Jump to content

Slakk i ratt og død knopteller!

Captain Chaos

Recommended Posts

Hei!

Jeg har en Rinker 232 CC 01 modell, med en Merccruiser 5.7 EFI. Nettop kjøpt denne brukt.

Jeg sliter med mye dødgang på rattet, det er bortimot 1/2 omdreining. Jeg syntes også den virker tung på styret til å være båt med servostyring. Nå har jeg desverre ingen erfaring med servostyring tidligere da jeg hadde utenbordsmotor på min forrige båt, som var mye mindre.

Jeg har sjekket oljenivå på servo, og den er ok. Hvor kan problemet ligge?

I tillegg er knopteller helt død. Jeg lurer på i denne forbindelse om hvor den faktisk måler farten? Er det i drevet, og i såfall hvor?

Alle svar mottas med stor takknemlighet.

MVH

Chaos

Høne, øl og hornmusikk!

I tillegg er knopteller helt død. Jeg lurer på i denne forbindelse om hvor den faktisk måler farten? Er det i drevet, og i såfall hvor?

Er det et Alpha one? På min (gamle) båt var knopteller en liten plastvinge som stakk ned av akterspeilet, med en gjennomsiktig slange på. Sluttet kun å virke når slangen hoppet av.

Er det et Alpha one? På min (gamle) båt var knopteller en liten plastvinge som stakk ned av akterspeilet, med en gjennomsiktig slange på. Sluttet kun å virke når slangen hoppet av.

Hei!

Nei, det er et Bravo One drev. Tror det er et inntak på drevet ett eller annet sted.

MVH

Chaos

Høne, øl og hornmusikk!

Helt i bak kant av drevet over kavitasjonsplata.. Der inni sitter en liten jækel av ein nippel som slangen skal inn på.. Tilt opp drevet for å komme til..

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Noen som har greie på styringen da?

Har bare vært borti en med servostyring, denne hadde telefleks bak til servo som "assisterte" telefleksen der. I mitt tilfelle var det også slark, dette fordi bolten mellom kabel og arm var utslitt.

Andre plasser som kan være slarken er på aksel hvor ratt er festet, inni klokka, dårlig festet.

Riksle i rattet til du ser hvor det er slark.

Er det hydralisk styring skulle jeg tro at det er luft i systemet.

Jeg har den varianten med telefleks fra rattet og frem til mottorrum. Bak ved drevutgangen ligger servosystemet. Jeg har funnet ut at det ikke er slakk mellom drevet og tannstanga til servoen, så det ser ut som om problemet ligger i overgang mellom telefleks og servosystem.

Problemet er at det kommer en rød feit kabel (går sikker wire inni den) fra styret og denne har en lukket hylse i overgangen til en "stålstang". Mulig denne hylsen kan skrues av?

En annen ting er at det ser ut som hele servodelen er "flytende" altså at denne hylse delen beveger seg...? Skal den det? Ser nesten ut som om det skal være slik...

MVH

Chaos

Høne, øl og hornmusikk!

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...