Jump to content

Når er septiktanken tom ?

Gerhard

Recommended Posts

Jeg har septikktank med elektrisk tømming. Under benken inne har jeg utløpet, (m/kran), pumpa og bryteren til pumpa. Når jeg skal tømmer så kryper jeg ned, lukker opp krana og lar pumpa gå til jeg hører på turtallet et det er tomt. Greit nok, men jeg ønsker en bryter oppe så jeg kan gjøre det mens jeg kjører fører båten. Men der hører jeg ikke pumpa. Hvordan vet jeg når det er tomt ?

Jeg har foresten en tankmåler, men den er ikke nøyaktig nok. Denne giveren er en stav som leveres i forskjellige lengder. Hos meg passet den ikke akkurat, så måleren går ikke helt til bunnen.

Gerhard

Jeg har den løsningen du ønsker deg, nemlig en bryter som betjenes fra førerposisjon. Jeg også må lytte til turtallet for å finne ut når tanken er tom. Eneste måten dette fungerer på er å gå ned på farta under tømming. Ved tomgang/lav fart høres pumpa godt.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Ser vel ikke helt problemet her, dersom septikpumpa kan tørrkjøres. Alle gode septikpumper kan det (ellers så står det på den "do not run dry")

Har selv bryter v/førerposisjon. Pumpa tar 18 liter i minuttet, tanken er 70 liter. Resten er matematikk...

(lar bryteren stå på i 5 minutter før jeg slår den av, da er jeg 100 % sikker på at tanken er tom)

Dette gjør jeg selvfølgelig utaskjærs (300 meter regelen).

Den trekker vel mindre kraft da tanken er tom. Ser du du det p& ampere meteret.

Har ikke amperemeter, bare voltmeter.

Jeg vurderte å koble amperemeter direkte på denne, men det blir jo litt teit. Kanskje et vanlig koblet amperemeter er løsningen ?

Gerhard

Har ikkje så veldig mykje erfaring med dotank, men har det på min nåverande båt.

Syns å huske at tidlegare eigar så at det berre var å åpne ei kran under benken.

Har ikkje brukt doen så mykje, men eit par turer har eg vore på og då gjorde eg som tidlegare eigar sa. Men er dette rett? Høyrer ingen pumpe som starter opp og har heller ingen septikmåler. Er dette vanleg måte å tømme doen på? skal eg evt. gi litt gass slik at baugen reiser seg og krana kjem djupare under tømming?

Litt greitt å vite. Har berre erfaring frå do der driten går rett i sjøen og det var jo veldig enkelt/ekkelt! :blush::lol:

Syns å huske at tidlegare eigar så at det berre var å åpne ei kran under benken.

Joda, noen virker sånn. Det bare renner ut, og får en viss suge effekt av at hullet er vendt bakover. Jeg innbiller meg at dette systemet lettere kan tette seg. Det kan ha for liten kraft dersom det kommer litt klumper.

Min er ikke sånn. Den har ikke tømming i bunn. Den har et "sugerør" fra toppen, og må ha pumpe.

Gerhard

(Du slipper ihvertfall å være redd for å tørrkjøre en pumpe.)

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...