Jump to content

Godt tips vedr Båtførerbeviset!

ET

Recommended Posts

Familien min og jeg var ferske på sjøen da vi fikk Fram'en for noe n sesonger siden. Jeg har tenkt mye på å ta båtførerprøven, men ettersom jeg er så heldig å vanke sammen med svært erfarne båtfolk, har det ikke blitt noe av. Kunnskapen jeg har fått overført av disse er unik, praktisk og sannsynligvis langt mer omfattende enn hva pensum til bårførerprøven er (har sjekket pensum).

Jeg forstår naturligvis at ikke alle ferske båteier er i samme heldige situasjon som meg, men jeg ønsker bare å illustrere at det er mange veier til Rom. For noen er båtførerprøven veien til grunnleggende maritim kunnskap, for andre er læring gjennom andres erfaring og kompetanse veien. La meg nå slippe å bli byråkratisert i filler fordi jeg har fått kunnskapen gjennom en uformalisert arena. Sjøveisreglene stadfester jo uansett at jeg som bårfører er pliktig i å sette meg inn i nødvendig sjømannskap uansett. Hvordan det gjøres ønsker jeg å velge selv!

If you think you kan walk on water then you will sink very quickly

Familien min og jeg var ferske på sjøen da vi fikk Fram'en for noe n sesonger siden. Jeg har tenkt mye på å ta båtførerprøven, men ettersom jeg er så heldig å vanke sammen med svært erfarne båtfolk, har det ikke blitt noe av. Kunnskapen jeg har fått overført av disse er unik, praktisk og sannsynligvis langt mer omfattende enn hva pensum til bårførerprøven er (har sjekket pensum). .......

....Sjøveisreglene stadfester jo uansett at jeg som bårfører er pliktig i å sette meg inn i nødvendig sjømannskap uansett. Hvordan det gjøres ønsker jeg å velge selv!

Kloke ord fra Fram25.

Har selv "nesten blitt født i en båt- eller ihvertfall blitt unnfanget der". Men det betyr ikke automatisk at jeg har fått sjøveisreglene inn med morsmelken. Bare spør alle de som "har blitt født med ski på beina". Trur du at de er like gode skiflygere allesammen?

Men båt i "skiflygerstil og fart" kan de føre uten trening likevel.

Jeg begriper ikke at så mange her på forumet - som er for at "vi skal komme like hel hjem som vi var da vi reiste ut" er i mot obligatorisk grunnnleggende opplæring i det som har med sikkerhet og miljø.

Nå vil jeg utfordre alle de båteierne som har sin jobb på en platform eller rigg og be de fortelle hvilken holdningskapende endring som har skjedd de siste 20 årene - nettopp for å skape en sikker arbeidsplass der de oppholder seg. Har vært en del av systemet de siste 26 årene så jeg vil hevde at jeg vet noenlunde hva jeg skriver om.

Det er gjennom å skape gode holdninger til sikkerhet du skaper sikkerhet.

Og gode holdninger lærer du bl.a. på kurs. Men du må ha en god vilje i tillegg. Ellers er det helt nyttesløst.

KAT

Redigert av KAT (see edit history)

...obligatorisk grunnnleggende opplæring ...KAT

Der er jeg ikke helt enig. Obligatorisk opplæring noe helt annet enn en obligatorisk prøve. Det er ikke så viktig hvordan du har tilegnet deg kunnskapen.

Nåååå.

Siden jeg dro en relasjon til offshore så vet du nok at det ikke er sertifikatet som teller - men at du har gjennomgått nødvendig opplæring. Og den er obligatorisk. Som dokumenteres ved et sertifikat.

KAT

Redigert av KAT (see edit history)

Siden jeg dro en relasjon til offshore så vet du nok at det ikke er sertifikatet som teller - men at du har gjennomgått nødvendig opplæring. Og den er obligatorisk. Som dokumenteres ved et sertifikat.

Det vet jeg meget godt, men det er et stykke unna båtførerbevis for fritidsbåter. :lol:

Det vet jeg meget godt, men det er et stykke unna båtførerbevis for fritidsbåter. :lol:

Ja kanskje.

Men det er holdningsendring vi snakker om her. Holdning til sikkerhet.

Det dreier seg om å ha en bevisst holdning og vite hva man skal gjøre i en krisesituasjon.

Og sjøveisreglene sier deg nesten nøyaktig hva du skal gjøre. Hvis du har lest de.

KAT

Det er gjennom å skape gode holdninger til sikkerhet du skaper sikkerhet.

Og gode holdninger lærer du bl.a. på kurs. Men du må ha en god vilje i tillegg. Ellers er det helt nyttesløst.

KAT

Jeg er helt enig i det, men hvorfor ikke satse på å prøve å skape holdningene forrut for påtvunget kurs. Da kommer også viljen og evnen til holdningsendring via kurs. Spesielt gjelder det de obligatoriske/påtvungne. Kanskje det hadde vært noe å legge enda mere vekt på i oljeindustrien også? Jeg har ikke noe erfaring fra rigg/plattform, men hver gang jeg er på ett eller annet kurs er det som regel sammen med folk derfra. Må si jeg er litt skremt av holdningene til mange av dem, men kanskje ikke overraska. Gjengangeren er; "totalt bortkasta", "surre bort fritid på dette her", "kan det fra før", "gjør det bare for å beholde jobben".... osv..osv...! Jeg sier ikke at dette er gjengs for alle, men jeg syns det er for mange som har den holdningen. Tviler absolutt ikke på det holdningsskapende arbeidet, men man når aldri 100% fram til alle.

Dere har virkemidler mot de som bryter regelverket, regner med de er enkle å bli kvitt. Så enkelt er det ikke mulig å regulere hobbyen vår. Om problemene er så store på sjøen som mange påstår så pøs på med holdningsendrende tiltak mener jeg. Tvang er ei dårlig løsning. Skap lysten til å lære seg mer og gå på kurs, men la det fortsatt være frivillig. Obligatorisk kurs, gjerne, men ikke i morgen. La det modnes.

Fint for dem som har foreldre som er/var båtfolk, men det kan likevel være greit at "samfunnet" følger opp med å sjekke at det er den riktige kunnskapen som er overlevert og at den sitter. Så lenge det dreier seg om prøver man kan ta som privatist kan jeg ikke se det store problemet.

Dette begynner å ligne på en debatt om ideologi; noen mener at "samfunnet" skal mene noe om alt, regulere alt, pålegge alt, gjøre alt, bestemme alt osv osv, noen av oss her på forumet mener jeg å oppfatte, synes at noe ansvar bør den enkelte selv få, og ta.

Det er allerede en hel masse lover og regler som direkte, og indirekte, regulerer vår adferd på sjøen. Uansett hvor mange kurs du måtte pålegge folk å ogbligatorisk måtte gjennomføre så vil ikke dette hindre "enkelte" fra å oppføre seg som idioter. Det er vel også behørlig dokumentert allerede på dette forumet at skadestatistikken ikke er urovekkende og har en positiv utvikling størrelsen på fritidsflåten tatt i betraktning.

Kanskje på tide at de som har tenkt å få barn må avlegge et obligatorisk kurs, med påfølgene eksamen, for å dokumentere at de vil være skikket til å bli foreldre? Etter å ha jobbet noen år i skolen, i barnevernsinstitusjon osv osv så ville jeg prioritert dette langt høyere for her er konsekvensene, og kostnadene for samfunnet, langt høyere! :yesnod:

Like det eller ei, men de fleste må nok innrømme at der det er menneskelig aktivitet så er det også farer.

Hva er problemet med at vi skal dokumentere våre kunnskaper?

Bl.a at prisen overhodet ikke står i forhold til endring/resultat. Prøv selv å regne ut hva det vil koste f.eks 100.000 båtføre å gå på kurs/avlegge eksamen til f.eks 3.000 per person. De pengene kunne vært langt bedre anvendt på annet vis!

Der er jeg ikke helt enig. Obligatorisk opplæring noe helt annet enn en obligatorisk prøve. Det er ikke så viktig hvordan du har tilegnet deg kunnskapen.

Folks respekt for obligatorisk opplæring blir nok bra når man ikke skal "stå til rette" for hva man har lært? :rolleyes:

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Ser at jeg uttalte meg uklart her, det jeg prøvde å si at det var en billig pris å måtte ta to telefoner og poste et brev, målt opp mot å ta kurset med kostnadene og tidsforbruket det medfører.

Er forøvrig enig med flere her om at det er mange som burda tatt "lappen", har allerede vært utsatt for mange bøller på fjorden (ofte stående på flybridger) som kjører med en fornuft som er omvendt proporsjonal med størrelsen på fartøyet og høyden på hekkbølgen.

ET

Tja hva skal en si..... æ vart skræmt

Er kunnskapsnivået så lavt at alternativet til å få "lappen i posten" er at man må ta et kurs til 2000 kroner..... Ja da bør en absolutt ta kurset etter min mening...

Er derimot kunnskapsnivået så høyt at alternativet til å få "lappen i posten" er eksamen til 200 kroner, så er det greit å motta denne i posten.....

Er man ikke i stand til å avlegge eksamen direkte på tilmålt tid har man ikke tilstrekkelig kunnskap til å inneha båtførerbeviset.... enkelt og greit... så det å snakke om dyre kurs blir totalt feil i denne sammenheng....

Det handler jo ikke om beviset, men det å inneha den nødvendige kompetansen...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Folks respekt for obligatorisk opplæring blir nok bra når man ikke skal "stå til rette" for hva man har lært? :rolleyes:

Nå vel, poenget mitt var nettopp at fokus må være på å teste kunnskapen, ikke å dytte folk motvillig gjennom et obligatorisk kurs. :wink:

Altså! Jeg oppfattet det dit hen at den AP-politikeren som fremmet forslaget i media om tvunget båtførerbevis, mente det ville løse et problem. Ellers var det vel ikke noen nødvendighet? Det jeg hittil ikke har helt skjønt er hvilket problem dette sertifikatet skal løse! :rolleyes: Er jeg stokk blind? Og kan i såfall noen seende opplyse meg?

mvh tuffff

Det som stod i den artikkelen gjør meg i hvert fall rimelig sikker på at pensumet i en slik opplæring, og dermed kravet til kunnskap hos de "gamle" båtførerne som på en ubyråkratisk måte skal få tilegne seg sertifikatet, vil måtte gå nokså langt utenpå det båtførerbeviset som finnes i dag. Det vil nok sette en stopper for en del potensielle båtfolk ville jeg tro.

I og for seg greit for meg, men jeg liker ikke tvangen i det her. Jeg liker at sjøen er et fristed, og synes ikke det er ok at alle lekeparker måtte bygges om heller.

mvh tuffff

PS! Jeg er sikkert litt halvgal, for jeg bruker ikke sykkelhjelm heller! DS

Jeg liker at sjøen er et fristed ...

Fortår. Du synes at alle bør kunne som de vil - ha sjøen som et fristed, der man selv velger om man skal vike eller satse på at andre viker. Flott med slike fristeder. Problemet er bare at man også setter andres liv og helse på spill i sin frie utfoldelse.

Nei, det der er vel ikke helt sant, Lasse. Jeg liker ikke at folk ikke viser alminnelig høflighet og folkeskikk, og jeg liker ikke at båtførere med raske båter torpederer meg der jeg kommer seilende. Men jeg opplever heller ikke at så skjer. Selv uten offentlig innblanding så er min oppfatning av båtlivet at er både trygt og sikkert. Ulykkesstatistikken taler vel for dette? Og at det dessuten er stort sett koselig. Min største sjenanse på fjorden er folk uten folkeskikk, selv om det er et forsvinnende lite mindretall, som jeg dermed kan velge å overse. Folkeskikk vil du uansett ikke lære på kurs.

De ulykkene som skjer er så vidt jeg kan se ikke grunnet i manglende kunnskap, men heller i dristige fortagender mot bedre vitende. F.eks. 30 knop i bekmørke, liten båt uten vest og store bølger og kaldt vann osv. Det er ikke kunnskapsmangel.

Derfor tror jeg effekten av et tvunget båtsertifikat målt opp mot kostnadene - både i kroner og innsats og annet - ikke er regningsvarende.

Det er vel dette siste vi er uenige om i sluttenden?

mvh tuffff

Fortår. Du synes at alle bør kunne som de vil - ha sjøen som et fristed, der man selv velger om man skal vike eller satse på at andre viker. Flott med slike fristeder. Problemet er bare at man også setter andres liv og helse på spill i sin frie utfoldelse.

Jeg velger å tro at du vet bedre enn dette? :wink:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Til o.b.lix

Hva er problemet med at vi skal dokumentere våre kunnskaper? Er du redd for at du ikke skal inneha de kunnskapene du personlig har innestått for at du har når det gjelder sjøveisreglene?

Jeg vokste opp på øy uten bilvei eller noen landsforbindelse, og måtte ta båt hver gang jeg skulle i barnehage eller skole. Jeg lærte meg å ro før jeg lærte meg å sykle. Jeg kjøpte min første båt for egne penger da jeg var 8. Da jeg var 10, styrte jeg den lokale rutebåten (under oppsyn fra skipper), da jeg var 12 la jeg til og fra kai med samme båt. En båt på 60 fot. Alene. Da jeg var 16 tok jeg båtførerprøven og vhf-sertifikatet. På fritiden min. Fordi jeg ville. Da jeg var 16, hadde jeg en ny 19 fots daycruiser som gikk 35 knop. Min daycruiser. Brukte denne året rundt, reiste på fisking, vannski og turer og fester. Med kamerater eller familie. osv. osv.

Likevel kan jeg gjøre feil. Jeg er bare et menneske. Jeg har hatt motorstopp, gått på grunn, falt i sjøen, nesten kjørt over andre. (Ved den sitenevnte episoden fikk jeg motorbåtforbud av far min i 1 år! Kun robåt - jeg "mistet" lappen. Lærte noe om oppmerksomhet der)

Jeg tror likevel at folk med interesse for sjø og båtliv, vil lære seg å mestre dette selv. Fordi de vil. DE som ikke vil, lærer ikke under tvang heller.

Det jeg er redd for, er at det skal komme så mye avanserte regler, at menigmann får store utgifter som gjør at han får mindre råd til fritid på sjøen. Jeg stoler IKKE på de polititske myndigheter i så måte.

Bare se på CE-merkinga - koster en båteier i alle fall 50.000,- for et stykke papir som egentlig er verdiløst...

Det som stod i den artikkelen gjør meg i hvert fall rimelig sikker på at pensumet i en slik opplæring, og dermed kravet til kunnskap hos de "gamle" båtførerne som på en ubyråkratisk måte skal få tilegne seg sertifikatet, vil måtte gå nokså langt utenpå det båtførerbeviset som finnes i dag. ......

Hei tufff,

hva er det du sikter til i antydet pensum som vil måtte gå nokså langt utenpå det båtførerbeviset som finnes i dag. ????

Med vennlig hilsen POSEIDON

Hver sommer ser vi triste følger, både i form av ulykker med alvorlig utgang og bergingsaksjoner fordi man ikke behersker fartøy, farvann og vær. Redningsselskapet kan fortelle om mange seilbåt-skippere som må tilkalle assistanse fordi de har motorhavari; de er altså ikke gode nok seilere.

Hvilken del av pensum lærer deg å seile? Det der er dessuten en klønete uttalelse som sier litt om kunnskapsnivået til vedkommende politiker. Enhver seiler med vettet i behold tilkaller assistanse ved motorhavari som han ikke er i stand til å fikse selv der og da.

I andre land er det krav om bevis på at man kan beherske båten.

Hvilken del av prøven skal bevise at du kan beherske båten?

Det norske båtførerbeviset må være slik at det også kan brukes i andre europeiske land.

Hvilke land med krav til sertifikat godtar det nåværende båtførerbeviset?

For det er på tide at vi innfører dette tiltaket for å styrke sikkerheten på sjøen, for alle som ferdes i båt, både for de som kan sjømannskapet og for de som har en del de trenger å lære.

Hvordan styrker det nåværende pensum til båtførerprøven sikkerheten i noen nevneværdig grad?

Nå skal det dog taes det forbehold Poseidon, at jeg tok båtførerbevis en gang på sekstitallet tror jeg det var, så boken min er like gammel. Det kan jo ha skjedd noe med pensum siden den gang, men jeg trodde ikke det.

mvh tuffff

PS! Jeg håper det går frem hva som er sitat fra artikkelen og hva som er mine kommentarer. Jeg forsøkte å sette det i kursiv, men det var ikke særlig vellykket. DS

Redigert av tuffff (see edit history)

Hver sommer ser vi triste følger, både i form av ulykker med alvorlig utgang og bergingsaksjoner fordi man ikke behersker fartøy, farvann og vær. Redningsselskapet kan fortelle om mange seilbåt-skippere som må tilkalle assistanse fordi de har motorhavari; de er altså ikke gode nok seilere.

Hei tufff,

Det som du påpeker er nok et sørgelig faktum. Men jeg tror at vi må søke etter årsaken i de berømmelige "holdningene". Alle som har den aller minste reelle interesse av båtlivet kan selvfølgelig lære seg å seile. Men hvis de ikke "gidder", så blir det ikke gjort. Alle som har interesse av båtlvet kan få svært meget utav et godt båtførerkurs; men hvis man ikke "gidder", så blir det bortkastet tid og penger - som andre har påtalt.......

Hvilken del av pensum lærer deg å seile? Det der er dessuten en klønete uttalelse som sier litt om kunnskapsnivået til vedkommende politiker. Enhver seiler med vettet i behold tilkaller assistanse ved motorhavari som han ikke er i stand til å fikse selv der og da.

At kunnskapsnivået til enkelte politikere ikke alltid står i stil med deres måte å uttale seg på er neppe noen stor nyhet, og jeg tror ikke at vi bør det bli hovedsak i diskusjonen. At man skulle ha behov for å tilkalle assistanse fra en seilbåt med motorhavari forstår jeg ikke helt. I ungdommen seilte jeg tre sommersesonger i en 30 fots trebåt med fastrustet motor - no problem.

At man ofte ikke har VHF, men bare en mobiltelefon med tvilsom dekning til å skaffe seg assistanse om nødvendig; det er en annen diskusjon - og jeg ser dessverre i diskusjonen at enkelte mener at både båtførerbevis og VHF er omtrent like unødvendig. :headbang:

I andre land er det krav om bevis på at man kan beherske båten.

Hvilken del av prøven skal bevise at du kan beherske båten?

Ja, og det er tydeligvis noe av det samme man nå ønsker å innføre i Norge. ICC "International Certificate of Competence" har vært nevnt som en passende mal. Den praktiske delen som spesifiseres der er forøvrig den samme som brukes for "Praktisk utsjekk" til D5L-sertifikatet her i Norge.

Det norske båtførerbeviset må være slik at det også kan brukes i andre europeiske land.

Det norske båtførerbeviset har nå teksten både på norsk og engelsk, men det har foreløpig ingen referanser til f.eks ICC - noe som sannsynligvis kommer så snart det er blitt obligatorisk. (Den gangen båtførerbeviset var kun på norsk, vet jeg om flere tilfeller av at man f.eks brukte det for å leie bil i Spania; under påskudd av at dette var et norsk førerkort. ) :wink:

For det er på tide at vi innfører dette tiltaket for å styrke sikkerheten på sjøen, for alle som ferdes i båt, både for de som kan sjømannskapet og for de som har en del de trenger å lære.

Hvordan styrker det nåværende pensum til båtførerprøven sikkerheten i noen nevneværdig grad?

Blant annet ved at det legger stor vekt på at man kan lese informasjon ut av sjøkartet, at man er "drillet" i alle staker og sjømerker, at man er absolutt stødig i reglene for vikeplikt, at man forstår lyskarakterene på lykter og fyr - og at man er i stand til å sjekke deviasjonen på sitt eget kompass! I tillegg ser jeg om igjen og om igjen at et slikt kurs gjør noe med de berømmelige "holdningene".

Nå skal det dog taes det forbehold Poseidon, at jeg tok båtførerbevis en gang på sekstitallet tror jeg det var, så boken min er like gammel. Det kan jo ha skjedd noe med pensum siden den gang, men jeg trodde ikke det.

Selv har jeg ikke båtførerlærebøker som er eldre enn midt på 70-tallet; og jeg kan love at det har forandret seg enormt siden den tid. Jeg tillater meg også å antyde at du kan ha "glemt" noe av det du selv lærte for 40 år siden :wink::wink: Den gangen hadde man forøvrig hverken lateral- eller kardinalmerker . . . .

Du og jeg kan gjerne inngå en avtale: du blir med på neste båtførerkurs på baatplassen, inklusive samlingen i Stavanger. Hvis du når kurset er ferdig, fortsatt mener at det var bortkastet og at du ikke lærte noe - så betaler du ingenting for kurset, praksisturen og oppholdet i Stavanger. OK?

PS! Jeg håper det går frem hva som er sitat fra artikkelen og hva som er mine kommentarer. Jeg forsøkte å sette det i kursiv, men det var ikke særlig vellykket. DS

Jeg gjorde et forsøk på å rette opp dette - og håper at det kan ha bidratt til klargjøringen.

Ha en fortsatt fin dag!

Med vennlig hilsen POSEIDON

Vel nå har jeg seilt inn til brygger med seiler uten motor tidligere.Nå vil jeg ved motor-stopp seilt

den inn til land, nesten. 10 tonn, med dagens trafikk, delvis trangt sund, ville jeg tilkallet assistanse jeg og. Mener det ville være hensynsløst og seile inn i sundet. Ville skapt situasjoner som ville gjordt mange usikre.

Redigert av baatsman (see edit history)

Vi sees!

Mange her sier at de ikke vil bruke tid og penger på dette beviset. Kunnskaper har de sier de, båt til mange penger har de også. Men og sette av noen kvelder sammen med mange andre båt intereserte båteiere for så og repetere litt lære litt og ellers ha det hyggelig det har vist noen svært vanskelig for. Noen her sier at de muligens er litt redde for kunnskapsnivået sitt, mon tro om det er noe i det. Kjørt båt i mange år-tokk sertifikatet på 70 tallet på ungdomskolen, hvorfor da ikke bare melde seg opp og ha noen hyggelige kveld stunder i et klasserom.

Snodige begrunnelser og enda snodiger at de ikke ønsker selv og ta disse repetisjons kveldene og ja få dette forferdelige sertifikatet. Personlig tror jeg de må nok lese mere en de gir utrykk for her, kunnskapsivået "virker"lavt noen steder. Jeg satt selv mange kvelder og terpet på navigasjon før min eksamen.

Å joda, Poseidon. Jeg har nok mye igjen å lære. Poenget mitt er vel bare at det går ganske bra slik som forholdene er nå, uten å innføre noe tvangsopplæring. Det er jo som du påpeker at de som gidder å lære, det er de som er interessert og de som ikke gidder - gidder rett og slett ikke. Hvor mye lærdom du får prentet inn i hodet på disse - og som fremdeles sitter ett til to år etter avlagt eksamen er vel høyst diskutabelt. Du behøver jo uansett ikke inneha så mange poeng på IQ-skalaen for å ta båtførerprøven. Men du antyder jo selv at det ser ut som om det eventuelt nye sertifikatet kan komme til å bli en del mer omfattende enn den nåværende.

Når det gjelder det å seile videre på ferien med havarert motor, så synes jeg fremdeles dette ikke er særlig lurt. (Joda, jeg har hatt seilbåt uten motor). Men med stor trafikk inn og ut av havner og i trange løp synes jeg ikke det er særlig hensynsfullt å ikke ha motoren i orden. Du skal f.eks. være nokså mye mer enn normalt god seiler for å seile min båt ut eller inn til den båtplassen jeg har nå. At gutta på redningskøytene synes det er unødvendig og mangel på kunnskap å tillkalle assistanse i en slik situasjon, tror jeg ikke noe på. Tvert i mot så vitner det om en ansvarsfølelse som grenser opp i mot det normale.

Du skal se jeg tar deg på ordet når det gjelder tilbudet ditt om opplæring, for jeg har nemlig rotet bort det gamle båtførerbeviset mitt etter utallige flyttinger, og Sjøfartsdirektoratet sitter ikke på så gamle registre.

Ellers gikk jeg i sin tid gjennom et ganske omfattende kurs på den tiden det ble snakk om tvungent sertifikat for båter over 15 meter. Kurset ble dessverre laget før de endelige kravene til DL5 ble fastlagt, så vidt jeg husker. Og så tok det noen år før noen ting skjedde, og det hele endte med en utmerket bestått eksamen, men ingen papirer som var verd noe, eller noe sertifikat å vise frem til øvrighetspersoner. Men kunnskapen fikk jeg jo da. :lol:

mvh tuffff

Redigert av tuffff (see edit history)

Helt foremlt, ingen. Uformelt er vel Sverige og Danmark vennligsinnet, og i andre land blir det bare å krysse fingrene og håpe på det beste. Vær oppmerksom på at en del land har andre grenser for obligatorisk sertifikat enn Norge, så du slipper nok lettere med kortere båter enn om du har en dame som nærmer seg 15 meter.

Men du antyder jo selv at det ser ut som om det eventuelt nye sertifikatet kan komme til å bli en del mer omfattende enn den nåværende.

Poseidon er sikkert langt mer kvalifisert til å mene noe her en det jeg er, men jeg har forsøkt å sjekke hvor andre land har lagt minstekravet. (Det blir litt feil å vise til sertifikater langt over minstekravet, og godtar Norge ICC vil nok også D5L få en tekst som stadfester ICC-status.)

Av det jeg kan se forstå dekker den eksisterende norske båtførerprøven tilstrekkelig teorikravet for navigasjon og sjøveisregler for kystfart. Det som kan hende må utvides litt er knyttet til sikkerhet og førstehjelp. Det er deler av det lærematerialet allerede er i kursmaterialet i dag som jeg vil tro må vektlegges med på selve prøven (her vet Poseidon mye mer enn meg).

Den største forskjellen er at en prøve som skal tilfredsstille ICC må ha en praktisk del, og det er også denne delen som krever tid og vil koste en del å gjennomføre. I tillegg er det behov for et antall godkjente sensorer som kan avholde disse prøvene.

Mange her sier at de ikke vil bruke tid og penger på dette beviset. Kunnskaper har de sier de, båt til mange penger har de også. Men og sette av noen kvelder sammen med mange andre båt intereserte båteiere for så og repetere litt lære litt og ellers ha det hyggelig det har vist noen svært vanskelig for. Noen her sier at de muligens er litt redde for kunnskapsnivået sitt, mon tro om det er noe i det.

Hvem har sagt det da :confused:

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...