terhi Startet 13.Mai.2006 Link til dette innlegget Startet 13.Mai.2006 (redigert) Noen her som har skiftet forgasserene på sin 40hk? Har tenkt å gjøre dette sjøl,så er det noen som har efaring å dele? Viss til. Merket du mye effektforskjell? Kor kjøpte du forgasserene\pris? Viss det er noen her som har forgasserer liggende til ein 3cyl 80tallsmod gi meg beskjed. Redigert 13.Mai.2006 av terhi (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 13.Mai.2006 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2006 send en PM til Rago63, tror han har sjekket litt rundt ang. dette Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
rago63 Svart 14.Mai.2006 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2006 Hva står stemplet på forgasserne dine; 63D00 eller 62X00? Sitér dette innlegget ....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO... Link to post
terhi Svart 14.Mai.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2006 (redigert) det står,som eg ser; 6H400VK09 Redigert 14.Mai.2006 av terhi (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
rago63 Svart 14.Mai.2006 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2006 (redigert) Har ikke data på denne forgassermodellen, men 6H4 angir 40 hk. Det betyr at du må antagelig ha tre nye forgassere. I tillegg må blokka ut for å få byttet eksospipa under denne til 50hk som har størrre tverrsnitt. Dette vil koste deg ca. 5000.- med deler ifra USA. Fra norsk forhandler blir det sikkert så dyrt at du kan glemme det.... Ville heller skiftet til Boyesen reeds. Servicedataboka til Yamaha sier +300 o/min fra 40 til 50 med samme spesifiserte testpropell. PS. Får du tak i brukt, skal de hete 6H5+++ eller 62X00 Redigert 14.Mai.2006 av rago63 (see edit history) Sitér dette innlegget ....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO... Link to post
terhi Svart 15.Mai.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2006 (redigert) Takker for svar. Frister ikkje å opne motoren før etter sommeren. Men vill eg merke någe effektøkning viss eg skifter forgasserene,viss eg evt. skifter reedventilene og eksos i vinter? Og vett du om någen plasser di kan sende deler fra USA? Har vore i kontakt med noen,men di syter med å sende deler til norge.... Takker igjen for svar! Redigert 15.Mai.2006 av terhi (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Boywonder Svart 15.Mai.2006 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2006 (redigert) Trodde ikke man trengte å kjøpe så mye... nye forgassere er greit, men så kan man vel bare høvle toppen, frese ut litt i eksosen og så sette på nye pakninger? Jeg skal "trimme" min YAMAHA 75hk til ca 90hk neste sommer. det kommer til å komme meg på ca 2500-3000. Redigert 15.Mai.2006 av Boywonder (see edit history) Sitér dette innlegget En gang trodde jeg at jeg ikke hadde rett, men jeg tok feil... Link to post
rago63 Svart 15.Mai.2006 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2006 Deler kan du bestille her: http://www.boats.net/parts/ Betale via Paypal. Du betaler ingen toll, kun moms - og det på frakt også... Skift reeds først, det er en enkel operasjon. Husk Locktite på skruene og la dette størkne før du prøver. Du må kanskje gi den ørlite feitere blanding på tomgang hvis du får bakslag i tenning på tomgang hvis du har modellen uten CDI- tenning. Tenningen skal ligge på 7 grader ATDC (tomgang), og 25 +3/-1 BTDC (VOT) Forgassere; Her vil jeg anbefale 62X00 og skifte eksospipe samtidig - Hvis du vil koste på dette... 300 o/min + en bedre aks og kraftigere mellomregisterer hva du vinner, hvis motoren ellers er i god stand. Sitér dette innlegget ....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO... Link to post
rago63 Svart 15.Mai.2006 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2006 (redigert) Boywonder; du trenger bare forgassere for å få 90 hk. Ellers er det litt nyttig lesestoff her; http://www.yamaha-rebuild.com/ Når vi snakker effektøkning er det også min intensjon at man ikke reduserer levetiden vesentlig på motoren. Porting og topphøvling er med på å bidra til dette... Linken ovenfor er til et firma som driver med tuning av Yamaha. Har sendt etpar mail over til disse og fått gode svar. Mer effekt koster, og ser du hva disse tilbyr er det nettopp forgassere, topper, reeds og eksospiper. De sier også at deres utstyr ikke vil redusere levetiden, slik som en høyere sylindertemperatur vil bidra til Redigert 15.Mai.2006 av rago63 (see edit history) Sitér dette innlegget ....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO... Link to post
terhi Svart 15.Mai.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2006 (redigert) Nå eg ser på delenummer så har 50hk og mye av 6h4,untatt forgasserene som begynner 6H5. Eg får se om eg begynner på prosjektet i vinter,motoren er i bra stand og alt av stempler kulelagrer er nytt,ser ut som ny inni,og den sviver så ei klokke. Nå eg ser på motorblokka så er diameteren 6mm større enn det forgasserene eg har på den nå,eg synes det er utruligt mye di har strupet ned... Ein ting som er litt merkeligt er at eg finner ikkje den motoren som eg har på listene på yamahas heimeside. Mitt nummer er 40HR 6H4. Bruker di forskjellige nummer for kvart land? Noe som igjen høyres litt idiotisk ut... Føler bare at eg mangler det lille extra nå eg bruker den til vannski... Men takk ska du ha for hjelpa. Redigert 15.Mai.2006 av terhi (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Boywonder Svart 15.Mai.2006 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2006 Boywonder; du trenger bare forgassere for å få 90 hk.Hmm... Sikker? Var så overbevist om at jeg måtte gjøre noe mere. Det er ikke en 75 Pro jeg har. Bare en vanlig 75hk 97modell. Sitér dette innlegget En gang trodde jeg at jeg ikke hadde rett, men jeg tok feil... Link to post
rago63 Svart 15.Mai.2006 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2006 40 og 50 er like, med unntak av forgassere og eksospipe. Delenummer tror jeg er ganske likt ww, men selve motorbetegnelsen er forskjellig i USA og europa. Bruk litt tid på sidene, så blir du klokere etterhvert... Sitér dette innlegget ....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO... Link to post
rago63 Svart 15.Mai.2006 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2006 - litt opptatt nå, kommer tilbake imorgen Sitér dette innlegget ....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO... Link to post
rago63 Svart 16.Mai.2006 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2006 Har du samme blokk som 90 hk, heter forgasserne dine 6H0++ eller 692++. 90 har 6H1++ Eksospipe på disse er like... Sitér dette innlegget ....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO... Link to post
Boywonder Svart 16.Mai.2006 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2006 ok. takk! Sitér dette innlegget En gang trodde jeg at jeg ikke hadde rett, men jeg tok feil... Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.