Jump to content

Bytte simringer i pakkboks, hvilken vei?

Tore B

Recommended Posts

Ja jeg vet det, men skal de sitte slik at de holder fettet inne i pakkboksen eller skal det være slik jeg tror jeg husker, at den hindrer fettet å komme bakover, men kan slippe ut fett framover hvis jeg skrur til for mye på fettkoppen? Da jeg demonterte satt de ikke samme vei.

Den primære oppgaven er å hindre vann i å trenge inn... Derfor vill jeg ha satt simmeringen slik at den hindrer vanninntregning... Om de skal stå hver sin vei... så ville jeg vel satt den nærmest sjøen å holde grisen inne og den nærmest flensen for å hindre greasen i å komme inn... med andre ord... med fjærene mot hverandre..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Uten at jeg er 100% sikker så mener jeg de skal begge stå med fjæren ut mot sjøvannet. Da slipper overflødig fett ut før simmerringene sprenges samtidig som sjøvannet holdes ute av begge simmerringene. Pakkboks med simmerringer skal nesten ikke smøres, dvs. noe sånt som et halvt tørn på griskoppen en gang eller kanskje to i sesongen. Husk på å få tak i simmerringer med rustfri fjær ellers forsvinner den fort...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.

Jeg vil tro du har Bosvik pakkboks, for Sleipner Motor bruker talgpakning i sin fettsmurte pakkboks. Fordelen her at det er mulig å pakke om med ny talgpakning uten at det er nødvendig å ta ut akslingen.

Ville anbefale at du kontakter Bosvik slik at du ikke setter simringene feil vei. Hadde en slik i en tidlige Scand Baltic og mener å huske at simringene skulle stå med fjærene mot hverandre - antar at du er mer enn klar over at disse fjærene må være syrefaste.

På min forrige båt var det et slikt system med simmerringer. Det gikk ikke mange år før den bakre begynte å lekke. Det var fjæren som hadde rustet sund, den var ikke rustfri.

Undersøkte med leverandør om dette kunne være rett og da ble det poengtert at den bakerste fjæren måtte vende bakover. Kjøpte nye simmerringer og satte den bakerste motsatt, det vil si med fjæren framover. Dermed ville den være full av grease og ikke sjøvann. Dette fungerte så lenge jeg hadde båten. Simmerringene holdt og det ble ingen lekkasje.

Det høres jo smart ut å ha begge fjærene inne i pakkboksen pga rust, men da er det bare en simring som holder sjøen ute, den bakre vil da kunne slippe vann inn i pakkboksen. Fikk tak i rustfrie fjærer i dag så da skulle vel det problemet være løst. Eller er jeg helt på bærtur? Søkte etter Bosvik på gule sider men fikk ikke napp på noen som lignet på en pakkboks pusher, er det noen som har et tlf. nr. kanskje?

Simringen skal stå med fjæra ut mot sjøvannet. Det fremste simringen skal stå mot fettet. Begge simringene skal altså stå med fjærene akterover. Dette gjelder Bosvik. Ikke smør for ofte eller for mye. Bosvik sa ett tørn pr 30. driftstime til meg.

Fjærene skal være syrefaste.

Sleipner har forøvrig 3 simringer i sine pakkbokser. 2 bak og en frem. Dvs at den 2 holder oljen i pakkboksen og en holder vannet ute.

Ellers anbefaler jeg å lufte hylsen ved sjøsetting (til det kjedsommelige :lol: ).

Redigert av OLPI (see edit history)
  • 1 år senere...
Ellers anbefaler jeg å lufte hylsen ved sjøsetting (til det kjedsommelige :lol: ).

Holder på å bytte cutless lager og simmeringer nå. Trodde jeg hadde full kontroll inntil jeg leser dette. Hvordan i all verden gjør man får å lufte hylserøret?

Først må båten på sjøen og deretter lufter du. Noen ganger er der en lufteskrue på pakkboksen, ellers er det bare å løsne en av slangeklemmene (løsne to om der er 4) og løfte litt på slangen med et skrujern e.l. til der kommer vann ut.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.

Ok. Takk for det SveinHa.

Slik dere forklarer virker det som at dette er en nødvendighet ved sjøsetting hver vår. Men blir det praktisert?

Jeg har selv hatt ansvar får vårpussing og sjøsetting av tresnekke i flere år før jeg fikk egen båt. Har aldri hørt om dette før jeg, og heller ikke tenkt på det.

Hva skjer om det er luft i hylsa? Varmgang?

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...