Jump to content

Godt tips vedr Båtførerbeviset!

ET

Recommended Posts

Jeg tok to telefoner og sendte et brev, og på den måten er jeg spart for 2000 kroner i kurs, kaste bort 7 kvelder og flere kvelder med forberedelser til eksamen.

Billig pris, spør du meg.

Kurset er kanskje unødvendig, men likevel er jeg spart for bryderi.

Ser at jeg uttalte meg uklart her, det jeg prøvde å si at det var en billig pris å måtte ta to telefoner og poste et brev, målt opp mot å ta kurset med kostnadene og tidsforbruket det medfører.

Er forøvrig enig med flere her om at det er mange som burda tatt "lappen", har allerede vært utsatt for mange bøller på fjorden (ofte stående på flybridger) som kjører med en fornuft som er omvendt proporsjonal med størrelsen på fartøyet og høyden på hekkbølgen.

ET

Hehe... om noen har misforstått meg, så beklager jeg det.

Jeg er FOR båtførerprøven, for all del... men, hvorfor ta denne prøven om man ikke trenger den mtp. tidligere kunnskap/erfaring/skolegang etc... er tid og penger spart, er jo egentlig det hele denne diskusjonen starter med.

På en annen side må ikke dette bli noe som staten eller andre for den saks skyld skal tjene seg rike på!

Hva skal bøter/straff for ikke å ha lappen være om man blir tatt etter dette en gang er innført...

Hva skal bøter/straff for ikke å ha lappen være om man blir tatt etter dette en gang er innført...

Det spørsmålet har jeg stillet mange ganger de siste dagene på en annen tråd her på forumet, men du verden så stille det blir fra de som er tilhengere av "sertifikat". :rolleyes:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Tok selv båtførerprøven på 90-tallet.

Er det sansynlig at jeg får fordel av det, evt. vil dette være gyldig ved et evt. påbud?

Dette var såkalt oppgradert kurs med 2 bøker som liksom skulle være forberedt for et evt. påbud i fremtiden.

Anabelle

MS-Anabelle III - Ramin 785 med Steyr maskin  - Hjemmehavn i Tønsberg - visitaustria.no

Det er ikke motstand mot Båtførerprøven, den er grei den, alle burde ha kunnskaper på det nivå for å ferdes på sjøen, det er den statlige TVANGEN og formynderfaktene og bedreviteriet det er motstand mot.

Worse, den argumentasjonen er jeg i og for seg enig i. Men når jeg leser om folk som ikke vil "plage seg selv" med "unødvendig kurs" fordi det ikke er krav om det blir jeg skremt.

At Mouche henger seg opp i at ingen vil fortelle ham hva slags reaksjonsmønster man ser for seg ovenfor overtredere og at det er et argument mot krav om dokumenterte kunnskaper er bare tull og tøys og fortjener intet svar.

Flere har påpekt nødvendige kunnskaper som det saliggjørende, hvordan kan man best sikre seg at disse er på plass?

Hvorfor aksepterer man krav om D5L for båter over en viss størrelse, men ikke krav om dokumenterte kunnskaper for mindre størrelser?

At noen som har vært på sjøen og ni-ti-elleve kost seg såpass lenge at det er blitt skumring og som nå stevner inn mot vestkysten for å komme hjem skjønner hva lykten som viser VQ(6) LFL 10s på sin SB baug betyr må da være ett pre? Ja, dette kan pugges uten å avlegge noen som helst slags prøve, men "det er ikke påbudt, så da gidder ikke jeg" blir for dumt.

Til dere med "gamle" prøver, ting kan ha endret seg siden sist!

Farleden til Helsike er merket med gode hensikter, det vet vi alle. Men jeg synes vi vet for lite til å kunne avvise dette "out of hand" - å stole på pressens skriblerier gjør i alle fall ikke jeg.

Mvh,

Kjell

Redigert av LA3939 (see edit history)

LA3939 har endret brukernavn

Hvis man kan stoffet så er båtførerbeviset den enkleste sak av verden: man henvender seg til en autorisert sensor, avlegger prøven og etterlater et passende foto sammen med NOK 200.

Det er på denne bakgrunn at jeg er så fullstendig uforstående til den iherdige motstanden fra den gruppen som angivelig kan alt stoffet på forhånd allikevel ..... :wink::wink::wink:

Der tror jeg du tar litt feil Poseidon. Jeg kan tapetsere en vegg med kursbevis og sertifikater men etter 30 år i faget regner jeg meg ikke som utlært i det hele tatt. Det er ikke de 200 kronene som er tingen. Men så var jeg motstander av Småbåtregisteret i regi av Tollvesenet også. :rolleyes:

Det er antagelig ikke uenighet om at opplæring er bra,kunnskap veier ikke noe såvidt jeg vet. Uenigheten dreier seg (slik jeg ser det) om hvordan en skal oppnå at båtfolket får kunnskapen,ved tvang eller slik som den frivillige ordningen vi har i dag fungerer. Og det er vel det som diskuteres i den over 20 sider lange tråden om innføring av sertifikat plikt ?

I mellomtiden kan vi alle ha en fortreffelig 17. mai håper jeg :flag:

At Mouche henger seg opp i at ingen vil fortelle ham hva slags reaksjonsmønster man ser for seg ovenfor overtredere og at det er et argument mot krav om dokumenterte kunnskaper er bare tull og tøys og fortjener intet svar.

Men så er det heller ikke et argument mot krav......, hvor har jeg sagt det? Synes du virkelig ikke at det er en naturlig sammenheng mellom innføring av nye lover og regler og hvordan kontroll skal gjennomføres, hvilke sanksjonsmidler som skal benyttes osv. Mener du heller ikke noe om størrelse på bøter for forseelser i trafikken, bruk av fotobokser osv osv

Er det noe vi har nok av i dette (og andre) samfunnet så er det lover, regler osv og folks respekt for disse øker ikke proposjonalt med antallet, tvert derimot!

:sailing:

En hyggelig 17 mai til dere alle! :flag:

Jeg kunne tenkt meg å stille motstanderne av tvungen opplæring et par spørsmål:

1. Bør man kunne forvente at en fritidsbåtskipper kjenner og praktiserer vanlige regler for vikeplikt?

2. Hvis ja, hvordan kan man på best mulig måte sikre seg at de kjenner reglene? Mange båtførere vet ikke at det finnes slike regler da ingen har fortalt dem det.

1. ja

2. det er de pliktig til! Som du f.eks er pliktig til å vite om lokale regler m.h.t. fartsbegrensinger om sommeren, men de står det ikke mye om noe sted, annet enn lokalt!

1. Ja. Og det inkluderer seilbåter som går for motor.

2. De ferske båtkjøpere er nok ikke helt blanke og frie for kunnskaper som vi noen ganger liker å tro. Hva med å kjøre holdningsa kampanjer på radio og tv og gi ut nødvendig grunnleggende informasjon ved salg av nye og gamle båter ?

1. Ja. Og det inkluderer seilbåter som går for motor.

2. De ferske båtkjøpere er nok ikke helt blanke og frie for kunnskaper som vi noen ganger liker å tro. Hva med å kjøre holdningsa kampanjer på radio og tv og gi ut nødvendig grunnleggende informasjon ved salg av nye og gamle båter ?

Enig med Thor her, speseielt punkt 2.

Fatter ikke at man ikke kan kjøre kampanjer på tv, slik man gjør med fjellvettreglene.

Kan godt kjøre kampanje når det gjelder rundkjøring på landeveien også.

Nå er/skal det komme nye skilter på veien, hvor mange kan disse?

Redigert av bastard30000 (see edit history)

Muligens fordi at slike kampanjer ikke ansees som nødvendig av forsikrings selskapene eller at ulykkesnivået ikke bekymrer myndighetene i særlig grad ?

Noe av det beste jeg har sett på TV er den reklamen med de to som snakker sammen på brygga når en svær 3 etasjers båt raser forbi i full fart. Den er bare helt konge :lol: Med litt annet innhold på samtalen så hadde det vært innertier og kunne godt vært brukt i holdningsskapende arbeide.

2. det er de pliktig til! Som du f.eks er pliktig til å vite om lokale regler m.h.t. fartsbegrensinger om sommeren, men de står det ikke mye om noe sted, annet enn lokalt!

Men hjelper det å si at "det er de pliktige til" da? De er jo ikke klar over disse reglene, og det finnes i dag ikke noe "system" som gjør dem oppmerksomme på dette. Da jeg som 13 åring putret rundt i en en 17 fots båt med 3 hester var jeg heller ikke klar over at det fantes noen regler for denslags.

Og hvor viktig anser du at det er at en 13 åring med båt som du beskriver vet om lokale bestemmelser da Lasse ? Det er ønskelig såklart,men ikke verdens ende spør du meg. Og med dagens båttrafikk så er nok disse podene bedre opplært av sitt faderlige opphav enn det du og jeg ble sånn rundt tidlig mosealder.

Og noe av det jeg frykter med sertifikatbestemmelser at de som får interessen tidlig med tiden og stund mister eller får redusert mulighet til å reke rundt holmer og skjær og lære båtglede den veien. På sett og vis savner jeg den tiden enda for det var ordentlig moro :yesnod:

Denne diskusjonen om sertifikat på sjøen blir nok vi aldri enig i men jeg forstår ikke samme hvor mange ganger jeg leser innleggene hvorfor det skal være så galt og ta lappen på sjøen :confused::confused: er det bare for at staten får noen penger inn i kassa?har selv truffet på båtfolk som kartmaskinen har sluttet og virke på og må følge i kjølevannet for og komme videre.

Er vel ikke tvil om at vi som har ferdes på sjøen i mange år til alle årstider har sett litt forskjellig av båtbrukere

HUSK det er ikke alle som er båtvante som ferdes på sjøen.

Thor:

Jeg er heller ikke så bekymret for 13 åringer med 3 hester. Det var kun ment som et eksempel på at det ikke finnes noe "system" som sørger for at folk vet at det finnes regler man bør kjenne til. Hadde jeg vært klar over at det fantes regler den gangen, ville jeg helt sikkert "lest og lært."

Det kunne jo like gjerne vært en 35 åring med en 250 hester. Poenget er at jeg mener tiden er inne for å få et "system" som minimum sikrer at båtførere vet at det finnes regler, og at de har plikt til å sette seg inn i disse reglene. Man kan ikke forvente at folk setter seg inn i regler når ingen forteller dem at slike regler finnes.

Jeg er villig til å gå over i "motstanderenes rekker" hvis jeg så at vi hadde et effektivt system som sørget for at alle var klar over at det fantes regler, og at man var pliktig til å kjenne reglene.

Kanskje kunne det gjøres gjennom forsikringsselskapene. Regner med at de fleste som kjøper båt tegner en eller annen form for forsikring.

Ved tegning av båtforsikring kunne man sendt ut en brosjyre som sammenfattet sjøveissreglene på en enkel måte. Deretter fikk forsikringtager en viss tid på seg til å gi skriftlig tilbakemelding til selskapet på at han/hun hadde lest og forstått reglene - en slags egenærklæring:

"Jeg bekrefter herved på ære og samvittighet at jeg har gjort meg kjent med sjøveisreglene, og at jeg plikter å følge disse"

Det er jo en mulighet. Jeg setter pris på båtlivet som det er og har intet ønske om å bli regulert og byråkratisert i hue og ræva for å puttre noen timer i året på fjorden ihvertfall. Det holder å barbere seg en bør jo ikke skjære hue av seg heller. Det neste blir vel kurs for å gå på ski i påskefjellet ?

Men nå er jeg utkommandert av ØKH for å se 17.mai toget. Mot det lokale byråkratiet hjelper ikke protester ihvertfall :lol:

Men hjelper det å si at "det er de pliktige til" da? De er jo ikke klar over disse reglene, og det finnes i dag ikke noe "system" som gjør dem oppmerksomme på dette. Da jeg som 13 åring putret rundt i en en 17 fots båt med 3 hester var jeg heller ikke klar over at det fantes noen regler for denslags.

Hadde denne 13-åringen noen foreldre/foresatte/verge e.l.?? Trøsten er vel at så lenge den båten ikke kunne gjøre mere enn ti knop så gjorde du ikke noe ulovelig! :wink:

Finnes en hel mengde ting som du og jeg er pliktig å vite noe om, men det betyr ikke at vi har plikt til å gå på kurs,skole e.l for å lære dette!

Ha en fortsatt god 17-mai. :flag:

Mouche:

Enten har jeg forklart meg dårlig, eller så unngår du med hensikt å kommentere det jeg var ute etter. Glem det med antall HK, aldersgrense osv. et øyeblikk. Jeg ønsker at andre sjøfarende skal kjenne til reglene om vikeplikt, noe jeg stadig opplever at folk ikke kan. Jeg mener at hovedårsaken til at de ikke kan det er fordi ingen har gjort dem oppmerksomme på det, og jeg mener det er på tide at "samfunnet" gjør noe mer enn i dag for at reglene skal bli bedre kjent.

Jeg treffer stadig folk som enten nettopp har kjøpt sin første båt eller som er i ferd med å anskaffe sin første båt. Hva er de opptatt av? Jo selvfølgelig båtttype, båtplass, priser, hva man trenger av utstyr osv. Ingen jeg har truffet har så langt gitt uttrykk for at de må lære seg sjøveisregler.

Min generelle opplevelse er litt ulik din Lasse. Men det kan jo være fordi jeg ikke ligger så mye sammen med ukjente og har tilhold på en liten marina.

De ferske,uerfarne opplever jeg som lyttende og ydmyke. Hvis problemet hovedsakelig var de uerfarne så hadde det vært så mye lettere å gripe fatt i . Problemet er alle Severin Suverenene,og jeg tviler på at du kan forandre oppførselen deres ved sertifikat plikt.

Mouche:

Enten har jeg forklart meg dårlig, eller så unngår du med hensikt å kommentere det jeg var ute etter. Glem det med antall HK, aldersgrense osv. et øyeblikk. Jeg ønsker at andre sjøfarende skal kjenne til reglene om vikeplikt, noe jeg stadig opplever at folk ikke kan. Jeg mener at hovedårsaken til at de ikke kan det er fordi ingen har gjort dem oppmerksomme på det, og jeg mener det er på tide at "samfunnet" gjør noe mer enn i dag for at reglene skal bli bedre kjent.

Jeg treffer stadig folk som enten nettopp har kjøpt sin første båt eller som er i ferd med å anskaffe sin første båt. Hva er de opptatt av? Jo selvfølgelig båtttype, båtplass, priser, hva man trenger av utstyr osv. Ingen jeg har truffet har så langt gitt uttrykk for at de må lære seg sjøveisregler.

Og jeg mener at det først og fremst er foreldre som har ansvaret for barna, ikke "samfunnet", at jeg har ansvar for å sette meg inn i regler som gjelder, men helt enig i at "samfunnet" har gjort/gjør en for dårlig jobb og at det burde vært brukt mere penger på informasjon og holdningsskapende reklame osv.

At folk gir uttrykk for frustrasjon over manglende båtplasser, båttype osv betyr ikke at de har interesse av sjøveisregler osv, men det sier noe om problemet med manglende båtplasser!

Jeg er for høy/høynet kompetanse blant sjøfarende, jeg er for informasjon og holdsningskampanjer fra "samfunnet", men jeg er imot tvang og sanksjoner i "hytt og pine". Mere uenige enn det er vi ikke, tror jeg da?

:flag:

Og jeg mener at det først og fremst er foreldre som har ansvaret for barna, ikke "samfunnet",

Fint for dem som har foreldre som er/var båtfolk, men det kan likevel være greit at "samfunnet" følger opp med å sjekke at det er den riktige kunnskapen som er overlevert og at den sitter. Så lenge det dreier seg om prøver man kan ta som privatist kan jeg ikke se det store problemet.

men det kan likevel være greit at "samfunnet" følger opp med å sjekke at det er den riktige kunnskapen som er overlevert og at den sitter.

Ja det var en god ide, og bør brukes på mange flere felt:

- Kan kona lage kjøttkaker?

- Kan mannen klippe plenen?

- Hva med trimming av hekk, mye stygge hekker ute og går...

- Valg av møbler (husk at de fleste ulykker skjer i hjemmet).

- Ikke minst foreldresertifikat, bikkjesertifikat, kattesertifikat...

- Hvordan gå uten å falle-sertifikat

:rolleyes:

Til o.b.lix

Nå er det riktig nok "søttende mai" men det får nå likevel være grenser hvordan denne feiringen skal utarte.

Hva er problemet med at vi skal dokumentere våre kunnskaper? Er du redd for at du ikke skal inneha de kunnskapene du personlig har innestått for at du har når det gjelder sjøveisreglene?

Og kom ikke med denne frasen om at "det får være måte på hvor mye myndighetene skal holde oss i ørene". Den er oppbrukt og sier bare at du ikke liker at noen sier til deg at du ikke kan sjøveisreglene.

De andre punktene du nevner hører ikke hjemme her og bør legges inn under "OT - innholdsløst humor"

KAT

Redigert av KAT (see edit history)

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...