Estrewes Svart 23.August.2003 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.August.2003 Ingen problemer ....i svingene heller, men forsøk om mulig å kjøre med personer som ikke har så ulik vekt. En tung voksen sammen med et lett barn/ungdom er ikke så gunstig. Den tyngste har en tendens til å pendle mest ut i svingene og da må du være veldig forsiktig i svinger med den letteste ytterst og den tyngste i innesvingen. Dette skyldes egentlig ikke "kollisjonsproblemer", snarere at den tyngste kan presse på og velte den letteste. Vi har ALDRI erfart at ringene kolliderer med stor fart/kraft. Det blir sjelden stor avstand mellom dem og på den moderate avstanden det på det meste oppstår mellom dem ser det ikke ut til å kunne opparbeides nok fart på tvers mot den andre. Ellers så er det en GOD regel å ikke kjøre for fort med folk hengende bak i ring! Inntil 20 knop, i alle fall ikke mer enn maks 25 knop er nok uansett en eller to ringer. Når det gjelder problemstilingen rundt vannscootere etc (som av en eller annen grunn ble trukket frem her) så synes jeg dette er en evig gjentagende prinsipiell sak som ikke bare gjelder vannscootere, men mange andre ting i vårt samfunn som KAN misbrukes. Det gjelder i tillegg til vanscootere - raske motorsykler, raske biler med store motorer osv osv. Det er vel enkelte av de som bruker slike kjøretøy som er de farlige og er et problem og ikke kjøretøyene i seg selv. Dette kan vel trekkes over på sjøen også. Men jeg synes det blir feil å forby raske båter og vannscootere bare fordi noen misbruker dem. Det blir nesten som å forby Cognac og annet brennevin fordi noen misbruker det også. Ta de største uromomentene som ikke kan å oppføre seg og la de andre som kan å oppføre seg få hygge seg i fred. Men et problem jeg kan forestille meg kan oppstå er vis personen i den ytterste ringen detter ut og blir overkjørt av den innerste ringen. Altså i en krapp sving eller noe! Sitér dette innlegget Link to post
MaritimStart Svart 23.August.2003 Link til dette innlegget Svart 23.August.2003 Hva gjelder vannscooterer mener jeg at hovedgrunn til forbudet var at den slags farkost kunne man gjerne være foruten, mao at myndighetene har satt en grense for hva slags "sinnsykt morro" man skal kunne ha der andre ferdes. Enhver skal overholde reglene for ferdsel på sjøen og vise hensyn, ikke genere andre unødig. Hva vil Per Morten Schau med å trekke inn mykere trafikanter som ikke overholder regler? Mener at jeg er lei av at så fort man beveger seg over 5 knop i farvann uten fatsbegrensninger vifter folk febrilsk med armene fordi du kjører "for fort" ?!?!?! Som oftest ser jeg saktegående fartøy som viser uforsiktighet: Enten det er barn som sitter i baugen og vifter med tærne eller ikke overholder vikeplikten. Ser også så altfor ofte at gjeldende kaptein er avslappet og uoppmerksom med eller uten ankerpilsen i neven. Ser ofter at hurtiggående fartøy med eller uten oppblåsbare leker på slep overholder både sjøvett, sjøveisregler, smiler, er blide og fornøyde. Hvor kom vanncooteren inn i bildet ? M.v.h. Per Morten Schou Sitér dette innlegget Link to post
MaritimStart Svart 23.August.2003 Link til dette innlegget Svart 23.August.2003 Og en sak til PanPan: Du skriver følgende: "Jeg har sagt at jeg gjerne kan være visse ting foruten og pekt på et helt konkret tilfelle. Det er da ikke det samme som å si at det er forbudt å ha det moro på sjøen? Eller bør man helst synes om og mene det samme som MaritimStart ? Og for all del: Jeg reagerte på postingen til MaritimStart" Forstår på ingen måte hvor du vil eller mener: Vet ikke hvor mange ganger jeg har skrevet "jeg mener", "personlig mening" eller "jeg har sett/ikke sett" - Dette er mine personlige meninger og kan ikke forstå at dette = MaritimStart. Hva er det ved min = MaritimStart's posting som du reagerer på ? M.v.h. Per Morten Schou Sitér dette innlegget Link to post
GeirKS Svart 23.August.2003 Link til dette innlegget Svart 23.August.2003 Forstår på ingen måte hvor du vil eller mener: Vet ikke hvor mange ganger jeg har skrevet "jeg mener", "personlig mening" eller "jeg har sett/ikke sett" - Dette er mine personlige meninger og kan ikke forstå at dette = MaritimStart. Hva er det ved min = MaritimStart's posting som du reagerer på ? M.v.h. Per Morten Schou Per Morten, brukernavnet ditt er "MaritimStart", det står med relativt tydelig skrift i margen på venstre side av dine innlegg. Det er sikkert derfor dine meninger = MaritimStarts meninger. Jan Syvertsen og KNMBF hadde en gang et liknende problem, og Syvertsen valgte å bytte loginnavn for å unngå misforståelser. GeirKS Sitér dette innlegget Link to post
Helge Svart 23.August.2003 Link til dette innlegget Svart 23.August.2003 Men et problem jeg kan forestille meg kan oppstå er vis personen i den ytterste ringen detter ut og blir overkjørt av den innerste ringen. Altså i en krapp sving eller noe!NIX, vi har så langt aldri vært i nærheten av å oppleve det du ser for deg. De få gangene noen faller av når vi kjører, gjør de det som regel UT i yttersving. Da har personen i den andre ringen kjørt langt nok FREMOVER til IKKE å kjøre over den som har falt av. Sitér dette innlegget Skibsplast 655 Selected m/Suzuki DF140, Skibsplast 450VS m/Yamaha90, Sunwin 14 m/Yamaha40, VEA 14 m/Mercury15, Suzumar 265 m/Tohatsu8, Pioner 8 m/Mercury5, Plastimar 8 m/Tohatsu5 Link to post
Estrewes Svart 23.August.2003 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.August.2003 NIX, vi har så langt aldri vært i nærheten av å oppleve det du ser for deg. De få gangene noen faller av når vi kjører, gjør de det som regel UT i yttersving. Da har personen i den andre ringen kjørt langt nok FREMOVER til IKKE å kjøre over den som har falt av. OK! Det var fint at det ikke er et problem. Hadde vært morro å teste med to tuber ja. (forresten er det visst bare vi som holder oss til temaet ) Sitér dette innlegget Link to post
Helge Svart 23.August.2003 Link til dette innlegget Svart 23.August.2003 Jeg kan legge til ytteligere litt forklaring Estrewes Vi kjører med en 2,32m bred båt der det er ca 2,1 m mellom kryssholtene på hhv styrbord og babord side. Vi fortøyer ringene i HVER SIN kryssholt. Når ringene pendler ut i yttersving havner den ytterste ringen "litt" bak den andre, men sjelden mer enn mellom halve og hele lengden av ringene. Tenk deg rent teoretisk at ringene pendler helt ut til 90 grader på fartsretningen, altså ved siden av båten. Det har vi aldri opplevd , men da ville det vært ca 2,1 m langs tauene fra framkanten av den "bakerste" (yterste) ringen frem til framkant av den fremste (innerste) av de to ringene. Dette avhjelper også på lavere risiko for at de "kjører på" hverandre om en faller av ringen. Sitér dette innlegget Skibsplast 655 Selected m/Suzuki DF140, Skibsplast 450VS m/Yamaha90, Sunwin 14 m/Yamaha40, VEA 14 m/Mercury15, Suzumar 265 m/Tohatsu8, Pioner 8 m/Mercury5, Plastimar 8 m/Tohatsu5 Link to post
Estrewes Svart 24.August.2003 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.August.2003 Men da vil du jo i teorien få det problemet at den innerste ringen kjører på tauet til den ytterste ringen, i teorien. Men det skjer skjelden eller alldrig at tubene går i 90grader. Sitér dette innlegget Link to post
Lars-Inge Svart 24.August.2003 Link til dette innlegget Svart 24.August.2003 Hvis det blir problemer med at tauene "krasjer" så kan det løse ved man bruker en slepestang som står opp fra båten, har blant annet sett dette på rene vannskibåter. Med ulik taulengde vil man på grunn av vinkelen på tauene unngå at man krasjer...men på den annen side...da er vel litt av moroa borte...eller... mvh Lars-Inge Sitér dette innlegget mvh Lars-Inge Link to post
Estrewes Svart 24.August.2003 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.August.2003 Ja det er en mulighet. Men vi har en Draco 2000 Daycab, og jeg tror ikke det blir aktuelt å installere en vannski "stang" bare for tubekjøring og andre vannaktiviteter. Men det er jo en mulighet for de som må ha det 100%. Sitér dette innlegget Link to post
Lars-Inge Svart 24.August.2003 Link til dette innlegget Svart 24.August.2003 For å si det slik...jeg har ikke det på Wester'n heller... mvh Lars-Inge Sitér dette innlegget mvh Lars-Inge Link to post
Estrewes Svart 25.August.2003 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.August.2003 Hvorfor ikke? Sitér dette innlegget Link to post
Lars-Inge Svart 25.August.2003 Link til dette innlegget Svart 25.August.2003 Brukes mer til det som i bilverdenen kalles for cruising enn til vannski og lignende...desverre kanskje, men slik er det nå en gang. Har prøvd litt ulike båter til slike aktiviteter og Wester'n er rett og slett litt tungvint synes jeg...mye bedre og greiere med skjærgårdsjeep. Var med et rescue-team en gang hvor vi reiste rundt med en ombygd svenske av ett eller annet uspesifisert merke...14 fot med 115 Evinrude...det var gøy til vannski kan du tro...for ikke å snakke om tube... ...vi testet en gang med brodern i tuben og logget vel omtrent 40 knop...det var litt i overkant kan man si...for broder'n alltså... mvh Lars-Inge Sitér dette innlegget mvh Lars-Inge Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.