Jump to content

preikestolen, rogaland

starpowr

Recommended Posts

heisann

Eg og familien satt og såg på tv no ikveld. viste bilder av preikestolen i rogaland.

der skulle vi tatt turen med båten i sommer sier fruen. ok flott,sier eg (noe eg uansett alltid gjør når FRUEN foreslår båttur....)

så kom spørsmålet, fortøyningsplass,el. lignende i nærheten ? Langt å gå derfra for å komme opp til selve toppen.... ?

Gi meg noen minutter på båtplassen sa eg,så skal du sjå at svarene kommer haglende inn ganske snart.... :cool:

utrolig hvilken unnskyldninger du finner for å sitte å glo på den dere båtsida di.......sier ho :discuss:

så mine herrer, vær så snill å bevis for fruen at dette forumet virkelig kan brukes til noe nyttig.....

Ikke misforstå,eg er fullstendig klar over hvor nyttigt dette forumet er etter å ha besøkt plassen jevnligt det siste året. Samt at eg fikk mye og hjelpsomme svar da eg i fjor sommer hadde problemer med maskineriet.

Problemet er at fruen gjerne er litt tyngre å overbevise,iallefall når det gjelder båtgreier... :headbang:

Så vidt jeg vet er der ingen vei opp fra sjøsiden. Den vanlige veien er fra "baksiden". Begynner å bli noen år siden jeg var der men det er en ganske grei tur på et par timer hver vei. Om du kommer med båt på "baksiden" blir nok veien ganske mye lenger.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
  • Barnevaksiner

Du kan legge til ved gjestebryggen på Jørpeland eller på Tau. Deretter må man ta buss eller taxi opp til preikestolhytten og gå derfra. Fra jørpeland gjestebrygge er det vel ca 10km opp dit fra Tau 20 km .

FAKTA.

Adkomst:

Frå Rv 13 ved Jøssang er det 6 km opp til Preikestolhytta.

I sesongen går det buss fire ganger dagleg frå/til Tau i korrespondanse med ferja Stavanger - Tau. Ferja tar 40 min, bussen 40 min.

Fotturen:

3 timer tur/retur, ca 6 km.

Preikestolhytta

Telefon: 97 16 55 51 (51840200)

Telefaks: 90 21 55 51 (51 74 91 11)

E-post: preikestolhytta@enter.vg

http://www.prekestolhytta.no

Parkeringsplassen - Preikestolen (Tursti - ein veg) 3,5 km 1,5 - 2 t

Tau - Preikestolhytta (Rv. 13) 20 km

Oanes - Preikestolhytta (Rv. 13) 17 km

Her har du havna på Tau

http://www.taubatforening.no/index.htm

Håper dette hjelper litt :smiley:

På andre siden av Lysefjorden ligger Kjerag. Selv om jeg ikke har prøvd det selv enda burde det være mulig å legge båt på Fløyrli, og gå opp derfra...Man "må" gjøre Prekestolen også, men med egen båt er kanskje Kjerag litt mer "tilgjengelig", selv om selve turen opp nok er noe mer strabasiøs-

Har en plan om å gjøre nettopp det denne sommeren.

På andre siden av Lysefjorden ligger Kjerag. Selv om jeg ikke har prøvd det selv enda burde det være mulig å legge båt på Fløyrli, og gå opp derfra....

Bare 4444 trappetrinn opp fra Flørli..... God tur. Håper å ta turen opp trappene i løpet av sommeren, de sier at det værste er å gå ned igjen, det sliter på knærne.

Du kan jo og legge til Lysefjordsenteret i åpningen av Lysefjorden.. tror det er nærmere enn JørpeTau :cool:

Ellers er det vel og kanskje mulig fra Bratteli å ture oppover.. Navnet sier vel sitt om hva stigning det er oppover, men det ligger jo hytter og slikt der oppe så det er mulig!

Ellers må du huske å ta turen innom "Fantahålå", et slags hulrom i fjellet du kan kjøre båten inn i og snu om du er flink :wink:

• 6 år senere...

Det tar 2 timer i sakte gange hver vei. Turen går ikke akkurat i uberørt natur. Stier, bruer osv Ingen stor utfordring så dette er en tur for alle. Når man står på kanten av stupet på preikestolen kjenner man suget. Fantastisk utsikt

Forøvrig er Stavanger en jyselig kjekke by. Anbefales

https://baatplassen.no/bildearkiv/44/44469/preikest.jpg

Redigert av Mar Brecha (see edit history)

"Forslag" :lol: : Tau har fin gjestehavn. Buss til Prekestolhytta og gåtur til Prekestolen. Båt-tur til Lysefjorden med besøk i Fantahåla og under Prekestolen, inn til Kjerag for å se basehopping (værforbehold). Gjesteplasser i Lysebotn, men fareskilt for bølger. Ellers gjesteplasser i Lysefjorden Marina, Bergevik. Ryfylke Friluftsråd holder på med gjestebrygge på Flørli, skal være ferdig i juli. God tur :yesnod:

OBS, så nå at dato er for ei stund sia.

Redigert av Hallais (see edit history)

Krokede ror gjere lang fjord.

Mvh, "Minitrawler" Hallais

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...