Jump to content

Lån på båt med pant i den? Efaringer?

kevin.glover@imr.no

Recommended Posts

Hei,

Vudere å kjøpe en eldre tre skøyte (1959) som er ført i skipsregisteret, og trodde at det + en 40% egenandel skulle enkelt sikre meg finansiering på det - men til min store overaskelse fikk jeg avslag fra DNB finans - båten er rett og slett for gammel for å ta pant i.

Jeg trodde at hvis båten var i registeret var det aktuelt å ta pant i den, men alså alder spiller en stor roller i.

Er det noen med efaring med Elcon båtlån (som kanskje er med på dette her), og/eller har efaring med andre finansiering institusjoner/banker for litt eldre båter?

Gode forslag for å få dette finansiert?

I dette tilfelle må vi se bortifrå å bruke hus som pant dessverre (litt komplisert).

Hilsen,

Kevin

Jeg kan forstå at enkelte kvier seg for å gi lån med sikkerhet i noe som potensielt er en 47 år gammel haug med råte. Den faktiske tilstanden til skøyta er sikkert en annen, men hvordan vet lånegiver det? Kanskje det hjelper med en fersk tilstandsrapport foretatt av f.eks. KNBF's kontrollører?

Hei,

Har prøvd å "overbevise" DNB-finans med taksten på båten som er 500,000kr (utført riktignok i 2003 mel likevel en skikkelig takst utført av en båtbygger) og jeg skal låne bare 220,000kr - det hjelper ikke dessverre, for gammel.

Elcon som "poppe opp" på finn.no sin side er muligens med på dette her, men jeg lurer på om de er den type finansiering institusjon som man burde unngå for å si det slik. De har en høy etablerings gebyr men retenivå er normalt for å si det slik, men er det noen med efaring fra de?

Handelsbanken har også nektet å låne 220,000kr til denne båten fra 1959 med alder som begrunnelsen.

Jeg er en sikker betaler med finansiering (i allefall resten av mitt livs finansiering) under fullstendig kontroll, er fast ansatt i staten som forsker - men det hjelper ikke, til og med for dette pinelig lite beløp...

Hmmmm,

Kevin

Hei,

Takker for svar.

Fikk nettop svar fra Elcon at det var med på dette.

Hvis jeg har skjønt dere riktig er Elcon en skikkelig selskap som man skal ikke være redd for å låne penger frå for å si det sånn?

Har også nå fått tilbut fra Handelsbanken. Da er det i hvertfall to stykker å velge i mellom.

Kevin

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...