Jump to content

Crescent 4hk utenbordsmotor, noen som kjenner den?

Ludde30

Recommended Posts

Nei, jeg var nok en mygg i forhold til dagens barn......... men jeg ble derimot temmelig kjapt dreven jollekjører. Kan jo si det sånn at dagens overgangen til fylte 16 ikke ville blitt stor. Tørr ikke engang å nevne hva jeg hadde på hekken etter fylte 12 for da overfylles baatplassen av :nono: og :smash:

Redigert av Sigurd (see edit history)
  • 1 måned senere...

PÅ denne gamle Crecenten er det fri tilt, d.v.s. at det ikke er noe som hindrer meg i å tilte motoren manuelt. Vil tro at det egentlig skal være en form for tiltsperre eller no'? Jeg har tenkt å få jolla på vannet på torsdag slik at den er klar til ferien, og kom plutselig til å tenke på dette. Dere som har kjørt en gammel sak som dette - hva brukte dere til å låse motoren i en gitt tiltet posisjon?

If you think you kan walk on water then you will sink very quickly

På bildet ditt øverst i tråden viser det da en hvit hake mellom brakettene? Denne skal feste seg i en lang gjennomgående bolt gjennom hullene nederst på braketten. Mange hull, her, for å kunne variere tilten...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Hvis denne Crescent 4 hk er den samme som Archimedes 3.9 hk, VP 3.9 hk osv. er det en viss fare for at den er smekkfull av f**n. Vi hadde den "lekre" oransje Archimedes-utgaven en gang på 70-tallet, og jeg skal love at eventuelle huller i bannevokabularet ble fylt hurtig når jeg var ute med faderen for å prøve fiskelykken med "harpa". Den startet stort sett alltid kald, men var komplett umulig å starte etter at den var varm (dvs. når harpa var kjørt opp og ned tilstrekkelig mange ganger til at en har lyst til å flytte fiskeplass). Det gikk vel sogar så langt at faderen svor på at j**elen skulle "senkes midtfjords" - husker jeg ikke feil fikk den også fra tid til annen en velrettet klabb med åra. Det ble dessverre ikke noe av senkingen da vi var så heldige at den gikk med da Magne G. Storesund AS brant ned til grunnen. Det skulle egentlig bare mangle, da den tilbrakte mesteparten av sitt unyttige liv der likevel... Villaeierforsikringen dekket faktisk kjøpesummen og vel så det, og vi skiftet til en Yamaha 4 hk som gikk og gikk til festebraketten var eiret bort. Summa-summarum synes jeg derfor VP gjorde en god gjerning da de kjøpte opp og la ned Archimedes...

Min nåværende teori mhp. vrangvilligheten på varm motor er at det muligens ble en slags damplås eller lignende i forgasseren. Denne lå på sida av motoren og ble forholdsvis varm under kjøring.

• 3 år senere...
Guest Kaptein Fredrik

Stammen er vannavkjølt. Det er et inntak under ved eksosen, bak ved propellen. Det er koblet til et rør som går gjennom hele stammet til toppen av stammen og "spyler" ned i stammen. Jeg vet ikke hvorfor det er vannavkjølt, men det er i hvert fall der:)

Guest Kaptein Fredrik
Jeg vokste opp med en sånn en. Ble fort sterk i armene av snora og lærte altfor tidlig å banne. Hadde den først starta gikk den som regel som ei klokke. Like ille å få i gang både kald og varm.

Det sammen skjedde i sommer med meg :lol:

http://images.google.no/imgres?imgurl=http...sa%3DG%26um%3D1

artig med veteran påhengere.

jeg har en slik chrysler men min ser akkurat lik ut på den på bilde men uten dekalene. står kun chrysler med ei oransj stripe over og 4hk på fremsida

fikk den av en gammel hytte nabo av oss for sikkert 8 år siden tror jeg ?

da jeg fikk den hadde den stott i kjellern til han siden den var ny. kun kjørt få turer får den ble parkert.

jeg fikk den , starta opp med fersk bensin og plugg å har gått hvert år siden det i mitt eie.

lenge i ferskvann, har brukt den litt i sjø i det siste.

kjempe motor. den har luksus som vannkjøling , spake på sida av stamme nøytral og gir.

revers snu 180grader , gass spake på side av motorkasse. , 3 liters innebygd tank. orginal 3blads plast propell

på vinteren når det var 10 minus så starta den like lett som på sommern.

føles ikke som den har 4 hk lenger da nye 4hk kjører i fra meg og får steady 8fot i plan , det klarer ikke jeg.

Hei

Bestefaren min hadde en nøyaktig lik motor. Senere kjøpte han seg en nyere archimedes tror jeg det var. Var mørk blå. Tror det var lite med mekaniske problemer, men husker at de var veldig vanskelig å få start på. Jeg og broren min brukte å være med på sjøen å fiske når vi var en 5-6 år. Var flere ganger at bestemoren min rodde helt hjem før vi fikk start på djevelskapen... Jeg fikk disse to motorene som reparasjonsobjekter når jeg var 15-16 og var de første motorene jeg skruet på. Var ikke noe annent som feilte dem en at de nesten var umulige å få start på. De ble byttet bort mot et gammelt puch mopedvrak... Nå kan man angre.

• 6 år senere...

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...