Jump to content

Godt tips vedr Båtførerbeviset!

ET

Recommended Posts

Jeg skulle til å melde meg på ett av disse båtførerkursene, men ville først sjekke ut noe jeg har hatt bakerst i hodet en stund. Min tjeneste i Marinen må da telle for noe? Jeg gikk på navigatør og radaroperatørskole på KNM Tordenskjold på Haakonsvern, og tjenestegjorde på MTB i 12 mnd etterpå, der vi fartet langs hele kysten i all slags vær.

Jeg tok kontakt med Sjøfartsdirektoratet og fikk vite at min tjeneste var mer enn nok til å få Båtførerbeviset uten å gå på kurs eller avholde eksamen. :cheers:

Det var bare å skaffe seg et Tjenestebevis og sendet til direktoratet, og de skulle sende beviset til meg i posten.

Det er mange som hadde denne tjenesten, på alle fartøyer i Sjøforsvaret, oppfordrer andre til å gjøre det samme.

Jeg vil bare nevne at undertegnede skal bla igjennom relevant pensum likevel, det er nok noen uttrykk og begreper som bør friskes opp litt.

Jeg har kontakttlf og navn, tilgjengelig for interesserte.

ET

Halloen!

Godt å høre at det er litt fornuft i dette systemet.

Hvem snakket du med, eller sendte mail til?

Har selv en liten "gråsonesak":

Første året mitt på videregående skole gik jeg på en linje som het Fiske/Fangst, dette skulle resultere i at man fikk Kystskipperen (dekksoffiser kl.5) når man hadde nok fartstid. Men av en flytende grunn og ungdommelig idioti klarte jeg å stryke på navigasjonseksamen (skriftlig i kart). Men uansett, så er jo opplæringen vi fikk på denne skolen x-antall ganger mer omfattende enn til ett båtførerbevis. Så lurer derfor på om jeg kan ha like mye flaks som ET...

Må kanskje også legge til at jeg har vokst opp på en øy og kjørt båt i massevis av år!

Noen som har noen formeninger eller noen i Sjøfartsdirektoratet som jeg kan kontakte for å få svar på dette?

LODDA

Hei Lodda

Jeg ringte Sjøvettavdelingen i Sjøfartsdirektoratet. De "godkjente" bakgrunnen fra sjøforsvaret og ba meg ta kontakt med Vernepliktsverket (tlf 88555580) for å få utstedt Tjenestebevis. Det skal sendes til direktoratet sammen med passfoto, kopi av leg og returadresse.

ET

Hehe, vel... om jeg ikke hadde "strøket" på denne eksamen, ville ikke dette vært et tema i det hele tatt, for da kunne jeg kjørt store fartøyer med rett fartstid. Her er det snakk om et lite båtførerbevis, og tviler at den navigasjonseksamen har så veldig mye å si, egentlig. Den navigasjonen som var der er nok betraktelig mer avansert enn det som undervises i på disse båtførerkursene. Tror ikke man får utlevert oppgaver der man må seile fra kysten av England og inn til Bergen m/nattseilas. Men, men... skal ihvertfall høre med sjøfartsdirektoratet om hva de sier.

LODDA ;-)

Hvis man kan stoffet så er båtførerbeviset den enkleste sak av verden: man henvender seg til en autorisert sensor, avlegger prøven og etterlater et passende foto sammen med NOK 200.

Det er på denne bakgrunn at jeg er så fullstendig uforstående til den iherdige motstanden fra den gruppen som angivelig kan alt stoffet på forhånd allikevel ..... :wink::wink::wink:

Med vennlig hilsen POSEIDON

Problemet med en sånn eksamen er at stryk er stryk, og den karakteren forteller ikke hvor eksamensforsøket ditt havarerte. Dersom du mener at du kan dette er det jo bare å møte opp til en båtførerprøve og bruke et par hundrelapper og en drøy halvtime.

Føler du at du må bla gjennom en lærebok fior sikkerhets skyld først? Ikke ta på vei for det. Egentlig burde alle småbåtførere med båten på vei ut av vinteropplag ta seg tid til å bla gjennom dette materialet før en ny sesong.

Hvorfor bruke tid og penger på noe man ikke trenger eller er pliktig til pr dato?

Fordi du aldri vet når du får behov for å dokumentere dine kunnskaper. Husk at ansvar og forsikring på sjøen ikke har så alt for mange likheter med slik det er på veien...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.

Takk, Whistler...

Har som sagt ingen problemer med å stille opp og ta denne prøven, men synes det er unødig om jeg ikke må. Og om det med lesing, så har jeg nok mer enn nok av maritime bøker.

Og en annen sak... vær sikker på at staten ikke kommer til å gjennomføre dette med obligatorisk bevis/sertifikater om de ikke tjener penger på det. Så igjen, blir det nok en inndirekte skatt... vi betaler enn viss sum for å ta prøven, så må kursarrangør betale en eller annen slags avgift... Heia Norge!

LODDA 8-)

Ansvarsforsikringen på sjøen gjelder jo bortimot bare dersom skaden skyldes uaktsomhet. (kaskoforsikringen dekker litt flere tilfeller)

Det vil si at om du blir påkjørt av en ansvarsforsikret båt som får brudd på styrekabelen, eller stuck throtlle så må du dekke skaden via egen forsikring eller av egen lomme.

Jeg kan vanskelig se at et båtførerbevis oppi dette vil spille en rolle fra eller til.

Poseidon, iherdig motstand?

Jeg tok to telefoner og sendte et brev, og på den måten er jeg spart for 2000 kroner i kurs, kaste bort 7 kvelder og flere kvelder med forberedelser til eksamen.

Billig pris, spør du meg.

Kurset er kanskje unødvendig, men likevel er jeg spart for bryderi. Fornuftig, spør du meg.

ET

Helt enig ET...

For å nevne noen ting vi måtte gjennom på det skoleåret:

- Vi var i Fjelldalen (sør for Harstad) i 14 dager og tok ett sikkerhetskurs (for oljepersonell, litt overkill, men dog), 5 dager i vannet og 5 dager med brann.

- Navigere med sekstant

- VHF-sertifikat

- Spleise tau og wire

- Praktisk navigering av båt

etc... etc...

Skulle mene at dette burde kvalifisere til å få denne dumme lappen i posten, mot ett lite honorar til den heldige instans.

Men hvem vet...

LODDA

Ansvarsforsikringen på sjøen gjelder jo bortimot bare dersom skaden skyldes uaktsomhet.

Og hvis du ikke kan dokumentere dine båtkunnskaper er det vel en smule uaktsomt å i det hele tatt løsne fortøyningene...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.

Og hvis du ikke kan dokumentere dine båtkunnskaper er det vel en smule uaktsomt å i det hele tatt løsne fortøyningene...

Jeg er jo i og for seg enig, men pr i dag holder det at båtkunnskapene dokumenteres i ettertid siden det ikke er krav til noen form for kompetansedokumentasjon for å ferdes på sjøen i båter uten sertifikatplikt så lenge man er over 16 år.

Hehe... skulle likt å se deg stå på barrikaden å rope ut den påstanden foran de mange fiskerene oppover langs kysten som ikke har denne dokumentasjonen som du traller om.

Det hadde nok blitt show, ja :lol::lol::lol:

De her som er mer inne i båtjus og båtkurs kan nok utdype dette mer men mitt poeng er at du aldri vet når du får bruk for å kunne dokumentere din kunnskap og uansett hvordan en snur og vender på det så skader det i alle fall ikke.

Har som sagt ingen problemer med å stille opp og ta denne prøven, men synes det er unødig om jeg ikke må. Og om det med lesing, så har jeg nok mer enn nok av maritime bøker.

Bøker er til liten nytte om du ikke kan det som står i dem. Du har selvsagt rett i at det ikke er noe krav om å ta denne prøven nå, men med hensyn til forsikring så er det en del selskaper som gir rabatt på premien dersom du har båtførerprøven eller bedre dokumentasjon.

Jeg tok to telefoner og sendte et brev, og på den måten er jeg spart for 2000 kroner i kurs, kaste bort 7 kvelder og flere kvelder med forberedelser til eksamen.

Billig pris, spør du meg.

Kurset er kanskje unødvendig, men likevel er jeg spart for bryderi.

Kurs til et par tusen er helt unødvendig dersom du allerede har kunnskapen, eller det meste av den, inne. Hvorfor plage deg selv med et unødvendig kurs?

Det er på denne bakgrunn at jeg er så fullstendig uforstående til den iherdige motstanden fra den gruppen som angivelig kan alt stoffet på forhånd allikevel

Det er ikke motstand mot Båtførerprøven, den er grei den, alle burde ha kunnskaper på det nivå for å ferdes på sjøen, det er den statlige TVANGEN og formynderfaktene og bedreviteriet det er motstand mot.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

................. men med hensyn til forsikring så er det en del selskaper som gir rabatt på premien dersom du har båtførerprøven eller bedre dokumentasjon.

Den rabatten har jeg fått hos IF, Sparebank1 og Gjensidige uten noe papir, bare ved å påpeke min realkompetanse! Stikkord? :....eller tilsvarende......!

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Morro å følge med på denne diskusjonen. har hatt denne diskusjonen med flere av mine bekjente. DE kan ikke forstå at de må bevise at de kan kjøre båt. JEG vil ikke ta med meg mine 3 barn og kone lengre enn dagstur på fjorden uten bekreftelse på mine kunnskaper. ofte her i livet tror man at man har høyere kunnskapsnivå enn det man faktisk har. For min egendel er jeg derfor behovet for båtfører prøven. rett og slett for å dokumentere mitt eget nivå.

Affe

Min hjemmehavn - Feda Småbåthavn

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...