Jump to content

Godt tips vedr Båtførerbeviset!

ET

Recommended Posts

Men for å gå på tur i fjellet, er det aldri snakk om sertifikat, der brukes "fjellvettsangen" og severin suveren! Holdningskapende som det suser! "Alle" kan vel etter hvert fjellvettreglene?

Hvorfor skal da vi ha det så mye annerledes på sjøen?

Her trur jeg vi kan være enig. Det hadde jo vært genialt om NRK eller kanskje TV2 hadde sendt lignende program for båtfolk. Men alle vet jo "at hele Norge drar til fjells i påsken". Selv om det bare er ca. 15%.

Men hvor mange drar egentlig til sjøs om sommeren?

KAT

Er grunnen til att man tar seritfikat,att man må eller har lyst til å lære mer. Veldig vesentlig.

Jeg tok det fordi jeg har lyst til å lære mer. Tar du sertifkat og ikke gjør noe videre, ikke ønsker å lære noe, lese noe mere. Da forsvinner kunnskapen og man er like langt.

Rett og slett , gjøre dette så int att mange tar fordi det høres int ut.

Jeg repeterer meg selv. men det viktigste er å skape interesse rundt tema, hodningsskapende kampanjer osv.

Ingen vits å tvangsfore folk med kurs hvis interessen ikke er tilstede. De glemmer fort hva de lærte på kurset. Praktisk båtprøve, det er bare å møte opp med det anntall båter det finnes.

Jeg synes att sertifikat er fint, men hvorfor kan man ikke fokusere på å skape interesse rundt dette.

Ha holdningskapende kampanjer rundt temaet.

Istedenfor å si: Dette skal du ha gjordt innen 2007.

Det kommer til å bli mange flere på sjøen fremover, hjelp dem, istedenfor å bruke tvang.

Vi sees!

Her trur jeg vi kan være enig. Det hadde jo vært genialt om NRK eller kanskje TV2 hadde sendt lignende program for båtfolk. Men alle vet jo "at hele Norge drar til fjells i påsken". Selv om det bare er ca. 15%.

Men hvor mange drar egentlig til sjøs om sommeren?

KAT

SKulle tro at det var omtrant samme andel.

Er det et snev av vrangviklje jeg aner?

Slett ikke, men du får bestemme deg for hva du egentlig mener her.

Et eneste krav. Det er at de kan vikepliktregelen. Vet de at de har vikeplikt fra høyre, så vet de nok til ikke å være til hinder for andre. [...]

Kan de vikeplikt er de ikke til hinder for meg. [...]

Til hinder for deg, eller til hinder for andre? Dersom din båtverden består av maskindrevne fritidsbåter så holder det kanskje med denne vikepliktsregelen. Jeg har en mistanke om at de fleste av oss må forholde oss til en virkelighet som er litt mer sammensatt, med nyttetrafikk og seilfartøy og sånt som du tydeligvis mener at kan forenkles bort. :nonod:

Gammelt jolletriks: skriv BB halser og SB halser på bommen. Kommer dem fra BB halser har de

vikeplikt.

Seiler du Færdern, eller andre store regattar, vil du høre det "skrikes". :yesnod: .

Det er klart att så lenge det fortettes med båter, er det viktig att man avpasser farten etter

forholdene, vikeplikten overholdes og att man strekker ut en hand til de ny båtfarerne.

Har hørt mye negativt snakk om når enkelte kommer til havn. Velviljen til å hjelpe andre, kanskje

forklare, ikke er tilstede.

Men for det gpr det ann å diskutere, hvordan man best mulig skal få flest mulig, til å tilære seg

nødvendig lærdom for å færdes på sjøen.

Vi sees!

Til hinder for deg, eller til hinder for andre? Dersom din båtverden består av maskindrevne fritidsbåter så holder det kanskje med denne vikepliktsregelen. Jeg har en mistanke om at de fleste av oss må forholde oss til en virkelighet som er litt mer sammensatt, med nyttetrafikk og seilfartøy og sånt som du tydeligvis mener at kan forenkles bort. :nonod:

Du tilhøre tydeligvis dem som tror at skippere flest ikke vet hvordan de skal vike og at de ikke skjønner at de skal vike for seilbåter og nyttefarøyer også.

Vel, jeg tror ikke skippere uten båtførerprøve er så kunnskapsløse. Hadde jeg trodd det, ville jeg vært for tvungen opplæring.

For min del merker jeg lite til skippere som viker feil eller ikke viker når de skal. Med snart en halv million fritidsbåter og bare 200.000 med båtførerprøve slår i alle fall ikke dette ut på kollisjonsstatistikken. Kan det være at du tar feil?

Lotus

Jeg har en mistanke om at de fleste av oss må forholde oss til en virkelighet som er litt mer sammensatt, med nyttetrafikk og seilfartøy og sånt som du tydeligvis mener at kan forenkles bort. :nonod:

Morsomt egentlig å se hvordan mange fortvila prøver å opphøye fritids-syslene sine til "rocket science". Jeg og andre er pålagt å sette oss inn i og følge sjøveisreglene, i tillegg syns jeg det er ganske greit å følge kardemommeloven. Det er ikke værre enn som så. Hvorfor i all verden gjøre det mer komplisert enn det?

Du tilhøre tydeligvis dem som tror at skippere flest ikke vet hvordan de skal vike og at de ikke skjønner at de skal vike for seilbåter og nyttefarøyer også.

Nei, jeg kommenterte bare det du mente var tilstrekkelig. Jeg tror at folk flest har langt bedre kunnskap enn som så, og håper jeg slipper å møte dem som kun tilfredsstiller ditt "eneste krav".

Dersom du har skiftet mening med hensyn til å ha et eneste krav så er dét bare positivt. :smiley:

Har tatt pause fra debatten en dag eller to, men kan ikke se at noe, eller noen, har kommet et hakk lenger i diskusjonen, kanskje tvert imot? Les; skyttergravene har blitt dypere, lenger og med enda mere piggtråd rundt!

Antall personer som "må" ta en eventuell obligatorisk prøve varierer i mediaoppslag/uttalelser fra 100.000 til 600.000. Det ser også ut som at det må forventes at denne prøven vil inneholde en praktisk prøve. Skal vi si for diskusjonens skyld at det hele vil koste kr. 5.000 per person som må avlegge prøven og gange det opp med 100.000 eller 600.000 og så komme frem til et tall?

Hvorfor tallet 5.000? Jo, fordi det er vel prisen på et trafikalt grunnkurs som må gjennomføres før man begynne øvelseskjøring med bil. Og vi snakker om noe som skal gjøre en ferdig, klar og uteksaminert til å føre fritidsbåter i tåke, i mørke, livredning osv osv

Det finnes, sies det, totalt 100 kvalifiserte personer til å uteksaminere denne horden. Hvor lang tid vil de trenge? Tror dere virkelig at de vil gjøre det for knapper og glansbilder?

Hadde det vært en tanke om samfunnet hadde vurdert om disse pengene kunne vært disponert på en annen måte, men til beste for trygg ferdsel på sjøen?

Er tvang veien å gå, eller skal vi gjøre noe med saken gjennom informasjon og holdningsskapenede virksomhet? Før vi ender med det ene eller andre så må vi vel ha en klar formening om effekt av forskjellige tiltak? Eller holder det å bare si at det er nødvendig for det finnes så mange idioter der ute? Vil dette "kurset" konvertere dem?

For the record: Jeg er for holdningsskapende virksomhet, frivillig opplæring, rabatt på forsikring for dokumentert kompetanse, økt kunnskap og kompetanse, men jeg tror ikke på PISKEN som virkemiddel i denne sammenheng!

Lurer også på om det er slik at vi ikke har noen krav mot oss i dag når vi ferdes på sjøen? Tenker da på sikkerhet, kompetanse, kunnskap om regler osv osv - noen som vil si noe om det?

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Enig med Mouche bortsett fra ett trafikalt grunnkurs koster 2100 der jeg er fra

Det trafikale grunnkurset ble pålagt trafikkskoler og elever av staten , det eneste vi sitter igjen med av erfaing er at det ikke hjelper i det hele tatt elevene får ikke noe bedre holdninger av å sitte og høre på ting de ikke har noen peiling på fra før

Og holdningsskapende arbeid er etter min mening det eneste som hjelper i trafikken til lands og sjø

Tråden startet med at noen tror det er OK å få dokumentert gammel teori og praksis for å få det konvertert til Båtførerbeviset.

Noen av argumentene mot båtførerprøven er

at den er dyr, tidkrevende og kjedelig (MYTE)

at gammel teori er like god som ny (MYTE)

at yrkesfiskere er de utlimate sjøfolkene (MYTE)

at da båtførerprøven ikke er påbudt, så er den heller ikke nødvendig (MYTE i 2007?)

at trafikkbildet er lik i indre Olsofjord som i Gulastraumen (MYTE)

at hvis et regelsett følges til punkt å prikke, kan man droppe øvrige regelsett (MYTE)

at båtførerbeviset dokumenterer tilstrekkelig ferdigheter på sjøen (MYTE)

at positive holdninger ikke forefinnes i teorien til båtførerprøven (MYTE)

at båtførerbevis og annen dok. på ferdigheter, ikke er viktige i forsikring/skadesaker (MYTE)

at forsikring/skade-regelverk er tilsvarende veitrafikklovgivningen (MYTE)

at tilstrekkelig ferdigheter er lett å definere(MYTE)

Det var det hele, eller?

Min ydmyke påstand er at uten ferdigheter, teoretisk og praktisk, er man en fare for annen trafikk. Så hvis en slik kar skulle ha lov til å ferdes på sjøen, så har han likevel mange muligheter.

Vedkommende kan sitte på andre (Piggy-back), svømme, ta ferja og hvis han vil utpå alene, så kan han vente til isen legger seg. :nono:

De som er uenig kan bare skifte ut ordet MYTE og skrive inn SANT, så blir vi enige likevel :flag:

Redigert av Krisida Magni (see edit history)

VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT nssr_logo.gif D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder

:confused: Skulle gjerne vite hva som har forandret seg mht teori, fra 70 - 80 tallet, konta i dag ??

Tok selv båtførerprøven som 11 åring og senere som 15 åring, som valgfag på skolen ( det siste er altså 25 år siden :eek: ). Min kone tok kurset for 2 år siden og jeg kunne ikke se noe endring i teoretisk pensum....

Ellers så slutter jeg meg til de som er mot et påbud. Mener rett vei er " gullerøtter " som til dels stor differanse på forsikring, egenandel mv. er " rett" vei å gå.

Nå er vel lite nyttig å diskutere om vi skal ha obligatorisk opplæring til sjøs, siden dagens regjering har fletrall på stortinget så det vel et spørsmål om når.... og hvilken leste den skal være skodd på...

Jeg er tilhenger av obligatorisk opplæring til sjøs..... siden jeg ikke ser noen store ulemper med det.. eller at noen klarer å overbeise meg om opplæring ikke har negative sider med sikkerjeten til sjøs...

Jeg har silt dette spørsmålet flere ganger, men motstanderne av obligatorisk opplæring har ennå ikke svart på det..... og som den enkle sjelen jeg er så stiller jeg det på nytt...

Hvorfor skal vi ha obligatosirk sertifikat for å snakke i VHF radio med en annen båt, men ikke for å føre en båt....

Slik som jeg kan se det så er dette helt ulogisk og følgelig burde obligatorisk VHF sertifiakt plikt bli opphevet.... Det er jo bare tull og tøys med at dette skal være obligatorisk mens å navigere i sterkt trafikerte havner ikke skal være det...

Det er tredje eller fjerde gangen jeg stiller dette spørsmålet, og jeg regner med at motstanderene klarer å overbevise meg nå.... så kan det jo hende jeg skifter side med tanke på båtførerbeviset.

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

hva dreier saken seg om?

Det dreier seg om båtførerbevis.

Helt riktig.

Nei. Slett ikke. Fullstendig feil!! :nono:

Debatten er ikke et spørsmål om man er for eller mot båtførerbeviset som sådant.

Detbatten er heller ikke et spørsmål om man er for eller mot opplæring.

Debatten er heller ikke et spørsmål om man er for eller mot at det stilles kvalifikasjnskrav for å føre fritidsbåt.

Derimot handler debatten om dette ENE spørsmål: Skal båtførerbevis være OBLIGATORISK, skal man ikke få lov til å ferdes på sjøen uten?

Det er ingen i denne eller den andre tråden som har uttrykt mistro til kunnskap, opplæring eller båtførerbeviset. Men det er meget langt fra å ønske seg at «alle andre» har kunnskap, til å godta at byråkratiet trøkker det nedover hodet på båtfolket.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

at noen klarer å overbeise meg om opplæring ikke har negative sider med sikkerjeten til sjøs...

Hvorfor skal noen overbevise deg om det?? Det er jo så langt «beside the point» som det går an å komme, et retorisk tigersprang fra spørsmålet om det er OK at Statsovermyndigheten skal pålegge alle båtførere å ta et båtførerbevis, og ellers ikke få lov til å ferdes på sjøen.

Med hensyn til nødvendig kompetanse til å forstå sjøveisreglene og begripe seg på navigasjon, er det eksisterende kvalifikasjonskrav tilstrekkelig.

Til sydvesten:

Har vel ikke det svaret du spør om, men det er vel en historisk forklaring og opphav.

VHF var jo i utgangspunktet kun for nytte- og fiskeflåten. Ganske senere fikk også fritidsfartøyer også lov til å være med HVIS de hadde sertifikat.

Når det gjelder båtførersertifikat har vi ikke hatt bruk for det tidligere. De få robåtene og snekkene utgjorde ikke det store sikkerhetsmessige aspektet.

Sjølivet har blitt totalt forandret, men kanskje egentlig kun i indre Oslofjord og andre båt-tettsteder. Flertallet og lovpåvirkerne holder gjerne til der. Når tettheten, farten og kapitalkreftene (forsikringsselskaper/banker) virker sammen, kommer spørsmålet om regulering inn i bildet, samt at vi ikke er alene likevel i dette europeiske hjørnet.

Så jeg tror vi er i en mellomfase nå hvor vekten vil tippe dithen at å kjøre båt blir lovregulert og strengere, mens VHF vil bli lempligere. Jfr. amnesti-utspillet og DSC-muligheten.

Redigert av Krisida Magni (see edit history)

VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT nssr_logo.gif D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder

Problemet er egentlig ikke på sjøen, men i sysselsettingspolitikken. Staten har tilsatt alt for mange byråkrater, som -- for å vise sin egen eksistensberettigelse -- må finne på stadig flere reguleringer, påbud, forbud, avgifter og gebyrer.

Dette selvfølgelig i tillegg til at de samme byråkrater har det liggende dypt i sin sjel at de selv eksisterer kun for å bestemme over andre, som alle og en ikke er intelligente nok til å bestemme selv.

Nei, jeg kommenterte bare det du mente var tilstrekkelig. Jeg tror at folk flest har langt bedre kunnskap enn som så, og håper jeg slipper å møte dem som kun tilfredsstiller ditt "eneste krav".

Dersom du har skiftet mening med hensyn til å ha et eneste krav så er dét bare positivt. :smiley:

Nei, jeg her ikke skiftet mening. Kan båtføreren vikepliktregelen, er det ikke noe som tilsier at de skal tvinges til en obligatorisk båtførerprøve med henvisning til sikkerheten for andre på sjøen.

Sigurds oppsummering er som jeg skulle sagt det selv:

Morsomt egentlig å se hvordan mange fortvila prøver å opphøye fritids-syslene sine til "rocket science". Jeg og andre er pålagt å sette oss inn i og følge sjøveisreglene, i tillegg syns jeg det er ganske greit å følge kardemommeloven. Det er ikke værre enn som så. Hvorfor i all verden gjøre det mer komplisert enn det?

Er dette noe du også mener? Det er vanskelig å vite hva du er for og hva du er i mot. Du sier altså at båtfolk flest har gode kunnskaper generelt. Vil du da tvinge dem til et kurs uansett, eller skal de få lov å velge selv?

Lotus

Vi må vel anta at en obligatorisk ordning i Norge må få følger for båt-turister som kommer fra land hvor man ikke har sammenlignbare 'bevis'. Man må kanskje pålegge utlendinger los-plikt så snart de kommer inn i norske farvann?

Hva så med norsk båtførerbevis hvis svenskene innfører tøffere krav?

I det hele tatt, hvor tror man dette skal ende dersom man først starter

For noen år siden skrek man også opp om obligatorisk båtførerebevis. Anledningen den gang var at noen ungdommer hadde "moret" seg med å ri med en jolle på baugbølgen til en av danskebåtene i oslofjorden. Hele saken ble avsluttet da havnefogden i Oslo sa at man ikke kunne sette 500.000 mennesker på skolebenken fordi noen få oppførte seg som idioter. Tenk det !

Hva er anledningen nå ?

At en eller annen i Asker Seilforening ble lei av at ukjente kjørte på skjæret utenfor foreningens brygge?

Eller at all statistikk viser en faktisk oppgang i antall ulykker/skader pr. lystbåt?

Er redd for at det ikke er det siste, men bare synsing og det behov mange har for å regne seg selv som fasit svar på løsing alle problemer. Tenk hvor greit alt hadde vært om alle var som MEG eller ihvert fall gjorde som JEG sa.

Håper at vi enten får ny regjering :sleep: eller at den nåværende tar til vettet.

Vi har nok påbud/forbud i Norge ! :flag:

Det går en hårfin grense mellom etikk og seigpining.

Vi har nok påbud/forbud i Norge ! :flag:

Obligatorisk båtførerbevis er noe man jobber med på internasjonalt plan, så gled deg Messy.

Det kommer før eller siden uansett regjering, hvis da ikke Norge skal melde seg helt ut. Det kommer også stadig tåplige EU direktiver som vi er nødt til å tilpasse oss. Enkelte av dem passer svært dårlig for Norge, men hva hjelper det?

....

Det var en veldig grei oppramsing av MYTER du hadde laget :wink:

Jeg skal nøye meg med ta fatt i den ene, og forhåpentlig underbygge den. Den som kanskje tok båtførerbeviset som valgfag på ungdomsskolen for 10-20-30 år siden vil muligens ikke finne at læreboken har forandret seg så veldig.

Det som derimot har forandret seg enormt er det som vedkommende selv får ut av boken, nå når han/hun kanskje har 10-20-30 års praktisk båterfaring - for det er virkelig noe som hjelper på oppfatningen :wink:

Jeg unnlater bevisst å antyde at man muligens kunne ha glemt noe i løpet av de samme årene :wink::wink::wink:

Med vennlig hilsen POSEIDON

Hvorfor skal vi ha obligatosirk sertifikat for å snakke i VHF radio med en annen båt, men ikke for å føre en båt....

:nono: Nå forteller du usannheter! :rolleyes:

Det er ikke serifikatplikt for å snakke i vhf, det må imidlertid være en med sertifikat som står ansvarlig. (Dette for å være sikker på at vhf er "ledig" når noen trenger hjelp)

Enkelte av dem passer svært dårlig for Norge, men hva hjelper det?

Det er ingen land som gjennomfører alle EU-direktiv, spesielt ikke EU-landene selv. Det som ikke passer en selv blir bare lagt i en skuff.

Det er kun Norge som ivrer slik etter å tekkes EU (for å kunne bli medlem senere, vil jeg tro) at aLT blir gjennomført.

Til takk for vi juks og lureri i retur - frihandel eller ikke

Så for å oppsummere - Norge kan la være å innføre direktiv om vi vil...

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...