Captain Chaos Startet 15.Mai.2006 Link til dette innlegget Startet 15.Mai.2006 Hei! Jeg har en Rinker 232 CC 01 modell, med en Merccruiser 5.7 EFI. Nettop kjøpt denne brukt. Jeg sliter med mye dødgang på rattet, det er bortimot 1/2 omdreining. Jeg syntes også den virker tung på styret til å være båt med servostyring. Nå har jeg desverre ingen erfaring med servostyring tidligere da jeg hadde utenbordsmotor på min forrige båt, som var mye mindre. Jeg har sjekket oljenivå på servo, og den er ok. Hvor kan problemet ligge? I tillegg er knopteller helt død. Jeg lurer på i denne forbindelse om hvor den faktisk måler farten? Er det i drevet, og i såfall hvor? Alle svar mottas med stor takknemlighet. MVH Chaos Sitér dette innlegget Høne, øl og hornmusikk! Link to post
o.b.lix Svart 15.Mai.2006 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2006 Captain Chaos skrev: I tillegg er knopteller helt død. Jeg lurer på i denne forbindelse om hvor den faktisk måler farten? Er det i drevet, og i såfall hvor?Er det et Alpha one? På min (gamle) båt var knopteller en liten plastvinge som stakk ned av akterspeilet, med en gjennomsiktig slange på. Sluttet kun å virke når slangen hoppet av. Sitér dette innlegget Link to post
Captain Chaos Svart 16.Mai.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2006 o.b.lix skrev: Er det et Alpha one? På min (gamle) båt var knopteller en liten plastvinge som stakk ned av akterspeilet, med en gjennomsiktig slange på. Sluttet kun å virke når slangen hoppet av. Hei! Nei, det er et Bravo One drev. Tror det er et inntak på drevet ett eller annet sted. MVH Chaos Sitér dette innlegget Høne, øl og hornmusikk! Link to post
Birchwood 320 Svart 16.Mai.2006 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2006 Helt i bak kant av drevet over kavitasjonsplata.. Der inni sitter en liten jækel av ein nippel som slangen skal inn på.. Tilt opp drevet for å komme til.. Sitér dette innlegget Fjord 27 AC TMD40 Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knopWellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.Firmanavn: Motordeler.com Link to post
Captain Chaos Svart 16.Mai.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2006 Tusen takk! Da er problemet med knoptelleren løst. Noen som har greie på styringen da? Sitér dette innlegget Høne, øl og hornmusikk! Link to post
o.b.lix Svart 16.Mai.2006 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2006 Captain Chaos skrev: Noen som har greie på styringen da?Har bare vært borti en med servostyring, denne hadde telefleks bak til servo som "assisterte" telefleksen der. I mitt tilfelle var det også slark, dette fordi bolten mellom kabel og arm var utslitt.Andre plasser som kan være slarken er på aksel hvor ratt er festet, inni klokka, dårlig festet. Riksle i rattet til du ser hvor det er slark. Er det hydralisk styring skulle jeg tro at det er luft i systemet. Sitér dette innlegget Link to post
Captain Chaos Svart 22.Mai.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2006 Jeg har den varianten med telefleks fra rattet og frem til mottorrum. Bak ved drevutgangen ligger servosystemet. Jeg har funnet ut at det ikke er slakk mellom drevet og tannstanga til servoen, så det ser ut som om problemet ligger i overgang mellom telefleks og servosystem. Problemet er at det kommer en rød feit kabel (går sikker wire inni den) fra styret og denne har en lukket hylse i overgangen til en "stålstang". Mulig denne hylsen kan skrues av? En annen ting er at det ser ut som hele servodelen er "flytende" altså at denne hylse delen beveger seg...? Skal den det? Ser nesten ut som om det skal være slik... MVH Chaos Sitér dette innlegget Høne, øl og hornmusikk! Link to post
Lillefix Svart 22.Mai.2006 Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2006 Captain Chaos skrev: Mulig denne hylsen kan skrues av?Jeg ville ha skrudd mest mulig fra hverandre, for å så se hvor slarken er... Sitér dette innlegget Det finnes alltid noe å glede seg over! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.