Sigurd Svart 18.Mai.2006 Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2006 (redigert) Nei, jeg var nok en mygg i forhold til dagens barn......... men jeg ble derimot temmelig kjapt dreven jollekjører. Kan jo si det sånn at dagens overgangen til fylte 16 ikke ville blitt stor. Tørr ikke engang å nevne hva jeg hadde på hekken etter fylte 12 for da overfylles baatplassen av :nono: og Redigert 18.Mai.2006 av Sigurd (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ludde30 Svart 11.Juli.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2006 PÅ denne gamle Crecenten er det fri tilt, d.v.s. at det ikke er noe som hindrer meg i å tilte motoren manuelt. Vil tro at det egentlig skal være en form for tiltsperre eller no'? Jeg har tenkt å få jolla på vannet på torsdag slik at den er klar til ferien, og kom plutselig til å tenke på dette. Dere som har kjørt en gammel sak som dette - hva brukte dere til å låse motoren i en gitt tiltet posisjon? Sitér dette innlegget If you think you kan walk on water then you will sink very quickly Link to post
index Svart 12.Juli.2006 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2006 På bildet ditt øverst i tråden viser det da en hvit hake mellom brakettene? Denne skal feste seg i en lang gjennomgående bolt gjennom hullene nederst på braketten. Mange hull, her, for å kunne variere tilten... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Ludde30 Svart 12.Juli.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2006 Så det er med andre ord bare å få kjøpt en slik lang gjennomgående bolt? Sitér dette innlegget If you think you kan walk on water then you will sink very quickly Link to post
index Svart 12.Juli.2006 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2006 Skulle tro det ja.... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Fantino Svart 12.Juli.2006 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2006 Hvis denne Crescent 4 hk er den samme som Archimedes 3.9 hk, VP 3.9 hk osv. er det en viss fare for at den er smekkfull av f**n. Vi hadde den "lekre" oransje Archimedes-utgaven en gang på 70-tallet, og jeg skal love at eventuelle huller i bannevokabularet ble fylt hurtig når jeg var ute med faderen for å prøve fiskelykken med "harpa". Den startet stort sett alltid kald, men var komplett umulig å starte etter at den var varm (dvs. når harpa var kjørt opp og ned tilstrekkelig mange ganger til at en har lyst til å flytte fiskeplass). Det gikk vel sogar så langt at faderen svor på at j**elen skulle "senkes midtfjords" - husker jeg ikke feil fikk den også fra tid til annen en velrettet klabb med åra. Det ble dessverre ikke noe av senkingen da vi var så heldige at den gikk med da Magne G. Storesund AS brant ned til grunnen. Det skulle egentlig bare mangle, da den tilbrakte mesteparten av sitt unyttige liv der likevel... Villaeierforsikringen dekket faktisk kjøpesummen og vel så det, og vi skiftet til en Yamaha 4 hk som gikk og gikk til festebraketten var eiret bort. Summa-summarum synes jeg derfor VP gjorde en god gjerning da de kjøpte opp og la ned Archimedes... Min nåværende teori mhp. vrangvilligheten på varm motor er at det muligens ble en slags damplås eller lignende i forgasseren. Denne lå på sida av motoren og ble forholdsvis varm under kjøring. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Kaptein Fredrik Svart 28.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 28.Januar.2010 Stammen er vannavkjølt. Det er et inntak under ved eksosen, bak ved propellen. Det er koblet til et rør som går gjennom hele stammet til toppen av stammen og "spyler" ned i stammen. Jeg vet ikke hvorfor det er vannavkjølt, men det er i hvert fall der:) Sitér dette innlegget Link to post
Guest Kaptein Fredrik Svart 28.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 28.Januar.2010 Sigurd skrev: Jeg vokste opp med en sånn en. Ble fort sterk i armene av snora og lærte altfor tidlig å banne. Hadde den først starta gikk den som regel som ei klokke. Like ille å få i gang både kald og varm. Det sammen skjedde i sommer med meg Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 29.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 29.Januar.2010 (redigert) Vurdert å "senke den midtfjords"? (ref. mitt innlegg #31). Makan til fantamotor har jeg aldri vært bort... Red: Oppfordrer altså ikke til miljøkriminalitet, selv om det i slike særtilfeller kan være fristende. Redigert 29.Januar.2010 av Fantino (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
sjøman Svart 29.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 29.Januar.2010 Leste ditt inlegg 31. Ser for meg du og fadern på fisketur med påhengern. Jeg ler enda, det var så bra skrevet. Har vært i akkurat samme situasjonen med en 5 hk. Cresent i barndommen. Sitér dette innlegget Link to post
Otto R Svart 29.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 29.Januar.2010 Jeg har en svoger som hadde en Cresent på sent 70 tallet. Han ble i hvert god til å dra , han reparerte like mye på motor som den gikk Sitér dette innlegget Link to post
margarus Svart 29.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 29.Januar.2010 http://images.google.no/imgres?imgurl=http...sa%3DG%26um%3D1 artig med veteran påhengere. jeg har en slik chrysler men min ser akkurat lik ut på den på bilde men uten dekalene. står kun chrysler med ei oransj stripe over og 4hk på fremsida fikk den av en gammel hytte nabo av oss for sikkert 8 år siden tror jeg ? da jeg fikk den hadde den stott i kjellern til han siden den var ny. kun kjørt få turer får den ble parkert. jeg fikk den , starta opp med fersk bensin og plugg å har gått hvert år siden det i mitt eie. lenge i ferskvann, har brukt den litt i sjø i det siste. kjempe motor. den har luksus som vannkjøling , spake på sida av stamme nøytral og gir. revers snu 180grader , gass spake på side av motorkasse. , 3 liters innebygd tank. orginal 3blads plast propell på vinteren når det var 10 minus så starta den like lett som på sommern. føles ikke som den har 4 hk lenger da nye 4hk kjører i fra meg og får steady 8fot i plan , det klarer ikke jeg. Sitér dette innlegget Link to post
Hans Chr Svart 29.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 29.Januar.2010 Hei Bestefaren min hadde en nøyaktig lik motor. Senere kjøpte han seg en nyere archimedes tror jeg det var. Var mørk blå. Tror det var lite med mekaniske problemer, men husker at de var veldig vanskelig å få start på. Jeg og broren min brukte å være med på sjøen å fiske når vi var en 5-6 år. Var flere ganger at bestemoren min rodde helt hjem før vi fikk start på djevelskapen... Jeg fikk disse to motorene som reparasjonsobjekter når jeg var 15-16 og var de første motorene jeg skruet på. Var ikke noe annent som feilte dem en at de nesten var umulige å få start på. De ble byttet bort mot et gammelt puch mopedvrak... Nå kan man angre. Sitér dette innlegget Link to post
gemini01 Svart 6.Januar.2017 Link til dette innlegget Svart 6.Januar.2017 (redigert) Gammel og interessant tråd dette :-) Bare for å tidfeste årstallet på motoren, så er det i følge en gammel delekatalog jeg har liggende for ulike årsmodeller, en 1963 modell som synes på bildet. Redigert 6.Januar.2017 av gemini01 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
torbi Svart 6.Januar.2017 Link til dette innlegget Svart 6.Januar.2017 Min far hadde den, med helt hvit på dekselen over motor, går som ei klokke , hadde den i over 25 år, gode minner, vet ikke hvor den er blitt av no, kunne vært gøy å ha den enno. Sitér dette innlegget Folkeparken 22, Saga 27 ac, Viksund 900 Futura. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.