Jump to content

Kunne blitt min verste båtopplevelse.

Goddis77

Recommended Posts

Var oppe og mekket litt i båten nå i ettermiddag. Været var fint, med sol og lite vind. Kunne derfor ikke bare sitte her i båten uten å ta meg en tur.

La derfor turen innover i Nordåsvannet.

Ettersom jeg nettopp hadde fått skrudd fast åpningen jeg hadde bak, var der en mye finere lyd enn før. Turen kunne ikke bli bedre.

På returen fant jeg ut at jeg skulle ta meg en stor bue inn mot båsen, da jeg ikke er helt komfirtabel med styringen ennå. Dette gikk ikke bra... fikk for mye sving, og valgte derfor å bakke for å prøve på nytt. Dette gjorde at jeg kom nærmere land enn jeg vanligvis er.

Da jeg igjen skulle prøve å legge til, satte jeg båten i fri. Trodde jeg......båten hadde gått i revers, og det tok noen sekunder før jeg merket dette. Drevet var da FARLIG nær land (da snakker vi om 30cm eller så). Folk i nærheten begynte å titte bort mot meg, da dette ikke så ut til å gå helt bra.

Men fikk dradd giret frem, og med full sving så det ut som den perfekte fortøyning. Midt i båsen.

Kan si at jeg fremdeles er skjelven i kroppen etter den opplevelsen.

Er noe HELT annet å legge til med drev, enn aksling.

Har nå bestemt meg for at det alltid skal være noen med meg nå i begynnelsen. Har ikke nerver til en slik opplevelse igjen.

Jepp :yesnod:

Hekken hadde gått opp igjen, men det tror jeg er fordi jeg dro den for fort fra fremover til bakking da jeg skulle legge til. Kontrolleren er ganske følsom på fri, er ikke mye klaring mellom fri og girene.

Når jeg tenker etter, er det ganskel skummelt med en så følsom kontroller...

Min er helt klar på at den enten er i fri, eller revers... Da mener jeg med ordentlig markant forskjell i utslagene på hendelen... Må også litt makt til (ikke mer enn at det er komfortabelt) å sette den i revers.

Kontrolleren er helt ny, men er med på hva du sier.

Tror jeg skal lufte styringen litt til også, da den er litt treg i reaksjonen.

Vet ikke helt hva som er den beste måten å legge til med denne båten? Noen som har noen tips?

Har den helt inderste båsen, så det er ikke store dybden på stedet. Heldigvis var der full flo igår.

Ble blåst på land en gang for mange år siden :eek::eek: Skulle inn til en stein med baugen og hive av en person. Det var havblikk inne i bukten, men plutselig kom det en skikkelig råse nedover fjellsiden og la seilbåten (heldigvis ikke større enn en 22 fot) nesten flat :diving: slik at jeg ble lagt sidelengs innover på stranden :cryin:

Heldigvis ingen som så det ... :blush:

Vet ikke helt hva som er den beste måten å legge til med denne båten? Noen som har noen tips?

Har den helt inderste båsen, så det er ikke store dybden på stedet. Heldigvis var der full flo igår.

hvis det er fare for "landkjenning" som de sa da Kronprins Harald? var nedi ude i Oslofjorden,

anbefaler jeg deg å trimme drevet litt opp.

max (normal power) trim kan redde propellen og gir på en del båter bedre styreegenskaper i tomgangsfart.

Outbreak

Bruk vinden som din venn og ikke som din fiende, samme med motstrøms medstrøms. Kom deg

opp mot vinden.

Tren på å kaste ut bøyer på sjøen. Kjør til fra, med vinden fra retninger. Legg til/fra kaier.

Men husk, hvis du må heve drevet for å komme inn i båsen, vil dette gå utover bakke-egenskapene. :yesnod:

Dette er en trenings-sak. Når jeg henter båt nå, vil jeg gjøre det igjen. Må lære båten kjenne.

Jeg vet at når jeg vil bakke med den, vil akter trekke BB, og baug til SB. Hvor mye, det er det jeg

må bli kjent med. Det blir stadig trangere i havnene, med stadig flere båter, viktig da å kjenne båten ut og inn.

Når det gjelder båtopplevelser, hadde en Windy 27, utenfor Tisler(Hvaler) røyk clutcsh-plata.

Bølger og vind, gjorde kjapt til en lærerik opplevelse. Fikk feste med dregg, og brukte Vhf til

NSSR. Rodde med jolla ut ett anker til. Kan si att fam. ikke synes det var morsomt i det hele tatt.

Men fikk forklart att vi lå trygt med feste, men att vi måtte være årvåkne.

Vi sees!

Outbreak

Men husk, hvis du må heve drevet for å komme inn i båsen, vil dette gå utover bakke-egenskapene. :yesnod:

kommer an på båttype og hvor mye drevet heves.

snakker kun om trim delen i normal bruk - ikke grundtvannsstilling.

har ingen betydning på min 2556, men så har den jo 50cm propelldiameter og da.....

Har nok ikke trim på drevet.

Men kan ikke la en slik opplevelse stoppe en.

Har kjappe 2 timer ledig etter jobb idag (fotball i dag vettu :wink::cheers: ), og skal da ta en kjapp tur inn til øyene i Nordåsvannet for en liten grillstund.

Kunne tenkt meg lengre vekk, men har nok ikke tid til det idag desverre. :sad:

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...