Sofaseileren Startet 15.Mai.2006 Link til dette innlegget Startet 15.Mai.2006 Svigerfar sikler på en eldre seiljolle som er rimelig tilsalgs i Sverige. Trebåt med en liten 2 hk. påhenger. Må hentes på henger.Kan noen fortelle hva fremgangsmåten er for import av en slik båt? Kan en bare kjøre på rødt på grensa, og klarere den der og da, eller bør en ha gjort noen hjemmelekser først? Sitér dette innlegget Link to post
pete Svart 15.Mai.2006 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2006 (redigert) Trenger du noe annet enn en kvittering da? Det er sannsynligvis helt greit å kjøre på rødt og ordne formalitetene der og da. Det skulle ikke være en slik orust/bohuslenjulle han sikler på? Det er båter som jeg også kunnet finne på å kjøpe. Skikkelige båter , når de løfter seg i hekken under seil er det som en drøm. Redigert 15.Mai.2006 av pete (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sofaseileren Svart 15.Mai.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2006 Båten er en Långedragsjulle (J 14) som ser slik ut: Om noen vet mer om båttypen er det fint. Sitér dette innlegget Link to post
pete Svart 16.Mai.2006 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2006 Her er det litt: Om juller Jullen er en artig båttype, den er like vanlig på svenskekysten som snekka er hos oss. Den har , som snekka, gått gjennom transformasjoner fra bruksbåt, seil/ ro til fritidsbåt. De har også blitt utstyrt med motor. Hvis han kjøper den får han en flott båt. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 16.Mai.2006 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2006 Hej Sofaseileren ! Familjen hade en '14-julle' eller J14 som vår förste 'store' båt på 60-talet ! den hade nummer 21, den hade vi mycket kul med ! Långedragsjullar finns i flere störelser tror att J10 byggdes det mest av, men även J18 er ganske populär! J10, J14, J18, J22 er vel dom vanligaste på 70-talet kom även J 11 o J 17 i plast ! Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Suzuki Svart 16.Mai.2006 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2006 1. Få en kvittering på salgssummen fra Selger 2. Stopp hos Tollvesenet på Svinesund, de knatter og skriver litt, du betaler en slant mva, og kjører glad og lykkelig hjem. Hestekreftavgift, toll og annet tull, er det ikke på denne. Motoren er for liten, og båten kommer fra Sverige. Skal du jukse på kjøpesummen, for å spare MVA, er mitt råd; ikke gjør det. Du KAN bli bedt om å legge fram ytterligere dokumentasjon ( kontoutdrag, overførselkvittering, bankutskrift el.l ) og det er kjedelig å bli knepet i å foreta noe tvilsomt bare for noen hundrelapper. Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
Sydvesten Svart 16.Mai.2006 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2006 Flott båt dette.. Det er som tidligere sagt, kun kvittering som gjelder.... og moms å betale... Dette kan du gjøre med bankkort på grensen ved de større tollstedene... Er prisen veldig lav så kan det lønne seg med en liten oppbacking av prisen i form av kvittering fra Bank eller lignende... Toll kan skape mye Tull om de trekker kvittteringen i tvil... Det er nå slik at det er vi som importør som må dokumentere hva vi har gitt.... Er du riktiug uheldig så krever de moms på frakten selv om den er med egen bil.... sørg derfor fo at tanken fylles i Norge rett før du kjører over grensen og ta med kvittering på dette.... Fremlegg dette og forklar at det allerede er betalt moms i kongeriket på denne frakten..... Om det hjelper??? høyst tvilsomt..... men morsomt å prøve... Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Gunga Din Svart 16.Mai.2006 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2006 varför ikke segla hjem den ? det er en liten utmaning ! Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Suzuki Svart 16.Mai.2006 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2006 eller drit i at du må betale mva på frakten. Min frakt ble satt til 300kr, jeg betalte altså 75kr i mva for dette. Alt for lite til å gidde å bry seg med, synes nå jeg. Det sydvesten sier er vesentlig. Å komme med en håndrablet halvuleslig kvittering på f.eks 2500kr, er å pådra seg problemer. Da ville jeg i så fall hatt en kontooverførsel kvittering å backe den opp med, samt kanskje et utdrag eller utprint av annonsen sånn den forelå på nettet ? Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
Gunga Din Svart 30.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 30.Desember.2013 fin side på norsk om Långedragsjullen http://www.hobsyssel.no/Zaritza/pages/jullen.htm Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
P. K. Svart 30.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 30.Desember.2013 Da jeg sist tollet/momset inn en seilbåt fra Sverige med kjøpesum SEK 75000, opplevde jeg at tolleren sjekket annonser for tilsvarende båter på nettet mens jeg ventet. Han syntes tydeligvis at prisen var lav for båtens størrelse i utgangspunktet... men han ble fornøyd med denne kontrollen! Og jeg ble sikker på at det var lurt å ikke prøve på noen svindel. Sitér dette innlegget Link to post
ravddo Svart 30.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 30.Desember.2013 Jeg kjøpte min båt i Danmark som et vrak i 1998. Jeg kjørte den med bil over grensen i Kristiandsand og tollet den inn hos Colorline som reisegods. Der betalte jeg HK avgift + moms. Kjørte båten hjem. Båten var meget billig og ca 1 mnd etter kjøp kom tollvesnet på døra og skulle inspisere båt. De kikket over båten å så tilstanden den var i og var fornøyd. Det eneste som de hang seg opp i var at båten var 10,5 meter lang og hadde under 20hk motor. De hadde akkurat inspisert en båt uken før og den var ca 8 meter og hadde 280hk. Min mor som tok i mot dem forklarte at det var en seilbåt og motor normalt ikke var større på en slik båt. Dette kjøpte den ene. Motornummer i båten stemte med kviteringen så den var grei for min del. De reiste videre da de ikke hadde smusstilegg og ville ikke gå inn i den svarte båten! Men jeg fikk tileggskrav på ca 13% i avgift forde jeg ikke hadde dokumentert riktig at båten var bygget i EU. Dette selv om jeg hadde vedlagt byggepapirer som var tinglyst og i dansk skipsregister der båten var registrert. Jeg fikk til svar at gammel eier måtte skrive på kviteringen "Jeg bekrefter at båten er produsert i et EU/EØS land" Moralen er snakk med tollvesnet før du kommer hjem med båten så får man alt i orden første gang. Tileggskravet mitt ble på 1300,- kroner så det var til å leve med. Sitér dette innlegget www.teamzephyr.blogspot.com Link to post
P. K. Svart 30.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 30.Desember.2013 Jeg kjøpte min båt i Danmark som et vrak i 1998. Jeg kjørte den med bil over grensen i Kristiandsand og tollet den inn hos Colorline som reisegods. Der betalte jeg HK avgift + moms. Kjørte båten hjem. Båten var meget billig og ca 1 mnd etter kjøp kom tollvesnet på døra og skulle inspisere båt. De kikket over båten å så tilstanden den var i og var fornøyd. Det eneste som de hang seg opp i var at båten var 10,5 meter lang og hadde under 20hk motor. De hadde akkurat inspisert en båt uken før og den var ca 8 meter og hadde 280hk. Min mor som tok i mot dem forklarte at det var en seilbåt og motor normalt ikke var større på en slik båt. Dette kjøpte den ene. Motornummer i båten stemte med kviteringen så den var grei for min del. De reiste videre da de ikke hadde smusstilegg og ville ikke gå inn i den svarte båten! Men jeg fikk tileggskrav på ca 13% i avgift forde jeg ikke hadde dokumentert riktig at båten var bygget i EU. Dette selv om jeg hadde vedlagt byggepapirer som var tinglyst og i dansk skipsregister der båten var registrert. Jeg fikk til svar at gammel eier måtte skrive på kviteringen "Jeg bekrefter at båten er produsert i et EU/EØS land" Moralen er snakk med tollvesnet før du kommer hjem med båten så får man alt i orden første gang. Tileggskravet mitt ble på 1300,- kroner så det var til å leve med. Er det Zephyr det er snakk om? Herlig båt, jeg har sett den i Fløden og Bøddelen tror jeg. Sitér dette innlegget Link to post
ravddo Svart 30.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 30.Desember.2013 Jo det er Zephyr. Jeg har seilt regatta med den siden 2002 sesongen. Desverre ikke vært hjemme på Bøddelen de siste årene men prøver å seile de regattaene som arrangeres når jeg er hjemme. Sitér dette innlegget www.teamzephyr.blogspot.com Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.