Jump to content

Forsikring i utlandet


M/Y Ellen Marie

Recommended Posts

Hei

 

Har akkurat mottatt et tilbud om forsikring fra Lloyds i London.  Tilbudet er på kr.9500/år.  Har idag forsikring hos if....  Her er premien på kr.13100/år.

Egenandelene er i begge tilfelle kr. 12000, men i tilbudet fra Lloyds er jolla m. motor også forsikret (egenandel kr. 1500)

 

Har finlest vilkårene, og dekningsomfang etc. er minst like gode i Lloyds, bl.a. er det underlagt norsk jurisdksjon og en evt tvist skal gå i norge.  Forsikringen er ordnet gjennom en norsk agent.

 

Må si det frister å spare disse pengene.  Bør jeg ha motforestillinger?  Er det noen fallgruber som jeg ikke har tenkt på?

Takknemlig for alle svar.

 

 

Mvh

M/Y Ellen Marie

Link to post

Har akkurat mottatt et tilbud om forsikring fra Lloyds i London.  Tilbudet er på kr.9500/år.  Har idag forsikring hos if....  Her er premien på kr.13100/år.

Egenandelene er i begge tilfelle kr. 12000, men i tilbudet fra Lloyds er jolla m. motor også forsikret (egenandel kr. 1500)

 

Har finlest vilkårene, og dekningsomfang etc. er minst like gode i Lloyds, bl.a. er det underlagt norsk jurisdksjon og en evt tvist skal gå i norge.  Forsikringen er ordnet gjennom en norsk agent.

 

Må si det frister å spare disse pengene.  Bør jeg ha motforestillinger?  Er det noen fallgruber som jeg ikke har tenkt på?

Har selv en gunstig forsikring seilbåten hos Alandia. Kan være verdt en titt her kanskje: http://www.alandia.com/
Link to post

Min "pinnebåt" er forsikret i Pantaenius. Pantaenius har ingen aldersfradrag ved skade, og forsikringssummen ved totalhavari er s.k. "feste taxe", altså avtalt sum. Jolle og personlig utsyr er også forsikret.

 

Jeg kan snart gi en tilbakemelding om hvordan servicen er ved skade, da jeg nylig fant en ny "tomt".  :wink:

Har hørt en del fordelaktig om Pantaenius, spesielt for langturseilere. Men man kan jo se nærmere her: http://www.pantaenius.com/dk/yachten/index.htm
Link to post
  • 4 måneder senere...

Hei GeirKS.

Fikk du skade på propell/aksling/drev/motor ved grunnstøtingen din? Evt. annet som ville blitt rammet av 'aldersfradragsreglene' andre selskaper som oftest bruker?

 

Meldte du skaden til Danmark eller har de skadebehandlere i Norge?

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Link to post

Fikk du skade på propell/aksling/drev/motor ved grunnstøtingen din? Evt. annet som ville blitt rammet av 'aldersfradragsreglene' andre selskaper som oftest bruker?

Nei (Seilbåt).

 

Meldte du skaden til Danmark eller har de skadebehandlere i Norge?

Danmark. Selskapet bruker enten norsk takstmann, men ofte har de samarbeid med verftene slik at bukken passer havresekken. :smiley:

 

Hva gjelder aldersfradraget så er jeg mest bekymret for riggen (med tilbehør), hvis den skulle gå over bord. Men nå er jo ikke det en aktuell problemstilling så lenge den er forsikret på de vilkårene som er i dag.

 

GeirKS

Link to post

Tar frem denne gamle tråden igjen da jeg lovte å gi en tilbakemelding.

 

Skadeoppgjøret fra Pantaenius gikk helt greit, ingen problemer.

 

Riktignok skal jeg vurdere å velge et annet verft til å reparere neste gang, men det var det jeg som valgte, ikke selskapet.

 

GeirKS

Bare du ikke blir sagt opp etter skaden nå da....

 

Slik som disse ble:

 

http://www.sorgenfri.com/artikler/100

 

mvh

 

Barsk II :smiley:

Link to post

Nå har det gått nesten 5 mnd. siden skaden oppstod, og jeg har ikke mottatt noen oppsigelse ennå. Forøvrig synes jeg at det er helt greit at selskapet har anledning til å si opp avtalen ved skade, det står i vilkårene, som er avtalen mellom selskapet og forsikrede. Der står det også om "Feste Taxe" og at det ikke er noe aldersfradrag. Det er også helt greit.

 

GeirKS

Link to post

Jeg mener å ha hørt at en svakhet med utenlandske forsikringsselskaper er at de ikke dekker rettshjelp i tilknytning til det å eie båt. Hvordan er dette hos Pantaenius og Lloyds?

 

Brigg

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post

Pantaenius tilbyr egen rettshjelpsforsikring for DKK300 til min båt. Forsikringssum 100.000,- kr, egenandel 10%, minst 2500,- kr (DKK)

 

Ansvarsforsikringen koster 540,- kr i året og dekker skader for 30.000.000,- eller 400.000,- i finansielle tap.

 

Kaskoforsikringen koster i utgangspunktet 1,5 prosent av forsikringssummen, men det finnes et bonussystem som gir 40% rabatt ved 4 års skadefri seilas, så det blir noe billigere.

 

GeirKS

Link to post

Pantaenius tilbyr egen rettshjelpsforsikring for DKK300 til min båt.

 

GeirKS

 

Takk for den GeirKS. Er selv forsikret i Pantaenius på andre året, men har heldigvis ikke hatt behov for å finne ut hvordan de er ved eventuelle skadeoppgjør. De øvrige forsikringene mine har jeg i IF unntatt innbo som er i kollektiv ordning i Vesta. Premien på båten var 2000 kr høyere i IF og i tillegg praktiserer de aldersfradrag. Hadde nettopp et skade i boligen som både involverte IF og Vesta og var veldig godt fornøyd med responstid, saksbehandling og skadeoppgjør. Hvis Pantaenius også er like bra så er det ingenting å frykte.

 

Ser at "Barsk II" viser til en link som omhandler noen som ikke er så fornøyde med Pantaenius. Har lest linken og tror dette er en ganske spesiell sak med problemstillinger som de fleste av oss ikke ville kommet borti. Her har kun den ene siden gitt uttrykk for sine synspunkter og som de fleste andre saker har nok også denne saken to sider. Dette er det eneste negative jeg har hørt om Pantaenuis, mens jeg for de fleste norske selskap har hørt om mange misfornøyde kunder. Hvis i værste fall Pantaenius skulle si opp min forsikring etter en skade så er det jo bare å få forsikringsoppgjøret og skifte til et annet selskap.

Link to post
  • 4 måneder senere...

Hei

Generelt så har ikke engelske forsikringsselksaper rettshjelpsforsikring knyttet til båtforsikringen. Bortsett fra det, så er de engelske vilkårene generelt sett bedre enn de norske selskapene, f.eks. på følgende områder:

1)  Ved totalskade utbetales hele forsikringssumen. Det er altså ikke snakk om "markedsverdi" på skadedagen.

2)  Normalt trekkes maksimalt 1/3 pga elde og bruk på seil/rigg, elektronisk utstyr o.l. Utover dette erstattes gjensnskaffelsesverdi

3)  Maskinhavariforsikring er inkludert i dekningen de første 5 - 8 årene. Skade etter grunnstøtning, brann o.l. er alltid dekket. Maskinhavari kan gi erstatning om f.eks. toppen skulle ryke.

4)  Redusert egenandel på medforsikret jolle/påhengsmotor.

 

Axel Magnus

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...