Jump to content

Tennplugger for gamle OG nye båtmotorer bla Albin

slettet

Recommended Posts

holder på med et spesifikt problem på en Albin O22 og har søkt i forumet men,..

mye er skrevet og sagt og jeg skal tilføye en del senere.

to ting først: NGK er en fenomenal plugg men passer ikke nødvendigvis i motorer som "gulker" bensin hvis det ikke er injection motorer - kanskje ikke helt da heller.

eldre motorer - 1, 2, cyl norske eller 4 cyl B20/1/3/30 osv må alltid justeres om på tomgangsblandingen når man bytter pluggmerke eks bosch/champ til NGK.

Bosch (super4) /Champ/AC - tåler utrolige mengder bensin under alle driftsforhold og da går motorene som regel ok (hvis NGKer passer er min erfaring at da yter motoren mer, går mykere og vibrerer mindre) men, bosch/cham mv blir lett/ere råe ved startproblemer - noe de forårsaker en del av til vanlig.

NGK tåler mye bensin ved start uten å bli rå, men ikke like godt når motoren blir varm.

restart på varm motor med forgasser som gir "fet" blanding er ikke optimalt.

heller ikke på eks 600hk v8 kompressomatede motorer som jo gulker en del.

riktig besinmix + ngk = fenomenalt.

når det gjelder de gamle norske motorene - det er en stund siden jeg var borte i de men mener at de likte litt fet blanding for sikker tomgang på lav tenning m/bosch/champion mv.

antagelig passer det dårlig å bare putte inn NGKer i en motor som er justert for de andre merkene.

på albinmotoren i snekka sitter det NGK A6ere som soter igjen med en gang.

originalene skal/var Bosch M45T1 - NGK A6 er equivalent.

den får definitivt for mye bensin på tomgang men det kan også være andre problemer som må verifiseres.

spørsmål: er det noen som har noen erfaring med disse Albin O22 motorene og tennplugger mv?

den er utstyrt med en ny? solex forgasser antagelig solex 26.

la det være sagt - gjennom nær 40 år har jeg bare hatt dårlige er faringer med champion og Bosch men denne siden http://members.ozemail.com.au/~speeder/gang_shed.htm

kommer opp med et "anerkjent" Champ plugg alternativ til M45T1 som viser:

The Champion D16 is in common use, performs well and is easily sourced in Australia (let me know if you need some as I have a source). Champion K8 - Bosch M 10 A0, M12B/M45T1, M95T5 - NGK A6, AB6 are also suitable 18MM plugs and they will give satisfactory performance. I note 'SAR' used the Bosch M12B/M45T1 extensively and 'QR' used the Bosch M 10 A0.

noen som har erfaringer med denne pluggen?

når jeg skal kjøpe NGK eller Densoer til motorer jeg ikke har specen går jeg på internett og finner rett type og kjøper de på feks Torshov, Bilextra eller likende hvor de koster 1/2 parten til 1/4 av hva merke/båtforretningene tar.

står det i manualen hva du skal bruke kjøper eller bestiller du det bare på rett sted. internett/ring

noen nettsteder som bør være av interesse:

ngk spark plug selector:

http://ngk.com/

omfattende cross reference tables, også for gamle båtmotorer

http://www.bayshorecad.com/Sleds/SparkPlugIndex.html

NGK to BOSCH

NGK to CHAMPION

BOSCH to NGK

CHAMPION to NGK

Redigert av The Scrutinizer (see edit history)

Joda, jeg har en Albin O-411, men har ikke erfaringen av de A6 pluggene som sitter i. Dette fordi motoren nå siste måned har "satt" seg. Svinghjulet vil ikke rundt - noe det ville i mars!!!!

Kanskje Kjell Bymann i Forgasserservice kan hjelpe deg litt på dette - han fikset en dyse til meg på min Solex 32 og virket som om han hadde peiling på det meste.

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

well, well, well - man lærer så lenge man har båt.

mission completed.

problemet viste seg å komme av en kombinasjon av noe høytliggende eksos utløp og vannkjølt eksos.

mottrykket ble rett og slett for stort på tomgang og av grunner ikke analysert begynte motoren å gå ujevnt og sote plugger med full vannmengde på tomgang - i løpet av veldig kort tid.

optimalisering (minimalisring) av vann i eksosen løste problemet umiddelbart.

så får en vel se om det er en analogi til mercruisers "valve overlap timing" eller noe - bare sjekke registret ved anledning.

takk for tipset og kontaktinfo likevel.

Redigert av The Scrutinizer (see edit history)

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...