Jump to content

Godt tips vedr Båtførerbeviset!

ET

Recommended Posts

Skage, du misforstår nok litt. Nei, forresten, mye. Nei, ved nærmere ettertanke, du misforstår det helt vesentlige.

Det noen -- meg inklusive -- er mot, er OBLIGATORISK PÅBUDT båtførerbevis. Ikke båtførerbevis som sådan og heller ikke at båtfolk tar kurs og får lærdom. Det er dette med tvangen som satt seg fast i vrangstrupen.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Hvis man kan stoffet så er båtførerbeviset den enkleste sak av verden: man henvender seg til en autorisert sensor, avlegger prøven og etterlater et passende foto sammen med NOK 200.

Det er på denne bakgrunn at jeg er så fullstendig uforstående til den iherdige motstanden fra den gruppen som angivelig kan alt stoffet på forhånd allikevel ..... :wink::wink::wink:

BRA

Skage, du misforstår nok litt. Nei, forresten, mye. Nei, ved nærmere ettertanke, du misforstår det helt vesentlige.

Det noen -- meg inklusive -- er mot, er OBLIGATORISK PÅBUDT båtførerbevis. Ikke båtførerbevis som sådan og heller ikke at båtfolk tar kurs og får lærdom. Det er dette med tvangen som satt seg fast i vrangstrupen.

:yesnod::yesnod:

ps

det skal de ha Skipper_Worse, når de har bestemt seg for å ikke forstå hva du (jeg og flere til) prøver å få frem så er de meget standhaftige!

ds

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Det er jo ikke særlig overraskende at Poseidon er tilhenger av serifikat innføring. Aldri vondt med flere kursdeltagere. At motstanderene av innføring av sertifikat tilhører "gruppen som kan alt " er i beste fall en sterk spissformulering. Uenigheten dreier seg vel ikke om nødvendigheten av å tilegne seg kunnskap ?

Graden av kvalifisert usakelig tullprat på denne tråden styrker min oppfattning av behovet for båtførerbevis og at det faktisk er noen som ikke burde bevege seg ut i båt :headbang:

Dette anser jeg som "toilprat".

Jeg har ikke båtførerbevis - dette fordi det ikke er obligatorisk.

Når jeg anskaffet meg båt, så var dette utifra interesse. Når man har interesse for noe, så tilegner man seg den kunnskap som er relevant for interessen - jeg gjør i alle fall.

Mitt bruk av båt er å pusle rundt innaskjærs i liten fart, og jeg tar hensyn til alle andre. Vikepliktregler kan jeg, men som oftest så viker jeg unna for alle, jeg står ikke på "krava" - det koster meg bare så veldig lite - ren fornuft på egen kjøring burde flere ha.

At jeg skal kunne koder og betegnelser på fyr og blink, navigere etter stjerner eller bevise at jeg kan føre en båt i totalt mørke - det blir likssom totalt irrelevant for min interesse. Jeg setter meg selv ikke i de situasjoner. Jeg kjører med fornuft, er hensynsfull og innehar den kunnskap jeg for øyeblikket trenger for min interesse. Blir det obligatorisk, så selvfølgelig - men ellers så kjører jeg min båt uten beviset med god samvittighet, og ingen toleranse for de som mener at jeg ikke er i stand til dette uten bevis.

Et bevis er ikke en forsikring om at du kan hva du holder på med - se bare på den gjengen av "hatt og brem-kjørere" som finnes på veien. :wink:

PS: Å sammenligne førerbeviset, med sertifikat i off-shore blir noe søkt for min del. :nonod:

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Når man har interesse for noe, så tilegner man seg den kunnskap som er relevant for interessen - jeg gjør i alle fall.

Kanskje du gjør det, men dette gjelder langt fra alle. Jeg har en liten mistanke om at det er en relativt stor gruppe som har tilfredsstillende kunnskaper selv, men som er akkurat så late at de argumenterer ivrig for å slippe å bruke tid og småpenger et båtførerbevis.

Vikepliktregler kan jeg, men som oftest så viker jeg unna for alle, jeg står ikke på "krava" - det koster meg bare så veldig lite - ren fornuft på egen kjøring burde flere ha.

Fint at du kjører defensivt, men er du sikker på at du viker på riktig måte? Det kan være forvirrende når båten som ikke behøver vike gjør det, særlig i situasjoner med mer enn to båter. Selv når dere bare er to båter kan du skape en farlig situasjon dersom du viker til feil side.

At jeg skal kunne koder og betegnelser på fyr og blink, navigere etter stjerner eller bevise at jeg kan føre en båt i totalt mørke - det blir likssom totalt irrelevant for min interesse. Jeg setter meg selv ikke i de situasjoner.

Kravene til båtførerprøven er så enkle at de ikke har med folks interesser å gjøre, det har med sikkerhet å gjøre. Det kan hende at du ufrivillig havner i en situasjon du egentlig ikke er interessert i. Du kan være så defensiv og forsiktig du vil, like fullt kan andre sette deg i disse situasjonene.

Det har hendt meg flere ganger at jeg har måttet assistere i nødssituasjoner, og en ting kan jeg garantere - det tar som regel mye tid og det er ikke lov å se på klokka og si at nei, nå må jeg stikke for å komme meg hjem før det blir mørkt.

...

Fint at du kjører defensivt, men er du sikker på at du viker på riktig måte? Det kan være forvirrende når båten som ikke behøver vike gjør det, særlig i situasjoner med mer enn to båter. Selv når dere bare er to båter kan du skape en farlig situasjon dersom du viker til feil side.

Jeg sa samtidig at ren fornuft bør ligge til grunn. I 99,5% av tilfeller hvor det må fortas vikemanøver - så går dette smertefritt, og uten at man egentlig tenker over dette. Det er i den siste 0,5% som jeg heller viker enn å stå på krava.

...

Det har hendt meg flere ganger at jeg har måttet assistere i nødssituasjoner, og en ting kan jeg garantere - det tar som regel mye tid og det er ikke lov å se på klokka og si at nei, nå må jeg stikke for å komme meg hjem før det blir mørkt.

Om jeg hadde vært i samme situasjon, så hadde jeg heller tatt en overnatting i båten, enn å måtte kjøre hjem i mørket. Når det er sagt så vil jeg også anta at om en slik "redningsoperasjon" hadde skjedd i nærheten av der jeg oppholdt meg - så ville nok redningsbåter og andre profesjonelle kommet til i løpet av meget kort tid. Da ville jeg nok heller vært i veien, enn til hjelp.

"Takk for hjelp til nå.... Vi tar over herfra". :)

Så hadde jeg nok kommet hjem før mørket allikevel.

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Graden av kvalifisert usakelig tullprat på denne tråden styrker min oppfattning av behovet for båtførerbevis og at det faktisk er noen som ikke burde bevege seg ut i båt :headbang:

Gratulerer med det mest velfunderte og velformulerte innlegget på denne tråden! :rolleyes:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Om jeg hadde vært i samme situasjon, så hadde jeg heller tatt en overnatting i båten, enn å måtte kjøre hjem i mørket. Når det er sagt så vil jeg også anta at om en slik "redningsoperasjon" hadde skjedd i nærheten av der jeg oppholdt meg - så ville nok redningsbåter og andre profesjonelle kommet til i løpet av meget kort tid. Da ville jeg nok heller vært i veien, enn til hjelp.

Jada, du kan alltid forsøke å finne argumenter mot at slike situasjoner vil oppstå eller for at de vil løse seg raskt. Poenget er at det er en mulighet for at det ikke går slik du argumenterer. Det har lite for seg å diskutere fram og tilbake med forskjellige eksempler.

Er grunnen til att man tar seritfikat,att man må eller har lyst til å lære mer. Veldig vesentlig.

Jeg tok det fordi jeg har lyst til å lære mer. Tar du sertifkat og ikke gjør noe videre, ikke ønsker å lære noe, lese noe mere. Da forsvinner kunnskapen og man er like langt.

Det må lages holdningskampanjer slik at man forstår alvoret. Det må tilrettelegges slik att det gjøres tilgjengelig for almuen. Blant annet med nett-læring.

Rett og slett , gjøre dette så int att mange tar fordi det høres int ut.

Vi sees!

Synes hele opplegget er tullete. Det blir som å kjøre bil etter å bare ha bestått en teoriprøve. Det kreves ingen dokumentasjon på praktisk erfaring. Prøven er svært enkel, de fleste på baatplassen bør kunne ta den ved å kjøpe eller låne læreboken som benyttes på kursene, , lese denne og deretter gå opp til prøven.

Så vidt jeg vet vil det heller ikke bli snakk om å kunne miste "lappen" ved uvettig kjøring, ev.prikkbelastning. Vil det bli kontroller på sjøen hvor alle må vise "båtkort" og førerbevis ? :yesnod:

Men, selvfølgelig vil innføring av et båtførerbevis føre til en markant nedgang i antall ulykker, råkjøring, fyllekjøring etc. Sannsyneligvis vil forsikringen bli nesten gratis da den kun trenger å dekke lynnedslag, tsunamier og andre naturskader. :wink:

Norge er et land hvor alt skal reguleres av et stadig voksende byråkrati. En ting er enten påbudt eller forbudt. Skulle tro vår "elite" regner alle andre som faktiske idioter som må beskyttes mot seg selv. :flag:

Ha en god og avgiftsfri sommer !

Det går en hårfin grense mellom etikk og seigpining.

Det er ikke motstand mot Båtførerprøven, den er grei den, alle burde ha kunnskaper på det nivå for å ferdes på sjøen, det er den statlige TVANGEN og formynderfaktene og bedreviteriet det er motstand mot.

Jeg er så til de grader enig med Worse. Nå må det slutt med denne formynderstaten. Vi vil ikke ha obligatorisk tvang. Her går grensen. Nei til obligatorisk båtførerprøve. :flag::flag::flag::flag::flag:

(vikers)Når jeg anskaffet meg båt, så var dette utifra interesse. Når man har interesse for noe, så tilegner man seg den kunnskap som er relevant for interessen - jeg gjør i alle fall.

................................................................................

................................................

????????? Da er jo båtførerprøven relevant for din interesse. Hvor skaffet du deg kunnskapene da?

Jeg fant ut at beste måten å skaffe meg kunnskap var nettopp: Båtførerprøven.

Lærte en masse om navigering (sjøkart og passer). Dette var før GPS kom på markedet.

Savnet jo praktisk trening, burde absolutt vært en del av kurset.

Uansett ville jeg ikke vært dette kurset foruten, tror det jeg lærte ang. kart og tyding av disse har holdt meg unna et undervannskjær eller to.

Fint at ajokl har holdt seg unna et undervannsskjær eller to. For min del har jeg bare et eneste teoretisk krav til andre båtførere. Et eneste krav. Det er at de kan vikepliktregelen. Vet de at de har vikeplikt fra høyre, så vet de nok til ikke å være til hinder for andre. I tillegg ønsker jeg at de har såpass praktiske ferdigheter at de behersker manøvreringen av båten sin, men det er jo uansett ikke en del av opplæringen.

Så til tusenkronersspørsmålet: Er folk så dumme at de ikke vet at det er vikeplikt fra høyre? Jeg mener at de fleste vet såpass. De ytterst få som ikke vet det er jeg sikker på at skjønner det etter 2 turer i sin nye båt.

Kan de vikeplikt er de ikke til hinder for meg. Ergo føler jeg intet behov for å tvinge disse menneskene til å ta en båtførerprøve. Prøven er helt klart i deres egen interesse og alle burde kunne det som inngår i prøven. Likevel mener jeg altså at staten ikke skal tvinge disse menneskene til å ta en prøve. Kanskje det har med at jeg ikke anser disse menneskene uten båtførerprøve som idioter uten kunnskap. Faren på sjøen er båtbøller og de som liker å bryte enhver regel. Kanskje synes jeg at friheten til selv å velge er et viktig prinsipp som i minst mulig grad skal overstyres.

Jeg setter pris på å få lov til å velge selv. Jeg setter pris på at andre anser at jeg kan tenke selvstendig. Jeg liker dårlig at noen skal fortelle meg hva jeg skal og ikke skal og at de har som utgangspunkt at jeg ikke skjønner mitt eget og andres beste.

Greit. Da har vi kokt dette ned til at båtførerprøven er nyttig. At kunnskap er nyttig. Det som da gjenstår? Å fordele oss i tvang-gjengen og frivilliggjengen. Jeg er tilhenger av frivillighet. Tvang brukes kun når det er tvingende nødvendig.

Kan noen dokumentere hvorfor tvang er nødvendig og hvilke store gevinster tvang medfører, er jeg villig til å snu. I enhver sammenheng er det jo slik at hvis gevinsten er stor kan tvangsmidler forsvares. Så i det minste må man sette som krav at myndighetene har regnet ut hvilken gevinst man regner med å innkassere med tvungen opplæring.

Lotus

For min del har jeg bare et eneste teoretisk krav til andre båtførere. Et eneste krav. Det er at de kan vikepliktregelen. Vet de at de har vikeplikt fra høyre, så vet de nok til ikke å være til hinder for andre.

Det holder kanskje for deg, men jeg er redd for at det er en del av oss som foretrekker at folk følger sjøveisreglene i stedet. Vikepliktregelen er noe du finner i trafikkreglene for landeveien. Sjøveisregel 15 er ikke hovedregelen for "vikeplikt" på sjøen. :nono: Redigert av Sjøtummel (see edit history)

He-He, var det noen som ble sur????

-Gammelt kurs? OK, men kunnskapen kunne jeg lett videreføre til GPS`ens tidsalder.

-Vikeplikt fra høyre er en selvfølge? Hvor har du det fra? Førerprøven for bil? Javel- men tante har ikke førerkort men skal lære å føre båt!!!!

Kan de vikeplikt er de ikke til hinder for meg.

Helt riktig. Men trur du at du er alene er på sjøen - pluss en til - som kan vikepliktsregelen? Hva med alle de andre som møtes. Som ikke kan vikepliktsregelen. Og heller ikke de andre reglene som gjelder på sjøen. Det er jo ofte direkte livsfarlig. Men oftest går lykken foran forstanden.

......Greit. Da har vi kokt dette ned til at båtførerprøven er nyttig. At kunnskap er nyttig.

Og det er nok ikke bare " kokt ned til". Det er jo det vi har diskutert hele veien. At kunnskap er

nyttig. Fint at du endelig også er enig. All kunnskap er nyttig. Og spesielt nyttig er kunnskap som bidrar til å bedre sikkerheten på sjøen. Og kunnskapen læres som oftest ved skolegang eller kurs. Noen klarer også å tilegne seg kunnskapen på egenhånd.

....Kan noen dokumentere hvorfor tvang er nødvendig og hvilke store gevinster tvang medfører, er jeg villig til å snu. ......Lotus

Her demonstrerer Lotus på hvilket lavmål han diskuterer på. Han polemiserer som om det skulle være konsentrasjonsleirer vi skal sendes til, eller forbedringsanstalter (ala Kina på 60-tallet). Selvfølgelig har det ikke noe med saken å gjøre.

Det er snakk om holdningsskapende arbeid som skal bidra til at båtførerne får et forhold til sikkerhet. Det kan ikke gjentas ofte nok. En god holdning til sikkerhet skaper god sikkerhet.

Det er meget mulig Lotus kunne tatt en eksamen uten å ha gjennomgått noen kurs overhodet.

(...redigert bort. Etter henstilling fra Lotus..)

KAT

Redigert av KAT (see edit history)

Det holder kanskje for deg, men jeg er redd for at det er en del av oss som foretrekker at folk følger sjøveisreglene i stedet. Vikepliktregelen er noe du finner i trafikkreglene for landeveien. Sjøveisregel 15 er ikke hovedregelen for "vikeplikt" på sjøen. :nono:

Er det et snev av vrangviklje jeg aner? I så fall presiserer jeg at ordet vikeplikt betyr å holde av veien, dvs at når to maskindrevne fartøy styrer kurser som skjærer hverandre på en slik måte at det kan oppstå fare for sammenstøt, skal det fartøyet holde av veien som har det andre på sin styrbord side og skal, såfremt omstendighetene tillater det, unngå å gå forenom det andre fartøyet.

Klarer man dette "holde av veien"-kunststykket, anser jeg at bruk av tvangsmilder ikke er veien å gå.

Lotus

Det er snakk om holdningsskapende arbeid som skal bidra til at båtførerne får et forhold til sikkerhet. Det kan ikke gjentas ofte nok. En god holdning til sikkerhet skaper god sikkerhet.

Men for å gå på tur i fjellet, er det aldri snakk om sertifikat, der brukes "fjellvettsangen" og severin suveren! Holdningskapende som det suser! "Alle" kan vel etter hvert fjellvettreglene?

Hvorfor skal da vi ha det så mye annerledes på sjøen?

Det er meget mulig Lotus kunne tatt en eksamen uten å ha gjennomgått noen kurs overhodet.

Men med den holdningen han presenterer tror jeg han ville hatt godt av et kurs eller flere.

Hva du mener jeg kan klare eller ikke klare er meg knekkende likegyldig. Like knekkende likegyldig er det hvilke kurser du synes jeg burde ta.

Hold deg til det saken gjelder!

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...