Jump to content

ILAS vs. Thyrsö seilbåtkrybbe

atletico1

Recommended Posts

Er det noen som har erfaringer med ovennevte krybber (PRO et CONTRA)

ILAS (Lambergseter) krybben er i ALU og har 2-3 støttearmer på hver side med kryssgående kjettinger og strekkfisker. Kjetttingene og dens fester er visstnok kraftigere dimensjonert nå sml. med de gamle (-etter at noen seilbåter veltet ut av krybben). Den krybben jeg har tenkt på (>35") har tre støtter på hver side og koster flesk (10 flak).

Alternativt Thyrsö krybben som er av stål og har 4 støttelabber også for båter opptil 7 tonn. (koster litt mindre, men ikke så mye mindre at den kjøpes bare pga. billigere pris). Hvis seilbåten er baktung må man kanskje ha en ekstra støttebukk under hekken ved bruk av Thyrsö har jeg lest et eller annet sted.

Begge krybber er av rammetypen og vil derfer være stabile seilv om grunnforhold varierer med  f.eks ulik telehevning på opplagsplassen.

Eller kansje er det andre bra krybber. HAr ikke lyst på enkle støttebukker pga. veltefare ved telehiv, påkjørsel av bil etc.

Har brukt ILAS krybba i 15 år, og den virker etter forutsetningene. Det gikk endel skrekk historier om båter som hadde veltet for noen år siden. Det skyldes at noen av tverrjernene i bunn var skjøtt, og at sveisen gikk opp. Har sikret meg mot dette med en ekstra kjetting og strekkfisk paralellt med dette jernet. Kjekt med en krybbe som går på biltaket.

Thyrsø krybba kjenner jeg ikke.

For ordens skyld, båten min er 7.90 lang, og veier 2400 kg.

Store Norske Kullseilingskompani.

Hei,

jeg har en IL krybbe med 6 støtter (gamle typen).

Jeg har bare brukt den 1 år, og er forsåvidt fornøyd.

Krybba kunne med fordel ha vært litt bredere, men kvaliteten er OK.

Har en følelse av at den bør stå på stabilt underlag...

GeirKS

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...