.000 på 3 år og det kan repareres gear/aksling og propeller ganske mye for dette beløpet.

Redigert av kes (see edit history)

... foreløpig har jeg "spart" mer enn kr. 30.000 på 3 år og det kan repareres gear/aksling og propeller ganske mye for dette beløpet.

Der kom det jeg prøvde å si men ikke hadde tall til å bygge opp under....

Har selv et eldre 280 drev på båten min og dette fungerer bra.

Selv om jeg ikke hadde kjennskap til drev fra før har jeg skrudd en del på bil og MC tidligere og hadde et brukbart utgangspunkt til også skru på drev.

Jeg fikk fatt i en verkstedshåndbok og litt assistanse fre en kjenning som hadde skrudd på disse før og ble fort kjent med drevet. Skiftet alle tetninger selv for 4 år siden, kun for å være på den sikre siden. Vedlikehold utover dette har vært begrenset til årlig skifte av driv knute belg, anoder og oljeskift.

Sjekker også at det ikke er kommet vann i olja, at det ikke er slakk i drivknutene m.m.

Årlig kost er ca 800kr. Da bruker jeg belg og sink fra biltema. Disse er OK om du allikevel vil bytte hvert år.

Kjenner flere som har vært uheldig og fått store omkostninger på drev men de aller fleste er meget fornøyd med både volvo og mercruicer drev.

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

disse kostnadene for 290 devet er hinsides de jeg hadde på 280 men jeg gjorde alt vanlig vedlikehold selv unntatt en gang og det medførte et lagerhavari pga et VP autoriserte verkstedet hadde glemt å sette pakning på tappepluggen.

mercruiser drev (kanskje VP og nå) har som kjent fått ekspansjonstank for drev oljen plassert i motorrommet slik at man til enhver tid vet om oljenivåpet i drevet er korrekt.

ellers beløp de årlige kostnadene for 280 drevet pr år seg til ca kr 500 i sink, hver 2-3 år - slipper ikke unna den på andre båter heller!, drevstoffing - hvert år, og belg hvert 3 år.

den største utgiften var/er faktisk drevstoffet.

propeller bør normalt holdes utenfor driftskostnader da dette svært fort blir brukeravhengig!

Redigert av The Scrutinizer (see edit history)

Har hatt en drevbåt. Føler selv at fast aksling er mer båt. Noe dritt å måtte sku av "halve" båten når høsten kommer.

Helt klart grei manøvreringsevne, men like det fortsatt ikke.

Ingen flere drev inn i min familie. :lol:

Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Til min nylig innkjøpte Sunseeker (VP 290 DP) er følgende deler blitt byttet de siste dagene:

-dempeplate

-lager/tetninger,

-svinghjulskåpe

-drivknute

-belg

Dette drar seg sikkert til 20.000,- og alt pga slurvete vedlikehold (utett belg med påfølgende lagerhavari som igjen har herpet det meste). Selger har oppført seg uklanderlig og betaler gildet, men at hekkaggregat er noen billig fornøyelse kan avkreftes. Vedlikehold er dyrt i seg selv, men en absolutt nødvendighet for å unngå de virkelig store kostnadene. Snarveier frarådes på det sterkeste. En spart hundrelapp på en uorginal belg kan f.eks. fort koste skjorta skjorta!

Redigert av Marinello (see edit history)

fortsatt ekstraorinært grunnet mangle på grunnleggende forebyggede ettersyn men det blri jo en kjøpers kval om han ikke har kompetanse til å sjekke disse sakene på forhånd.

kan være fordelaktig å betale en ekspert for å sjekke slikt ut hvis dert er en noe mer kostbar båt det dreier seg om.

propeller bør normalt holdes utenfor driftskostnader da dette svært fort blir brukeravhengig!

Helt enig. Uten propellere ville nok driftskostnadene blitt kraftig redusert, men jeg er redd mye av båtgleden vill ha blitt borte! :smiley: Mine standard A3 propellersett i aluminium hadde en levetid på 350-400 timer, dvs 2-3 sesonger med mitt bruk. Da var bladene på forre propeller så tynnslitt at småstykker falt av ytterkanten av bladene og slo stykker av den bakerste. Jeg kunne selvfølgelig ha investert i rustfritt til kr. 14000 som kanskje hadde holdt i 7-8 år, men regnestykket ville likevel ha vært det samme. :rolleyes:

Kan ikke sjønne at propellene ikke holder lenger en dine 350-400 timer. Da jeg kjøpte båten for 5 år siden var propellene godt brukte. Jeg har siden kjørt de 600 timer og de er fortsatt fullt brukbare. Litt småhakk har jeg imidlertid reparert med Kjemisk Metall og litt pusing og lakkering har de riktignok krevd.

I ditt tilfelle høres det ut som kavitering. Har lest at dette kan spise opp propeller ganske så raskt. Undertrykket som skapes på forsiden at propellen fører til at vannet koker og forårsaker at små deler av propellen løsner. Har lest en mere utfyllende og sikkert mere korrekt beskrivelse av fenomenet en plass men kommer ikke på hvor.

Redigert av saga (see edit history)

Kan ikke sjønne at propellene ikke holder lenger en dine 350-400 timer.

Nyere VP-alu-propeller er noe ekte drit (bekreftet av en VP-mekaniker). Jeg fikk et nytt A6 sett på forsikringen for 18 mnd siden og da jeg slippet for et par uker siden var de nye helt uten lakk på forsiden og med store hull i lakken på baksiden. De gamle propellene på det andre aggregatet så nesten som nye ut.... Da jeg fortalte VP-pusheren om den manglende lakk sa han med et flir at det hadde han hørt om før. Fikk en boks sort spraylakk uten kostnad og da slapp han jo billig unna. Lakken ligger godt gjemt i kjelleren da jeg heller satset på epoxy.

Vil gjerne legge til en vesentlig faktor når det gjelder dette med drev kontra fast aksel.

Båtgleden!

Den forsvant på en merkelig måte med drevbåten.

Sikkert bare gammeldags tanke som ligger bak. Er oppvokst med tresnekka med fast aksel og vribar propell. Skulle gjerne hatt vribart på Nord-Westen.

Ser jo at folk med drev ikke kaster en tanke på det jeg her nevner. Men båtliv er noe rare greier. Man venner seg til noe, så skal det være slikt.

Diskuterte dette med noen båtvenner forleden. De hadde det også slikt.

Men vi er sannelig forskjellig også....

Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Kavitasjon oppstår i soner med med stor vannhastighet og derav lavt trykk. Det dannes dampblærer (vannet koker ved lav temperatur). Når dampblærene når område med høyere trykk kollapser de og det kan opstå ekstremt høyt trykk og temperatur lokalt. Dette kan forårsake materialskader, såkalt pittings. Det kan se ut som markspist materiale.

Kavitasjonstæring er et velkjent problem på båtpropellere. Kavitasjon, hvis til stede, øker dramatisk med turtall/belstning. Eventuelle skader (tæringer), er svært avhengig av materialet. Rustfritt stål og spesielle bronselegeringer er mest motstandsdyktige. Aluminium og messing er lite motstandsdyktige.

redigert: Aluminium og messing er lite motstandsdyktige

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Vil gjerne legge til en vesentlig faktor når det gjelder dette med drev kontra fast aksel.

Båtgleden!

Den forsvant på en merkelig måte med drevbåten.

Sikkert bare gammeldags tanke som ligger bak. Er oppvokst med tresnekka med fast aksel og vribar propell. Skulle gjerne hatt vribart på Nord-Westen.

Ser jo at folk med drev ikke kaster en tanke på det jeg her nevner. Men båtliv er noe rare greier. Man venner seg til noe, så skal det være slikt.

:yesnod::yesnod::yesnod: Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

• 1 måned senere...

+ dyrt å forsikre båter med drev.

Stusset når jeg gikk gjennom forsikringene mine idag, båten var nemlig klassifisert av IF som "Innenb.motor/hekkaggre" til tross for at den har fast aksel. Har jeg kanskje betalt for høy premie...?

Ringte IF og en hyggelig dame fortalte at de hadde innført samme pris for fast aksel og drev for noen år siden...

Måtte nesten klype meg i armen når hun forklarte årsaken til dette:

Det hadde blitt så mye rot da kunder som ringte for å forsikre båten enten ikke kunne svare på om de hadde aksel eller drev, eller at de oppga det motsatte av hva de faktisk hadde .... :rolleyes:

Kom til å kjøpe planende båt med VP 290 drev i fjor høst. Jeg følte også, som Astor, at noe av båtgleden forsvant. Har sikker noe å gjøre med vanen. Under planingsterskelen lå båten å jaget fra side til side. Ved opptak i fjor høst skulle jeg gjøre vedlikeholdet selv. Det gikk greit, men å få det på plass igjen, var et helvete (harv sikkert noe med trening å gjøre). Aldri mer planenede båt med drev på meg. Jeg har hatt båt med aksling i mange år og har lært meg det. Scand Baltic er bare deilig.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...