Jump to content

Vannmorro!


Estrewes

Recommended Posts

Ingen problemer ....i svingene heller, men forsøk om mulig å kjøre med personer som ikke har så ulik vekt. En tung voksen sammen med et lett barn/ungdom er ikke så gunstig. Den tyngste har en tendens til å pendle mest ut i svingene og da må du være veldig forsiktig i svinger med den letteste ytterst og den tyngste i innesvingen. Dette skyldes egentlig ikke "kollisjonsproblemer", snarere at den tyngste kan presse på og velte den letteste. Vi har ALDRI erfart at ringene kolliderer med stor fart/kraft. Det blir sjelden stor avstand mellom dem og på den moderate avstanden det på det meste oppstår mellom dem ser det ikke ut til å kunne opparbeides nok fart på tvers mot den andre.

 

Ellers så er det en GOD regel å ikke kjøre for fort med folk hengende bak i ring! Inntil 20 knop, i alle fall ikke mer enn maks 25 knop er nok uansett en eller to ringer.

 

Når det gjelder problemstilingen rundt vannscootere etc (som av en eller annen grunn ble trukket frem her) så synes jeg dette er en evig gjentagende prinsipiell sak som ikke bare gjelder vannscootere, men mange andre ting i vårt samfunn som KAN misbrukes. Det gjelder i tillegg til vanscootere - raske motorsykler, raske biler med store motorer osv osv. Det er vel enkelte av de som bruker slike kjøretøy som er de farlige og er et problem og ikke kjøretøyene i seg selv. Dette kan vel trekkes over på sjøen også. Men jeg synes det blir feil å forby raske båter og vannscootere bare fordi noen misbruker dem. Det blir nesten som å forby Cognac og annet brennevin fordi noen misbruker det også. Ta de største uromomentene som ikke kan å oppføre seg og la de andre som kan å oppføre seg få hygge seg i fred.

Men et problem jeg kan forestille meg kan oppstå er vis personen i den ytterste ringen detter ut og blir overkjørt av den innerste ringen. Altså i en krapp sving eller noe!

Link to post

Hva gjelder vannscooterer mener jeg at hovedgrunn til forbudet var at den slags farkost kunne man gjerne være foruten, mao at myndighetene har satt en grense for hva slags "sinnsykt morro" man skal kunne ha der andre ferdes.

 

Enhver skal overholde reglene for ferdsel på sjøen og vise hensyn, ikke genere andre unødig. Hva vil Per Morten Schau med å trekke inn mykere trafikanter som ikke overholder regler?

Mener at jeg er lei av at så fort man beveger seg over 5 knop i farvann uten fatsbegrensninger vifter folk febrilsk med armene fordi du kjører "for fort" ?!?!?!

Som oftest ser jeg saktegående fartøy som viser uforsiktighet: Enten det er barn som sitter

i baugen og vifter med tærne eller ikke overholder vikeplikten. Ser også så altfor ofte at gjeldende kaptein er avslappet og uoppmerksom med eller uten ankerpilsen i neven.

Ser ofter at hurtiggående fartøy med eller uten oppblåsbare leker på slep overholder

både sjøvett, sjøveisregler, smiler, er blide og fornøyde.

 

Hvor kom vanncooteren inn i bildet ?  :wink:

 

M.v.h.

Per Morten Schou

Link to post

Og en sak til PanPan:

 

Du skriver følgende:

"Jeg har sagt at jeg gjerne kan være visse ting foruten og pekt på et helt konkret tilfelle. Det er da ikke det samme som å si at det er forbudt å ha det moro på sjøen? Eller bør man helst synes om og mene det samme som MaritimStart ?

Og for all del: Jeg reagerte på postingen til MaritimStart"

 

Forstår på ingen måte hvor du vil eller mener:

Vet ikke hvor mange ganger jeg har skrevet "jeg mener", "personlig mening" eller "jeg har sett/ikke sett" - Dette er mine personlige meninger og kan ikke forstå at dette = MaritimStart.

Hva er det ved min = MaritimStart's  :lol: posting som du reagerer på ?

 

:wink:

 

M.v.h.

Per Morten Schou

Link to post

Forstår på ingen måte hvor du vil eller mener:

Vet ikke hvor mange ganger jeg har skrevet "jeg mener", "personlig mening" eller "jeg har sett/ikke sett" - Dette er mine personlige meninger og kan ikke forstå at dette = MaritimStart.

Hva er det ved min = MaritimStart's  :lol: posting som du reagerer på ?

 

:wink:

 

M.v.h.

Per Morten Schou

Per Morten, brukernavnet ditt er "MaritimStart", det står med relativt tydelig skrift i margen på venstre side av dine innlegg. Det er sikkert derfor dine meninger = MaritimStarts meninger.

 

Jan Syvertsen og KNMBF hadde en gang et liknende problem, og Syvertsen valgte å bytte loginnavn for å unngå misforståelser.

 

GeirKS

Link to post

Men et problem jeg kan forestille meg kan oppstå er vis personen i den ytterste ringen detter ut og blir overkjørt av den innerste ringen. Altså i en krapp sving eller noe!

NIX, vi har så langt aldri vært i nærheten av å oppleve det du ser for deg. De få gangene noen faller av når vi kjører, gjør de det som regel UT i yttersving. Da har personen i den andre ringen kjørt langt nok FREMOVER til IKKE å kjøre over den som har falt av.
Link to post

NIX, vi har så langt aldri vært i nærheten av å oppleve det du ser for deg. De få gangene noen faller av når vi kjører, gjør de det som regel UT i yttersving. Da har personen i den andre ringen kjørt langt nok FREMOVER til IKKE å kjøre over den som har falt av.

OK! Det var fint at det ikke er et problem. Hadde vært morro å teste med to tuber ja.

 

(forresten er det visst bare vi som holder oss til temaet  :wink:)

Link to post

Jeg kan legge til ytteligere litt forklaring Estrewes  :wink:

 

Vi kjører med en 2,32m bred båt der det er ca 2,1 m mellom kryssholtene på hhv styrbord og babord side. Vi fortøyer ringene i HVER SIN kryssholt.  Når ringene pendler ut i yttersving havner den ytterste ringen "litt" bak den andre, men sjelden mer enn mellom halve og hele lengden av ringene. Tenk deg rent teoretisk at ringene pendler helt ut til 90 grader på fartsretningen, altså ved siden av båten. Det har vi aldri opplevd  :lol:, men da ville det vært ca 2,1 m langs tauene fra framkanten av den "bakerste" (yterste) ringen frem til framkant av den fremste (innerste) av de to ringene. Dette avhjelper også på lavere risiko for at de "kjører på" hverandre om en faller av ringen.

Link to post

Hvis det blir problemer med at tauene "krasjer" så kan det løse ved man bruker en slepestang som står opp fra båten, har blant annet sett dette på rene vannskibåter.

 

Med ulik taulengde vil man på grunn av vinkelen på tauene unngå at man krasjer...men på den annen side...da er vel litt av moroa borte...eller...   :yesnod:

 

mvh

Lars-Inge

mvh

Lars-Inge

Link to post

Brukes mer til det som i bilverdenen kalles for cruising enn til vannski og lignende...desverre kanskje, men slik er det nå en gang.

 

Har prøvd litt ulike båter til slike aktiviteter og Wester'n er rett og slett litt tungvint synes jeg...mye bedre og greiere med skjærgårdsjeep.

 

Var med et rescue-team en gang hvor vi reiste rundt med en ombygd svenske av ett eller annet uspesifisert merke...14 fot med 115 Evinrude...det var gøy til vannski kan du tro...for ikke å snakke om tube...

...vi testet en gang med brodern i tuben og logget vel omtrent 40 knop...det var litt i overkant kan man si...for broder'n alltså...    :wink:

 

mvh

Lars-Inge

mvh

Lars-Inge

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...