Jump to content

Kabel for lading av bærbare enheter i båt

RasMan

Recommended Posts

Hei!

Jeg vet at det er en del folk her med god peiling på elektronikk, og tar derfor sats og kommer med følgende problemstilling:

Jeg planlegger å lage en kabel med sigarettennerplugg i den ene enden, og vanling jordet kontakt for 250V i den andre enden. Tanken er at jeg skal kunne bruke strømadapterne som følger med f.eks. mobiltelefon, digitalkamera og lomme-PC i båt ved å bruke denne kabelen. Vil dette fungere?

Adapterne til mobiltelefoner osv. omformer 250 V AC til f.eks 9 V DC. Dermed må det sitte en likeretter og en transformator i adapteren. Hvis jeg har forstått hvordan likerettere og transformatorer fungerer, vil adapterne omforme kunne 12 V DC til f.eks. 9 V DC. Eller tar jeg feil?

Til Faxen:

Nei, du trenger ingen inverter for å få lading til telefonen din. HVIS det finnes "mobilkabel" også for ditt kamera og lomme-PC, er DET det enkleste.

Har PC ombord og bruker modifisert sinus inverter (trappespenning). Har fungert utmerket i flere år nå.

PC er forøvrig en avsporing her, men HVIS du skal ha det ombord, spørr forhandler (eller les bruksanvisningen) ang. hva slags spenning PC-en takler.

Til RasMan:

Jeg bruker lommePC i bilen (PDA) og den har egen ladekabel med sig.-kontakt for bil. Funker utmerket.

Det vil ikke funke, fordi både telefonen og PDA-en har spesielle krav til spenning, og en orginal mobilkabel til disse to ER det beste.

Redigert av Marwin (see edit history)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Du trenger en inverter for å få til det du ønsker.

Den koppler du til ett 12 volt (likespennings) uttak i båten, så får du ut 230 volt (vekselspenning). Skal du drive en PC, bør du ha en inverter, som gir sinus ut, d.v.s en ren vekselspenning.

Jeg skal ikke drive en vanlig PC, men lade en lomme-PC også kjent som PDA. Jeg har vurdert en inverter, men forstår ikke helt hvorfor ikke det ikke vil fungere med kabelen... :confused:

PS! Takk for raske svar! :smiley:

Vi skrev "oppå hverandre" her. Se forrige innlegg som er rettet.

Hensikten med mine svar var at dette skulle være så enkelt og rimelig som mulig. OG at det skulle FUNGERE.

Redigert, m.h.t. ditt første spørsmål:

En transformator (som sitter inne i nett-adapteret ditt) omgjør vekselspenning til vekselspenning (med annet nivå, f.eks. 230 VAC til 14VAC). En likeretter omgjør vekselspenning til likespenning (med noe spennings-tap). En tansformator TÅLER IKKE likespenning (da brenner den opp). SÅåh, (HVIS jeg har forstått deg rett!) kan du IKKE koble AC-adapteret ditt til 12VDC. HVIS du skal bruke adapteret dit, MÅ du ha en inverter som gir 230VAC ut; Men DEN koster noen kroner og er, etter min mening, unødvendig mot de apparatene du beskriver.

Til RasMan:

Jeg bruker lommePC i bilen (PDA) og den har egen ladekabel med sig.-kontakt for bil. Funker utmerket.

Det vil ikke funke, fordi både telefonen og PDA-en har spesielle krav til spenning, og en orginal mobilkabel til disse to ER det beste.

Det finnes, som du sier, egne kabler som er laget for lading fra sigarettenneruttak for hver enkelt enhet, men jeg ønsker å kunne bruke adapterne som følger med enhetene (ment til lading fra 250 V AC). Hva er det som gjør at adapterne ikke kommer til å fungere når jeg kobler dem til 12 V DC i stedet for 250 V AC? Likeretteren i en adapter vil gi DC ut selv om det går DC inn i stedet for AC, og transformatoren i en adapter vil gi ønsket utspenning selv om innspenningen er 12 V i stedet for 250 V -vil de ikke?

Vi skrev oppå hverandre igjen... :-) Les mitt forrige innlegg.

Men spør gjerne hvis du ikke skjønte det:-)

Marwin

Ja :lol: Ble visst litt oppå hverandre... :lol:

En transformator (som sitter inne i nett-adapteret ditt) omgjør vekselspenning til vekselspenning (med annet nivå, f.eks. 230 VAC til 14VAC). En likeretter omgjør vekselspenning til likespenning (med noe spennings-tap). En tansformator TÅLER IKKE likespenning (da brenner den opp). SÅåh, (HVIS jeg har forstått deg rett!) kan du IKKE koble AC-adapteret ditt til 12VDC. HVIS du skal bruke adapteret dit, MÅ du ha en inverter som gir 230VAC ut; Men DEN koster noen kroner og er, etter min mening, unødvendig mot de apparatene du beskriver.

Aha! Betyr det at adapterne FØRST transfomererer spenningen, og DERETTER omgjør fra AC til DC?

Fordi jeg er nysgjerrig: hvorfor tåler ikke en transformator likespenning?

Helt korrekt. Først trafo og SÅåh likeretter.

Trafo: Den består (prinsipiellt) av en jernkjerne og mange viklinger med kobbertråd. Hvis du tilfører den likespenning, vil den brenne opp; Tilfører du den vekselspenning (AC) vil det oppstå "magnetiske felt" som svinger frem og tilbake (dette blir forenklet); Legger du på en kobbervikling til (med færre antall tørn) vil denne "svingingen" forplante seg til vikling nr. 2 (induksjon) og den resulterende spenningen i vikling nr. 2 blir forholdet mellom antall tørn i de to viklingene....

(Vekselstrømslære i et nøtteskall...)

Redigert: Hvor mange ampére (strøm) du kan trekke ut av en transformator, avhenger av tykkelsen på kobberviklingene og størrelsen på jernkjernen... (Hvis jernkjernen blir for liten, vil den "gå i metning" og bli VARM!. Det samme gjelder hvis kobbertråden er for tynn!)

Og likeretteren ( etter trafoen) må være dimmensjonert etter hvor stor STRØM som skal gå... Hvis DEN (strømmen) blir for stor her, ryker likeretteren p.g.a. varme.

Tusen takk, Marwin, Faxen og Bayliner! Det er flott med folk som sitter på mye kunnskap og gir gode svar! :cheers: Kabelen droppes herved...

Et oppfølgingstema blir da: finnes det en måte å transformere 12 VDC til forskjellige ønskede spenninger (altså en regulerbar likespenningstransformator)?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...