Jump to content

F60 hester

frihågen

Recommended Posts

Har en yamarin 4730 med 70 2-t. Får 38 knop.(stål prop.) Har tengt meg en F60. kommer jeg til å merke noen store forandringer? Nå tenker jeg på ytelse, blir han tung å ta opp i plan?

lønner det seg å sette en stål propell på F60?

Er det noen som har erfaring med en slik båt og motor?

Ja det er ikke noe problem. Men det vil ta noe lengre tid, da en 4-t bruker litt lenger tid på å "komme igang". Skyvet fra motoren er helt OK, og vil skyve båten greit i plan med to voksne på benken bak, når motoren er trimmet godt inn.

En kamerat av meg har en Wesling 16 m/ F50, jeg har samme båt med 60hk 2t. Hans båt er forbausende kjapt oppe i plan, virker som at effektkurven passer bra til båten. Og ca 1 knop lavere toppfart med F50.

Virker som at 4-takteren har mer krefter fra tomgang og opp til ca 3000 , mellom 3000 og 4500 er 2-takteren merkbart sterkere. Med 2 voksne på akterbenken vil du nok merke at 4-takteren har litt mindre krefter i mellomregisteret enn du er vant til fra 70-hesteren.

Også viktig med riktig propell på 4-takteren, finn en som gir opp mot 6000 o/min med 2 pers i båten.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...