Jump to content

Propell som "slipper"

Tom J.

Recommended Posts

Hei !

I fjor monterte jeg inn en 135HK Volvo 3.0GS med SX-drev i en Draco 17”.

Når jeg trimmet ut drevet under fart, så virket det som om propellen slapp.

Vi prøvde med forskjellige propeller, men klarte ikke å bli kvitt problemet.

I vår senket leverandøren motoren med 7 cm. Det ble bedre, men fortsatt slipper den litt når jeg trimmer ut drevet. Propellen slipper når drevet trimmes ut mellom 5 og 10 %.

Er drevet trimmet helt inn, merker jeg ikke noen til det, men da begynner båten å bli så lav foran at den skyver vann, og bremser i stedet.

Jeg har alltid trodd dette hadde med selve propellen og montasjen av drevet å gjøre, men kan det være en feil i selve drevet ?

Jeg har ikke merket noe til problemet hvis drevet trimmes ut under sakte fart.

Takker for alle svar og ideer !

Hilsen

Tom J.

Heisann..

Det kan neppe være feil i selve drevet. Det som skjer når propellen kaviterer er vel at den "trekker" luft.

Problemet kan vel oppstå hvis installasjonen ikke er montert i riktig høyde, men jeg har også erfart at propellerutformingen kan ha betydning. Har du prøvd forskjellige propeller?

Lykke til!

Hei !

Takk for svaret.

Drevet sitter i riktig høyde (I hvertfall i følge leverandør).

Jeg har ikke prøvd forskjellige propeller etter at drevet ble senket.

Skal kontakte en leverandør, og prøve noen andre propeller.

Det er montert flaps bak på båten. Kan disse ha noen innvirkning på kavitasjonen ?

Med vennlig hilsen

Tom J.

Heisann

Trimplan har betydning ja...men det burde ikke ha noen negativ effekt tror jeg.

Hvis jeg ikke husker helt feil...og da er det sikkert noen som arrersterer meg...så skal kavitasjonsplaten (den som står over propellen) på motor/drev flukte med bunnen av båten.

Dette er det sikkert andre som kan svare sikkert på, kanskje Per M. har en kommentar?

Jeg tror heller ikke det er feil i drevet som gjør dette her, det ligger nok i installasjon og/eller propeller.

mvh

Lars-Inge

mvh

Lars-Inge

Hei !

At propellen spinner / trekker luft skyldes som oftest 3 ting:

1) Drevet står for høyt i forhold til bunnen / skroget og det er riktig slik Lars - Inge er inne på at kavitasjonsplaten skal flukte med kjølen. Likevel kan man løfte drevet høyere for å oppnå enda høyere fart, men da må man kompansere med riktig type propell og ikke minst må man ikke løfte frevet så høyt at motoren mister kjølevannet ved full tilt.

2) Feil propell - Det å finne riktig propell er ofte verdens største puslespill hvor det alltid mangler en bit. Du kan forsøke med større propell (større stigning), men propellstørrelsen må også stå i forhold til turtallet. Har du generelt for høyt turtall kan du uten tvil gå opp en størrelse. Husk også at de ulike propellmodellene fra ulike leverandører oppfører seg ulikt i vannet. Personlig er jeg glad i Raker propeller da disse gir mer løft i baugen.

3) Dersom du har aluminiumspropell - Forsøk med en stålpropell. Stålpropellen kan tiltes mye lenger ut uten at den slipper vannet/spinner. Har du riktig størrelse i forhold til turtallet i dag og f.eks. en propell på 19 tommer så må du gå ned i størrelse dersom du velger stålpropell - F.eks. 17 tommer. Forskjellen på aluminium kontra stålpropell er som natt og dag: Stålpropellen kan som nevnt tiltes lenger ut uten slipp som igjen gir mer løft i båten = Høyere fart.

Dersom drevet står i riktig høyde i forhold til bunnen (i følge leverandør) kan du også løse proplemet med å finpusse steglistene, men her må du vite hva du gjør. Dersom du kapper av (sliper ned steglisten ned til bunnen) den nederste steglisten akter vil båten miste noe av løftet: Akterenden vil ligge dypere, men samtidig vil baugen komme høyere.

Du kan lese mer om steglister på følgende adresse:

http://maritimstart.com/steppogsteg.shtml

Vi monterte nylig 2 X 250 utenbords på en båt:

1) Monterte først på 26 tommers propeller - Vi viste at disse var for små, men disse ville medføre at motorene arbeidet lettere ved innkjøring. Etter at motorene var innkjørt gav propellene for høyt turtall og turtallssperren slo raskt inn. Samtidig som propellene lett spant ved full tilt.

2) Monterte på 28 tommere - Dette gav riktig turtall og motorkraften ble fult utnyttet, men ved full tilt mistet vi fortsatt noe fart ved at litt spinn fortsatt var tilstede. Vi vil nå senke motorene ca. 3 cm. og dersom dette ikke er nok finjusteres steglistene.

Det er helt sikker ikke noe feil med drevet - Du skriver at når drevet senkes forsvinner proplemet - Hvorfor? Fordi propellen går dypere i vannet.

Trimflaps har lite eller ingen innvirkning på nevnte. Derimot har vi opplevet at disse holder akterenden igjen slik at man ikke oppnår maksimalt løft i skroget og da spesielt akterenden. Tenk deg et papirark som ligger på vannflaten - Dette suger seg fast og man må få luft under for at det skal slippe. Ergo kan trimflaps "hjelpe til" slik at propellen ikke slipper så lett - Kommer for høyt i vannet.

Sett på en Raker stålpropell - Størrelse som nevnt i forhold til turtallet og jeg tror problemet er borte. Tro meg - Setter du på en stålpropell vil du aldri mer benytte aluminium.

Lykke til med puslespillt.

Med vennlig hilsen

Per Morten Schou

MaritimStart - En delaktør i båtbyggeriet Highperformance  :wink:

Et lite spørsmål til Per Morten

Jeg har vurdert stålpropell, men synes egentlig dette er nokså dyrt...må regne med å betale 4-5.000,- for en "skikkelig" propell.

Båten er en Wester 18 med 90 Evinrude (60 graders blokka) og båten gjør 42 knop med halv tank og 2 personer...jepp...målt med GPS over lengre distanse og begge veier...*S*

Alt er egentlig riktig slik det er nå og jeg lurer da egentlig bare på om det er noe mer å hente på stålpropell?

Kjører litt vannski og tube, men det er ikke så mye...

mvh

Lars-Inge

mvh

Lars-Inge

Hei Lars - Inge !

Enig i at det er dyrt med stålpropeller - Altfor dyrt, men samtidig er disse

mer solide og man sparer ikke minst mye drivstoffutgifter: Lavere turtall med samme fart.

Det er "alltid" mer å hente på en stålpropell - En liten tommelfingerregel er at stålpropellen

kan tiltes lenger ut uten at den slipper. Desto høyere/lenger ut propellen kommer desto mer løft i båten = Mindre våtflate eller friksjon mot vannet som igjen gir høyere fart.

Tipper at en 19 tommer stålpropell hadde vært fin til din båt med tilhøende motor.

M.v.h.

Per Morten Schou

Båtguide ABC Startsiden

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...