Jump to content

Noen her som har trimmet yamaha 40hk til 50hk?

terhi

Recommended Posts

Noen her som har skiftet forgasserene på sin 40hk?

Har tenkt å gjøre dette sjøl,så er det noen som har efaring å dele?

Viss til.

Merket du mye effektforskjell?

Kor kjøpte du forgasserene\pris?

Viss det er noen her som har forgasserer liggende til ein 3cyl 80tallsmod gi meg beskjed. :lol:

Redigert av terhi (see edit history)

Har ikke data på denne forgassermodellen, men 6H4 angir 40 hk. Det betyr at du må antagelig ha tre nye forgassere. I tillegg må blokka ut for å få byttet eksospipa under denne til 50hk som har størrre tverrsnitt. Dette vil koste deg ca. 5000.- med deler ifra USA. Fra norsk forhandler blir det sikkert så dyrt at du kan glemme det.... Ville heller skiftet til Boyesen reeds. Servicedataboka til Yamaha sier +300 o/min fra 40 til 50 med samme spesifiserte testpropell.

PS. Får du tak i brukt, skal de hete 6H5+++ eller 62X00

Redigert av rago63 (see edit history)

....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO...

Takker for svar.

Frister ikkje å opne motoren før etter sommeren.

Men vill eg merke någe effektøkning viss eg skifter forgasserene,viss eg evt. skifter reedventilene og eksos i vinter?

Og vett du om någen plasser di kan sende deler fra USA?

Har vore i kontakt med noen,men di syter med å sende deler til norge....

Takker igjen for svar!

Trodde ikke man trengte å kjøpe så mye... nye forgassere er greit, men så kan man vel bare høvle toppen, frese ut litt i eksosen og så sette på nye pakninger? Jeg skal "trimme" min YAMAHA :cool: 75hk til ca 90hk neste sommer. det kommer til å komme meg på ca 2500-3000.

Redigert av Boywonder (see edit history)

En gang trodde jeg at jeg ikke hadde rett, men jeg tok feil...

Deler kan du bestille her:

http://www.boats.net/parts/

Betale via Paypal. Du betaler ingen toll, kun moms - og det på frakt også... Skift reeds først, det er en enkel operasjon. Husk Locktite på skruene og la dette størkne før du prøver. Du må kanskje gi den ørlite feitere blanding på tomgang hvis du får bakslag i tenning på tomgang hvis du har modellen uten CDI- tenning. Tenningen skal ligge på 7 grader ATDC (tomgang), og 25 +3/-1 BTDC (VOT) Forgassere; Her vil jeg anbefale 62X00 og skifte eksospipe samtidig - Hvis du vil koste på dette... 300 o/min + en bedre aks og kraftigere mellomregisterer hva du vinner, hvis motoren ellers er i god stand.

....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO...

Boywonder; du trenger bare forgassere for å få 90 hk. :smiley: Ellers er det litt nyttig lesestoff her;

http://www.yamaha-rebuild.com/

Når vi snakker effektøkning er det også min intensjon at man ikke reduserer levetiden vesentlig på motoren. Porting og topphøvling er med på å bidra til dette... Linken ovenfor er til et firma som driver med tuning av Yamaha. Har sendt etpar mail over til disse og fått gode svar. Mer effekt koster, og ser du hva disse tilbyr er det nettopp forgassere, topper, reeds og eksospiper. De sier også at deres utstyr ikke vil redusere levetiden, slik som en høyere sylindertemperatur vil bidra til :smiley:

Redigert av rago63 (see edit history)

Nå eg ser på delenummer så har 50hk og mye av 6h4,untatt forgasserene som begynner 6H5.

Eg får se om eg begynner på prosjektet i vinter,motoren er i bra stand og alt av stempler kulelagrer er nytt,ser ut som ny inni,og den sviver så ei klokke.

Nå eg ser på motorblokka så er diameteren 6mm større enn det forgasserene eg har på den nå,eg synes det er utruligt mye di har strupet ned...

Ein ting som er litt merkeligt er at eg finner ikkje den motoren som eg har på listene på yamahas heimeside.

Mitt nummer er 40HR 6H4.

Bruker di forskjellige nummer for kvart land? Noe som igjen høyres litt idiotisk ut...

Føler bare at eg mangler det lille extra nå eg bruker den til vannski...

Men takk ska du ha for hjelpa.

Boywonder; du trenger bare forgassere for å få 90 hk.

Hmm... Sikker? Var så overbevist om at jeg måtte gjøre noe mere. Det er ikke en 75 Pro jeg har. Bare en vanlig 75hk 97modell.

En gang trodde jeg at jeg ikke hadde rett, men jeg tok feil...

40 og 50 er like, med unntak av forgassere og eksospipe. Delenummer tror jeg er ganske likt ww, men selve motorbetegnelsen er forskjellig i USA og europa. Bruk litt tid på sidene, så blir du klokere etterhvert... :smiley:

Har du samme blokk som 90 hk, heter forgasserne dine 6H0++ eller 692++. 90 har 6H1++ Eksospipe på disse er like...

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...