Jump to content

mørebas 6400 cabin, finne årsmodell

boart

Recommended Posts

Hei board!

Det enkleste, og sikreste, ville kanskje vært å ringe til Mørebas fabrikken (de har vel ikke gått konk?) de har sikkert oversikt over alle byggenummerne? :confused:

:cheers: Lykke til!

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Er ikke helt sikker på om de gikk konk, men mener fabrikken brant ned minst èn gang. Så vidt jeg husker ble 6400 (16 foteren) produsert på første halvdel av -70 tallet, regner med at du har modellen der du kan åpne midtvinduet i fronten. Konstruktøren het Torbjørn Hestnes, og fabrikken lå (i alle fall på slutten) på Vestnes. I sin storhetstid produserte Mørebas en rekke modeller, fra 12 fots "fjortisracer" til 27 fot combisjark. Det ble også laget en seilbåt, uten at den ble en stor suksess. Den mest kjente var nok 7200, eller Vi Menn-båten, en 20 foter som ble solgt som byggesett, både for påhenger og hekkagregat. Jeg hadde selv en slik på begynnelsen av -80 tallet, og kan vel trygt si at jeg hadde noen av de til dags dato fineste båtturene i den. Fellesnevner for Mørebasbåtene var dobbelt skrog, noe som gjorde båtene robuste, men tunge. Flere hadde flytemiddel i bunnen, noe som trakk vann, og medførte omfattende arbeid å fjerne.

Jeg har en Mørebas 7200. En gang jeg hadde noen spørsmål om båten kom jeg i kontakt med en kar som het Eivind Kulo. Jeg tror han faktisk jobbet med Mørebas før fabrikken brant. Han hjalp meg med informasjon om min båt. OM du har tilgang på telefonkatalogen online kan  du søke på hans navn og du får sikekrt hjelp. Jeg tror enten han drev en geskjeft i Ålesund eller Kristiansund.

Jeg kan sjekke registeret mitt på jobb i morgen å se om jeg noterte ned nummeret.

• 6 år senere...

Mørebas gikk kunkurs tidlig på 80 tallet formene ble kjøpt av myra plast som også er sluttet med driften.

dem båtene som hvar produsert først på 70 tallet den sto de prudusjons år på.

båten din ble produsert fram til 80-82 ca pluss minus et par år.

BÅT SKAL VÆRE NORSK BYGD,BÅT MED STIL IBIZA
SLANKE OG ELEGANTE
GÅ MYKT FINT SJØEN.
obs obs ibizaen min går ca 40 knop med ny suzuki df 140 learn burn stål propell må jeg ha

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...