Jump to content

Godt tips vedr Båtførerbeviset!

ET

Recommended Posts

Obligatorisk båtførerbevis er noe man jobber med på internasjonalt plan, så gled deg Messy.

Jeg gleder meg mer til det endelig skal bli innført prikkbelastning for de som stadig ringer feil nr.

I følge informerte kilder i Statens Teleforvaltningen vil tiden på døgnet man begår sine

telefoniske forbrytelser avgjøre hvor mange prikker man blir belastet med. Med 10 prikker

blir man fratatt retten til å ha/betjene en telefon i 12 mnd. Det snakkes også om at mennesker

over 68 år ikke skal få eie eller betjene mobiltelefon dersom de ikke kan dokumentere

kunnskaper innen bruk av SMS, MMS; GPRS, WCDMA, EDGE og WLAN. :wink:

Internasjonalt arbeides det nå med å rense internett for umoral, politisk ukorrekte holdninger,

virus, trojanere etc. Et PC/DATA bevis ønskes innført som obligatorisk ordning i alle land som

ønsker å være tilknyttet internett. De som ikke innfører dette vil ganske enkelt bli koblet fra. :wink:

Spøk til side, vi må snart ta styringen slik at vi fremdeles kan oppleve oss selv som selvstendige

individer og ikke bare som mauer eller nyttige idioter. Derfor sier jeg nei til påbud/forbud hvor

effekt/virkning ikke kan relateres til den påståtte skade dersom ordningen ikke innføres.

Vi har mengder av lovpålagte ordninger hvor man i ettertid måler liten, ingen

eller negativ virkning. Man bør være svært kritisk til alle begrensninger som politikere ønsker

å legge på enkeltmenneskers livsutfoldelse. Solid dokumentasjon på nødvendighet av

tiltak/frihetsberøvelse og vilje til å reverse ordning dersom ingen virkning oppnås.

For å ta et eksempel:

I Tønsberg fant Statens Veivesen det nødvendig å sett opp kamera i et lyskryss for å hindre ulykker.

Det hadde skjedd 3 kollisjoner p.g. kjøring mot rødt lys i løpet av et år.

En måned etter at kamera var montert krevde politimeteren i Tønsberg kamera øyeblikkelig

fjernet fordi de førte til en mengde kjedekollisjoner da billister panikkbremset ved gult lys.

Det hold ikke for politimesteren å be Veivesenet (jada, jeg vet de ønsker å bli kalt Vegvesen)

om å fjerne det, de måtte bruke politivedtektene i Tønsberg for å pålegge dem fjernet.

Fra statsviter håndboken:

Hvordan få byråkratiet til å vokse:

1. Innfør noen unødvendige påbud/forordninger/forskrifter/forbud

(Dette er svært enkelt; enhver politiker ønsker å fremstå

som handlekraftig og kan derfor lures til det meste. Mange velgere

tror også at de virker intelligente ved å svelge alt fra "øvrigheta",

dvs ikke noe problem derfra).

2. La ordningen tre i kraft.

3. Vent noen måneder så politikere kan gå til media

og fortelle hvor fornøyd de er med den nye ordningen.

4. Forklar politikerne at vi MÅ HA mer ressurser (byråkrater)

for å kunne sikre at ordningen etterleves.

5. Etter tilførsel av ressurser start på punkt 1 igjen

Tiltredes !

Det går en hårfin grense mellom etikk og seigpining.

:nono: Nå forteller du usannheter! :rolleyes:

Det er ikke serifikatplikt for å snakke i vhf, det må imidlertid være en med sertifikat som står ansvarlig. (Dette for å være sikker på at vhf er "ledig" når noen trenger hjelp)

Ikke glem at man trenger en person/adresse å sende avgiftskravet til. Småbåtflåten hjelper til å holde kystradiostasjonene i drift. Disse regner jeg som vesentlig viktigere for sikkerheten på sjøen enn et båtførerbevis ! :yesnod:

Det går en hårfin grense mellom etikk og seigpining.

Er det noen som vet om noen års fartstid som matros teller for kravet til båtførerbeviset/prøven? Det kan jo umulig være så vanskelig å ta denne prøven, så vi som har vært på sjøen i noen få år kan jo mer enn de som legger ut med et svært strykejern på 45 fot for første gang... :sailing: No offence :wink:

:nono: Nå forteller du usannheter! :rolleyes:

Det er ikke serifikatplikt for å snakke i vhf, det må imidlertid være en med sertifikat som står ansvarlig. (Dette for å være sikker på at vhf er "ledig" når noen trenger hjelp)

Det er ingen land som gjennomfører alle EU-direktiv, spesielt ikke EU-landene selv. Det som ikke passer en selv blir bare lagt i en skuff.

Det er kun Norge som ivrer slik etter å tekkes EU (for å kunne bli medlem senere, vil jeg tro) at aLT blir gjennomført.

Til takk for vi juks og lureri i retur - frihandel eller ikke

Så for å oppsummere - Norge kan la være å innføre direktiv om vi vil...

Jeg ber så meget om unnskyldning for at jeg kommer med usannheter og beklager på det sterkeste at jeg har bidratt til usannheter har blitt bragt på banen....

Nå er det det vel ikke mere usannhet i min påstand enn det er at det vil rekke at det er en person med båtførebevis ombord i båten, og ikke nødvendigvis han som fører skuta... så med andre ord så vil det nok aldri være noe krav om at vi har bårførerbevis, det vil rekke at en ombord har det...

Vel flisespikkeri er jo greit når man ikke har gode argumenter å komme med :wink: ... om hvorfor man skal ha sertifikat for å snakke med nabobåten, mens ikke for å føre en båter....

Vi alle kan jo lære oss at vi ikke skal snakke i VHF om det er noen som kaller i nød.... Det er jo ikke værre det enn å lære seg å føre båt uten bårførerbevis...

Så jeg ser overhodet ikke noen grunn til at VHF sertifikat skal være obligatorisk, men båtførerbevis ikke skal være det... Det henger rett og slett ikke på greip...... enten bør begge deler være fritt å bruke uten sertifikat, eller begge deler være obligatorisk.... Personlig så heller jeg mot det siste....

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Obligatorisk båtførerbevis er noe man jobber med på internasjonalt plan, så gled deg Messy.

Det kommer før eller siden uansett regjering, hvis da ikke Norge skal melde seg helt ut. Det kommer også stadig tåplige EU direktiver som vi er nødt til å tilpasse oss. Enkelte av dem passer svært dårlig for Norge, men hva hjelper det?

Tror ikke det er så mange EU-direktiver som vi MÅ tilpasse oss, men vi velger å gjøre det allikevel. Alternativet kan f.eks være at vi ikke får solgt våre varer dit. Forresten, at du mener de er dumme er vel ikke det samme som at de, objektivt sett, er dumme?

For meg er dette sånne ukvalifiserte meninger som folk har lett for å slenge rundt seg med uten merkbare mål eller mening!

For ordens skyld så er vel temaet nå nede på; for eller imot obligatorisk båtførerprøve, du er for, jeg er imot. La oss være enige om å være uenige på dette punktet?

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Så jeg ser overhodet ikke noen grunn til at VHF sertifikat skal være obligatorisk, men båtførerbevis ikke skal være det... Det henger rett og slett ikke på greip...... enten bør begge deler være fritt å bruke uten sertifikat, eller begge deler være obligatorisk.... Personlig så heller jeg mot det siste....

VHF er obligatorisk, så derfor da bør altså båtsertifikat være obligatorisk, sier du???

Det er vanskelig å vite hva du er for og hva du er i mot. Du sier altså at båtfolk flest har gode kunnskaper generelt. Vil du da tvinge dem til et kurs uansett, eller skal de få lov å velge selv?

Det bør ikke være så vanskelig å vite hva jeg mener, og har allerede svart på et lignende spørsål i en annen tråd. Jeg har ikke gitt uttrykk for at noen skal tvinges til å ta et eneste kurs. Det bør være helt valgfritt hvordan folk skaffer seg den nødvendige kunnskapen. Det bør derimot være obligatorisk å dokumentere et minimum av kunnskap og ferdigheter med teoretisk og praktisk prøve.

Det finnes kanskje noen unntak hvor det tar tilnærmet like lang tid å prøve kunnskapene som å demonstrere dem, men om det finnes noen sånne unntak i en obligatorisk båtførerprøve vet vi vel ikke før noen faktisk har foreslått et pensum.

Det virker som en del motstandere av obligatorisk båtførerprøve bevisst overdriver og krisemaksimerer. Prøve blir til omfattende kursing under tvang. Tilsynelatende skal kravet om båtførerprøve gjelde den minste jolle, og alle som skal ta i et ror må ha avlagt denne prøven. Dersom kravet om prøve ikke knyttes til de minste båtene faller argumentet om at obligatorisk båtførerprøve vil utelukke en masse mennesker fra båtlivet.

vi som har vært på sjøen i noen få år kan jo mer enn de som legger ut med et svært strykejern på 45 fot for første gang

Største myten av alle. Rent pissprat. Hvis noen skal tro på dette sludderet her, må vi få frem troverdige opplysninger om hvor mange det er som kjøper båt på 45 fot eller mer, og som ikke har hatt båt før.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Det bør ikke være så vanskelig å vite hva jeg mener, og har allerede svart på et lignende spørsål i en annen tråd. Jeg har ikke gitt uttrykk for at noen skal tvinges til å ta et eneste kurs. Det bør være helt valgfritt hvordan folk skaffer seg den nødvendige kunnskapen. Det bør derimot være obligatorisk å dokumentere et minimum av kunnskap og ferdigheter med teoretisk og praktisk prøve.

Nå forvirres jeg igjen da du i samme setning sier to helt forskjellige ting. Først sier du det skal være valgfritt hvordan folk skaffer seg kunnskap, så sier du at det bør være obliogatorisk både med en teoretisk og en praktisk prøve. Med andre ord er du ikke tilhenger av valgfrihet annet enn at båtføreren skal få velge hvor og hvordan man lærer stoffet. Det tar jeg som en selvfølge at man skal.

Det du sier er at du er for en tvungen eksamen. En eksamen for teori og en eksamen til for praktiske ferdigheter. Har jeg forstått deg riktig? I så fall: Hvor mener du grensen skal gå for de som tvinges til å ta en båtførereksamen og de som slipper? Skal alle måtte ta båtførereksamen eller skal f.eks. førere av båter under en viss størrelse eller fartsområde slippe?

Og hvis du ønsker en differensiering:

Hva med dem som kjører en båt uten krav om pliktig teoretisk og praktisk prøve, plutselig går opp en størrelse? Skal de da gjennom teoretisk og praktisk prøve? Spiller det noen rolle at de har kjørt den båten de har i årevis og kjenner både teorien og praksisen?

Lotus

Kjære motstandere og tilhengere av tvungen teoretisk og praktisk eksamen.

Hva hvis alle på dette forumet med unntak av de som har kystskipper fikk krav om teoretisk prøve og en praksisprøve? Man måtte altså dokumentere både praktiske ferdigheter og ha kjøretimer med den båtklassen de for tiden har. De som fra før hadde båtførerprøven måtte uansett ha en praksisprøve og kanskje også en teorieksamen.

Jeg for min del hadde blitt drittsur hvis jeg måtte gå opp til praktisk prøve på båten jeg har ført i mange år. Etter ørten dager på sjøen, skorter det ikke på praktiske ferdigheter. Og hadde jeg fått beskjed om at min båtførerprøve er for gammel og at jeg må ta en ny teoretisk eksamen, hadde jeg blitt ennå surere. Jeg blir ikke sur fordi jeg tror jeg ikke klarer, jeg blir sur fordi det koster tid og penger å bevise nok en gang at jeg har kunnskaper.

Vil sjølivet bli bedre om man sender en halv million båtførere på praktisk prøve?

Hva hvis noen stryker? Skal de da tak båtkjøretimer? Øvelsesmanøvrere med noen som har båtlappen?

Denne strengen startet med hvordan slippe å dokumentere sine teoretiske kunnskaper med en båtførerprøve. Er det noen her som synes det er greit med teoretisk og praktisk prøve for nye båtfolk, så lenge erfarne båtfolk slipper? Hvordan skal du dokumentere erfaring da? Ikke noe problem sier du. Bare å ta en teoretisk prøve og deretter en praksisprøve. Javel. Blir ikke du også drittsur hvis du må igjennom noe slikt når du vet du kan det fra før? Blir du ikke irritert over at staten skal tvinge deg fordi staten tar utgangspunkt i at du ikke kan tenke sjæl, ikke fortjener tillit i utgangspunktet og må dokumentere at du har kunnskap. Så mye for friheten til selv å velge. :smiley:

Hvis disse tingene gjennomføres, vil det ha særlig effekt? Ja det vil det, forutsatt at det står dårlig til generelt både med praktiske og teoretiske ferdigheter.

Lotus

Når "båtlappen" en gang kommer, ja jeg tror den kommer, så blir det helt sikkert en overgangsordning slik at de som på ett eller annet vis kan dokumentere nødvendige ferdigheter vil slippe å gå opp til prøve. Hvordan kan dette dokumenteres, f.eks. at man har ført båt i et gitt antall år de siste årene (kansje ikke så dumt å ha båten registrert i RSSR alikevel) og/eller at man har tatt båtførerbeviset.

Når "båtlappen" kommer til å bli innført tør jeg ikke spekulere i, men det blir nok helt sikkert ikke i 2007, til det maler nok den politiske og byråkratiske kverna alt for langsomt.

Hva med dem som kjører en båt uten krav om pliktig teoretisk og praktisk prøve, plutselig går opp en størrelse? Skal de da gjennom teoretisk og praktisk prøve? Spiller det noen rolle at de har kjørt den båten de har i årevis og kjenner både teorien og praksisen?

Tja, dersom du går opp en størrelse og havner på 15 meter eller mer så er det ikke en gang et hypotetisk spørsmål. :wink: Hva som skjer dersom vi får flere sertifikatnivåer for fritidsbåter er nok at teorien du allerede har dokumentert er noe du slipper å dokumentere på nytt med en ny prøve, men det er vanskelig å mene noe som helst før det foreligger et forslag om sertifikat.

Vil sjølivet bli bedre om man sender en halv million båtførere på praktisk prøve?

Jeg tviler litt på at det vil dreie seg om en halv million båtførere, men det ser ut til at motstanderne av obligatorisk båtførerprøve vil at dette kravet skal gjelde for selv den minste jolle. Det virker ikke særlig sannsynlig, men det får selvsagt hele denne sertifikatgreia til å høres helt urimelig ut.

Største myten av alle. Rent pissprat. Hvis noen skal tro på dette sludderet her, må vi få frem troverdige opplysninger om hvor mange det er som kjøper båt på 45 fot eller mer, og som ikke har hatt båt før.

Helt enig; REINT PISSPRAT er dekkende.

Jeg ligger i vinteropplag sammen med 10-12 av disse "missunnelses-objektene". Topp utrusta med thrustere både her og der, FB og alskens unødvendigheter. Generator..fysjom. Hekkbølger lager de vel sikkert også en og annen av dem. Har ikke peil på reglene og truer seg fram. Blir aldri "sjøfolk" av sånt? FEIL

De aller fleste av disse båteierne har passert middagshøyden og har alle det til felles at de har "gått gradene" når det gjelder båt. De har massevis av erfaring og har sunde holdninger til sjølivet. Barna er ute av redet, de har fått bedre råd, og de har kommet i mål når det gjelder sine drømmer. Noen av dem har båtførerbevis, mens langt flere har "kystskipperen". Det gjelder i flere tilfeller både han og henne. En annen felles erfaring de har er at de svært ofte er offer for JANTELOVEN.

Finn på noe bedre!

Forøvrig til spørsmålet som ble stilt;

Nei, du slipper ikke lettere til båtførerbeviset/prøven med noen års fartstid som matros. Prøven er lik for alle. Hopper du direkte på prøven uten å sjekke opp det aktuelle stoffet kan du nok få deg noen overraskelser.... litt avhengig av hva du legger i å "ha vært på sjøen i noen få år".

Redigert av Sigurd (see edit history)

Hva som skjer dersom vi får flere sertifikatnivåer for fritidsbåter er nok at teorien du allerede har dokumentert er noe du slipper å dokumentere på nytt med en ny prøve, men det er vanskelig å mene noe som helst før det foreligger et forslag om sertifikat.

Jeg opplever at du synes en hel masse! Og hvorfor skulle du ikke kunne synes "noe som helst" før en gjeng med båtløse bønder og lærere på Stortinget skulle komme med et "grynt" i form av et lovforslag?

At du ikke (kan?) svare på innleggene til Lotus skyldes vel:

1. Lotus har rett

eller

2. Du synes det er vanskelig å mene noe som helst! (sitat fra ditt innlegg!)

Det tar ikke lange stunden på sjøen før man treffer et eksempel på uvetig kjøring, der man kan trekken denne konklusjonen.

Helt enig; REINT PISSPRAT er dekkende.

Jeg ligger i vinteropplag sammen med 10-12 av disse "missunnelses-objektene". Topp utrusta med thrustere både her og der, FB og alskens unødvendigheter. Generator..fysjom. Hekkbølger lager de vel sikkert også en og annen av dem. Har ikke peil på reglene og truer seg fram. Blir aldri "sjøfolk" av sånt? FEIL

De aller fleste av disse båteierne har passert middagshøyden og har alle det til felles at de har "gått gradene" når det gjelder båt. De har massevis av erfaring og har sunde holdninger til sjølivet. Barna er ute av redet, de har fått bedre råd, og de har kommet i mål når det gjelder sine drømmer. Noen av dem har båtførerbevis, mens langt flere har "kystskipperen". Det gjelder i flere tilfeller både han og henne. En annen felles erfaring de har er at de svært ofte er offer for JANTELOVEN.

Finn på noe bedre!

Forøvrig til spørsmålet som ble stilt;

Nei, du slipper ikke lettere til båtførerbeviset/prøven med noen års fartstid som matros. Prøven er lik for alle. Hopper du direkte på prøven uten å sjekke opp det aktuelle stoffet kan du nok få deg noen overraskelser.... litt avhengig av hva du legger i å "ha vært på sjøen i noen få år".

Om dere syntes at det er "pissprat" er det meg revnende likegyldig.

Det finnes nok av båteiere som har erfaringer som overgår mine erfaringer på meste og det finnes de som kjøper kystskippersertifikatet uten å ha tatt prøven.

Det finnes båteire som er offre for JANTELOVEN og det finnes båteiere som som kjøper hurtig gående båter på 45` som aldri har satt sin fot på sjøen før og driter i alle regler på sjøen for å komme hurtigst mulig frem. (Heldigvis et fåtall)

Jeg har forøvrig svært liten tid tilovers til tull og JANTELOVEN er en av de tingene jeg ikke har tid til.

Dette har ikke noe med poenget mitt å gjøre, beklager at jeg støtet noen med utsagnet.

Jeg er ikke imot båtførerbeviset/prøven, jeg er bare bekymret over at den blir druknet i gebyrer til staten når den blir obligatorisk slik andre ting blir. Håper at de finner en fornuftig måte å utøve dette på. Jeg mener at det er en selvfølge at de som ferdes på sjøen må vite hva man gjør på. Både for ens egen sikkerhet og andres.

Takk Sigud for at du svarte på spørsmålet mitt. :wink::cheers:

Det finnes båteire som er offre for JANTELOVEN og det finnes båteiere som som kjøper hurtig gående båter på 45` som aldri har satt sin fot på sjøen før og driter i alle regler på sjøen for å komme hurtigst mulig frem. (Heldigvis et fåtall)

Den eneste jeg har hørt om som det påstås har "satt sin fot sjøen" er Jesus. Selv stiller jeg meg litt tvilende den historien! :wink:

Jeg stiller meg ikke noe mindre tvilende til din påstand om disse som kjøper seg båt på 45' som aldri har hatt noen foregående erfaring med båtlivet. La oss putte det i kategorien om myter som kan avlives!

At du ikke (kan?) svare på innleggene til Lotus skyldes vel:

1. Lotus har rett

eller

2. Du synes det er vanskelig å mene noe som helst! (sitat fra ditt innlegg!)

Et tredje alternativ er å sette et lite spørsmålstegn ved diskusjonsteknikken du bruker, for ikke å snakke om hvordan du siterer. Lotus stilte et nokså detaljert spørsmål om hvordan og hva dersom obligatorisk båtførerprøve blir sånn og sånn. Før byråkrater og politikere har ment noe litt mer konkret om denne saken blir det bare gjetting. De som er mot innføring av obligatorisk sertifikat ser ut til å argumentere ut fra verst tenkelige situasjon. Det blir en litt kjedelig diskusjon i lengden.

Dagens innspill i den offentlige debatten finner du i Aftenpostens aftenutgave hvor førstesideoppslaget friskt annonserer en ny bølge av kløner. "I dag starter de gjerne båtlivet med en båt på to tonn. Men mange mangler sjømannskap og båtferdighet. Det er ikke noe galt med at folk kjøper seg dyre båter, men man kan kanskje koste på seg et båtførerkurs også, sier Kjetil Olsen i Havnevesenet."

Jeg har redd for at enkelte journalister har funnet seg et tema for årets agurksesong. Uansett, jeg tror ikke det er så mange 45-fotere på to tonn, men igjen er det et spørsmål om hvor man legger lista.

Redigert av Sjøtummel (see edit history)

Et tredje alternativ er å sette et lite spørsmålstegn ved diskusjonsteknikken du bruker, for ikke å snakke om hvordan du siterer.

Ja, jeg siterte deg ikke i din helhet og som ethvert avkortet sitat så kan meningen bli noe endret. To grunner for å gjøre det:

1. vi kan/skal ikke sitere alt, men nok til at det er klart hva/hvem som blir kommentert

og i dette tilfellet

2. var nok litt ute etter å provosere!

Det jeg har prøvd, men nå insett er umulig, er å få klare,tydelige og konkrete svar på hva du ønsker, hvordan det skal fungere osv. I så måte er du i godt selskap for her er det ingen tilhengere/forkjempere av OBLIGATORISK opplæring og/eller prøve som vil si særlig mye om dette! Det vanlige er å høre hvor dumme alle politikere er, hvorfor ikke påvirke disse dumme folkene i riktig retning FØR de fatter sine vedtak?

Det jeg har prøvd, men nå insett er umulig, er å få klare,tydelige og konkrete svar på hva du ønsker, hvordan det skal fungere osv.

Da er det mest fornuftig å stille klare spørsmål. Jeg tror jeg har vært rimelig klar med hensyn til at jeg mener at systemet skal legge vekt på prøver og ikke diktere hvordan folk skal skaffe seg kompetansen.

Det eneste punktet jeg har vætr krystallklar er at en obligatorisk båtførerprøve må være i tråd med kravene i ICC. Jeg har også vært ganske klar på at min forståelse av ICC tilsier at dagens teoretiske båtførerprøve dekker det meste av minstekravet ICC har for teoridelen til kystfart. Dermed vil jeg tro at de som har tatt dagens båtførerprøve kan klare seg med denne, men det kan godt hende at det i tillegg må dokumenteres et lite førstehjelpskurs. Dette bør byråkrater og politikere lett finne ut av ved å sette seg inn i ICC og dra på et par studieturer til land som har innført sertifikater som tilfredsstiller ICC, så jeg ser ikke den store nytten av en masse påvirksningsarbeid her.

ICC har beskrevet et forslag til praktisk prøve som er så godt som identisk med den praktiske prøven for D5L, bortsett fra at det for D5L kreves at prøven utføres med en båt på 15 meter eller større. Jeg antar at KNBF vil lobbe ivrig for å få til en ordning hvor båtførere med en viss dokumentert erfaring slipper å ta prøven, så her har jeg ikke tenkt å mene så mye selv.

Det vanskelige spørsmålet er hvilke båter under 15 meter som skal kreve dette nye sertifikatet. En veldig enkel løsning er å sette en ny grense for D5L på f.eks. 12 meter og dermed demonstrere politisk handlekraft med minimal innsats. En annen løsning er å la et nytt sertifikat gjelde båter over 5 meter som har motor. En hel haug plagsomt raske småbåter vil falle utenfor, men det er en enkel regel. En veldig god regel blir antagelig ubegripelig komplisert, så jeg foretrekker det enkle.

En enkel måte å innføre kravet på er å ta det trinnvis. Kravet kan først gjelde de største båtene, og utvides år for år.

Jeg tenker jeg velger tidspunktet for å påvirke byråkrater og politikere selv.

Jeg tenker jeg velger tidspunktet for å påvirke byråkrater og politikere selv.

Selvfølgelig, men kanskje lurt å gjøre det "før" heller enn "etter"? Men det er jo også ditt valg? Og for meg dreier det seg mye om akkurat "valg", for meg et begrep jeg forbinder med frivillighet og holdningsskapende arbeid, mens du synes å helle til at obligatorisk, pålegg og tvang er en bedre vei til målet? Et mål jeg forøvrig er ganske sikker på at vi er enige om!

:flag:

Jeg antar at KNBF vil lobbe ivrig for å få til en ordning hvor båtførere med en viss dokumentert erfaring slipper å ta prøven, så her har jeg ikke tenkt å mene så mye selv.

Selvfølgelig, men kanskje lurt å gjøre det "før" heller enn "etter"?

Ikke hvis du er med KNBF, fordi det ser ut til at de først lobbyer for førerbevis og så etterpå sier "oj" og så lobbyer for overgangsordninger...

Hvorfor overgangsordning for de som har ført båt over 8 m. Sier det noe om kvalifikasjoner.

Tror sønnen min på 13 hadde ført båt bedre enn enkelte. Faktisk bedre enn fattern som kunne

dokumentert 8 m 5 år. Det er vel dette som begynt å gjøre enkelte utrygge.

Istedfor med enkle midler, kunne man gjordt med følgende:

Skape holdninger, skape interesse rundt båtførerbevis/temaet. Dette er vel heller veien å gå.

Skap en aha-opplevelse rundt temaet. Ja, dette kunne faktisk vært smart å kunne.

Det hjelper ikke med allverdens kurser, hvis interessen ikke er tilstede for å vedlikeholde.

Redigert av baatsman (see edit history)

Vi sees!

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...