boart Startet 21.August.2003 Link til dette innlegget Startet 21.August.2003 holder på å restaurere en mørebas 6400 cabin.Er det noen som kan hjelpe meg å finne ut hvilken årsmodell båten er? Prod.nr.er11757. Sitér dette innlegget Link to post
Walter_S Svart 21.August.2003 Link til dette innlegget Svart 21.August.2003 Hei board! Det enkleste, og sikreste, ville kanskje vært å ringe til Mørebas fabrikken (de har vel ikke gått konk?) de har sikkert oversikt over alle byggenummerne? Lykke til! Sitér dette innlegget Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag" Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o) HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975 Walter's HJEMMESIDE ><((((º> Link to post
sumo Svart 21.August.2003 Link til dette innlegget Svart 21.August.2003 Er ikke helt sikker på om de gikk konk, men mener fabrikken brant ned minst èn gang. Så vidt jeg husker ble 6400 (16 foteren) produsert på første halvdel av -70 tallet, regner med at du har modellen der du kan åpne midtvinduet i fronten. Konstruktøren het Torbjørn Hestnes, og fabrikken lå (i alle fall på slutten) på Vestnes. I sin storhetstid produserte Mørebas en rekke modeller, fra 12 fots "fjortisracer" til 27 fot combisjark. Det ble også laget en seilbåt, uten at den ble en stor suksess. Den mest kjente var nok 7200, eller Vi Menn-båten, en 20 foter som ble solgt som byggesett, både for påhenger og hekkagregat. Jeg hadde selv en slik på begynnelsen av -80 tallet, og kan vel trygt si at jeg hadde noen av de til dags dato fineste båtturene i den. Fellesnevner for Mørebasbåtene var dobbelt skrog, noe som gjorde båtene robuste, men tunge. Flere hadde flytemiddel i bunnen, noe som trakk vann, og medførte omfattende arbeid å fjerne. Sitér dette innlegget Link to post
Frode_B. Svart 21.August.2003 Link til dette innlegget Svart 21.August.2003 Jeg har en Mørebas 7200. En gang jeg hadde noen spørsmål om båten kom jeg i kontakt med en kar som het Eivind Kulo. Jeg tror han faktisk jobbet med Mørebas før fabrikken brant. Han hjalp meg med informasjon om min båt. OM du har tilgang på telefonkatalogen online kan du søke på hans navn og du får sikekrt hjelp. Jeg tror enten han drev en geskjeft i Ålesund eller Kristiansund. Jeg kan sjekke registeret mitt på jobb i morgen å se om jeg noterte ned nummeret. Sitér dette innlegget Link to post
Frode_B. Svart 22.August.2003 Link til dette innlegget Svart 22.August.2003 Hei, jeg fant ikke så mye mer når jeg kikket i arkivene mine på jobben. Ikke annet enn at et firma som het Norplast var involvert, men det firmaet finner jeg ikke i telefonkatalogen lenger. Et alternativ kan være å spørre de som selger/lager Mørebas idag. De har tlf. 700 86 886. Håper du kommer videre. Sitér dette innlegget Link to post
mogw Svart 23.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2010 Hej Ved godt dette er en gammel tekst, men prøver alligevel :) Fandt du ud af årgang for din båd, jeg har prodnr. 11742, kunne godt tenke mig at finde ud af mere om min båd. Mvh Mogw Danmark Sitér dette innlegget Link to post
ibizafan Svart 24.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2010 Mørebas gikk kunkurs tidlig på 80 tallet formene ble kjøpt av myra plast som også er sluttet med driften. dem båtene som hvar produsert først på 70 tallet den sto de prudusjons år på. båten din ble produsert fram til 80-82 ca pluss minus et par år. Sitér dette innlegget BÅT SKAL VÆRE NORSK BYGD,BÅT MED STIL IBIZASLANKE OG ELEGANTEGÅ MYKT FINT SJØEN.obs obs ibizaen min går ca 40 knop med ny suzuki df 140 learn burn stål propell må jeg ha Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.