rhea Startet 28.Oktober.2002 Del på Facebook Startet 28.Oktober.2002 Har en ny Yanmar 27 hk i båten. Når jeg kjører i 3000 omdreininger eller høyere ryker det litt lys grå røyk fra motoren. Det kan virke som om dette er vanndamp. I dag hadde jeg med en servicemann og da (selvfølgelig) røyk det mindre en før. Er dette normalt at Yanmar ryker ved høye turtall? Kan grunnen til å det røyk mindre i dag være vann og luft tempraturen som ligger på 8 og 5 grader? Hva kan i såfall feilen være? Sitér dette innlegget Link to post
anton Svart 28.Oktober.2002 Del på Facebook Svart 28.Oktober.2002 Vi leide en ny seilbåt med 27 kh Yanmar i Hellas i sommer. Den gav fra seg svarte skyer med røyk ved full gass. Ved marsfart var det ingen røyk. I min private seilbåt har jeg en gammel Volvo Penta 2003 fra 1985. Den gir ingen svart røyk, selv ved full fart. Imidlertid kommer det litt lys røyk ved tomgang og marsfart, men det anser jeg som helt normalt for en VP fra 80 tallet. Ellers la jeg merke til at denne nye Yanmaren var mye hardere i lyden enn min gamle Volvo. Men kanskje skyldes det at Yanmaren hadde aksling med hardere gummiklosser enn min Volvo med drev og mykere klosser? Sitér dette innlegget Link to post
Festina Lente IV Svart 28.Oktober.2002 Del på Facebook Svart 28.Oktober.2002 Som jeg oppfatter det er det litt lys grå røyk? damp? som kommer ut av eksosrøret. Det har jo blitt betydelig kaldere, og temperaturen varierer noe fra dag til deg, så jeg tror ikke du skal bekymre deg. Jeg synes det kan virke som om dette er damp fra kjølevannet. Du kan muligens få dette verifisert ved å holde en kald metallplate i nærheten av eksosrøret, og se om det som kommer ut kondensere på platen?? Kanskje noen andre har meninger om dette? Sitér dette innlegget Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK. Link to post
Brumle Svart 28.Oktober.2002 Del på Facebook Svart 28.Oktober.2002 Hvit røyk/ damp nå som det er kaldt er helt normalt, forrige båten satt det en Volvo MB 2b uten ferskvanns kjøling, så veldig stor forskjell på røyken ved forskjellige tempraturer. Sitér dette innlegget Link to post
Kotnes Svart 29.Oktober.2002 Del på Facebook Svart 29.Oktober.2002 Har en Yanmar 33 med saltvannskjøling. Jo lengre ut på høsten vi kommer jo mere ryker det. Tror ikke du har noen grunn til bekymring. Har opplevd dette flere ganger med saltvannskjølte motorer. Prøv å sette på en stuss som går litt ned i vannet så kansje det ryker litt mindre . Sitér dette innlegget Kroppen har passert 50 men ikke hue. Link to post
Sebaldus Svart 29.Oktober.2002 Del på Facebook Svart 29.Oktober.2002 Hadde akkurat det samme med en Yanmar på 15hk en gang. Grå røyk når det var kaldt...regner med dette var damp. Ellers er vel over 3000 rmp mer en normalt marsjturtall for en slik motor og da blir den vel gjerne noe varmere enn hva som er beregnet? Sitér dette innlegget Link to post
rhea Svart 30.Oktober.2002 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Oktober.2002 Baat-Guru: Ellers er vel over 3000 rmp mer en normalt marsjturtall for en slik motor og da blir den vel gjerne noe varmere enn hva som er beregnet? Fra Yanmar Norge har jeg fått beskjed om å kjøre motoren på full effekt -3600 o/m ti prosent av tiden den brukes og opptil en time sammenhengende. Motoren har visst best av å bli kjørt hardere en vi tror. Nyttig lærdom for meg som syntes jeg belastet motoren unødig hvis jeg hadde mer en 2600 o/m. Sitér dette innlegget Link to post
Vestlending Svart 30.Oktober.2002 Del på Facebook Svart 30.Oktober.2002 Sikker på at ikke Yanmar mener at du kan kjøre på fullt max 10% av tiden eller en time sammenhengende? I mange båter lar det seg jo rett og slett ikke gjøre å kjøre på fullt. Ellers er det jo en kjent sak at båter med turbodiesel bør kjøres på fullt av og til for å brenne av sot. Tror ikke Yanmar kan mene at du skal kjøre så mye, så hardt. Sitér dette innlegget Link to post
Sebaldus Svart 30.Oktober.2002 Del på Facebook Svart 30.Oktober.2002 Jeg ville egentlig tro det samme som vestlending, men uansett er det vel logisk at motoren gir mer damp jo varmere den er og at den blir varmere på høyt turtall? Ser jo at temp. stiger med noen grader når jeg drar på med 133hk Yanmaren jeg bruker... Men det blir vel veldig subjektiv å synse om slik røyk uten å ha sett den. Du må kanskje vurdere det opp mot menge røyk fra andre båter du ser på? Kan nevne at da jeg hadde Volvo Penta MD5 var det utrolig hvor stor forskjell det var på mengde røyk fra gang til gang uten at jeg fant noen sammenheng med tempratur eller luftfuktighet. Sitér dette innlegget Link to post
rhea Svart 30.Oktober.2002 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Oktober.2002 Vestlending: Sikker på at ikke Yanmar mener at du kan kjøre på fullt max 10% av tiden eller en time sammenhengende?I. Ja da - helt sikker. Tenkte det samme som deg, så jeg dobbeltsjekket det. Ti prosent av kjøretiden anbefales det at motoren kjøres på fullt. Men ikke mer en en time av gangen! Vet også om andre motorer som det er mer lik omvent - ikke mer en ti prosent av fullt turtall og maks en time av gangen. Ellers blir den for varm. Sitér dette innlegget Link to post
rhea Svart 19.Oktober.2003 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Oktober.2003 Tar frem en gammel tråd da jeg tror jeg har funnet løsningen. Sjekket luftfilteret i sommer. Der luften suges inn i "skumgummien" var det ganske tykt av oljebelegg. Snudde litt på filteret slik at ren skumgummi kom mot inntakshullet. Etter de kom det ikke noe røyk uansett om jeg kjører på fullt turtall. Det virket også som om det gikk med mindre diesel. Forklaringen kan være at servicemannen har hatt på litt i overkant av olje på motoren og at den overflødige oljen har dampet ut og blitt sugd inn i luftfilteret. Mulig dette kan være løsningen, men tro kan jo flytte fjell og gjør røyk vanskelig å oppdage. knut Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 19.Oktober.2003 Del på Facebook Svart 19.Oktober.2003 Lys grå røk kommer ofte av at motoren forbrenner litt smørolje; noe som igjen kan ha sammenheng med oljenivå, eller at den er litt slitt - uten at det behøver å være kritisk. Mørkere grå røk, bortimot sort, skyldes i mange tilfeller at motoren får for lite luft til å forbrenne det brennstoffet som sprøytes inn. Det er spesielt utpreget på turbomotorer hvor man plutselig gir hardt pådrag - da går det noen sekunder før turboen makter å gi nok luft til å gi fullstendig forbrenning. mvh Poseidon Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Tore_Tang Svart 20.Oktober.2003 Del på Facebook Svart 20.Oktober.2003 Hei Har kjøpt en seilbåt i høst med en VP MD 7B som ryker litt hvit røyk. Tror forsåvidt at det er normalt for denne typen motor men hva er det- ikke blårøyk fra olje, ikke svart røyk fra diesel men hvit/ lys grå røyk. MVH Tore Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 20.Oktober.2003 Del på Facebook Svart 20.Oktober.2003 Lys grå, bortimot hvit røyk er gjerne vanndamp. Det blir mer av den når været er kaldt og fuktig. På en del motorer er det en indikasjon på at impelleren er litt slapp og bør skiftes. En sikker tolkning kan ofte ikke gjøres før en har noen sesongers erfaring med motoren da det gjerne er utvikling av røyk over tid som forteller om tilstanden til pumpe/motor. Redningsskøyta i Haugesund, Bergen Kreds, slipper ut mye hvit røyk på full fart uten at jeg dermed tror at der er noe feil med motorene..... Det samme gjør min Detroit Diesel med 200 timer på telleren. Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.