Jump to content

Marna Type FF 24-32 HK, fysiske mål?

vikers

Recommended Posts

Har kommet over en billig, men god, motor av denne typen og kjøpte den usett.

Betalte ikke så mye, så det går nok greit - men har noen av dere de fysiske mål på denne?

Lengde, høyde og bredde?

Det viser seg at min Albin O-411 er rimelig oppspist i godset og må nok byttes ut, så kanskje dette kan være en "ventemotor" frem til jeg finner penger til å kjøpe noe/totaloverhale?

Eller blir denne for stor i min Furuholmen?

Den ble jo spesial-laget for Dorry, så kanskje den skal få et nytt liv der, så kan jeg selge min OM636 og overhale Albin for det... :lol:

Fysiske mål og eventuelle erfaringer noen?

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Mener å ha lest om at dette var en av Marnas mindre vellykkede modeller, først og fremst på grunn av et betydelig drivstofforbruk (hvis jeg ikke husker helt feil da). Prøv et lite søk, mener at det har vært skrevet om denne her før.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Der var det jo litt - takk skal du ha, men det kommenteres kun forbruket ... det kan da ikke være helt villt??? Jeg vil jo hovedsaklig "putre rundt" på lavt turtall, og da varer vel 10 liter en stund, eller...? :confused:

Er det ingen som vet sånn ca. hvor stor denne er i størrelse?

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

:flag: Hallo ! var det noe du ville vite ang Marna FF? Fysiske mål? har 6 stk Marna FF + en Marna F

Har god kjennskap til dem. Har en i en Trebåt på 20 fot,forbruk ..he..he.. 9 liter på timen på full guffe, men du trenger ikke kjøre for fuldt hele tiden. Kraftige Motorer,den jeg har i båten har reduksjons gear. Er det noe du vil vite ang Marna FF så ta kontakt.

Tja, med 10 liter burde du klare å kjøre motoren varm.....

Fra spøk til alvor; en 24-32 Marna svelger glatt 10-15 liter i timen.

Størrelsen har jeg ingen data for i øyeblikket, men basert på øyemål og hukommelse vil jeg tro at blokken, med svinghjul og bakstart må være mellom 80 og 100 cm. I tillegg kommer kobling/reversering som fort bygger en god halvmeter.

Såvidt jeg husker har et kystlag på Strilelandet (muligens Fjell) bevart en komplett snurpedory, med en slik motor. De kan sikkert hjelpe deg på en bedre måte med det du måtte lure på.

Her er forøvrig et bilde av den omtalte godklumpen fra Marna:

Bilde

Med vennlig hilsen POSEIDON

:yesnod: jo da du har rett i det med forbruk,men den FF en som jeg har er overhalt med nye ringer ,ventiler og alt til å med en splitter ny solex 32 nv som ikke var utpakket en gang he..he. den bruker en 10 liter på timen for full guffe,jeg har Motoren i en basbåt på 20" trebåt fra 1969 og den er heavy,masjer på litt over 7 knop.Den FFen jeg har er fra 1966.

Lengde på motor med kobling(omstyring):1132mm Bredde:470mm Høyde:700mm.

Lengde på motor M/Reduksjonsgear :1412mm Bredde:412mm høyde 700mm.

Fantastisk...både bilde og nøyaktige mål!!! :flag:

10 liter i timen på full guffe synes ikke jeg var avskrekkende....det betyr 5 liter i timen på "putrefart"?

Jeg tror ikke jeg noen gang vil kjøre full fart. :sailing:

Jeg fant denne på Finn, og ga 2000,-! for den - komplett med alt - kanaler var glassblåst for 4 år siden.

http://www.finn.no/finn/boat/object?finnkode=7233446

Skal hente den i løpet av uken, så da får jeg se...om denne er i bedre stand enn min gamle Albin - så bytter jeg neste uke. Tror gearet mitt 2:1 fra Albin kan passe til denne - det er vel en fordel med 2:1 kontra 1:1 som det er her?

Har fått hentet 385 kg med Marna. :lol:

Tror jammen at jeg får satt denne rett ned på langdragerne som står der - må bare flytte de fremste motorlabber noe.

Motoren så ut til å være i god stand, og er kun startet opp en gang etter overhaling i fjor våres - men denne tørner veldig fint...du formelig kjente at det var godt smørt i alle lager.

Kranbil er bestilt til i morgen ettermiddag - da skal Albin med gear ut av båten - og Marna skal inn med det gearet som står på. Jeg håper at jeg skal få plass til centaflexkoblingen, men tror kanskje at jeg må la flensene gå mot hverandre...det blir trangt, men håper det går.

Kanskje ...kanskje....kan det bli en prøvetur i løpet av helgen!!! :sailing:

Som sagt så ga jeg kun 2 000,- for denne, men uasett så må det være bra - ny lydpotte med vannlås (selges på Maritim for 1 664,-) fulgte med, samt fullt instrumentpanel - så jeg er godt fornøyd. Start skal jeg klare å få på denne!

I morgen skal det måles og tilpasses og monteres!

Så kom da Albin`en ut til slutt. Centaflex-koblingen hadde sugd seg noe helt jæ%¤# fast til flensen, men etter mye rugging så slapp den da.

Fikk satt Albin på land, og så løftet vi den noe større Marna oppi. Som ventet gikk dette helt greit i lengden, men (også som ventet) var mine dragere for smale og noe for høye.

Skal derfor lage nye langdragere, og så skal Marna boltes fast og båten skal på tur!

Samtidig må jeg legge eksosen litt anderledes, da manifoilen er på andre siden på Marna`en, men her får jeg lagt inn potte, så dette blir bra!

Har startet opp Marna`en og den går som en klokke. Ble tipset på marinaen om at det enkleste med sveivestart er å gi sylinder 3 og 4 en liten dram, slik at en starter på disse. Ble mye lettere å sveive og det tente helt fint. Noen som har negative innspill på denne startmetoden?

Kutter ut motorlabber denne gangen, men legger en gummiplate under hvert motorfeste. Med tomgang på 150, marsj på 1000 og max på 1500 omdreinger, så blir ikke ristingen så stor. :lol:

Etter å ha vært farlig nære båttur, for så å være langt unna...er jeg igjen farlig nære. :sailing:

• 10 år senere...
  • 2 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...