Harald- Startet 21.August.2003 Link til dette innlegget Startet 21.August.2003 Ikke så mye båt relatert, men prøver alikevel. Noen som vet om det går an å gi hver enkelt bruker i XP tilgang til forskjellige programmer, og utelukke enkelte programmer? Har NTSF system. Sitér dette innlegget Link to post
klikk Svart 21.August.2003 Link til dette innlegget Svart 21.August.2003 Holder det å fjerne ikonene fra start-menyen/skrivebordet for de brukerne som ikke skal ha tilgang? Sitér dette innlegget Link to post
Harald- Svart 21.August.2003 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.August.2003 Tenkte ikke på det engang, men det var jo en god ide!!! Men det går an å fjerne tilgangen på Win2000, så det hadde vert greitt å vite hvordan man gjorde dette på XP. Sitér dette innlegget Link to post
bph Svart 21.August.2003 Link til dette innlegget Svart 21.August.2003 Heisan, ved å høyre klikke på en fil eller folder å velge Properties(egenskaper), kan man få opp en menydel kalt Security. Hel kan man sette hvem som skal ha tilgang til fila/mappa. Eks kan man sette rettighetene til en bruker eller en gruppe til å bli nektet adgang til fila/mappa. Eller man kan sette kun lese rettigheter osv. Sitér dette innlegget Link to post
Harald- Svart 22.August.2003 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.August.2003 Takker!!! Men kan man hindre andre brukere i å forandre innstillingene på kontrollpanelet? Grunnen til at jeg vil ha dette er at det er brukere av min PC som ikke vet hva det gjør, slik at med uvitenhet "roter til" oppsettet for b.a. ekstern pålogging for internett. Sitér dette innlegget Link to post
Espen Svart 22.August.2003 Link til dette innlegget Svart 22.August.2003 I Group policy editor kan du sette slike rettigheter.. Start -- kjør-- gpedit.msc (og trykk enter) gå til administrative maler der finner du mange nyttige innstillinger Sitér dette innlegget Link to post
Harald- Svart 24.August.2003 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.August.2003 Kjørte komandoen på win200, der fikke jeg opp forskjellige komandore, men på XP brukte jeg en MMC, eller noe slikt, fikk samme bilde, men ikke med valg av tilgang. Espen: Har du en ABC oppskrift til f. eks. forhindre at en bruker ikke har tilgang til kontrollpanel? Mvh.: Celina Sitér dette innlegget Link to post
Pjolter Svart 24.August.2003 Link til dette innlegget Svart 24.August.2003 Har du XP pro eller home? Pjolter Sitér dette innlegget I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter Link to post
Espen Svart 24.August.2003 Link til dette innlegget Svart 24.August.2003 Det jeg egentlig tenkte på var computer policy hvor man kan fjerne kontroll panelet, men det gjelder da for alle brukere. Løsning blir derfor: Logg på som den brukeren du skal gjøre endringen for start - kjør - regedit Gå til HKEY_CURRENT_USERSoftwareMicrosoftWindowsCurrentVersionPoliciesExplorer Høyreklikk der i høre felt - new - DWORD Value Gi den navnet: NoControlPanel Dobbelt klikk på den og gi den verdien 1 Når da denne brukeren logger ut/ og inn igjen(for at den nye policyen skal virke) har han /hun ikke lenger adngang til kontrolpanelet Sitér dette innlegget Link to post
Harald- Svart 24.August.2003 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.August.2003 Har du XP pro eller home? Pjolter Tak Takk Da får jeg prøve dette. Jeg har XP Home, fungerer dette der også? Et annet spørsmål: Jeg har to pc'er, og ønsker synkronisering av mapper. feks mine dokumenter, samt MS Outlook, er dette mulig at filer som er på den ene og ikke på den andre synkroniserer seg, slik at gjeldende mappe blir like på de to maskinene? Den ene er en laptop, og den andre er stasjonær? Sitér dette innlegget Link to post
Lars-Inge Svart 24.August.2003 Link til dette innlegget Svart 24.August.2003 Jepp, det skal være fullt mulig...i W2K (og tidligere) heter det "Min Koffert" på norsk...regner med at det finnes også i XP. Når det gjelder Outlook så må du vel enten være koblet opp mot en e-post server, eller eksportere og importere hver gang. Det du også kan gjøre er å legge pst-filen (den som inneholder all e-post) på en en maskin og fortelle at outlook på begge maskinene skal benytte den ene filen. Det bruker jeg selv og det fungerer veldig greit. mvh Lars-Inge Sitér dette innlegget mvh Lars-Inge Link to post
Harald- Svart 25.August.2003 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.August.2003 Det jeg egentlig tenkte på var computer policy hvor man kan fjerne kontroll panelet, men det gjelder da for alle brukere. Løsning blir derfor: Logg på som den brukeren du skal gjøre endringen for start - kjør - regedit Gå til HKEY_CURRENT_USERSoftwareMicrosoftWindowsCurrentVersionPoliciesExplorer Høyreklikk der i høre felt - new - DWORD Value Gi den navnet: NoControlPanel Dobbelt klikk på den og gi den verdien 1 Når da denne brukeren logger ut/ og inn igjen(for at den nye policyen skal virke) har han /hun ikke lenger adngang til kontrolpanelet Dette virket flott Espen!!!! Men nå forsvann også Min Datamaskin, kan jeg utelukke kun kontrollpanelet? Hva med andre program, vist jeg. f.eks. vil hindre MS assess til å brukes? Sitér dette innlegget Link to post
Espen Svart 26.August.2003 Link til dette innlegget Svart 26.August.2003 Det virker merkelig Testet ut dette på XP Professional selv, uten å oppleve problemet i det hele tatt. Prøv å bytte melom Classic Start menu og Xp styled start menu, se om den dukker opp igjen. Denne register endringen skal ikke berøre min datamaskin. Når det gjelder enkelte programmer kan du jo sette rettigheter på filnivå om du bruker NTFS som filsystem. Eventuelt fjerne det fra start menyen til aktuell bruker (kommer jo litt ann på ferdighetsnivået til brukeren) Om du ikke har NTFS som filsystem så kan FAT32 konverteres til dette. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.