Jump to content

Import av eldre seiljolle fra sverige.


Sofaseileren

Recommended Posts

Trenger du noe annet enn en kvittering da?

Det er sannsynligvis helt greit å kjøre på rødt og ordne formalitetene der og da.

 

Det skulle ikke være en slik orust/bohuslenjulle han sikler på? Det er båter som jeg også kunnet finne på å kjøpe. Skikkelige båter , når de løfter seg i hekken under seil er det som en drøm.

Redigert av pete (see edit history)
Link to post

Hej Sofaseileren !

 

Familjen hade en '14-julle' eller J14 som vår förste 'store' båt på 60-talet !

den hade nummer 21, den hade vi mycket kul med !

 

Långedragsjullar finns i flere störelser tror att J10 byggdes det mest av, men även J18 er ganske

populär!

 

J10, J14, J18, J22 er vel dom vanligaste

 

 

på 70-talet kom även J 11 o J 17 i plast !

S/Y Gunga Din

Link to post

1. Få en kvittering på salgssummen fra Selger

2. Stopp hos Tollvesenet på Svinesund, de knatter og skriver litt, du betaler en slant mva, og kjører glad og lykkelig hjem.

 

Hestekreftavgift, toll og annet tull, er det ikke på denne. Motoren er for liten, og båten kommer fra Sverige.

 

Skal du jukse på kjøpesummen, for å spare MVA, er mitt råd; ikke gjør det. Du KAN bli bedt om å legge fram ytterligere dokumentasjon ( kontoutdrag, overførselkvittering, bankutskrift el.l ) og det er kjedelig å bli knepet i å foreta noe tvilsomt bare for noen hundrelapper.

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post

Flott båt dette..

 

Det er som tidligere sagt, kun kvittering som gjelder.... og moms å betale... Dette kan du gjøre med bankkort på grensen ved de større tollstedene...

 

Er prisen veldig lav så kan det lønne seg med en liten oppbacking av prisen i form av kvittering fra Bank eller lignende...

 

Toll kan skape mye Tull om de trekker kvittteringen i tvil... Det er nå slik at det er vi som importør som må dokumentere hva vi har gitt.... Er du riktiug uheldig så krever de moms på frakten selv om den er med egen bil.... sørg derfor fo at tanken fylles i Norge rett før du kjører over grensen og ta med kvittering på dette.... Fremlegg dette og forklar at det allerede er betalt moms i kongeriket på denne frakten..... Om det hjelper??? :nonod: høyst tvilsomt..... men morsomt å prøve...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post

eller drit i at du må betale mva på frakten. Min frakt ble satt til 300kr, jeg betalte altså 75kr i mva for dette. Alt for lite til å gidde å bry seg med, synes nå jeg.

 

Det sydvesten sier er vesentlig. Å komme med en håndrablet halvuleslig kvittering på f.eks 2500kr, er å pådra seg problemer. Da ville jeg i så fall hatt en kontooverførsel kvittering å backe den opp med, samt kanskje et utdrag eller utprint av annonsen sånn den forelå på nettet ?

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
  • 7 år senere...

Da jeg sist tollet/momset inn en seilbåt fra Sverige med kjøpesum SEK 75000, opplevde jeg at tolleren sjekket annonser for tilsvarende båter på nettet mens jeg ventet. Han syntes tydeligvis at prisen var lav for båtens størrelse i utgangspunktet... men han ble fornøyd med denne kontrollen! Og jeg ble sikker på at det var lurt å ikke prøve på noen svindel.

Link to post

Jeg kjøpte min båt i Danmark som et vrak i 1998. Jeg kjørte den med bil over grensen i Kristiandsand og tollet den inn hos Colorline som reisegods. Der betalte jeg HK avgift + moms. Kjørte båten hjem. Båten var meget billig og ca 1 mnd etter kjøp kom tollvesnet på døra og skulle inspisere båt. De kikket over båten å så tilstanden den var i og var fornøyd.

Det eneste som de hang seg opp i var at båten var 10,5 meter lang og hadde under 20hk motor. De hadde akkurat inspisert en båt uken før og den var ca 8 meter og hadde 280hk. Min mor som tok i mot dem forklarte at det var en seilbåt og motor normalt ikke var større på en slik båt. Dette kjøpte den ene. Motornummer i båten stemte med kviteringen så den var grei for min del. De reiste videre da de ikke hadde smusstilegg og ville ikke gå inn i den svarte båten!

Men jeg fikk tileggskrav på ca 13% i avgift forde jeg ikke hadde dokumentert riktig at båten var bygget i EU. Dette selv om jeg hadde vedlagt byggepapirer som var tinglyst og i dansk skipsregister der båten var registrert. Jeg fikk til svar at gammel eier måtte skrive på kviteringen "Jeg bekrefter at båten er produsert i et EU/EØS land"

 

Moralen er snakk med tollvesnet før du kommer hjem med båten så får man alt i orden første gang.

 

Tileggskravet mitt ble på 1300,- kroner så det var til å leve med.

Link to post

Jeg kjøpte min båt i Danmark som et vrak i 1998. Jeg kjørte den med bil over grensen i Kristiandsand og tollet den inn hos Colorline som reisegods. Der betalte jeg HK avgift + moms. Kjørte båten hjem. Båten var meget billig og ca 1 mnd etter kjøp kom tollvesnet på døra og skulle inspisere båt. De kikket over båten å så tilstanden den var i og var fornøyd.

Det eneste som de hang seg opp i var at båten var 10,5 meter lang og hadde under 20hk motor. De hadde akkurat inspisert en båt uken før og den var ca 8 meter og hadde 280hk. Min mor som tok i mot dem forklarte at det var en seilbåt og motor normalt ikke var større på en slik båt. Dette kjøpte den ene. Motornummer i båten stemte med kviteringen så den var grei for min del. De reiste videre da de ikke hadde smusstilegg og ville ikke gå inn i den svarte båten!

Men jeg fikk tileggskrav på ca 13% i avgift forde jeg ikke hadde dokumentert riktig at båten var bygget i EU. Dette selv om jeg hadde vedlagt byggepapirer som var tinglyst og i dansk skipsregister der båten var registrert. Jeg fikk til svar at gammel eier måtte skrive på kviteringen "Jeg bekrefter at båten er produsert i et EU/EØS land"

 

Moralen er snakk med tollvesnet før du kommer hjem med båten så får man alt i orden første gang.

 

Tileggskravet mitt ble på 1300,- kroner så det var til å leve med.

Er det Zephyr det er snakk om? Herlig båt, jeg har sett den i Fløden og Bøddelen tror jeg.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...