Jump to content

Messing kontra rustfrie skroggjennomføringer

marius

Recommended Posts

Jeg skal snart ha båten på land for bunnsmøring og bytting av zinker , i samme anledning må jeg bytte minst to kuleventiler og muligens skroggjennomføringer . På mine tidligere båter har jeg konsekvent byttet alt bare for å være sikker på at det er ok,og jeg har kun brukt messing tidligere. Jeg har søkt både i dette forumet og i tilsvarene andre om fordeler eller ulemper med den rustfrie varianten av gjennomføringer og kuleventiler men er vel ikke blitt helt klok på egenskapene . Er der noen som har kunnskaper og anbefalinger om hva som er å foretrekke??

Hvordan sjekker man tilstanden på den rustfrie varianten , messingen blir jo rødlig når den tæres men hvordan blir en tilsvarende rustfri?? :confused:

Messing er ikke bra i skroggjennomføringer i sjøvann, da den har begrenset levetid. Rustfrie skroggjennomføringer skal i sjøvann være i syrefast stål (316). De har da teoretisk ubegrenset levetid. Ellers er det gjennomføringer å få i sjøvannsbestandig bronse, som er like bra som syrefast stål.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Jeg har satt inn messing slusekraner og gjennomføringer.

Fra før av satt det en gjennomføring i messing som var like hel. (byttet)

Og en syrefast kuleventil, men kula var det ikke noe igen av.

Jeg gikk for messing på alt, bytter heller alt om 5 år om det er nødvendig.

Liten kostnad egentlig

Min bakrunn for noen påstander:

Har 1 år på sveis- og konstruksjonsfag, og fagbrev som sveiser og jobbet 1 år som fagarbeider.

Men det er over 20 år siden, så er nok litt rusten :lol:

-mange skroggjennomføringer som selges som syrefaste er magnetiske dvs inneholder jern og krom........

-de fleste såkalte syrefaste kuleventiler har messing "kuler"........

-syrefast tæres også av krypstrøm, jordfeil i egen båt, andres og av feil i landstrøm på brygger......

-messing er letter å kontrollere når det gjelder tilstand.....

'Hadde tenkt å bruke syrefast overall, men endte opp med messing og under halv pris :wink:

-mange skroggjennomføringer som selges som syrefaste er magnetiske dvs inneholder jern og krom........

-syrefast tæres også av krypstrøm, jordfeil i egen båt, andres og av feil i landstrøm på brygger......

'Hadde tenkt å bruke syrefast overall, men endte opp med messing og under halv pris :wink:

Bare få lov med en mild korreksjon:

Alt rustfritt/syrefast er jern, for det meste. Grunnen til at det er magnetisk er fasebetinget, ferrittisk eller austenittisk. Magnetisk rustfritt kan være i hovedsak AISI 400-serien, Duplex eller SuperDuplex. De to siste er meget korr.bestandige materialer.

Det er sikkert også "andre rustfrie" materialer som kan være magnetiske, f.eks. forkrommet jern.

Min bakrunn for noen påstander:

Rustfritt/syrefast stål innholder alltid både jern og krom.

Messing kan holde i mange år i sjøvann, men kan også gå dukken ganske fort, spesielt i forbindelse med krypstrømmer. Det er eksempler på at båter har havarert pga. uventet brudd i messinggjennomføringer. Det er ikke altid lett å se skadene ved visuell inspeksjon. Jeg mener å ha hørt at forsikringsselskap krever utskifting av messinggjennomføringer minst hver 4. år(?).

Desverre er det ikke lett å få tak i skroggjennomføringer i skikkelig kvalitet i Norge. De fleste båtforretninger vet ikke forskjell på messing og bronse, eller hva der "syrefaste" delene egentlig består av. Når det gjelder kuleventiler, er det desverre vanlig med kule av messing eller forkrommet, vanlig stål. Det er ikke bra nok. Men spør forhandleren hva kula er lagd av!

Selv sverger jeg til sjøvannsbestandig bronse under vannlinjen med kuleventiler. Kula skal være syrefast tvers igjennom eller helst av nylon. For meg er det ubegripelig at folk setter inn skroggjennomføringer som må skiftes jevnlig for å spare (?) penger.

Redigert av NilsPils (see edit history)

For meg er det ubegripelig at folk setter inn skroggjennomføringer som må skiftes jevnlig for å spare (?) penger.

Nå sier du selv, at det ikke finnes / finnes svært få alternativer. Dessuten kan ikke betjeningen i butikkene svare på hva de egentlig selger. Vi har hatt flere tråder, der det selges kvalitet som skal være bra ( syrefast mv ) som viser seg å overhodet ikke holde mål.

Da er man regelrett bondefanget, man har kjøpt noe som ikke er det spøtt bedre enn det billigste som finnes, og det til 3dobbel pris ( om ikke mer )

Påstand; Jeg har ALDRI; ALDRI hørt om noen båt som har gått ned, der plutselig og uforutsett brudd i skroggjennomføring / slangestusser eller ventiler har fått skylda.

Når en båt som er 30 år gammal, og har originalgjennomføringene får en skade, kan det neppe kalles plutselig og uforutsett..

Dette med at messingjennomføringer steller i stand så mye problemer for folk ( utenom på det rent TEORETISKE plan, er etter mitt syn en URBAN LEGEND. Vedlikeholdes disse ( ja, vedlikeholdet består i å følge med og bytte ut ) er det etter mitt syn NULL risiko med messinggjennomføringer.

Suzuk

No boat needed..

Jeg mener å ha hørt at forsikringsselskap krever utskifting av messinggjennomføringer minst hver 4. år.

Har du dekning for den påstanden der ? :rolleyes:

Igjen, løsrevne påstander som skal underbygge myten om at messing er så innmari farlig.

Jeg har lest vilkårene mine fra perm til perm, og dette står det ikke noe om. Ingen andre selskaper som jeg har klart bringe på det rene, har dette i sine vilkår.

Dette ville bli som å kreve at bremsene på en bil skal byttes etter 4 år, fordi de kan bli dårlige, eller at dekkene skal byttes etter 5 år, fordi de snart kan bli dårlige. Lensepumper ? Styrewirer ?

Suzuki

No boat needed..

Takker for alle gode svar , men jeg er ikke sikker på om jeg ble så mye klokere . Hadde vel i utgangspunktet tenkt på den rustfrie varianten til Maritim men ser jo at det er noe med den og . Det kan vel hende at det å være påpasselig og sjekke tilstanden og eventuelt bytte oftere at messinggjennomføringer er like greit , de gir jo en viss indikasjon på tilstanden ved at de blir rødlige når de tæres .

Påstand; Jeg har ALDRI; ALDRI hørt om noen båt som har gått ned, der plutselig og uforutsett brudd i skroggjennomføring / slangestusser eller ventiler har fått skylda.

Når en båt som er 30 år gammal, og har originalgjennomføringene får en skade, kan det neppe kalles plutselig og uforutsett..

Dette med at messingjennomføringer steller i stand så mye problemer for folk ( utenom på det rent TEORETISKE plan, er etter mitt syn en URBAN LEGEND. Vedlikeholdes disse ( ja, vedlikeholdet består i å følge med og bytte ut ) er det etter mitt syn NULL risiko med messinggjennomføringer.

Suzuk

Det blir mer og mer fristende å starte ett myte-emne... :lol:

Når det gjelder hintet om at forsikringsselskapene kan kreve utskifting hvert 4. år, må jeg legge meg litt flat her. Dette har jeg fra en selger på en båtutstilling, og kan ikke dokumentere det bedre.

Ellers bør en ikke gå så langt for å finne dokumentasjon på sviktende messingdeler:

https://baatplassen.no/i/index.php?showtopi...21entry243921

https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=20867&st=

https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=19379&hl=

https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=15907&hl=

https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=3229&hl=

https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=16182&hl=

https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=10003&hl=

https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=8645&hl=

https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=2863&hl=

https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=3714&hl=

Jeg synes at noen av disse historiene er dramatiske nok, selv om ingen båt gikk ned.

Ellers har vi historien om båten som gikk ned her, plutselig og uforutsett:

http://www.gnn.gov.uk/Content/Detail.asp?R...58&NewsAreaID=2

Messinggjennomføringen var 16 mnd. gammel.

Jeg er ellers helt enig i at det er vanskelig å skaffe riktige deler i Norge. Her er en artikkel fra en Amerikansk leverandør som sier litt om hvordan en ser på saken der:

http://www.westmarine.com/webapp/wcs/store...onzevsbrass.htm

Og her er et utvalg i bronsedeler:

http://www.westmarine.com/webapp/wcs/store...=70&storeNum=11

Det er ingen MYTE at messing blir utsatt for avsinking og svekkes over tid i sjøvann. Skaden skjer innenifra (fra sjøvannssiden), så den såkalte skrapetesten er ikke å stole på. Det anbefales heller å banke på delene (når båten er på land!).

Dessuten ligger messing dårlig an i spenningrekken. Skadene kan derfor inntre hurtig i sammenheng med lekkasjestrøm. Men: lekkasjestrøm er ingen betingelse for å få skade.

Et annet problem med messing er såkalt spenningskorrosjon. Det er her snakk om mekanisk spenning (ikke elektrisk). Det betyr at en kan få uventet brudd ved stor mekanisk spenning. Derfor er det for eksempel tilrådelig ikke å dra til gjengene for hardt.

Min konklusjon er helt klar: Ingen messingdeler i forbindelse med sjøvann!

jeg har ikke sagt at det er en MYTE at messing avsinkes. Det jeg sier, er at det er en MYTE at dette er et stort problem. At deler ryker å båter som er godt oppe i årene, kan vel neppe kalles " brått og plutselig ?

Min påstand er at problemet er at messingen er for dårlig / ujevn kvalitet, ikke messing i seg selv.

Du kan jo selv forsøke å få frem at kvalitets sertifikat på noe av det som selges hos vanlige båtsjapper..

Hadde dette vært så stort problem som mange hevder, ville forsikringsselskapene uten unntak forbudt messingdeler i bunn / under vann ventiler og gjennomføringer.

På direkte oppfordring fortalte mitt forsikringsselskap at dette var et " ikke-tema". Mao. de visste om problemet, men det var ikke synlig på noen statistikk.

Suzuki

No boat needed..

jeg har ikke sagt at det er en MYTE at messing avsinkes. Det jeg sier, er at det er en MYTE at dette er et stort problem. At deler ryker å båter som er godt oppe i årene, kan vel neppe kalles " brått og plutselig ?

Flyttet wc, og måtte i den forbindelse bytte gjennomføringer, siden de gamle var delvis støpt fast, og de var like fine. Ble dissikert med vinkelsliper. Ventilene og gjennomføringene var 26 år gamle.

For min del har jeg ingen betenkeligheter med å bruke messing skroggjennomføringer. Det er faktisk ikke mange årene siden messing gjennomføringer var fullstendig enerådende.

Når slike gjennomføringer med tilhørende stusser er av samme materiale, står de der og lever sitt liv galvanisk skilt fra alt annet. Man vet at det tærer, men man har en kontrollert tæring der man vet at ting vil holde så og så lenge som et absolutt minimum. De påvirker jo ikke heller av jordfeil og krypstrømmer fordi de er i sin egen galvaniske verden (inntil du skal gjøre ting ekstra bra og kobler ledninger mellom gjennomføringer og jord - ikke bestandig en lur ting å gjøre)

I den andre enden av skalaen har man en liten messingplugg skrudd inn i en stor syrefast eksospotte. En liten offeranode og en stor katode. Det må jo bare gå galt, men har intet å gjøre som sammenligningsgrunnlag når man diskuterer skroggjennomføringer.

Syrefaste skroggjennomføringer er selvsagt det beste, men da må det være gjennomføringer som har en kjent produsent og et tilhørende datablad. En syrefast kuleventil med en kule i forniklet messing betyr at vi er tilbake til liten offeranode/stor katode og garantert havari som man ikke vet når vil skje og som man ikke har mulighet til å kontrollere. Men om kula tærer, så er ikke dette nødvendigvis noen katastrofe. Slangen er jo der fortsatt og mange lukker faktisk aldri sine kuleventiler. Messingdeler fra A til Å kan være et svært mye bedre valg enn syrefat i slike tilfeller.

Har hatt messinggjennomføringer på alle mine båter. Skiftet en gang ut en sluseventil som var ca 15 år. Slusa funket dårlig. Selve messinggjennomføringen var imidlertid i utmerket forfatning.

Skulle jeg velge syrefast, må det være for en liten gjennomføring til f.eks toalettvannet. Slike dimensjoner koster ikke det hvite ut av øyet og sett i forhold til det absolutt sett mye tynnere godset i en liten gjennomføring kontra en stor, kan det være en lur ting å gjøre.

Lotus

PS: Når det gjelder båter som synker, synker det dessverre flest båter ved kai. Om det er skroggjennomføringer eller annet som er den største synderen i slike tilfeller, sier statistikken intet om.

Redigert av Lotus (see edit history)
  • 4 måneder senere...

På min båt ble det byttet gjennomføringer for første gang av forrige eier i 99 (78mod). Disse var i messing, og ventilene knekt i spindelen og gjennomføringene anløpne. Jeg har byttet alt til syrefast med west epoxy som tette og festemiddel i fjor. Om denne skulle knekke på utsiden, vil stussen stå fast i skroget og i epoxyen som ligger rundt på innersiden. I tillegg har jeg koblet alle gjennomføringer elektrisk til en stor annode på yttersiden (gjennomgående bolter tettet og festet med epoxy. Da føler jeg i hvertfall at jeg har gjort på best mulig måte etter hva jeg har tillegnet meg av kunnskap. Når det gjelder dagens messinglegeringer, er ikke disse mye verdt i forhold til de gamle bronsegjennomføringene. Hvis man skraper i disse og de holder rette fargen, så la de sitte om de er 30 år, er min mening. Bytt heller kraner.

Redigert av Gullfisk (see edit history)

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...